מעברים / דני קרוון

על אתר ההנצחה לוולטר בנימין שיצר האמן דני קרוון בפּוֹרְט-בּוֹאוּ שבספרד

< 1 דקות

הוגה הדעות ולטר בנימין התאבד במהלך ניסיונו להימלט מהסכנות שארבו לחייו במהלך השואה. סמוך למקום בו הוא התאבד, יצר האמן דני קרוון אתר הנצחה לזכרו של בנימין ולזכרם של כל הפליטים שנאלצו להימלט מאימת המשטר הנאצי.

דני קרוון, מעברים, 1994, פּוֹרְט-בּוֹאוּ.


הוגה הדעות ולטר בנימין התאבד במהלך ניסיונו להימלט מהסכנות שארבו לחייו במהלך השואה. סמוך למקום בו הוא התאבד, יצר האמן דני קרוון אתר הנצחה לזכרו של בנימין ולזכרם של כל הפליטים שנאלצו להימלט מאימת המשטר הנאצי.

רעיונות מרכזיים

האנדרטה מזמינה את המבקר לנוע על גבי מסלול המוביל לכמה אתרים.

אתר אחד הוא שביל המוביל אל מנהרה העשויה ברזל חלוד. המנהרה תלולה, ובתוכה גרם מדרגות שאפשר לרדת בו. לקראת חלקה התחתון המנהרה נפתחת לשמים, וסופה תלוי באוויר מעל גלי הים. בקצה זה – מסך זכוכית, המגן על המבקר מפני נפילה אל התהום. על מסך הזכוכית מופיע סימן של פגיעת קליע וחרות בו טקסט, ציטוט מדבריו של ולטר בנימין: "כיבוד זכרם של אלמונים הוא משימה קשה יותר מכיבוד זכרם של בעלי שם. הרעיון של מבנה היסטורי מוקדש לזכרם של חסרי השם."

אתר נוסף הוא שביל, שבסופו קיר. הקיר מזכיר בצורתו פתח או דלת, אך זהו פתח חסום, שאינו מאפשר מעבר, בניגוד למנהרה, שדרכה רואים את הים העצום, סמל של מרחב וחופש, הגם שטמונות בו סכנות רבות.

אתר אחר הוא מדרגות מתכת המובילות אל עץ זית הנמצא סמוך לקיר בית הקברות. עץ הזית הוא סמל לתקווה ולשלום. בספר בראשית ענף זית מסמל את סוף המבול, סוף האסון שהומט על האנושות ("וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ", בראשית ח 11). סמל זה של חיים, תקווה ושלום נטוע ליד בית הקברות שבו קבור ולטר בנימין, הפליט שהרגיש שהגיע לדרך ללא מוצא ובחר לסיים את חייו. עץ הזית ובית הקברות שוכנים על צוק גבוה מול הים הפתוח.

מעט גבוה יותר, מול גדר החוסמת את הגישה אל הים, ניצב משטח המורכב מלוחות מתכת ובמרכזו קובייה ממתכת חלודה. קובייה בודדה זו מזמינה את המבקר לשבת לבדו ולצפות במרחבי הים, ובגדר החוסמת את המעבר אליהם.

שאלות לדיון בכיתה

  • חומרי היצירה של דני קרוון הם מתכת חלודה (חומר שניכרים בו סימני הזמן), אבנים לא מלוטשות, עץ זית והנוף עצמו, ההופך לחלק מהיצירה.
    מדוע, לדעתכם, בחר האמן בחומרים אלו ובמקום זה?
  • חשבו על המושגים – מעבר, חופש, חירות, בריחה, הימלטות, חסימה, סכנה, דרך ללא מוצא… כיצד הם באים לידי ביטוי באנדרטת הזיכרון שיצר דני קרוון? באיזה אופן הם מגדירים את מצבו של אדם שנעשה פליט?
    אילו מושגים נוספים עולים בדעתכם כשאתם מתבוננים בתמונות האנדרטה?
  • תוכלו ליצור יצירה הממחישה לדעתכם את מצבו של פליט.