סוד המזלות
מימי ראשית שמים על העולם
מאז קוו המים והאדם
חולם הוא על המוזיקה
שהיא יפה וגם זכה
לכל חייו נאמנה
חולם הוא על האהבה
שהיא יפה וגם זכה
לכל חייו נאמנה
לא תוכל אדם לדעת ולא לחזות
ואל תבקש ללמוד את סוד המזלות
כל מה שנותר לך הוא רק לצפות
ובעתיד הלוואי ותתגשמנה התקוות
רוצה אדם לנוח מבקש שלום
אחד רוצה בטוח שני היום
ומה ברור יותר מכל
לא נדע איך הגורל ייפול
מה שבטוח האתמול
לא תוכל אדם…
יושב האל למעלה בהרהורים
עד לאן תגזים בדימויים
עד לאן תרחיק בדימויים
תחפש פתרון בכוכבים
וגם לחיות לעולמים
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
על השיר "סוד המזלות" שכתב אביהו מדינה והלחינו אביהו מדינה ומשה בן מוש.
רקע
משחר היות האדם אדם, ומרגע שעמד על דעתו, עלה בו הרצון לשלוט בגורלו ולהשפיע עליו אל מול שרירותו של הגורל ואדישותו לרצונות האדם. על פי אחת הפרשנויות לסיפור מגדל בבל המתואר בספר בראשית, בני האדם ביקשו לבנות מגדל שיגיע עד לב השמים על מנת לשבור את הגבול בין האדם לאלוהות, ובעצם – על מנת לשלוט בגורלם. אך לא רק מגדלים הנוגעים בלב הרקיע ביקש לעצמו האדם, אלא גם את ידיעת הסיבה והמסובב של כל אירוע המתרחש בעולם.
אסטרולוגיה היא אמונה הקושרת את תכונותיו והתנהלותו של אדם לאור מיקומם של כוכבי השמים בשעת לידתו. במשך השנים השתמשו בני אדם רבים באסטרולוגיה ובתורות מיסטיות אחרות כדי לנסות ולהבין את חייהם לנוכח הגורל, ובעזרת מאגיה (כישוף, כלומר ניסיון להשפיע על המציאות באמצעים על-טבעיים) הם אף ניסו לשנות את מסלול חייהם.
רעיונות מרכזיים
סוד המזלות' הוא שיר בעל מוסר השכל. בבסיס השיר מונחת התובנה שהאדם מנסה להבין את הכוחות הנסתרים של חייו ולשלוט בגורל, אך כל זאת לשווא.
מימי ראשית שמים על העולם
מאז קוו המים והאדם
חולם הוא על המוזיקה
שהיא יפה וגם זכה
לכל חייו נאמנהחולם הוא על האהבה
שהיא יפה וגם זכה
לכל חייו נאמנה
השיר מסמן את תחילת המרחב שהוא עוסק בו כתחילת העולם – "ראשית". כמו בספר בראשית, מיד מגיע תקציר סיפור בריאת האדם. יש שמים ועולם ומים שנקווים ומאזכרים את המבול, והאדם מגיע בסוף, כנזר הבריאה.
אך מכאן עוזב הדובר את ספר הספרים ועובר לדבר במוזיקה, שהאדם 'חולם עליה', מוזיקה 'יפה וזכה' ו"כל חייו נאמנה". מוזיקה שהיא "גם יפה וגם זכה" עוד ניתן להבין, אך עולה התמיהה: איזו נאמנות יש למוזיקה? האם הנאמנות של המוזיקה היא לאדם? או שמא נאמן האדם לחוויה שהמוזיקה מעוררת ויוצרת בו? אם נחשוב לרגע על חוויית ההאזנה למוזיקה, נגלה שהיא החוויה הכי פחות מוחשית מבין כלל האמנויות; בניגוד לציור או לפיסול, מוזיקה היא אמנות לא ויזואלית, נטולת קיום פיזי, ולכן לא ניתן לחוות אותו אלא ברגע שבו היא מתנגנת ומתרחשת, ולא מעבר לכך. אולי בשל כך מבקש הדובר מהמוזיקה שתהיה "לכל חייו נאמנה" – שבדרכה חסרת הצורה תמשיך לשמח אותו ולגעת בו בכל אשר יתרחש ויקרה בדרכו.
מהמוזיקה עובר הדובר אל האהבה שעליה הוא חולם, והוא ממשיל אותה בדרך הקבלה למוזיקה. גם מהאהבה מבקש הדובר שהיא תהיה "יפה וגם זכה" ו"לכל חייו נאמנה". כאן אנו מבינים את החלום, שכן הוא מוחשי – האהבה היפה והזכה מצטיירת בדמות אהובה שתישאר נאמנה לדובר כל חייו.
