בר/בת מצווה: מה השתנה אחרי המסיבה?
מה השתנה אחרי שחגגנו בר/בת מצווה? במה שונים החיים שלנו מאלה שהיו יום קודם? מה אנחנו מוכנים לקבל על עצמנו בעקבות ציון בר ובת מצווה? הכלים שישמשו אותנו הם תצלומים של הצלם ציון עוזרי מתוך הסדרה "עדשה יהודית" וטקסטים מתוך התרבות היהודית ישראלית.
מטרת הפעילות
- חשיבה על בר/בת מצווה כטקס בעל משמעות של אחריות
- לימוד פרשנויות שונות של אחריות ומצוות
- פיתוח מיומנות התבוננות והפקת מידע מתצלום
- פיתוח יכולת אינטגרציה של הפקת מידע מטקסט חזותי וטקסט מילולי.
- יישום חוויתי של המושג באמצעות יציאה לצלם
מהלך הפעילות
פתיחה
פתחו את השיעור בהקרנת הוידאו בלוג.
- שאלו: מה מעסיק את גל, ומדוע הבעיה הזו מעסיקה אותו? [מה השתנה אחרי המסיבה והטקס ולמה אני מחויב מעתה? מדוע אני מחוייב בכלל מעתה?]
- חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תצלם וידאו בלוג תשובה לגל באמצעות הטלפונים הניידים.
- הציגו בכיתה את תשובות הוידאו בלוג של הקבוצות.
- דונו בתשובות שהציגו התלמידים, מהי המסקנה שאפשר להסיק מהתשובות? האם בעיני תלמידי הכיתה צריך להיות שינוי? ואם כן מהו.
עבודה בקבוצות
חזרו לעבודה בקבוצות וחלקו לתלמידים את דפי המקורות.
אם יש צורך עברו בין התלמידים ומקדו את הדיון בקבוצות בשאלות שמופיעות בדף המקורות.
אחריות – דף מקורות 1
מהי מצווה? – דף מקורות 2
דיון במליאה
דונו במליאה בטקסטים שהתלמידים נתחו בקבוצות. נציג של כל קבוצה יציג את המושג שהקבוצה עסקה בו.
שאלו, מה דעתכם על הקשר שבין המושגים האלה לבר/בת מצווה?
המשך דיון בעקבות תצלום
- מקרינים את התצלום על הלוח. (לשיעור מצורפת מצגת להקרנה בכיתה) התצלום מוטמע ברכיב דיגיטלי שמאפשר הגדלה של פרטים בתצלום. השתמשו בכפתורים (+) (-) להגדלה ולהקטנה של התצלום.
- לא חושפים עדיין היכן הוא צולמו ומה רואים בהם! מטרת הצפייה היא להפיק כמה שיותר מידע מתוך התצלום. התצלום עבורנו הוא טקסט שכולל מידע חד פעמי וספציפי מחד, ומאידך באמצעותו אנחנו יכולים ללמוד על המנהג/התופעה/המצווה.
- מבקשים מהתלמידים להתבונן בקפידה בתצלום.
- מכריזים על משחק: כל אחד בתורו מציין פריט אחד. אסור לחזור על פריט שכבר הוזכר.
חשוב שאיסוף המידע ניטראלי ככל האפשר. בשלב זה לא תהיה עמדה לגבי הנראה (לא נציג תיאורים כמו יפה, גדול, מפחיד או כל עמדה אחרת כלפי הנראה). הסיבות לכך הן:
- לאסוף כמה שיותר מידע שישמש אותנו מאוחר יותר כדי ללמוד את המושג מניין.
- להתנסות בהתבוננות מדוקדקת.
- להתנסות בדיוק בשפה.
- להתנסות בהקשבה לאחרים.
- להתנסות בפענוח של מצב מתוך תמונה.
- להיחשף לזווית הראייה של אחרים.
- להתנסות בתהליך החשוב של איסוף מידע ורק אחר כך הבעת דעה.
דיון
שלב א – צופים:
משוטטים בתצלום באמצעות "זום אין":
- מתבוננים, מתארים ומונים פרטים: כתובת, שפות, דמויות, כובעים ועוד…
- לפי הצורך, הזמינו תלמידים ללוח, עודדו אותם להשתמש בפונקציה של הגדלה כדי להציג את הפריט שבחרו.
- כל אחד בתורו מציין פריט אחד. אסור לחזור על פריט שכבר הוזכר.
מעודדים את הצפייה באמצעות שאלות:
- איפה צולם? התבססו על הפרטים שבתמונה.
- מנסים לפענח מהו המקום, מה משמעות הכתובות, מדוע המרחב מסודר כך.
- כמה אנשים מצולמים?
- מי הם המצולמים?
כתבו על הלוח את השאלות שהועלו.
בשלב זה אנחנו רק משערים. מה שחשוב הוא העלאת השאלות.
שלב ב: מקבלים מידע על התצלום:
חושפים בפני התלמידים את המידע על התצלום, היכן צולם, מי צילם, מי מצולם, מה מצולם.
שם התצלום: "בומבה ישראל", סנטיאגו, צ'ילה
צלם: ציון עוזרי
שנה: 2002
מקום: סנטיאגו, צ'ילה
מצולמים: "בומבה ישראל" היא קבוצת מתנדבים יהודים ביחידה לכיבוי האש של סנטיאגו. האירגון קולט אליו בני הנוער שמתלמדים בתפקידים השונים של מכבי האש. הארגון פועל מאז שנת 1954
שאלו:
- מתוך הטקסטים והתמונה, מהו הייעוד של בר/בת מצווה?
- בעקבות המקורות שלמדתם והתמונה, האם הייתם משנים את תשובתכם לגל בוידאובלוג? מה היה השינוי?
- האם בעקבות בר/בת מצווה הם מתכוונים לקחת על עצמם משימה/אחריות שהם חושבים שמייצגת אתכם וחשובה לכם?
משימה לתלמיד
התלמידים יצאו לצלם מצב שמייצג בעיניהם את מושא האחריות או המצווה שהיו רוצים לקחת על עצמם.
דף משימה לצלם
אפשרויות הצגה של עבודות התלמידים
- תלמידים יציגו בכיתה את התצלום שצילמו ויציגו את הפרטים שכתבו בדף לצלם.
- העבודה תעלה על לוח padlet אישי של התלמיד, כחלק ממכלול העבודות בנושאים השונים. בסוף התהליך יתגבש תלקיט עבודות דיגיטלי. יכול לשמש גם כהערכה חלופית.
- הצגה קבוצתית: פותחים לוח padlet כיתתי. במרכז הלוח התמונה מ"עדשה יהודית" וסביבה תמונות וטקסטים של התלמידים.
(הנחיות לשימוש ב padlet)
אפשרות נוספת: להעלות את העבודות על מצגת emaze
* כל התצלומים הם מתוך האתר "עדשה יהודית". מורים מוזמנים לעשות שימוש גם בתצלומים שאינם כלולים במערכים.