כמה צריך להשקיע? הרבה…

מערך שיעור שמזמין את הלומדים לקיים שיח כיתתי על מידת ההשקעה הנדרשת כדי להצטיין בתחום מסוים, לערוך היכרות עם עולם הלימוד היהודי ולהכיר סיפור מסיפורי חכמי המזרח.

כיתות ז - חשיעור אחד

מטרת הפעילות

  1. לקיים שיח כיתתי על כמה שעות צריך להשקיע כדי להיות טוב ואפילו מצטיין בתחום מסוים.
  2. לערוך היכרות עם עולם הלימוד היהודי ודרך הלימוד הנהוגה בו.
  3. להכיר סיפור אחד מתוך הסיפורים של חכמי המזרח.

מהלך הפעילות

פתיחה

  • בקשו מהלומדים לציין שמות של אנשים שמצטיינים בתחום כלשהו. נסו להקיף תחומים שונים ומגוונים שבהם אפשר להצטיין (למשל ספורט, כלכלה, מדעים, נגינה, ריקוד וכו').
    רִשמו על הלוח את השמות שעלו בכיתה. (למשל, אלברט איינשטיין, יוסיין בולט, להקת הביטלס)
  • שאלו את הלומדים – כמה שנים אתם משערים שאותם אנשים (שאת שמותיהם רשמנו על הלוח) היו צריכים להשקיע כדי להגיע לשיא במקצוע שלהם? ניתן להיעזר במחשבים או בטלפונים החכמים כדי להשיב על שאלה זו.
    רִשמו על הלוח ליד השמות את מספר השנים (אין חשיבות לדיוק).
    חשוב להבהיר לתלמידים שאנשים מגיעים לשיא יכולתם בשלבים שונים בחיים. יש אנשים שמגיעים לשיא יכולתם בעשור השלישי לחייהם, ויש כאלה שרק בעשור החמישי.

שתפו את הלומדים שנעסוק בשאלות שהעלינו בפתיחת השיעור משלוש נקודות מבט: נצפה בסרטון, נקרא סיפור ונעיין בקטע מידעי.

סרטון

הקרינו את הסרטון הזה –

שאלו בכיתה –

  • איך הבחור בסרטון אינו מתייאש? מה גורם לו לחזור שוב ושוב על אותו אתגר?
  • האם הייתם פעם במצב דומה? תארו את המצב שבו הייתם.
  • האם התמדתם כמו הבחור בסרטון או שהתייאשתם והפסקתם? ואולי הפסקתם, אבל ניסיתם שוב אחרי זמן מה?

סיפור

קראו את הסיפור בכיתה:

אברך צעיר בשם יעקב שיכנאזי, התייצב בפני רבו, הרב יהודה צדקה, ובפיו שאלה:

"כבר כמה שנים אני מעביר שיעור בכל שבת בבית הכנסת בספר ה'שולחן ערוך'* ועתה סיימנו את הספר. איזה ספר מציע הרב שנתחיל כעת?"

שִבְּחוֹ הרב צדקה על הלימוד המאומץ והשיב לו: "אין צורך להתחיל ספר חדש. שובו ולמדו את הספר מתחילתו."

חזר האברך ולימד בשיעור את ה"שולחן ערוך" מתחילתו ועד סופו במשך כמה שנים, ושב אל רבו ובפיו אותה שאלה: "סיימנו שוב את ה'שולחן ערוך'. מה עכשיו?"

שמח הרב צדקה לשמוע על ההתמדה שבשיעור והשיב לו: "מה השאלה? התחילו שוב מן ההתחלה."

חזר האברך יעקב שיכנאזי, ולימד שוב ושוב את ה"שולחן ערוך". בעקבות הלימוד הפך לתלמיד חכם, מומחה בהלכה, ואף תלמידיו ידעו היטב את כל פסקי ה"שולחן ערוך".

שולחן ערוך – חיבור בתחום ההלכה שבו מרוכזות כל ההלכות של העולם היהודי. החיבור ארוך ונדרש זמן רב ללמוד את כולו. רק אנשים שהקדישו זמן רב לחיבור זה מכירים אותו באופן מקיף ומעמיק.

שאלו בכיתה –

  • כאשר ניגש התלמיד לרבו, מה הוא חשב שתהיה התשובה של הרב?
  • מדוע, לדעתכם, השיב לו הרב שעליו לחזור וללמוד את הספר מתחילתו?
  • מדוע גם בפעם השנייה ששאל התלמיד את אותה שאלה, קיבל מרבו את אותה התשובה? (מה המשמעות של ללמוד אותו דבר הרבה פעמים?)
  • מה קרה אחרי שנים רבות שבהן לימד התלמיד את אותו ספר ?האם יש קשר בין הסיפור הזה לבין הסרטון שבו צפיתם קודם? אם כן, מהו?

סיכום – כלל 10,000 השעות

חלקו לכיתה את הדף המצורף (הקטע המידעי) הכולל שתי תפיסות מחקריות. לאחר קריאת הדף והממצאים המופיעים בו, חִזרו לדיון שקיימתם בתחילת השיעור על ההשקעה הגדולה הנדרשת ממי שרוצה להצטיין.

  • האם אתם חושבים שיש חשיבות לאימונים רבים?
  • האם גם לכם יש תחביב או תחום דעת שאתם משקיעים בו, או רוצים להשקיע בו הרבה שעות כדי להצליח?
  • האם ההשקעה הזאת עלולה לבוא על חשבון דברים אחרים? אילו דברים? האם זו שאלה חשובה בכלל?