ברית שלום / ברית מילים – ברית מילה אלטרנטיבית

בשנים האחרונות מתגבש טקס של ברית אלטרנטיבית. מהי? ומה המשמעות שלה בעייני העושים אותה?

< 1 דקות

ברית שלום' או בשם אחר 'ברית מילים' היא ברית מילה אלטרנטיבית. טקס שנעשה לאחר לידת תינוק שאינו כולל ברית מילה גופנית. מטרתו לתת מענה לאותם יהודים שמתנגדים לברית המילה המסורתית, אך רוצים לעשות לילדיהם טקס שבו הם נכנסים לתוך העם היהודי.

'ברית שלום' זוכה לחשיפה בזכות העיסוק התקשורתי במילה ובהתנגדויות אליה. ברית השלום יכולה להתבצע על ידי רב (לרוב שאינו רב אורתודוקסי) או אדם שאינו נושא תואר דתי אבל התמחה בעריכת טקסים. לעיתים המשפחה היא שיוצרת את הטקס בעצמה ויוצקת אליו סמלים שונים.

טקסי ברית שלום פועלים בעיקר בקהילות שונות בצפון אמריקה ובארצות נוספות בהם יש קהילות יהודיות שאינן אורתודקסיות והם מחפשות מענה לכניסה לקהילה היהודית – טקס שאינו כולל ברית מילה.

מתוך תיאור לטקס שנעשה על ידי משפחה בבית כנסת קונסרבטיבי בירושלים:

"אחד הלבטים שהיו לי בזמן שהבנתי שברית מילה ואני לא ניפגש מרצוננו בגלגול החיים הנוכחי שלי, היה שחשבתי שאני אצטרך לוותר על הרגע ההוא. הרגע ההוא הוא הרגע הטהור ומלא קדושה שבו מקבלים לעולם פני נשמה חדשה.

אז התחלתי לשאול את עצמי – למה בעצם שאני לא אעשה טקס? האם אני באמת חייבת לוותר על האושר ותחושת החיבור לשורשים ולמסורת שלי? על הידיעה שסבא וסבתא רבא שלי משיקים כוסות עם ההורים שלהם בגן עדן ויורקים בעליזות על הקבר של היטלר? האם להתחבר לרגע הגדול הזה במעגל החיים, באמת מותנה בכריתת חלק מהבולבול של הבן שלי?

בניתי את הטקס מבוסס תפילות ומנהגים מהמסורת, כי לזה אני הכי מתחברת מבחינה רגשית (אבל השתדלתי מאוד שזה לא יזכיר את הטקס שחותכים בו, כדי לא לבלבל את המשתתפים)."

ובהמשך מובא הטקס בשלמותו הכולל פסוקים וברכות לרך הנולד ולאמו (עשו לכם טקס – צו פיוס)