בחירה בדרך
מערך שיעור בנושא ציוני דרך, מהי בחירה בדרך?
מטרת הפעילות
- הליכה לאיבוד כדרך לקראת בחירה
- השאיפה לבחירה רצינית ועקבית
- הבחירה מעצבת את הזהות המוסרית של הבוחר
מהלך הפעילות
תרגיל פתיחה
לכתוב במשך 60 שניות מבלי להרים את העט סיפור שבו יש הליכה לאיבוד ולבסוף מציאת הדרך.
פתיחה שנייה
השמעת שירו של אהוד בנאי "זמן האהבה" (עמ' 38):
שאלות לדיון בעקבות השיר
- מה מסמלים בשיר "התחנה המרכזית", ה"גשם על הכביש"?
- מה מבקש השואל מן הזקן?
- כיצד עונה לו הזקן?
- לפי דברי הזקן, מהו המפתח למציאת הבחירה האישית הנכונה?
לימוד המשנה ממסכת אבות, פרק ב' משנה ט'
אָמַר לָהֶם, צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עַיִן טוֹבָה.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, חָבֵר טוֹב.
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן טוֹב.
רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד.
רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, לֵב טוֹב.
אָמַר לָהֶם, רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלַל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם:
- לאחר פעילות הפתיחה נעבור לקריאת המשנה, בדגש על כמה נקודות:
- מהי השאלה ששואל ר' יוחנן בן זכאי את תלמידיו?
- מדוע לדעתכם הוא שואל שאלה זו?
- מה המשותף לתשובות שקיבל מתלמידיו?
2. אחרי קריאת המשנה נתעכב על המושג "מידה טובה", העומד במרכז הקטע, ונבחן את המידות שהציעו חמשת התלמידים:
- עין טובה (לעומת עין רעה) – כיצד נוהג אדם שבחר במידה זו כדרך? הביאו דוגמאות.
- חבר טוב (לעומת חבר רע) – מה מוסיפה מידה זו על עין טובה?
- שכן טוב (לעומת שכן רע) – במה שונה מחבר טוב?
- הרואה את הנולד (לעומת הלווה ואינו משלם) – במה יוצאת דופן מידה זו מקודמותיה?
3. לפני הדיון במידה החמישית, נרכיב תמונה שבה משלימות המידות הללו זו את זו:
- עין טובה – ביחס לשיפוט האחר,
- חבר טוב – ביחס המעשי לאדם הקרוב לך רגשית,
- שכן טוב – ביחס המעשי לאדם שאינו קרוב לך רגשית,
- הרואה את הנולד – התנהגות תבונית, עקבית ואמינה.
4. לבסוף נדון במידה האחרונה:
- לב טוב (לעומת לב רע) – מדוע כלל המידות תלויות לדעת ר' יוחנן בן זכאי במידה זו? הלב הטוב, הרצון הטוב, הוא המוטיבציה הבסיסית לעשות טוב, שבלעדיו לא יכול כל כיוון אחר של עשיית הטוב לצאת אל הפועל.
סיכום המשנה: מהו המסר שרבן יוחנן מבקש להעביר לתלמידיו?
ר' יוחנן אינו רוצה לבטל את בחירתם האישית של תלמידיו. בתשובתו המסכמת הוא מדגיש את כלל המידות יחד, ואת המקום המרכזי שיש בהן למידה "לב טוב". כך הוא מכוון אותם לראות את התמונה השלמה, אך אינו כופה עליהם כיוון מסוים אחד על פני האחר.
סיכום
מדרש תאטרון
- מחלקים את התלמידים לחמש קבוצות.
- כל קבוצה מקבלת פתק שעליו רשומה מידה אחת שהוזכרה במשנה.
- על התלמידים להציג שתי הצגות באורך 60 שניות כל אחת, ולהמחיש בהן את הדרך הטובה ואת הדרך הרעה במידה שקיבלו.