חיים נחמן ביאליק
על חיים נחמן ביאליק (1873-1934) שהיה גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, כותב מסות, מחבר סיפורים, מתרגם ועורך שהשפיע רבות על התרבות היהודית המודרנית.
גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, כותב מסות, מחבר סיפורים, מתרגם ועורך שהשפיע רבות על התרבות היהודית המודרנית.
כאשר ביאליק היה בן שש הורי עברו לז'יטומיר בחיפוש אחר פרנסה ואביו היה למוזג בסלון בפאתי העיר.
כאשר שמע ביאליק בתחילת 1892 שישיבת וולוזין נסגרה, הוא הפסיק את שהייתו בחברת הסופרים באודסה ומיהר הביתה, על מנת לחסוך מסבו הגוסס את הידע שהוא הפסיק את לימודיו הדתיים. כאשר היגע לביתו הוא גילה שאחיו הגדול גם גסס. האווירה בביתו גילמה בשבילו את הייאוש והעליבות של חיי היהודים בגולה.
ב-1893 לאחר מותם של אחיו וסבו ביאליק נישא למניה אורבוך, ובמשך שלושת השנים הבאות הוא הצטרף לאביה במסחר העצים בקורוסטישב שליד קייב. במהלך הזמן הארוך ששהה בבדידות ביער הוא קרא באופן נרחב. בעסקים לעומת זאת הוא נכשל וב-1897 ביאליק מצא מישרה כמורה בסוסנוביץ ליד הגבול הפרוסי, אך עליבות החיים בפרובינציה דיכאו אותו וב-1900 הוא סוף סוף מצא מישרת הוראה באודסה, שם הוא חי עד 1921 חוץ משנה שבה הוא חי בוורשה (1904) שם הוא היה עורך ספרותי של הז'ורנל העברי "השילוח". ביחד עם עוד שלושה סופרים עבריים הוא הקים את "מוריה הוצאה לאור" שהדפיסה ספרי לימוד לבתי הספר היהודיים המודרניים. במהלך השנים הללו גדל שמעו של ביאליק וכאשר יצא ספר שיריו הראשון ב-1901 הוא כונה "המשורר של התחייה הלאומית". ב-1903 לאחר הפוגרומים בקישינב שזעזעו את כל העולם התרבותי ראיין ביאליק את הניצולים מה שהוביל ל"על השחיטה" שבו הוא קרא לשמיים להוציא לאור את הצדק באופן מידי ואם לא אז להרוס את העולם:
"נקמה כזאת, נקמת דם ילד קטן
עוד לא ברא השטן
-ויקוב הדם את התהום!"
לאחר מכן הוא כתב את "עיר ההריגה" (1904) מסה שבה הוא גינה בחריפות את כניעתם העלובה של האנשים לטבח, הוא מביע בה מרירות על חוסר הצדק ואדישותו של הטבע: "השמש זרחה, השיטה פרחה והשוחט שחט".
לאחר ששהה שלוש שנים בברלין ביאליק עלה לארץ ב-1924 והתגורר בתל-אביב שם הוא עבד עד סוף ימיו. הוא מת בוינה לשם הוא נסע על מנת לקבל טיפול רפואי. ביאליק שהיה מלומד ביהדות ערך יחד עם יהושוע חנה רבינצקי את ספר האגדה (1908-1911) ספר שעד היום נלמד בבתי הספר בישראל. הוא היה פעיל מאוד בפעילויות ציבוריות ונסע בכל העולם כשליח של הציונות והשפה העברית. לקראת סוף ימיו הוא נקט בגישה חיובית יותר כלפי היהדות וכתב את "עונג שבת" הפופולרי, לימוד בנושאי השבת.
הקריירה הספרותית של ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.
לביאליק הייתה שליטה מלאה בשפה העברית והיכולת לנצל באופן מוחלט את כל האפשרויות שישנם בשפה. במידה מסוימת הוא חזה את השפה העברית המדוברת בא"י ואף השפיע עליה במידה רבה. רבים משיריו הולחנו ועדיין מאוד פופולריים במיוחד שירי הילדים שלו. בישראל הוא נחשב כמשורר הלאומי ומעמדו בארץ הוא כמעמדו של שייקספיר בארצות דוברות אנגלית.