השחתת צלם אלוהים

שיעור חינוך לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין

מהן ההשלכות המוסריות של מעשה רצח? מהו צלם אלוהים שבאדם, וכיצד הוא מושחת? לקראת יום רבין, שיעור חינוך לתלמידי תיכון העוסק בשאלות אלה דרך עיון במקורות היהדות.

כיתות י - יבשיעור אחד

מטרת הפעילות

  1. דיון בהיבט אחד הקשור לרצח רבין – ההשלכות המוסריות של לקיחת חיי אדם.
  2. דיון ביחסה של היהדות לרצח.

מהלך הפעילות

רצח רבין בשידור חי

מומלץ לפתוח את השיעור בצפייה בסרטון המתאר את הלילה שבו נרצח יצחק רבין.

תלמידינו כמובן אינם זוכרים את ליל הרצח, ובאמצעות צפייה בתיעוד של חברת החדשות של ערוץ 2, הם יוכלו לחוש את עומק התדהמה שנפלה על אזרחי המדינה עם היוודע דבר הרצח.

קריאת מקור מס' 1

  • לאחר הצפייה בסרט, המורה יחלק לתלמידים דף מקורות.
  • המורה יקרא במליאה את המקור הראשון המופיע בדף:

וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-הֶבֶל אָחִיו
וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?
וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?
וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ?! קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה (בראשית ד, ח–י)

  • לאחר מכן יקיים המורה דיון כיתתי בשאלה: מי/מה צועק מן האדמה?

קריאת מקור מס' 2

המשנה במסכת סנהדרין דורשת את הביטוי "קול דמי" בפסוקים הללו, ומבקשת להסביר: מדוע הדמים מוזכרים בלשון רבים – "קול דמי אחיך", במקום "קול דם אחיך"?

תשובת המדרש: רצח של אדם כמוהו כרצח אנושות שלמה, משום שבמעשה הרצח נגדעו חייו של הנרצח ושל כל צאצאיו לעתיד לבוא:

שכן מצינו בקין, שנאמר "קול דמי אחיך, צועקים אליי מן האדמה אינו אומר קול דם אחיך אלא 'דמי אחיך', דמו ודם זרעייותיו… לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא (משנה סנהדרין, ד, ה).

המשנה מסבירה שהצעקה הנשמעת מן האדמה היא זעקת כל הדורות שיכלו להיוולד מזרעו של קין ולעולם לא יוולדו. עולמות שלמים.

קריאת מקור מס' 3

בכמה הזדמנויות בספר בראשית נאמר שהאדם נברא בצלם אלוהים.

במקור זה מוסבר שצלם זה הוא הסיבה לחומרה של מעשה הרצח. על פי תפיסה זו, פגיעה בחייו של אדם כמוה כפגיעה באלוהים, משום שכל אדם יש בו משהו אלוהי – צלם אלוהים.

וְאַךְ אֶת-דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ מִיַּד כָּל-חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת-נֶפֶשׁ הָאָדָם. שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת-הָאָדָם.

אך יותר מכך, ייתכן שבפגיעה בחייו של אדם אחר יש יותר מהשחתת צלם האלוהים שבנרצח. על פי אחד הפירושים לספר בראשית, הביטוי "צלם אלוהים" משמעו היכולת להבדיל בין טוב לרע, דהיינו – המוסר הוא המרכיב האלוהי הייחודי שבאדם.

מעשה הרצח, אפוא, גודע את חייו של אדם, אך הוא חמור גם משום שהוא מערער ומשחית את צלם האלוהים שברוצח. הפסוקים הללו רואים בחומרה רבה לא רק את תוצאות המעשה, אלא גם (ואולי בעיקר), את הכוונה שעמדה מאחוריהם.

סיכום

קריאת מקור מס' 4 וסיכום השיעור

לסיכום השיעור מומלץ לקרוא במליאה מתוך הנאום האחרון של יצחק רבין, שנישא דקות לפני שנרצח:

אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. יש דמוקרטיה, יכולות להיות מחלוקות, אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות…

בעקבות הקטע שקראנו, נעלה כמה שאלות לדיון מסכם:

  1. על מה ביקש יצחק רבין להתריע? מה הסכנה שיש באלימות?
  2. מעבר להשלכות החמורות שבמעשה הרצח שבהן דנו, איזה היבטים מיוחדים יש ברצח רבין? כיצד השחית גם את צלם האלוהים הלאומי של עם ישראל?