"נמרוד" – פסלו של יצחק דנציגר

התבוננות בפסל "נמרוד", פסלו של יצחק דנציגר. משתתפים: היסטוריון האמנות וחוקר התרבות, ד"ר גדעון פרידלנדר עפרת ומנהלת הלשכה בעין חרוד, גליה בר-אור.

< 1 דקות

ב-1939 יצר יצחק דנציגר בן ה-23 את הפסל המפורסם ביותר באמנות הישראלית: "נמרוד". הפסל – דמות של צייד צעיר מאבן-חול נובית שמקורה בפטרה – עורר סערה ציבורית, והפך לסמלה החזותי של תנועת "העברים הצעירים" בראשות יונתן רטוש (שכונתה בלעג: תנועת "הכנענים").

בחירתו של דנציגר בגיבור מיתי בלתי-יהודי (ערל במתכוון ובמודגש), המפגין יצריות גברית-לוחמנית, קמאית-חושנית – נתפסה כהתרסה כפולה: התרסה כנגד העידון הרוחני-שכלתני שטופח כדימוי העצמי היהודי, והתרסה כנגד המודרניזם המופשט, המתוחכם, הקוסמופוליטי, שטיפחה האמנות הישראלית מאמצע שנות ה-30. תכניתנו עסקה בשאלת הזהות ה"עברית" – בין "יהדות" ל"ישראליות" – לאור התבוננות בפסל ודיון בהשפעתו.

מקור נלמד:  הפסל "נמרוד"
משתתפים:  גדעון פרידלנדר עפרת, גליה בר-אור