האם זהות יהודית מחייבת טריטוריה?

שיעור העוסק בשאלה האם טריטוריה ומקום חשובים לקיום זהות יהודית? מה חשב על כ נורדאו? מה הקשר בין הקמת עם לקיום בארץ מסוימת בסיפורו של אברהם אבינו?

< 1 דקות

מתוך שלוש השאלות ביחידה זו:

  • האם זהות יהודית מחייבת טריטוריה?
  • האם הטריטוריה חייבת להיות ארץ ישראל?
  • מה טיב הזיקה שלנו לארץ? למה דווקא פה?

בשיעור זה נעסוק בשאלה הראשונה:

1. האם זהות יהודית מחייבת טריטוריה?

כדי לענות על השאלה הזו אפשר להיעזר בטקסט של הרש"ר הירש מ"חלונות חג לט"ו בשבט" שם אומר הרש"ר הירש שאנו עם הספר ומה שמאחד אותנו זה התורה ולא הטריטוריה ולכן ליהודים אין צורך בארץ משלהם. בנוסף אפשר להזכיר לתלמידים את רס"ג שאמר 'אין אומתו אומה אלא בתורותיה'.

תשובה נוספת מופיעה בטקסט של נורדאו (עמ' 101). נורדאו טוען שלאור המצב של היהודי החדש בארצות אירופה חייבים להקים מדינה יהודית כדי לאפשר ליהודים לשמר ולפתח את התרבות שלהם בלי שיצטרכו לוותר על זהותם ולמצוא חן בעיני הגויים. נורדאו מתאר את המצב של היהודי החדש כמי ש"נשאר קרח מכאן ומכן". מצד אחד הוא מוותר על סממניו היהודים ומנתק את קשריו עם הקהילה היהודית ומצד שני החברה הכללית לא מקבלת אותו כחלק מהחברה. מדינה יהודית תתן ליהודי לגיטימציה לשמור על תרבותו או לשנות אותה בהתאם למה שמתפתח בקרב העם ולא בהתאם לחברה הכללית.

בשנים בהן מלמדים את גורדון (עמ' 100) אפשר ללמדו גם כתשובה לשאלה הזו. היהודי זקוק לעם מהסיבה הפסיכולוגית של תיקון התרבות והנפש היהודית ע"י עבודת האדמה.

כטקסט מעבר לשאלה הבאה: בראשית י"ב – לך לך (עמ' 90)

"לך לך מארצך וממולדתך" – בראשית י"ב:1-2

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:

(ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה:

אברהם אבי האומה – מייסד הקשר בין העם והארץ. ההבטחה שניתנת לאברהם להפוך לגוי גדול (עם גדול) היא הבטחה שקשורה לארץ. רק בארץ יקרה הדבר והוא יזכה לצאצאים רבים.

לפי הטקסט הזה אנו רואים שיש חשיבות למקום אליו הוא מגיע – 'אל המקום אשר אראך', שמאוחר יותר אנו יודעים שמדובר בארץ כנען. ה' מצווה על אברהם ללכת אל מקום ספיציפי.

נקודות חשובות:

  • לא כתוב איזו ארץ אלא "אשר אראך"
  • מה קשר בין יסוד האומה ובין ארץ ישראל?
  • אברהם לא הולך אל מולדתו וארצו אלא עוזב אותן!!!
  • למה עליו לעבור לארץ חדשה? (לך – ההליכה אל עצמי , אל הפנימי – קשר הדוק בין הארץ ובין האדם היהודי – האץ באופן אבסורדי היא חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו, למרות שהיא לא חלק בלתי נפרד מקיומינו).

להורדה והדפסה