אלוהים נתן אלוהים לקח – על הגיבור נתן אלבז ז"ל

נתן אלבז, נער ציוני נלהב ועולה חדש ממרוקו, מתגייס לצה"ל ומוצא שם חברים ובית חם שמסייעים לו להתמודד עם הגעגועים למשפחתו שנותרה במרוקו. נתן נהרג כשהקריב את חייו למען חבריו.

< 1 דקות

נתן אלבז היה בן למשפחת ברוכת ילדים במרוקו. בנעוריו נמשך לתנועה הציונית ולשפה העברית ושנה לאחר הקמת המדינה עלה ארצה לבדו. על קשיי הקליטה שלו בארץ יעידו הדברים במכתב הבא:

"אימא יקרה, אשתדל להסביר לך דבר ואולי תביני לרוחי ושמא אהיה ראוי לסליחה על הסבל שגרמתי לכולם ובמיוחד לך. בהתחלה רציתי להיות מה שאינני. רציתי פשוט להיות אשכנזי. ולמרות זאת אני הנני בארץ רק 'מרוקני' בדיוק כמו שהייתי במרוקו 'יהודי'. ו'מרוקני' פה פירושו סכין, גנב, עולם תחתון, בטלן. בימים הראשונים הייתי אומלל, אולם ידעתי להתגבר. איך? אני פשוט חייכתי וזה הכול…

בצה"ל מצא את משפחתו החדשה. ואט אט התאקלם באקלים התרבותי הארץ ישראלי. באותו בוקר התנדב נתן יחד עם חבר אחר לפרק מנגנונים מרימוני-יד. לפתע נשמעה נקישה. ניצרת אחד הרימונים שהיה בידיו של נתן אלבז השתחררה. הוא יצא מהאוהל כשהרימון בידו וצעק לחבריו שיסתתרו. משהבין שאינו יכול להשליך את הרימון מבלי לפגוע בחבריו, אימץ את הרימון אל חזהו והתרחק מהם בריצה. בכך הציל את חיי חבריו. כאשר התפזר העשן גילו חבריו שנתן אלבז נהרג.

המשורר נתן אלתרמן כתב עליו שיר ב"טור השביעי" . להלן פזמון השיר:

"רצת חיש, בלי עמוד, כאילו
אחזך הטרוף כי עז.
רצת חיש ופנים האפילו
כפני איש הפורץ לבוז בז.
כה מהרת לרוץ שאפילו
הצטדק לא הספקת, אלבז"

שר האוצר יאיר לפיד מספיד את נתן אלבז ז"ל

שאלות למיקוד:

מה מאפיין את מעשה הגבורה של נתן אלבז ז"ל?

במכתב מספר נתן לאימו על היחס השלילי שקיבל בגלל היותו עולה חדש ממרוקו. מהם מילות הגאי והאם לדעתכם הן מבטאות גזענות.

השירות בצה"ל גם לנתן להרגיש שייך לתרבות הישראלית. האם לדעתכם יש קשר בין צבא לתרבות?