הסביבון: גלגולו של מנהג

בשיעור זה נבחן את משחק הסביבונים בחנוכה לאור תרבויות סמוכות ליהדות שיתכן והשפיעו על תרבותה

כיתות ד - טשיעור אחד

מטרת הפעילות

  1. היכרות עם גלגול של מנהג.
  2. הבנת תרבות ישראל כתרבות היונקת ומושפעת מתרבויות אחרות.
  3. חדוות המשחק.

מהלך הפעילות

פתיח – על הסביבון

נפתח את השיעור בסרטון המראה את אוסף הסביבונים של יו"ר הכנסת לשעבר, אברהם בורג.

יש להיכנס לכתבה – מומלץ לצפות עד דקה 2:15.

ניתן לתלמידים דף ובו משימת צפייה להורדה , מהדורה דיגיטלית.

שלב 1

נשאל: בכל רחבי העולם יש סוגים שונים של סביבונים, מה אפשר ללמוד מכך על הסביבון של חנוכה? האם זו המצאה יהודית או משהו שאומץ מתרבויות אחרות?
לשם כך נבקש מהתלמידים לספר את סיפור חנוכה כפי שהם מכירים וזוכרים אותו.

נשמיע לתלמידים כמה משירי חנוכה שעוסקים בסביבון, ראו דף מצורף להורדה , מהדורה דיגיטלית.

סביבון סב סב סב – קישור
חנוכה חנוכה – קישור
סב סב סביבון – קישור
נשאל את התלמידים: האם אתם מזהים קשר בין סיפור חנוכה כפי שאתם מכירים אותו לבין הסביבון?

מכאן נגיע למסקנה שהסביבון הוא משחק שאומץ מתרבויות אחרות ואינו קשור לסיפור החנוכה.

שלב 2

נשאל את התלמידים: אילו השפעות מתרבויות אחרות נוהגות בחייכם כיום? (תחביבים, מוזיקה, ביגוד, מאכלים וכדומה). נדגיש כי כל אחד מאיתנו מושפע מתרבויות שאליהן הוא נחשף.

נוכל לשאול: למה זה קורה? מתי זה קורה? האם אנחנו נוטים לקחת מתרבויות מסוימות יותר ומתרבויות אחרות פחות? האם זה מעשיר את התרבות שלנו או מקלקל אותה?

שלב 3

נחלק לתלמידים דף עם מידע על משחק הסביבון (להורדה, מהדורה דיגיטלית) ועל המנהג לשחק בו בחנוכה. בעקבות דף המידע, נבקש מהתלמידים להמציא כללים למשחק בסביבון עם האותיות נ, ג, ה, פ.

סיכום

נסכם את השיעור ונדגיש כי תרבות נוצרת בדיאלוג עם תרבויות אחרות, ובתוך כך משפיעה עליהן וגם מושפעת מהן. ראינו איך התרבות היהודית אימצה משחק שהיה מקובל בתרבויות אחרות והפכה אותו לחלק ממנהגי החנוכה. עוד ראינו איך אנחנו בחיי היומיום שלנו מאמצים מסורות והשפעות מתרבויות אחרות.