דרכים שונות לציון בת מצווה ובר מצווה

מפגש שני מתוך שלושה בנושא: בת מצווה ובר מצווה – עניין של גיל

מפגש משותף בין שתי כיתות: איך כל אחד וכל אחת חוגגים ומציינים את בת המצווה ובר המצווה שלהם? למה מציינים דווקא את ההיבטים האישיים בגיל המצוות ומה זה אומר להיות בת מצווה ובר מצווה בימינו ובעבר?

כיתה ז2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • לגרות את התלמידים לשאול שאלות על עצמם.
  • להבין מה המשמעות של גיל המצוות ומדוע נדרש ציון גיל כזה?
  • להיפגש עם בני נוער אחרים, ללמוד ביחד ולשוחח על נושא משותף.
  • לחבר בין תפיסת העצמי שלי לבין המשפחה והמסורת.

הוסיפו עוד מטרות בהתאם לתכנים שתרצו להתמקד בהם.

היחידה מורכבת משלושה מפגשים. זהו המפגש השני בו ייפגשו התלמידים עם תלמידים מכיתה מקבילה מבית ספר אחר. ניתן להתאים גם למפגש רגיל בכיתה.

מהלך הפעילות

מפגש משותף

הקדמה – היערכות ותכנון

המפגש המשותף ייערך בזום או בתוכנת וידאו אחרת. מומלץ לבקש מהתלמידים להתחבר רק דרך מחשב. הטלפון עשוי לשמש אותם לפעילויות אינטראקטיביות במהלך המפגש. כדי להיערך כראוי למפגש מומלץ לקיים פגישה מקדימה עם המורה מהכיתה השותפה ולעסוק בנושאים האלו:

  1. קביעת מקום המפגש: החליטו האם התלמידים ישתתפו מבתיהם, מחדר המחשבים או ממקום אחר בבית הספר. הביאו בחשבון את הרעש שהעבודה בקבוצות עלולה ליצור או כל גורם אחר שעשוי להפריע למפגש, ובחרו את המקום המתאים. בקשו מהתלמידים להביא עימם אוזניות. אם בית הספר השני קרוב לאזור מגוריכם ויש אפשרות להיפגש, נצלו את הקרבה וערכו את המפגש פנים אל פנים.
  2. חלוקת קבוצות עבודה – ראשית, ודאו ששמותיהם של כל התלמידים מופיעים ברשימות שברשותכם. אפשר לחלק את התלמידים לחדרים באופן אקראי, אך ייתכן שבדרך זו חלק מהתלמידים לא יפגשו את התלמידים מהכיתה המקבילה. אפשרות נוספת היא לחלק לפני המפגש את התלמידים לקבוצות עבודה מעורבות, ולסדר את החדרים בתוכנת הווידאו לפי חלוקה זו. אפשרות זו תיקח כחמש דקות מזמן המפגש עצמו.
  3. קביעת מוביל לקבוצה – מכיוון שחלק גדול מהפעילות ייעשה בקבוצות למידה כדאי לבקש מראש מאחד התלמידים בכל קבוצה להוביל את הפעילות כדי להפיג את החשש או את המתח המתלווים למפגשים שבהם לא מכירים זה את זה.
  4. היערכות טכנולוגית מקדימה:
  • בדקו שהקישור למפגש עובד.
  • בדקו האם יש בתוכנה אפשרות לחלק את התלמידים לחדרים עוד לפני המפגש. אם כן – מה טוב, אם לא – עשו זאת במהלך המפגש.
  • בדקו שהמצגות (אם ישנן) עולות כראוי ונראות בשיתוף מסך. אם נדרשת עבודה משותפת במצגות – בדקו שהן פתוחות לעבודה ולעריכה.
  • אם הוספתם כלים טכנולוגיים, בדקו שהם עובדים כראוי. לדוגמה, אם השתמשתם בכלי "פדלט", בדקו שהוא פתוח לשיתוף ולהעלאה של תוצרי התלמידים. כך גם עם יתר התכנים והחומרים שבהם בחרתם להשתמש. תמיד ייתכנו בעיות טכנולוגיות – צמצמו את היתכנותן ככל האפשר. כדאי לשלוח את כל הקישורים והמצגות למורה מהכיתה השותפה כדי לוודא שהכול עובד כשורה.
  1. כדאי לחלק את המפגש המשותף הראשון לשלושה חלקים:
  • "שבירת הקרח" – היכרות בין התלמידים, פעילות לפני למידה מעמיקה.
  • למידה משותפת בקבוצות בנושא המשותף הנלמד.
  • הצגת התוצרים ושיתוף – כדאי לכלול משוב (מצורף).

