השפה העברית – דף עבודה
דף עבודה בנושא השפה העברית המתאים למעגל הייחודיות בספר מעגלי שייכות
1. למה מתכוונת אלוני בדברי הפתיחה: "הלשון העברית היא הערובה (=ביטוח, הבטחה, אחריות) הבטוחה ביותר לתודעה יהודית"?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. האם לדעתכם העובדה שתלמיד בית ספר יסודי בישראל יכול לקרוא ולהבין את ספר התנ"ך בשפתו המקורית קושרת אותו לעם היהודי? הסבירו.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. בעיני שולמית אלוני השפה קשורה למעגלי שייכות אחרים.
נסו להתאים את מעגלי השייכות לנקודות שהיא מזכירה.
(כדי להיזכר במעגלי השייכות ניתן לעיין בעמוד 3 בספר)
טקסט |
מעגל ה…. |
"דרדק שזה עתה סיים שנת לימודים ראשונה בבית ספר וקורא תנ"ך שנכתב על ידי אבותינו לפני אלפי שנים".. | |
"ושפתם שפתו.." "והיות שפתינו השפה העברית" | |
"ונופיהם נופיו " (רמז: היכן הם נופי התנ"ך?) | |
"ומכתביהם הוא יונק את מושגיו על טוב ועל רע" | |
"יניקתם ובית יצירתם מעוגנים בעבר, שהוא בשבילנו בחזקת חלק מהחוויה הכללית והאישית ודרך ביטוייה. " | |
"מי שמשים את עובדת היותנו בישראל" | |
"גינוני טקסים, פולחן, חוקים וגנטיקה" |
4. שולמית אלוני מדגישה שבזכות הציונות העם היהודי עבר שינוי מהפכני (מטמורפוזה) – "מעדה דתית סגורה ומשתמרת כמיעוט בגטו מוקף סביבה זרה, לעם ריבוני בעל תרבות וכוחות דינאמיים לפרוץ קדימה ולהוסיף חוליות חדשות בהתפתחותו התרבותית-לאומית"
ציינו שני הוגים שלמדנו שמסכימים עם הרעיון המרכזי שלעיל – הסבירו את הקשר.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________