לקראת חג החנוכה: הגיבורים שלי ואני
הצעה לשיעור חינוך לתלמידי חטיבות הביניים. לקראת חג החנוכה שבו אנו מציינים את גבורת המכבים ואת ניצחונם הצבאי המרהיב על היוונים, נזמין את התלמידים לדון במושג "גבורה". מהי גבורה? ומיהו גיבור? כיצד, אם בכלל, יוכלו התלמידים להיות גיבורים בעצמם?
מהלך הפעילות
פתיחה
בחג החנוכה אנו מציינים את הניצחון הצבאי המרהיב של החשמונאים על היוונים, שהוביל בסופו של דבר לכינונה של מדינה יהודית עצמאית ומשגשגת. החשמונאים, ובמיוחד יהודה המכבי, היו לסמל של גבורה יהודית בתרבות הציונית המודרנית, במיוחד בשל הניסיון לעצב את דמותו של "היהודי החדש", שהתאפיין בחתירה לעצמאות מדינית ולעוצמה צבאית. המכבים נתפסים כגיבורים בזכות כושר העמידה שלהם מול אויב חזק מהם, ובזכות אומץ הלב שגילו בשדה הקרב. בהזדמנות זו, לקראת חג החנוכה, אנו מזמינים את התלמידים לדון במושג "גבורה", ומציעים שגבורה יכולה לבוא לידי ביטוי בחיי היום-יום, לא פחות מאשר בשדה הקרב. את הדיון נפתח בצפיה בסרטון קצר, המציג את הגבורה בהקשרה הצבאי הישראלי.
חלק א: דיון במושג גבורה/כ-10 דקות
לוח אסוציאציות: המורה יכתוב את השאלה "מיהו גיבור?" על הלוח, ויאסוף את תשובות התלמידים.
דיון קצר בשאלות הבאות:
- האם אתם חולמים להיות גיבורים?
- איזה גיבורים אתם מכירים?
- מתי לאחרונה הרגשתם גיבורים בעצמכם? תארו את הסיטואציה.
חלק ב: "הגיבור שלי" – הפעלה בתמונות/כ-15 דקות
המורה יפזר על הרצפה תמונות של גיבורים וגיבורות. כל תלמיד צריך לבחור תמונה של גיבור/ה שהוא מזדהה עמו או חש קרוב אליו.
גיבורים לדוגמה שאפשר להדפיס תמונות שלהם, עם ציון התפקיד שלהם: יוסי בניון, קפטן נבחרת ישראל בכדורגל | שרה אהרונסון, ריגלה לטובת הבריטים במלחמת העולם ה-1 | סופרמן, גיבור על | דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל | אליעזר בן יהודה, מחדש השפה העברית | חנה סנש, נלחמה נגד הנאצים במלחמת העולם ה-2 | תיאודור הרצל, חוזה מדינת ישראל | חיילי צה"ל תולים את דגל הדיו לאחר כיבוש העיר אילת | יוסף טרומפלדור, נפל בקרב על תל חי. מילותיו האחרונות: "טוב למות בעד ארצנו" | יהודה המכבי, הוביל את המלחמה ביוונים | ספיידרמן, גיבור על.
בקבוצות קטנות (3–4), או בפורום כיתתי, התלמידים משתפים בבחירה שלהם:
- מה אתם יודעים על הגיבור המופיע בתמונה?
- מה הופך את הדמות בתמונה ל"גיבור" בעיניכם?
- במה הייתם רוצים להידמות לגיבור שבחרתם?
חלק ג: פירוש אחר למושג "גבורה"/כ-20 דקות
המורה ירשום על הלוח ציטוט מתוך אבות דרבי נתן (נוסחה א פרק כג):
איזהו גיבור שבגיבורים? זהו שכובש את יצרו.
שנאמר: "טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר." (משלי טז, לב)
וכל הכובש את יצרו מעלין עליו כאילו כבש עיר מלאה גיבורים…
ויש אומרים: מי שעושה שונאו אוהבו
נקודות לדיון:
- הסבירו במילים שלכם את הביטויים "כובש את יצרו" ו"מי שעושה שונאו אוהבו". תנו דוגמאות לגבורה מהסוג הזה.
- מדוע פעולות אלו הופכות אדם לגיבור לדעת אבות דרבי נתן? האם אתם מסכימים?
- האם הגבורה המתוארת במקור זה קשה או קלה יותר להשגה מהגבורה הצבאית שהפגינו המכבים במלחמתם ביוונים?
- האם תוכלו להיות גיבורים בעצמכם על פי ההגדרה של אבות דרבי נתן לגבורה? כיצד?
סיכום
בפעילות זו ניסינו להבין מה הופך אדם לגיבור. ראינו שחז"ל שינו את ההגדרה המקובלת לגבורה – אומץ בשדה הקרב ועוצמה צבאית – והציעו פירוש חלופי שרואה בגבורה בעיקר התמודדות אישית ושליטה עצמית. לתפיסתם, "גיבור" או "גבורה" אינם תארים של יחידי סגולה בלבד – "סופרמנים". כל אחד מאיתנו, שמצליח להתעלות על עצמו ולחרוג מדפוס ההתנהגות המקובל שלו, מההרגלים ומהיצרים הרעים – מוכתר "גיבור".