פתיח משותף

יש לפתוח את המפגש יחד עם המורה מהכיתה השותפה, ובחלק האסיף לסכם ביחד. כדאי לגוון בפתיח כדי ליצור עניין – תוכלו לחלק ביניכם תפקידים להצגת המהלך, להתחפש (באמצעות רקע ואפקטים או באמצעות אביזרים), להקליט את עצמכם מראש ולהשמיע את ההקלטה, ואפשר גם להשמיע מוזיקה. הפתיח יעסוק במפגש המשותף בנושא "בר/בת מצווה", ולאחר פעילות חווייתית משותפת, התלמידים יציגו בר מצווה בעבר ואת בר המצווה שלהם.

כפתיח למפגש זה אפשר לבחור האם להכין את התלמידים למפגש הקרוב המשותף או לקשור את המפגש המשותף למפגש הראשון בכיתה (מי אני?).

אפשרות א:

אפשר להקרין את סרטון האנימציה הקצר והחביב של צ'ארלי צ'פלין: Someone like me כגַריין (טיזר) לקראת המפגש. במפגש הראשון דיברנו על המאפיינים הייחודיים שלנו, במפגש הזה נדבר על המשותף ועל ההבדלים. גם אם במפגש בינינו נראה לנו שאנחנו דומים, כמו במפגש של צ'פלין עם מישהו שנראה דומה לו, נעמוד על הדומה ועל השונה ביחס לציון גיל המצוות.

אפשרות ב:

אפשר גם להשתמש באחד מסרטוני האנימציה שהורים מכינים לכבוד חגיגת בר/בת המצווה, לדוגמה: כאן. יש סרטונים רבים מסוג זה, בחרו באחד שלדעתכם מתאים לכיתה ולערך שברצונכם לקדם או להאיר. בדוגמה זו בחרנו בבת שמציינת בת־מצווה, מנהג שהתווסף למסורת היהודית בתקופה מאוחרת. אפשר להקרין את הסרטון עד לשלב של הברכות. כדי ליצור חיבור טבעי בין המפגשים, הזכירו את המפגש הקודם, שעסק בזהות עצמית, ושאלו לקראת הבאות: למה מציינים דווקא את ההיבטים האישיים בגיל המצוות? מה זה אומר להיות בת מצווה ובר מצווה בימינו ובעבר?

"שבירת הקרח"

(20 דקות)

הפעילות הפותחת אינה עוסקת בנושא מסוים אך מכיוון שמדובר במפגש משותף אחד כדאי לנסות להתאימה גם לתוכן המפגש. המשימות בפעילות הן קבוצתיות ודורשות שיתוף פעולה והיכרות בין התלמידים משתי הכיתות. מטרת הפעילות ליצור תחושה של התלהבות ושל קרבה בין הכיתות ולאפשר למידה פעילה אחריה. אפשר לקיים את הפעילות בקבוצות או במליאה. להלן כמה הצעות לפעילות, בחרו באפשרות אחת שנראית לכם מתאימה או הוסיפו משלכם.

הצעות לפעילות בחדרים, בקבוצות של 4–5 תלמידים:

  • מציאת מקום מפגש בין יישובי המגורים של חברי וחברות הקבוצה או מקום מפגש במקום המגורים וסימונו ב"גוגל מפות" במשותף לכל הקבוצות (היעזרו בהדרכה ליצירת מפה אישית ב"גוגל מפות").
  • הרכבת המילה הכי ארוכה מאותיות השמות הפרטיים של כל חברי הקבוצה. אפשר לבקש מהם לחפש מילה שמאפיינת חגיגת בת מצווה או בר מצווה.
  • מיקום מאפייני הקבוצה במערכת צירים לפי שמות בית הספר (X ו-Y). לדוגמה, מספר הבנים ומספר הבנות; לומדים עד שעה____; מה עושים בשעות הפנאי; סוג הבילוי המועדף – בריכה או סרט; אוהדי קבוצת____. ראו דוגמה.
  • בחירת דימוי לכיתה. חברי הקבוצה יענו, כל אחד בתורו: אם הכיתה שלנו הייתה צבע, איזה צבע היא הייתה? איזה בעל חיים, ארץ, ידוען, שיר או כוח על וכדומה היא הייתה?
  • מציאת תמונות של הערים והשכונות שבהן התלמידים גרים, או של מקום שהם אוהבים במיוחד ורוצים להציג אותו. אפשר למצוא את התמונות ב"גוגל מפות" או באוספי התמונות שבטלפונים של התלמידים. כל תלמיד יעלה ל"פדלט" ויספר בקבוצה מהו המקום שבחר ומדוע בחר דווקא אותו.

