חטא, שופר ווידוי בעשרת ימי תשובה

מה אנחנו מגדירים כחטא? האם אנחנו מודעים תמיד לכך שאנחנו עושים מעשים לא ראויים? מה מסמל השופר בחיינו?האם אדם אחד יכול למלא תפקיד של שופר בחיינו? שיעור פעיל בשילוב קולנוע

כיתות ז - טשיעור אחד

מטרת הפעילות

  • מחשבה על המושג חטא. מיהו חוטא? האם אנחנו יכולים לחטוא ולא לדעת שאנו חוטאים?
  • מהו שופר? המשמעויות השונות שיכולות להיות לשופר.
  • פיתוח יכולת אינטגרציה של הפקת מידע מסרט ומטקסט מילולי.

מהלך הפעילות

פתיחה

השיעור מבוסס על קטעים מתוך העונה השנייה בסדרה "מעורב ירושלמי" מבית קרן אביחי. הסדרה עוסקת במשפחה ירושלמית מסורתית ובקורות אותה. בשיעור הזה נתמקד בדמותו של שמעון – אבי המשפחה.

שמעון הוא קבלן שירד מנכסיו, ומחפש דרכים למצוא פרנסה. הוא הולך לפגוש את דדי, גם הוא קבלן בניין, ומבקש ממנו שייתן לו עבודה בפרויקט הבנייה שלו. שמעון אף מציע לדדי כמה דרכים כיצד להגדיל את הרווחים. העלילה מתקדמת. דדי מבקשת להגדיל את שטח הבנייה של הפרויקט שלו, אבל הדיירים מתנגדים ואף אין לו אישור רשמי לכך. הוא מבקש משמעון להיות שליח במתן שוחד לאחד מהחברים בוועדת התכנון המחוזית, כדי שזה ישנה את תוכנית המתאר ויאשר אחוזי בנייה. שמעון נדהם מההצעה ומסרב.
דדי מתעקש ומטיח בפניו שלא יעשה הצגות, כי ידוע שגם שמעון הוא לא אדם לגמרי ישר. הקטעים מסתיימים בהלם ששמעון נתון בו ובהבנה שחייו התדרדרו בלי ששם לב למחוזות שבהם היושר והמוסר התכופפו.

מבנה השיעור

בעשרת ימי תשובה אנחנו חושבים על מעשינו, ובודקים האם נהגנו נכון במהלך השנה. אנחנו שואלים את עצמנו האם עשינו מעשים שלא צריכים להעשות.

בדרך כלל נדמה לנו שבסך הכל אנחנו בסדר. אבל אז קורה דבר מה ומסתבר לנו שבלי לשים לב עשינו מעשים שאנחנו חייבים להפסיק לעשות אותם. איך קרה שלא שמנו לב? מה גרם לנו, לפתע, להתעורר מהשגרה ולשים לב שמשהו לא בסדר? ואחרי שהתברר לנו שלא נהגנו כשורה, מה אז? מה עלינו לעשות?
שאלו את התלמידים:

  • האם הם מכירים מצב שבו חשבתם שאתם מתנהגים בסדר ומישהו העיר לכם או כעס עליכם?
  • מה חשתם?
  • האם הסכמתם אתו?
  • האם קרה לכם שראיתם מישהו שמתנהג לא בסדר וחשבתם שהוא אפילו לא יודע שהוא לא בסדר?

שלב א – צופים

מקרינים את הקטע הראשון בסרט.

שלב ב – דנים

שאלו: מה דעתכם על התנהגותו של שמעון?

שמו לב לפרטי השיחה בין שמעון לדדי, ואחר כך לחילופי הדברים שבין שמעון לאביו הרב.

לפי הקטעים שראיתם, האם גם אתם חושבים ששמעון הוא "בסדר גמור"?
הפנו את תשומת לב התלמידים להצעה ששמעון מציע לדדי, לשכנע את הדיירים לערוך שינויים בבית החדש. שאלו את התלמידים מה דעתם על כך?
הסבירו להם את את המשמעות הקולנועית של השיחה הזו.
"אקדח שמופיע במערכה הראשונה יורה במערכה השלישית". התסריטאים שתלו רמז בשיחה הזו ורמזו שיש בעיה עם ההתנהגות של שמעון.
האם שמעון חושב שזו התנהגות לא הגונה? כמובן שלא.
זו דוגמה לחטא שהוא לא בגדר חטא נורא ואיום אבל האדם שעשה אותו לא מודע לו כלל.
כיצד אנחנו יודעים ששמעון לא חושב שהוא לא בסדר?
כשאביו אומר לו שהוא צריך לחזור בתשובה, שמעון אומר על עצמו שהוא בסדר גמור.

שלב ג – לימוד מקורות

הציגו במליאה את הקטע ממסילת ישרים.
(מסילת ישרים – ספר שכתב רבי משה חיים לוצאטו – הרמח"ל, וכולל ענייני מוסר, תיקון מידות הנפש, והדרכה להתקרבות לאל. הוא נדפס לראשונה באמסטרדם בשנת 1740, ובהמשך במהדורות רבות נוספות, והתקבל כספר יסוד בתורת המוסר היהודית בקהילות ישראל.)

פרשו יחד את הקטע – שימו לב, הטקסט בנוי כהכללה ופירוט.
המשפט המכליל הוא:
"הנה הוא כסומא ההולך על שפת הנהר אשר סכנתו ודאי עצומה ורעתו קרובה מהצלתו"
שאלו – איזו תחושה הדימוי הזה מעורר אצל הקורא?
מדוע לדעתכם המחבר משתמש בדימוי הזה?
אפשר לחשוב על תחושת הסכנה, על חוסר המודעות למעשים ולהשלכות שלהם.
המשפטים הבאים מסבירים כיצד קורה שאדם נוהג כך ולמעשה מסכן את עצמו.

"היו מעלימים עיניהם ממעשיהם בלי שישימו לב לראות"
מה פרוש המשג מעלים עין? (מתעלם) ממה היו האנשים מתעלמים? (ממעשיהם הלא ראויים)

"…כסוס שוטף במלחמה. והיינו, שהיו רודפים והולכים במרוצת הרגלם ודרכיהם מבלי שיניחו זמן לעצמם לדקדק על המעשים והדרכים, ונמצא שהם נופלים ברעה בלי ראות אותה."
למה אנשים מעלימים עין? האנשים דוהרים בחיים לפעמים כאוטומט, ולא מקדישים זמן לבדוק את המעשים שלהם. ואז הם גם נכשלים ונקלעים לצרות בלי לצפות אותן מראש.

מה דעתכם? האם שמעון הוא כסוס שועט במלחמה? האם גם הוא לא בוחן את מעשיו?

שלב ד – צופים בקטע נוסף

צפו בקטע השני ושאלו:

  • מדוע דדי הציע לשמעון להיות שותף למתן שוחד?
  • מה דעתכם כעת? האם שמעון בחן את מעשיו? האם היה ער לכך שאנשים חושבים שהוא מסוגל להיות שותף לפשע?
  • כיצד לדעתכם חש שמעון?
  • מה לדעתכם היה התפקיד של דדי בחייו של שמעון?

(כוונו את התלמידים לחשיבה יותר כוללת. לכך שלפעמים גם אדם לא ישר או אדם שפגע בנו יכול להיות בעל תפקיד חשוב בחיים שלנו. דדי הוא כמו מראה עבור שמעון. הוא משקף לו את האופן שבו רואים אותו אחרים. ההלם שהדברים גורמים לשמעון גורמים לו לחשוב/להתעורר/ לעצור את הדהירה של הסוס השוטף במלחמה)
הציגו את קטע הטקסט הבא שבו הרמב"ם מסביר את תפקידו של השופר.

שאלו:

  • מדוע הבאנו את הטקסט על השופר דווקא עכשיו?
  • מה הקשר בין שופר ובין השיחה בין דדי לשמעון?
  • קראו יחד את דבריו של הרמב"ם מה תפקידו של השופר? "עורו עורו ישנים… חפשו במעשיכם וחזרו בתשובה."

מי לדעתכם יעיר את שמעון ויגרום לו לחפש במעשיו?

מה לדעתכם שחעון צריך לעשות עכשיו?

צפו בקטע האחרון

האם לדעתכם שמעון הבין שעליו לשנות את דרכיו?

לפי מה קבעתם?

שלב ה – סיכום

האם קרה לכם שאירוע או אדם אחר היו כמו שופר עבורכם וגרמו לכם לשנות את התנהגותכם? כתבו על כך.

אפשר לבצע את הפעילות באופן עצמאי בקישור הבא.