גביע העולם בכדורגל: לקראת אנושות טובה יותר

גביע העולם בכדורגל הוא אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בעולם. במסגרת השיעור שלהלן, ננסה להבין את סוד הקסם של המונדיאל, באמצעות ניתוח חזון אחרית הימים של ישעיהו.

כיתות ז - טשיעור אחד

מטרת הפעילות

ניתוח חזון אחרית הימים של ישעיהו

מהלך הפעילות

חלק א: מבוא

המונדיאל

בפתח השיעור נערוך סקר קצר בכיתה, ונשאל מי מבין התלמידים מתכוון צפה במשחקי גביע העולם בכדורגל. מתברר שגביע העולם בכדורגל הוא אחד האירועים הנצפים ביותר בעולם. להלן כמה נתונים מרשימים במיוחד:

  • על פי הנתונים הרשמיים של ארגון הכדורגל העולמי FIFA, מספר הצופים במשחקי גביע העולם האחרון בשנת 2018 חצה את רף המיליארד ורבע.
  • לפי נתוני מחלקת המחקר של הארגון, במשחק הגמר בלבד צפו כמעט 620 מיליון איש בשידור חי.
  • בישראל, על פי חלק מהדיווחים, צפו בגמר המונדיאל האחרון כ-37% ממשקי הבית, שהם כמעט 2 מיליון צופים.
  • בניגוד לסטריאוטיפ שלפיו מרבית אוהדי הכדורגל הם גברים, כמעט מחצית מהצופים בגביע העולם האחרון היו למעשה צופות.

לאור נתונים אלה נדון במליאה בשאלה הבאה: מהו סוד הקסם של גביע העולם בכדורגל בפרט ושל תחרויות ספורט בינלאומיות בכלל? מדוע כל כך הרבה אנשים נהנים לצפות במשחקים ולעודד את הקבוצות השונות?

חלק ב: חזון אחרית הימים

מאז ומעולם הייתה האנושות מפולגת על פי מאפיינים שונים – אתניים, תרבותיים, גאוגרפיים, אידיאולוגיים ואחרים. פילוג זה יוצר גיוון וריבוי דעות ותרבויות, מעודד שינוי וקִדמה, ובמובנים מסוימים מהווה תנאי מוקדם לבחירה החופשית של כל אינדיבידואל. עם זאת, קיומן של קבוצות שונות שנאבקות ומתחרות זו בזו הוא הגורם העיקרי למרבית הסבל האנושי. מלחמות, ניצול כוח עבודה זול, וסחר בבני אדם הם הדוגמאות הבולטות ביותר לחסרונות שבקיומה של אנושות פרטיקולארית ומפולגת.

אחת הבשורות החדשניות ביותר במקרא, שהפכה בימינו לחזון אנושי שמשותף לכלל בני האדם, מופיעה בחזון אחרית הימים של ישעיהו:

וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה. (ישעיהו ב)

פירושי מילים: נָכוֹן = ניצב; הר בֵּית-ה' = בית המקדש; וְנָהֲרוּ = וזרמו; וְיֹרֵנוּ = וילמדנו; בְּאֹרְחֹתָיו = בדרכיו; וְהוֹכִיחַ = יערוך משפט צדק; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים = יהרסו את חרבותיהם ומחומרי הגלם יעשו אתי חפירה; מַזְמֵרוֹת = כלי גינה.

לאחר קריאת חזון אחרית הימים במליאה, נשאל את התלמידים: האם ישעיהו שואף לעולם מאוחד או מפולג? התשובה לשאלה זו מורכבת. מחד, ישעיהו מכיר בחשיבות הריבוי והמגוון, ואינו מתאר מצב של אחדות כלל אנושית שבגינה יידרשו העמים לוותר על סממנים לאומיים ייחודיים. מאידך, הוא שואף למצב של שלום ואחווה בין כל בני האדם, ולעידן שבו לא יהיה עוד צורך בכלי מלחמה משום שכל בני האדם יחיו יחד זה לצד זה. כדי להמחיש לתלמידים עד כמה הפך חזון ישעיהו למרכזי בימינו, אפשר להראות תמונה של כיכר בורק הנמצאת מול בניין האו"ם בניו-יורק, ועליה חקוקות מילות הנבואה. ארגון האומות המאוחדות, שקם אחרי מלחמת העולם השנייה במטרה למנוע מלחמת עולם נוספת, הוא צעד לכיוון מימוש חזון אחרית הימים, משום שפועלים בו נציגים מכל מדינות העולם תחת קורת גג אחת למען אחדות, בלי לוותר על מגוון אנושי ועל רב-תרבותיות.

כיכר בורק. צילום:Captain Phoebus ויקימדיה

חלק ג: בין חזון ישעיהו לגביע העולם

גביע העולם בכדורגל הוא לא רק אירוע ספורט, ויש לו ביטויים רבים בתרבות ובספרות. בשנים האחרונות פורסמו גם קליפים רבים שמביאים לידי ביטוי חלק מהאנרגיה המיוחדת של המונדיאל. כדי לנסות ולהבין לעומק את סוד הקסם של המונדיאל ולהשיב לשאלה ששאלנו בתחילת השיעור, נצפה כעת בקליפ שפורסם לקראת המונדיאל ברוסיה ומדגיש באמצעים חזותיים את התחרותיות לצד האחדות:

לאחר הצפייה נבקש מהתלמידים לבחור ביטוי אחד מתוך חזון ישעיהו שלדעתם בא לידי ביטוי בקליפ או בגביע העולם באופן כללי. מבחינה מסוימת ניתן לטעון שגביע העולם בכדורגל מגשים במידת מה את חזון ישעיהו לאנושות מגוונת ומאוחדת ששולטים בה הצדק והמשפט. בין היתר אפשר להדגיש את הנקודות הבאות:

  • כָּל-הַגּוֹיִם: גביע העולם יוצר אחדות כלל אנושית סביב אירוע אחד שמתרחש במקום אחד ומשתתפים בו נציגים מכל האומות.
  • עַמִּים רַבִּים: למרות מפגן האחדות, גביע העולם בכדורגל מצליח גם להדגיש מאפייני זהות לאומיים, ובכך פועל לחיזוק מגוון אנושי ורב-תרבותיות.
  • וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה: התחרות הספורטיבית בין המדינות, העומדת בבסיס הטורניר, היא תחרות בריאה ולא אלימה שבה הטוב ביותר מנצח. יש בכוחה של תחרות מסוג כזה לנתב רגשות של איבה ואלימות למפגש בלתי אלים ופייסני.
  • וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים: בתחרות ספורט נדרשים כולם לשחק על פי הכללים באופן שווה, וכך נוצר שוויון הזדמנויות. יש בכך רמז לעקרונות הצדק והמשפט שעומדים ביסוד האנושות השוויונית שדמיין ישעיהו.

סיכום

לסיכום השיעור, נבקש מהתלמידים לחשוב על רעיונות להגשמת חזון ישעיהו בתוך תחומי בית הספר. התלמידים יציעו רעיונות כיצד אפשר לשמור על מאפייני הזהות של הקבוצות הייחודיות המרכיבות את אוכלוסיית בית הספר, בד בבד עם מפגשים בלתי אלימים שייצרו אחדות כללית בין כל הקבוצות.