לא תוכל אדם לדעת ולא לחזות
ואל תבקש ללמוד את סוד המזלות
כל מה שנותר לך הוא רק לצפות
ובעתיד הלוואי ותתגשמנה התקוות
בפזמון מאמץ הדובר קול אחר. הפזמון מגיב לחלומות של סוף הבית הראשון, ומעיר את האדם מחלומותיו היפים. "לא תוכל אדם לדעת ולא לחזות", קובע הדובר. כלומר ידיעתך כאדם את העולם היא בהכרח לא כוללנית, ולכן אתה לא תוכל לראות ("לחזות") את העתיד. יותר מכך, הדובר מציע לאדם לא לבקש אפילו"ללמוד את סוד המזלות". ומהו סוד המזלות? האם מדובר באסטרולוגיה שכאמור מנסה לנבא את מהלך חיי האדם על פי מיקום כוכבי הלכת בשעת לידתו? האם מדובר בניחוש נכון של המספרים הרשומים מעל גבי קלפים בתחרויות הימורים למיניהן, או שמא מהווה "סוד המזלות" שם קוד לזכייה בהגרלה הקוסמית של היקום? ואולי מדובר בכל דבר המהווה קיצור דרך אל האושר (אמיתי או מזויף).
"כל מה שנותר לך הוא רק לצפות", קובע הדובר, "ובעתיד הלוואי ותתגשמנה התקוות". הדובר מבהיר שלאדם אין באמת את היכולת לשלוט בגורלו, וכל שהאדם יכול לעשות הוא "רק לצפות". לצפות למה? לדברים שיתרחשו, לקוות שאולי בעתיד "תתגשמנה התקוות". מדובר בתקווה אבל לא בידיעה שכן "סוד המזלות" הוא מעל האדם. האדם אינו שולט בגורלו אבל בשום פנים אין בכך כדי למנוע ממנו לנסות ולהשליט אותו למרותו.
רוצה אדם לנוח מבקש שלום
אחד רוצה בטוח שני היום
ומה ברור יותר מכל
לא נדע איך הגורל ייפול
מה שבטוח האתמול
הבית השני עובר אל ההווה. האדם רוצה לנוח ו"מבקש שלום" – השאיפה הבסיסית של בני האדם: מנוחה, שלווה ושלום. אך מה הדרך אל השלווה? "אחד רוצה בטוח שני היום", אומר הדובר ומצייר את רצונות האדם בצורה דיכוטומית: ללכת על בטוח ולחכות או להמר ולנסות להשיג את מבוקשו כאן ועכשיו.
ומה ברור יותר מכל, קובע הדובר – "לא נדע איך הגורל ייפול". כולנו בהגרלה שבה 'נופל הגורל'. ואיזה ביטוי חזק – 'נופל הגורל', מלמעלה הוא מגיע, נופל על האדם. ומי ידע אם טוב או רע הוא הגורל? איש אינו יודע. "מה שבטוח האתמול", כלומר רק מה שכבר קרה הוא ודאי. ההווה מתרחש והעתיד אינו ידוע, ואין מי שידע.
יושב האל למעלה בהרהורים
עד לאן תגזים בדימויים
עד לאן תרחיק בדימויים
תחפש פתרון בכוכבים
וגם לחיות לעולמים
הבית השלישי חושף את מהות השיר. הדובר מתאר את האל כיושב למעלה ושקוע בהרהורים. ובמה הוא מהרהר? באדם ובניסיונותיו הנואלים להבין את האל – "עד לאן תגזים בדימויים"? הוא שואל, "עד לאן תרחיק בדימויים"? "תחפש פתרונות בכוכבים", הוא ממשיך, וכמובן תעסוק ברצון האולטימטיבי שמפריד בין האדם לאלוהים – "לחיות לעולמים".
האל מהורהר ביחס לרצונות האדם ואינו מביע עמדה בנוגע לרצונות אלו, אולם הקביעה כי האדם מגזים ומרחיק ו'מחפש פתרון בכוכבים' היא ברורה – הדובר איננו חושב שהדבר ראוי בעיני האל ולכן הוא מציע לחבריו בני האדם לא להרחיק בניחושים בנוגע לעתיד ופשוט לקבל את גורלם כפי שהוא.
השפעה והתקבלות
השיר 'סוד המזלות' הוקלט במקור על ידי להקת 'צלילי העוד' (סולן הלהקה היה הזמר דקלון). ואולם, הביצוע שפרסם את השיר ברבים היה של זוהר ארגוב, ביצוע שהופיע באלבומו הראשון של ארגוב, 'אלינור', שראה אור ב-1980. האלבום, שהכיל בעיקר גרסאות כיסוי של שירים שארגוב אהב לבצע בהופעותיו, התגלה כהצלחה מפתיעה והפך את זוהר ארגוב ל"מלך" של המוזיקה הים תיכונית באותה התקופה. הביצוע של ארגוב, שככל הנראה הוקלט בהופעה חיה (בניגוד לגרסה המקורית שהוקלטה באולפן), היה ביצוע מוזיקלי משוחרר, פרוע ורווי אנרגיות שנלקחו הישר מרחבות הריקודים וממועדוני הרוק. הגיטרה של יהודה קיסר כיכבה בשיר בנגינה מלאת השראה המשלבת בין מוזיקה יוונית, מוזיקה ים תיכונית ומוזיקת רוק פסיכודלי.
השיר הפך ללהיט ותיק ברחבות ריקודים, ולאורך השנים הוקלט השיר על ידי מיטב אמני הזמר הים תיכוני.
ביצועים מיוחדים
הביצוע המקורי של להקת 'צלילי העוד':
ביצוע נוסף של להקת 'צלילי העוד' בהשתתפות הגיטריסט יהודה קיסר, שלימים ינגן את השיר גם עם זוהר ארגוב:
ביצוע של ג'קי מקייטן:
ביצוע של אייל גולן:
ביצוע של אלי יצפאן: