תפילת שמונה עשרה (מתוך הסידור)

< 1 דקות

מאת:

פתיחה

לפני שאומרים "ה' שפתי תפתח" צועדים שלשה צעדים קדימה.

אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ. (תהלים נא, יז)

אבות

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב. הָאֵל הַגָּדוֹל, הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא, אֵל עֶלְיוֹן, גּוֹמֵל חֲסָדִים טוֹבִים, נוסח עדות המזרח: קוֹנֵה כל השאר: וְקוֹנֵה הַכֹּל, וְזוֹכֵר חַסְדֵי אָבוֹת, וּמֵבִיא גוֹאֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמוֹ, בְּאַהֲבָה.

שאר הימים:

בעשרת ימי תשובה: זָכְרֵנוּ לְחַיִּים, מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים, נוסח עדות המזרח: כָּתְבֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים כל השאר: וְכָתְבֵנוּ בְּסֵפֶר הַחַיִּים , לְמַעַנְךָ (נ"א: לְמַעֲנָךְ) אֱלֹהִים חַיִּים.

מֶלֶךְ עוֹזֵר וּמוֹשִׁיעַ וּמָגֵן.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יַהַוַהַ כל השאר: יְיָ , מָגֵן אַבְרָהָם.

גבורות

אַתָּה, גִּבּוֹר לְעוֹלָם, אֲדֹנָי. מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה, רַב לְהוֹשִׁיעֵ. שאר הימים: החל ממוסף של יו"ט ראשון של פסח ועד למוסף של "שמחת תורה" אומרים "מוריד הטל". וממוסף של "שמחת תורה" אומרים משיב הרוח.

בחו"ל לא אומרים האשכנזים "מוריד הטל"

בקיץ: מוֹרִיד הַטָּל. שאר הימים: בחורף: מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם (נ"א: הַגָּשֶׁם).מְכַלְכֵּל חַיִּים בְּחֶסֶד, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, סוֹמֵךְ נוֹפְלִים, וְרוֹפֵא חוֹלִים, וּמַתִּיר אֲסוּרִים, וּמְקַיֵּם אֱמוּנָתוֹ לִישֵׁנֵי עָפָר. מִי כָמוֹךָ בַעַל גְּבוּרוֹת, וּמִי דוֹמֶה לָּךְ, מֶלֶךְ מֵמִית וּמְחַיֶּה וּמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה.

שאר הימים:

בעשרת ימי תשובה: מִי כָמוֹךָ אָב נוסח אשכנז: הָרַחֲמִים כל השאר: הָרַחֲמָן , זוֹכֵר יְצוּרָיו נוסח אשכנז: לְחַיִּים בְּרַחֲמִים כל השאר: בְּרַחֲמִים לְחַיִּים .

וְנֶאֱמָן אַתָּה לְהַחֲיוֹת מֵתִים.
בָּרוּךְ אַתָּה

נוסח עדות המזרח: יֵהֵוֵהֵ כל השאר: יְיָ , מְחַיֵּה הַמֵּתִים.

קדושת ה'

אַתָּה קָדוֹשׁ וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ, וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה, נוסח ספרד: כִּי אֵל מֶלֶךּ גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ אָתָּה :
בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֹהֵוָהֵ כל השאר: יְיָ , הָאֵל הַקָּדוֹשׁ שאר הימים: [בעשרת ימי תשובה: הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ] .

חונן הדעת

אַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת, וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה. בערבית במוצאי שבת אומרים: אַתָּה חוֹנַנְתָּנוּ לְמַדָּע תּוֹרָתֶךָ, וַתְּלַמְּדֵנוּ לַעֲשׂוֹת חֻקֵּי רְצוֹנֶך, וַתַּבְדֵל יי אֱלֹהֵינוּ בֵּין קֹדֶש לְחוׁל בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ בֵּין ישְׂרָאִל לָעַמִּים בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. אָבִינו מַלְכֵּנוּ הָחֵל עָלֵינוּ הַיָּמִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵינוּ לְשָׁלוֹם חֲשׂוּכִים מִָּכָּל חֵטְא וּמְנֻקִּים מִכָּל עֲוֹן וּמְדֻבָּקִים בְּיִרְאָתֶך. וְחָנֵּנוּ…

נוסח עדות המזרח: (וְ)חָנֵּנוּ כל השאר: חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ נוסח אשכנז: דֵּעָה בִּינָה וְהַשְׂכֵּל כל השאר: חָכְמָה בִּינָה וָדָעַת .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יַהַוַהַ כל השאר: יי , חוֹנֵן הַדָּעַת.

 

 

 

תשובה

הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ, וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ, וְהַחֲזִירֵנוּ בִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֵהֵוֵהֵ כל השאר: יי , הָרוֹצֶה בִתְשׁוּבָה.

סלח לנו

נוהגים להכות על החזה כשאומרים "חטאנו" ו"פשענו" סְלַח לָנוּ אָבִינוּ כִּי חָטָאנוּ, נוסח עדות המזרח: מְחֹל כל השאר: מְחַל לָנוּ מַלְכֵּנוּ כִּי פָשַׁעְנוּ, כִּי נוסח אשכנז: מוֹחֵל וְסוֹלֵחַ כל השאר: אֵל טוֹב וְסַלָּח אָתָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֶהֶוֶהֶ כל השאר: יי , חַנּוּן הַמַּרְבֶּה לִסְלֹחַ.

גאולה

נוסח אשכנז: רְאֵה (נָא) בְעָנְיֵנוּ וְרִיבָה רִיבֵנוּ וּגְאָלֵנוּ מְהֵרָה לְמַעַן שְׁמֶךָ, כִּי גוֹאֵל חָזָק אָתָּה כל השאר: רְאֵה נָא בְעָנְיֵנוּ, וְרִיבָה רִיבֵנוּ. וּמַהֵר לְגָאֳלֵנוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְמַעַן שְׁמֶךָ, כִּי אֵל גּוֹאֵל חָזָק אָתָּה .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יְהְוְהְ כל השאר: יי , גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל.

רפואה

רְפָאֵנוּ יְהֹוָה וְנֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה, וְהַעֲלֵה נוסח אשכנז: רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְכָל מַכּוֹתֵינוּ כל השאר: אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ .

אפשר להוסיף כאן תפילה על חולה יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתשלח רפואה שלמה לשם החולה בן/בת שם האם, רפואה שלמה, רפואת הנפש ורפואת הגוף, [כדי שיהיה\שתהיה חזק\ה בבריאות הגוף והנשמה לקיים תורתך הקדושה], בתוך כל שאר חולי עמך ישראל ברחמים,

נוסח עדות המזרח: כִּי אֵל רוֹפֵא רַחֲמָן וְנֶאֱמָן אָתָּה כל השאר: כִּי אֵל מֶלֶךְ רוֹפֵא נֶאֱמָן וְרַחֲמָן אָתָּה .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֹהֹוֹהֹ כל השאר: יְיָ , רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.

ברכת השנים

נוסח אשכנז:
בָּרֵךְ עָלֵינוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן
בחורף: טַל וּמָטָר לִבְרָכָה
בקיץ: בְּרָכָה
עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְשַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ, (נוסח הגר"א: מִטּוּבָהּ), וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
נוסח ספרד: בָּרֵךְ עָלֵינוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטוֹבָה.וְתֵן
בחורף: טַל וּמָטָר לִבְרָכָה
בקיץ: בְּרָכָה
עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְשַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ, (נוסח הגר"א: מִטּוּבָהּ), וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת.
לברכה כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
נוסח עדות מזרח:
בקיץ: בַּרְכֵנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ בְּכָל־מַעֲשֵׂי יָדֵינוּ. וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ בְּטַלְלֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ השָּׁנים. בָּרוּךְ אַתָּה יִהִוִהִ, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.

בחורף: בָּרֵךְ עָלֵינוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת. וְאֶת כָּל־מִינֵי תְּבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל־פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׁבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל־דָּבָּר רּע. וּמִכָּל־מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל־מִינֵי פּוּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טוֹבה ואַחֲרִית שָׁלוֹם . חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל־תְּבוּאָתָהּ וּפֵירוֹתֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם. כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ השָּׁנִים. בָּרוּךְ אַתָּה יִהִוִהִ, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
נוסח בלדי: ברכנו יי אלהינו בכל מעשי ידינו וברך את שנתנו
בקיץ: בטללי רצון ברכה ונדבה
בחורף: ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה ושבע את העולם כלו מטובך ורוה פני תבל מעושר מתנות ידיך ושמרה והצילה יי אלהינו את כל מיני תבואתה מכל מיני משחית ומכל מיני פורעניות ותן לה אחרית ותקוה ושובע ושלום וברכה
כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.

קיבוץ גלויות

תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ, וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ, וְקַבְּצֵנוּ נוסח אשכנז: יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ כל השאר: מְהֵרָה יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֻהֻוֻהֻ כל השאר: יי , מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.

משפט

הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה, וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה. וְהָסֵר מִמֶּנוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּמְלֹךְ עָלֵינוּ ( נוסח ספרד: מְהֵרָה ) אַתָּה יְהֹוָה לְבַדְּךָ, בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, נוסח אשכנז: וְצַדְּקֵנוּ בַּמִּשְׁפָּט נוסח ספרד: וְצַדְּקֵנוּ בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט כל השאר: בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יוּהוּווּהוּ כל השאר: יְיָ , מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט (בעשרת ימי תשובה: הַמֶּלֶך הַמִּשְׁפָּט) .

למינים ולמלשינים

נוסח אשכנז: וְלַמַּלְשִׁינִים נוסח עדות המזרח: לַמִּינִים וְלַמַּלְשִׁינִים נוסח תימן: לַמִּינִים וְלַמַּלְשִׁינִים ולמשומדים אַל תְּהִי תִקְוָה, וְכָל נוסח אשכנז: הָרִשְׁעָה כְּרֶגַע תֹּאבֵד נוסח עדות המזרח: הַזֵּדִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ ,

נוסח אשכנז: וְכָל אֹיְבֵי עַמְּךָ נוסח עדות המזרח: וְכָל-אוֹיְבֶיךָ וְכָל-שׂוֹנְאֶיךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ,

נוסח אשכנז: וְהַזֵּדִים נוסח עדות המזרח: וּמַלְכוּת הָרִשְׁעָה מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר נוסח אשכנז: וּתְמַגֵּר וְתַכְנִיעַ כל השאר: וּתְכַלֵּם וְתַכְנִיעֵם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יָהָוָהָ כל השאר: יי , שׁוֹבֵר אוֹיְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים נוסח עדות המזרח: (נ"א: מִינִים) .

על הצדיקים

עַל הַצַּדִּיקִים וְעַל הַחֲסִידִים נוסח אשכנז: וְעַל זִקְנֵי עַמְּךָ בֵית יִשְׂרָאֵל וְעַל פְּלֵיטַת סוׁפְרֵיהֶם כל השאר: וְעַל שְׁאֵרִית עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל (וְעַל זִקְנֵיהֶם) וְעַל פְּלֵטַת בֵּית סוֹפְרֵיהֶם וְעַל גֵּרֵי הַצֶּדֶק וְעָלֵינוּ, יֶהֱמוּ נָא רַחֲמֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ, וְתֵן שָׂכָר טוֹב לְכָל-הַבּוֹטְחִים בְּשִׁמְךָ בֶאֱמֶת, וְשִׂים חֶלְקֵנוּ עִמָּהֶם, וּלְעוֹלָם לֹא נֵבוֹשׁ נוסח אשכנז: כִּי-בְךָ בָטַחְנוּ כל השאר: כִּי-בְךָ בָטַחְנוּ, וְעַל חַסְדְּךָ הַגָּדוֹל בֶּאֱמֶת נִשְׁעָנְנוּ .

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יוּהוּווּהוּ כל השאר: יי , מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים.

ירושלים

נוסח עדות המזרח: תִּשְׁכּוֹן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ, מְהֵרָה בְתוֹכָהּ תָּכִין, וּבְנֵה אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ כל השאר: וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וְתִשְׁכּוֹן בְּתוׁכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵה אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיָן עוֹלָם, וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין .

במנחה של תשעה באב מוסיפים:

נוסח אשכנז: נחם יי אלהינו את אבלי ציון ואת אבלי ירושלים, ואת העיר האבלה והֶחֳרבה והבזויה והשוממה. האבלה מבלי בניה, והחריבה ממעונותיה, והבזויה מכבודה, והשוממה מאין יושב. והיא יושבת וראשה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה. ויבַלעוה ליגיונות, ויירשוה עובדי זרים (נוסח אחר: עובדי פסילים), ויטילו את עמך ישראל לחרב, ויהרגו בזדון חסידי עליון. על כן ציון בְּמַר תבכה וירושלים תתן קולה. לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על הרוגיהם, כי אתה יי באש הצַתָּהּ ובאש אתה עתיד לבנותה, כאמור: ואני אהיה לה נאם יי חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה יי, מנחם ציון ובונה ירושלים.
נוסח ספרד: נחם יהוה אלהינו את אבלי ציון ואת אבלי ירושלים, ואת העיר החרֵבה והבזויה והשוממה. מבלי בניה היא יושבת וראשה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה. ויבלעוה ליגיונים ויירשוה, ויטילו את עמך ישראל לחרב, ויהרגו בזדון חסידי עליון. על כן ציון בְּמֶרֶר תבכה וירושלים תתן קולה. לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על הרוגיהם, כי אתה יהוה באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. ככתוב: ואני אהיה לה נאם יהוה חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה יהוה, מנחם ציון בבנין ירושלים. (יש גורסים: מנחם ציון ובונה ירושלים)
נוסח תימן: רחם ה' אלהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך, העיר האבילה, החרֵבה, השוממה, הנתונה ביד זרים, היושבת וראש לה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה. ויבלעוה ליגיונים, ויירשוה עובדי פסילים, ויתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ. על כן ציון בִּמְרָר תבכה וירושלים תתן קולה. לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על הרוגיהם. ראה ה' והביטה ורחם שוממותיה ונחמיה. כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. ככתוב: ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה ה', בונה ירושלים.
נוסח איטליה: בתפילת ערבית ותפילת שחרית אומרים נוסח זה:
רחם ה' אלהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך, ועל ציון משכן כבודך, ועל העיר האבילה, החרֵבה והשוממה הנתונה ביד זרים הרמוסה בכף עריצים. ויבלעוה ליגיונות, ויירשוה עובדי אלילים, ולישראל עמך נתתה, ולזרע יעקב ירושה הורשתהּ. נערהּ ה' אלהינו מעפרה, והקיצה מארץ דִּוְיהּ. נטה עליה כנהר שלום, וכנחל שוטף כבוד גוים. כי באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. כאמור: ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה ה', בונה ירושלים.
בתפילת מנחה אומרים נוסח זה:

נחם ה' אלהינו אותנו ואת ישראל עמך ואת ירושלים עירך, ואת ציון משכן כבודך, ואת העיר האבילה, החרֵבה והשוממה הנתונה ביד זרים הרמוסה בכף עריצים. ויבלעוה ליגיונות, ויירשוה עובדי אלילים, ולישראל עמך נתתה, ולזרע יעקב ירושה הורשתהּ. נערהּ ה' אלהינו מעפרה, והקיצה מארץ דִּוְיהּ. נטה עליה כנהר שלום, וכנחל שוטף כבוד גוים. כי באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. כאמור: ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה ה', מנחם ציון עירו ואבלי עמו ובונה ירושלים.
בשאר תפילות וימות השנה חותמים: בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֻהֻוֻהֻ כל השאר: יי , בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם.

משיח בן דוד

אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוּ תָרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ נוסח עדות המזרח: (וְצִפִּינוּ) כָל-הַיּוֹם.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יִהִוִהִ כל השאר: יי , מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה.

שומע תפילה

( נוסח ספרד: אב הרחמן, ) שְׁמַע קוֹלֵנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ,

נוסח עדות המזרח: אָב הָרַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ כל השאר: חוס ורחם עלינו , וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים אָתָּה. וּמִלְּפָנֶיךָ מַלְכֵּנוּ, רֵיקָם אַל תְּשִׁיבֵנוּ.

כאן אפשר להוסיף בקשות אישיות, ויש אומרים שעדיף לומר בקשות אישיות לפני "יהיו לרצון". בימי עצירת גשמים אומרים פה ועננו.

נוסח עדות המזרח: חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ וּשְׁמַע תְּפִלָּתֵנוּ

כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת נוסח אשכנז: עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, בְּרַחֲמִים נוסח עדות המזרח: כָּל פֶּה ,

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יֹהְוָה כל השאר: יי , שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.

עבודה

נוסח אשכנז: רְצֵה יְיָ אֱלֹהֵינוּ בְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וּבִתְפִלָּתָם, וְהָשֵׁב אֶת הָעֲבוֹדָה לִדְבִיר בֵּיתֶךָ, וְאִשֵּׁי יִשְׂרָאֵל וּתְפִלָּתָם בְּאַהֲבָה תְּקַבֵּל בְּרָצוֹן, וּתְהִי לְרָצוֹן תָּמִיד עֲבוֹדַת יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ כל השאר: רְצֵה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ בְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וּלִתְפִלָּתָם שְׁעֵה, וְהָשֵׁב הָעֲבוֹדָה לִדְבִיר בֵּיתֶךָ, וְאִשֵּׁי יִשְׂרָאֵל וּתְפִלָּתָם מְהֵרָה בְאַהֲבָה תְּקַבֵּל בְּרָצוֹן, וּתְהִי לְרָצוֹן תָּמִיד עֲבוֹדַת יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ. . שאר הימים: בראש חודש ובחול המועד אומרים:

אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, יַעֲלֶה וְיָבֹא יַגִּיעַ יֵרָאֶה וְיֵרָצֶה יִשָּׁמַע יִפָּקֵד וְיִזָּכֵר נוסח אשכנז: זִכְרוֹנֵנוּ וּפִקְדוֹנֵנוּ וְזִכְרוֹן אֲבוֹתֵינוּ, וְזִכְרוֹן מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד עַבְדֶּךָ וְזִכְרוֹן יְרוּשָׁלַיִם עִיר קָדְשְׁךָ וְזִכְרוֹן כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל לְפָנֶיךָ כל השאר: זִכְרוֹנֵנוּ וְזִכְרוֹן אֲבוֹתֵינוּ, זִכְרוֹן יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ, וְזִכְרוֹן מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד עַבְדָּךְ, וְזִכְרוֹן כָּל-עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל לְפָנֶיךָ,

לִפְלֵטָה לְטוֹבָה לְחֵן לְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים לְחַיִּים נוסח עדות המזרח: טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם בְּיוֹם

בראש חודש: רֹאשׁ חֹדֶשׁ בפסח: חַג הַמַּצּוֹת בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת בשמיני עצרת: נוסח אשכנז: הַשְּׁמִינִי חַג עֲצֶרֶת נוסח ספרד: שְׁמִינִי עֲצֶרֶת הַחַג בראש השנה: הַזִּכָּרוֹן הַזֶה,

נוסח עדות המזרח: במועדים: בְּיוֹם מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה,

זָכְרֵנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ בּוֹ לְטוֹבָה, וּפָּקְדֵנוּ בוֹ לִבְרָכָה, וְהוֹשִׁיעֵנוּ בוֹ לְחַיִּים נוסח עדות המזרח: טוֹבִים , בִּדְבַר יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים; חוּס וְחָנֵּנוּ, נוסח עדות המזרח: וַחֲמֹל וְרַחֵם עָלֵינוּ, וְהוֹשִׁיעֵנוּ כִּי אֵלֶיךָ עֵינֵינוּ,

כִּי אֵל מֶלֶךְ חַנּוּן וְרַחוּם אָתָּה.

נוסח עדות המזרח: וְאַתָּה, בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, תַּחְפֹּץ בָּנוּ וְתִרְצֵנוּ.

וְתֶחֱזֶינָה עֵינֵינוּ בְּשׁוּבְךָ לְצִיּוֹן בְּרַחֲמִים.

בָּרוּךְ אַתָּה נוסח עדות המזרח: יִהִוִהִ כל השאר: יי , הַמַּחֲזִיר שְׁכִינָתוֹ לְצִיּוֹן.

הודאה

כשיאמר מודים ישתחווה מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ, שָׁאַתָּה הוּא יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד, נוסח עדות המזרח: צוּרֵנוּ צוּר חַיֵּינוּ וּמָגֵן יִשְׁעֵנוּ אַתָּה הוּא לְדֹר וָדֹר.

נוֹדֶה לְּךָ וּנְסַפֵּר תְּהִלָּתֶךָ, עַל חַיֵּינוּ הַמְּסוּרִים בְּיָדֶיךָ, וְעַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקוּדוֹת לָךְ, וְעַל נִסֶּיךָ שֶׁבְּכָל-יוֹם עִמָּנוּ, וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ נוסח עדות המזרח: וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל-עֵת, עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם. הַטּוֹב! כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמֶיךָ, הַמְּרַחֵם! כִּי לֹא תַמּוּ חֲסָדֶיךָ, נוסח עדות המזרח: כִּי מֵעוֹלָם קִוִּינוּ לָךְ.

בחזרת הש"ץ:

מודים דרבנן
בזמן ששליח הציבור אומר מודים, אומרים הקהל:

מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ, שָׁאַתָּה הוּא יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, אֱלֹהֵי כָל-בָּשָׁר, יוֹצְרֵנוּ יוֹצֵר בְּרֵאשִׁית. בְּרָכוֹת וְהוֹדָאוֹת לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ, עַל שֶׁהֶחֱיִיתָנוּ וְקִיַּמְתָּנוּ. כֵּן תְּחַיֵּנוּ נוסח אשכנז: וּתְקַיְּמֵנוּ כל השאר: וּתְחָנֵּנוּ וְתֶאֱסוֹף גָּלֻיּוֹתֵינוּ לְחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ, לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ וְלַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ וּלְעָבְדְךָ בְלֵבָב שָׁלֵם, עַל שֶׁאֲנַחְנוּ מוֹדִים לָךְ,

בָּרוּךְ אֵל הַהוֹדָאוֹת.

שאר הימים: בחנוכה ופורים אומרים כאן על הניסים:

בחנוכה ובפורים אומרים כאן על הניסים

על הניסים

עַל (י"ג וְעַל) הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.

לחנוכה
בִּימֵי מַתִּתְיָהו בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי (י"ג חַשְׁמוֹנַאי) וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהשַׁכִּיחָם תּוֹרָתָךְ (נ"א: מִתּוֹרָתָךְ) וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה וְאַחַר כֵּן (י"ג כָּךְ) בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה (נ"א: שמונה ימים אלו) אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל.

לפורים
בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר ← לספירה מיציאת מצרים, החודש האחרון הוא אדר, כיון שבנ"י יצאו ממצרים בניסן וּשְׁלָלָם לָבוֹז וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתוֹ וְקִלְקַלְתָּ אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ וַהֲשֵׁבוֹתָ-לוֹ גְמוּלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְתָלוּ אוֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו עַל הָעֵץ וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נִסִּים וְנִפְלָאוֹת וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה

וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמַם נוסח אשכנז: שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד כל השאר: וְיִתְנַשֵּׂא תָמִיד, שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ , לְעוֹלָם וָעֶד.

בעשרת ימי תשובה: וּכְתֹב לְחַיִּים טוֹבִים כָּל-בְּנֵי בְרִיתֶךָ.

וְכָל-הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה, וִיהַלְלוּ נוסח עדות המזרח: וִיבָרְכוּ אֶת-שִׁמְךָ כל השאר: הַגָּדוֹל, בֶּאֱמֶת, נוסח עדות המזרח: לְעוֹלָם כִּי טוֹב , הָאֵל יְשׁוּעָתֵנוּ וְעֶזְרָתֵנוּ סֶלָה, נוסח עדות המזרח: הָאֵל הַטּוֹב .

בָּרוּךְ אַתָּה יֻהֻוֻהֻ, הַטּוֹב שִׁמְךָ וּלְךָ נָאֶה לְהוֹדוֹת.

כשיאמר להודות ישתחווה

שים שלום
נוסח אשכנז: שָׁלוֹם רָב עַל יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ תָּשִׂים לְעוֹלָם כִּי אַתָּה הוּא מֶלֶךְ אָדוֹן לְכָל הַשָּׁלוֹם. נוסח עדות המזרח: שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה, חַיִּים, חֵן וָחֶסֶד, צְדָקָה וְרַחֲמִים, עָלֵינוּ וְעַל כָּל-יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ. וּבָרְכֵנוּ אָבִינוּ, כֻּלָּנוּ כְאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ, כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ, תּוֹרָה וְחַיִּים, אַהֲבָה וָחֶסֶד, צְדָקָה וְרַחֲמִים, בְּרָכָה וְשָׁלוֹם. כל השאר: שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה, חֵן וָחֶסֶד וְרַחֲמִים, עָלֵינוּ וְעַל כָּל-יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ. וּבָרְכֵנוּ אָבִינוּ, כֻּלָּנוּ כְאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ, כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ, תּוֹרַת חַיִּים וְאַהֲבַת חֶסֶד וּצְדָקָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם.

וְטוֹב נוסח ספרד: יִהְיֶה בְּעֵינֶיךָ נוסח אשכנז: לְבָרֵךְ כל השאר: לְבָרְכֵנוּ וּלְבָרֵךְ אֶת- נוסח עדות המזרח: כָּל- עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל נוסח אשכנז: בכל עת ובכל שעה בשלומך נוסח ספרד: בכל עת ובכל שעה בשלומך נוסח עדות המזרח: בְּרֹב עֹז וְשָׁלוֹם .

בעשרת ימי תשובה: נוסח אשכנז: בְּסֵפֶר כל השאר: וּבְסֵפֶר חַיִּים, בְּרָכָה וְשָׁלוֹם, וּפַרְנָסָה טוֹבָה נוסח עדות המזרח: וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה, וּגְזֵרוֹת טוֹבוֹת , נִזָּכֵר וְנִכָּתֵב לְפָנֶיךָ, אֲנַחְנוּ וְכָל-עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם.

בָּרוּךְ אַתָּה יהוה, נוסח עדות המזרח: הַמְּבָרֵךְ כל השאר: הַמְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלוֹם.

יש אומרים זה קודם 'אלקי, נצר':

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי. (תהלים יט, טו)

אלוהי נצור

אֱלֹהַי נְצֹר לְשׁוֹנִי מֵרָע, וּשְׂפָתַי(נ"א: ושפתותי) מִדַּבֵּר מִרְמָה, וְלִמְקַלְלַי נַפְשִׁי תִדֹּם, וְנַפְשִׁי כֶּעָפָר לַכֹּל תִּהְיֶה, פְּתַח לִבִּי בְּתוֹרָתֶךָ, נוסח אשכנז: וּבְמִצְווֹתֶיךָ כל השאר: וְאַחֲרֵי מִצְוֹתֶיךָ תִּרְדֹּף נַפְשִׁי. נוסח אשכנז: וְכָל הַחוֹשְׁבִים עָלַי רָעָה כל השאר: וְכָל-הַקָּמִים עָלַי לְרָעָה , מְהֵרָה הָפֵר עֲצָתָם וְקַלְקֵל מַחְשְבוֹתָם.

נוסח עדות המזרח: יִהְיוּ כְּמֹץ לִפְנֵי-רוּחַ. וּמַלְאַךְ יְהֹוָה דּוֹחֶה.

עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ (נ"א: שְׁמָךְ), עֲשֵׂה לְמַעַן יְמִינֶךָ נוסח עדות המזרח: (: יְמִינָךְ) , עֲשֵׂה לְמַעַן תּוֹרָתֶךָ נוסח עדות המזרח: (: תּוֹרָתָךְ) , עֲשֵׂה לְמַעַן קְדֻשָּׁתֶךָ נוסח עדות המזרח: (: קְדֻשָּׁתָךְ) , לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ. הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי.

יש הנוהגים לומר כאן פסוק המתחיל וגומר באות שבה מתחיל וגומר שמו הפרטי, ואם יש לו יותר משם אחד, אומר פסוק אחד לכל שם.

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי. (תהלים יט, טו)

באומרו "עושה שלום במרומיו", יצעד שלושה צעדים לאחור, "הוא ברחמיו יעשה שלום", יחווה קידות לשמאל, לימין ולאמצע, "עלינו ועל כל ישראל",יצעד שלוש צעדים בחזרה, ויאמר "ואמרו אמן". ויש דעות אחרות.

עֹשֶׂה שָׁלוֹם (בעשרת ימי תשובה: הַשָּׁלוֹם) בִּמְרוֹמָיו, הוּא נוסח עדות המזרח: בְרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל-עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, וְאִמְרוּ אָמֵן.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁיִבָּנֶה בֵית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ וְתַן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ. וְשָׁם נַעֲבָדְךָ בְּיִרְאָה כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת. וְעָרְבָה לַיהוָה מִנְחַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלָ‍ִם כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת. (מלאכי ג, ד)

 

מתוך אתר ויקיטקסט
הטקסט מוגש בכפוף לרישיון Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 3.0; ייתכן שיש תנאים נוספים. ראו תנאי שימוש לפרטים.


תפילת שמונה עשרה אשר לה גם כינויים נוספים היא התפילה המרכזית בסידור התפילה. על התפילה.

רקע

תפילת לחש, תפילת עמידה, תפילה – כל אלו כינויים לתפילה המרכזית בסידור תפילת שמונה עשרה. לתפילת שמונה עשרה הוראות מדויקות מתי יש להתפלל, כיצד לומר את התפילה, מתי לפסוע קדימה ואחורה והיכן להשתחוות. בשונה מתפילה ספונטנית שבה כל אדם מתפלל כרצונו, בזמן ובאופן שמתאים לו, תפילת שמונה עשרה עומדת כולה בסימן של מסגרת וכללים. כיצד יכול אדם ליצור ביטוי אישי בתפילה כה אחידה? זו אחת מהשאלות שהטרידה הוגים ומתפללים לאורך הדורות. אולי דווקא השחרור מהצורך לחפש אחר מילים מותיר מקום ליצירת משמעות, אולי דווקא מסגרת קבועה מראש נותנת דרור ללב ולמחשבות המשוטטות בין המילים.

 

התפילה – שמותיה ומקורה

תפילת העמידה היא התפילה המרכזית בסידור התפילה ובתפילות הקבע של עם ישראל – בכל אחת משלוש התפילות בימי החול (ערבית, שחרית ומנחה) – וכן בתפילות השבת, ראש החודש והחג (הכוללות תפילת מוסף).1

התפילה נקראת בשם זה מכיוון שהיא נאמרת בעמידה. לתפילה שני שמות נוספים, הנזכרים לראשונה במשנה: תפילת שמונה עשרה2 – על שם 18 הברכות שהיו בתחילה בתפילת העמידה של חול, או סתם תפילה – ללא כל תוספת שהיא.3 קיימות "שתי מערכות יסוד" של תפילת העמידה: אחת של ימי החול, ובה 19 ברכות,4 והשנייה – של שבת וחג, ובה בדרך כלל שבע ברכות (פרט לתפילת העמידה במוסף של ראש השנה). תפילת העמידה בימי חול עוצבה ונוסחה בעיקר בידי רבן גמליאל , שגם דאג למסד תפילה זו.5

רעיונות מרכזיים

מבנה התפילה

שלוש הברכות הראשונות ושלוש האחרונות משותפות לכל תפילות העמידה.

אלה שלוש הברכות הראשונות: ברכת אבות, שבה נזכרים אבות האומה – אברהם , יצחק ויעקב – וזכויותיהם. ברכת גבורות, הפותחת במילים "אתה גיבור לעולם אדוני" ומשבחת את האל המחייה מתים, מוריד הטל (בקיץ) ומשיב הרוח ומוריד הגשם (בחורף). והברכה השלישית הקצרה מקודמותיה – ברכת קדושת ה'.

ואלה שלוש הברכות האחרונות: ברכת העבודה, שנכתבה אחרי חורבן בית המקדש השני, ובה בקשה להחזרת עבודת הקרבנות ולשיבת ה' לירושלים. ברכת ההודאה, ובה מודה המתפלל לה' על חסדיו ומסיים במילים "הטוב שמך ולך נאה להודות". ברכת השלום, שבה מסתיימות כל תפילות העמידה, ובה מבקש המתפלל מה' לברך את עמו ישראל בשלום, והיא נחתמת במילים: "ברוך אתה ה', המברך את עמו ישראל בשלום."

החלק המרכזי של תפילת העמידה אינו אחיד, והוא משתנה בתפילות העמידה של שבתות וחגים (וימים נוראים).6 בתפילת העמידה של ימות החול כולל החלק המרכזי 13 ברכות שהן בקשות בנושאים שונים, ובהן: בקשה שה' יעניק למתפלל דעת, חכמה ובינה; בקשה מה' שיסייע למתפלל להתקרב לתורת ה'; בקשת סליחה מה'; בקשה לגאולת ישראל, לרפואת כל חולי עם ישראל;7 בקשה לשנים מבורכות ביבול, בטל ובגשמים; בקשה לקיבוץ הגלויות, לחידוש המשפט בישראל, להשמדת האויבים, לשמירת הצדיקים, לבניין ירושלים ולביאת משיח בן דויד, והאחרונה – בקשה לה' שישמע את התפילה. חלק זה של תפילת העמידה כולל אפוא בקשות של המתפלל הנוגעות גם לצרכיו האישיים וגם לצורכי הציבור והעם, אך אלו ואלו נאמרות בלשון רבים.