הצעות לפעילות במליאה:

  • במליאה יוצגו לתלמידים שאלות, והם ישיבו עליהן זה לזה בזוגות. כל זוג ייכנס לחדר למשך 2 דקות כדי להשיב על השאלה. כשיחזרו למליאה, תוצג להם שאלה אחרת והם יתחלקו לזוגות שונים. יש להזכיר להם להציג את עצמם בתחילת כל מפגש כזה.
    • אם הייתה לכם אפשרות לבחור בכוח על, באיזה כוח הייתם בוחרים?
    • מה אתם עושים בשעות הפנאי?
    • מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים?
    • מהו הבילוי המועדף עליכם?
    • כמה אחים ואחיות יש לכם? ספרו סיפור על אחד מהם.
    • באיזו שעה אתם מתעוררים בשבת ולמה?
    • מה אתם מצלמים הכי הרבה? (למשל אוכל, "סלפי" וחברים).
    • מהו המקום הכי מוזר שביקרתם בו?
    • איזו תוספת הכי טעימה לכם בפיצה?
    • איזה שיר יגרום לכם לרצות לצאת מהחדר אם ישמיעו אותו?
    • לדעתכם, מה זה אומר להיות בר מצווה?

לחלופין, אפשר להשתמש בגלגל המזל הזה ולשאול את השאלות שמופיעות בו.

  • משחק זיכרון. חלקו את התלמידים מבעוד מועד לזוגות מעורבים משתי הכיתות, והנחו כל זוג להביא עימו חפץ מסוים. משימתם של התלמידים היא למצוא את הזוגות לפי החפצים. כל התלמידים יכבו את מצלמותיהם כך שרק שמותיהם יופיעו על המסך. הקפידו ששמות התלמידים יופיעו בעברית, בשם מלא ובציון שם בית הספר. כל תלמיד בתורו יפעיל את המצלמה שלו וינסה לנחש זוג מתאים לפי שמות התלמידים. שני התלמידים שקראו בשמותיהם יפתחו את המצלמה ויציגו את החפץ שהביאו. אם החפצים זהים, התלמידים ישאירו את מצלמותיהם פתוחות. אם החפצים שלהם שונים, הם יכבו את מצלמותיהם והמשחק ימשיך עד להתאמת כל הזוגות.

למידה במליאה – איך חוגגים בת מצווה ובר מצווה?

לאחר "שבירת הקרח" והפתיח המשותף, המשיכו והסבירו את המשמעות המילולית של הצירוף "בר מצווה". תוכלו להציג את ההגדרות של האקדמיה ללשון העברית לבר מצווה ולבת מצווה.

כדאי להבחין בין ההגדרה הרשמית לזו הרווחת בלשון הדיבור. לפי המסורת היהודית, בר מצווה פירושו קבלת עול מצוות, אך בשפת הדיבור אין הכוונה שכל ילד או ילדה מקבלים עליהם עול מצוות אלא הכוונה היא לציון גיל 12 או 13 בטקס מיוחד כל שהוא.

לחלופין, בקשו מהתלמידים להוסיף בצ'אט תגובות לשאלות שתעלו (חלקו ביניכם תפקידים מראש):

  • מה זה "בר"? (מארמית – בן).
  • מה זה "בר מצווה" ומה זה "בת מצווה"?

כעת, ערכו סקר באמצעות מנטימטר או כלי סקר אחר לשאלה – כיצד ציינתם או כיצד תציינו את הגיעכם לגיל מצוות?

הציגו בפניהם תשובות שונות ואפשרו להם לבחור יותר מתשובה אחת:

  1. עלייה לתורה בבית הכנסת
  2. עלייה לתורה בכותל
  3. מסיבה במועדון
  4. טיול עם המשפחה
  5. התנדבות כאירוע שיא של שנת המצווה
  6. מפגשים בנושאי התבגרות עם חברות או חברים והורים לפני אירוע בת המצווה או בר המצווה
  7. אירוע באולם עם המשפחה המורחבת
  8. מסיבה
  9. קריאת דרשה
  10. מסיבה מצומצמת עם המשפחה הקרובה

יהיה מעניין לראות את התפלגות התשובות של התלמידים. העלו שאלות בעקבות הפילוח והשאירו את הנושא פתוח למחשבה: האם הבוחרים בעלייה לתורה בבית הכנסת הם לרוב הבנים? האם אתם מכירים בנות שבוחרות לעלות לתורה או מודעים לכך שכיום יותר ויותר בנות עולות לתורה? איך נבחר סגנון בר/בת המצווה שלכם ומי בחר אותו? האם מאחורי בחירה זו עמדה כוונה להביע משהו?

בקשו מהתלמידים לחשוב כיצד ציון גיל המצוות מביא לידי ביטוי את עצמם ואת הזהות שלהם כפי שהתפתחה עד כה (אפשר להזכיר את טיפטיפ).

צפו עם התלמידים בקטע מתוך "ילדי בית העץ" (מתחילת הפרק ועד 01:26). בקטע זה דניאל מתכנן את בר המצווה שלו. חשוב לו מאוד שהמסיבה תהיה מיוחדת. בעבודה בקבוצות יתחקו התלמידים אחר התכנון של דניאל וישוו אותו למקורות אחרים בתרבות שלנו.

למידה בקבוצות – איך חוגגים בת מצווה ובר מצווה?

(20 דקות)

חלקו את הכיתה לקבוצות של 4–5 תלמידים. אפשר לשוב לקבוצות שחילקתם בשלב "שבירת הקרח", ובכל מקרה כדאי לתכנן את החלוקה מראש באמצעות טבלת החלוקה. מקמו בכל קבוצה 3 תלמידים מכל בית ספר.

לפני תחילת העבודה, בקשו מהתלמידים להציג את עצמם ולספר מה היו הבחירות שלהם בסקר שערכתם.

חלקו לקבוצות 3 קטעים שונים מתוך הפרק (כל 3–4 קבוצות יקבלו סרטון זהה לצפייה), וכל קטע ילווה בשאלה ובמקור נוסף לקריאה ולהשוואה.

קטעי הווידאו והשאלות הנלוות אליהם נמצאים במצגת. לחצו כאן כדי לצפות במצגת.

תוכלו ליצור עותק של המצגת עבור כל קבוצה ולרכז את הקבצים בקישור משותף כך שכל חדר יוכל להגיע לקובץ שלו. לחצו כאן כדי ליצור עותקים של המצגת.

הטבלה הבאה מפרטת את הקטעים לצפייה בקבוצות, למקרה שתרצו לשנות משהו במהלך הלמידה.

קטע לצפייה מתוך הפרק: https://www.youtube.com/watch?v=HMrWHEdn3tI מקור מוקדם לשם ניתוח והשוואה לימינו.
דקה 6:12–7:13

 

https://www.nli.org.il/he/archives/NNL_ARCHIVE_AL997009870728505171/NLI

תמונה מקיבוץ בית השיטה, כיתת 'צבר'.

דקה 9:01–10:01

 

https://www.nli.org.il/he/items/NNL_MUSIC_AL004895300/NLI

מסיבת (נשף) בר המצווה של חיים (חיימ'קה) נוימן (1970). – קובץ שמע להאזנה עד לדקה 3:08

דקה 10:33–11:29 https://docs.google.com/document/d/1dba4lYRQhEoW4jcRXNuYwy-TZ92Dj4_pR9eLJ1Q_NjM/edit

קטע קריאה – עדות מהמאה ה-19, מרוקו.

 

קטעי הפרק אינם בהכרח תואמים למקורות שהבאנו, וזאת כדי ליצור ריבוי של קולות ואפשרויות בחשיבה על ציון בת או בר המצווה. כשתחזרו למליאה, בזמן ההצגה של התלמידים בקשו מהם לזהות את נקודות הדמיון והשוני בין הקטעים, למשל אלפרד והתיאור של ילד בר המצווה ממרוקו.

מליאה – הצגת תוצרי קבוצות

(20 דקות)

בחרו 3 קבוצות שונות ובקשו מכל אחת מהן להקרין את הקטע שקיבלה ולהציג את המקור המלווה. בקשו מכל קבוצה לסכם את השיח שהתקיים בה ולספר מהי תשובתה לשאלה איך מחליטים כיצד לחגוג את בר המצווה.

בזמן ההצגה, מומלץ להוסיף ברקע קוצב זמן (טיימר) שקורא בקול "בוקר טוב יהושע "עם סיום כל הצגה, זה נחמד ובדרך כלל גורם לתלמידים להקפיד יותר על רצף ההצגה )זכרו לשתף קול בזום).

המטרה אינה להגיד כיצד יש להכריע אלא להראות את מגוון האפשרויות הפתוחות בפני התלמידים לציון בת או בר המצווה שלהם, וגם להביא לתשומת ליבם את ההשפעות של רוח התקופה. הצגת האפשרויות הרבות פותחת בפני התלמידים מרחב להרהר באופן אישי בציון היום הזה מתוך מחשבה אחראית ומתוך הכרת עולמם האישי והפנימי. סכמו את המליאה בכמה משפטים וחברו בין המסורת השכיחה לבין ההתפתחויות של ימינו: לדוגמה, עלייה לתורה של בת, דבר שלא היה מקובל בעבר, או עלייה לתורה בכותל או מסיבה באולם וקריאת ברכה לאורחים – כל אלה מעידים על שינויים שנעשו בשל רוח הזמן, בשילוב של הכרעות אישיות המביאות לידי ביטוי את אישיותם של החוגגים והחוגגות ושל משפחותיהם.

המפגש הבא יהיה בכיתה.

מערכי השיעור למפגשים:

מערך למפגש הראשון: מי אני?

מערך למפגש השלישי: בת מצווה ובר מצווה במסורת המשפחתית שלנו