מקבלים שבת

בשיעור נעסוק בקבלת שבת- נשאל מה מיוחד בה, מדוע מציינים אותה, כיצד מציינים אותה, מהי המשמעות של קבלת השבת, האם אנחנו מציינים אירועים נוספים בחיינו שהם דומים במהותם לקבלת שבת?

כיתה ג2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • לימוד המושג והמנהג של קבלת שבת
  • פיתוח מיומנות התבוננות והפקת מידע מתצלום
  • פיתוח יכולת אינטגרציה של מידע מטקסט חזותי וטקסט מילולי.
  • יישום חוויתי של הנושא באמצעות יציאה לצלם

מהלך הפעילות

הנחיה כללית לעבודה עם תצלומים במערכי השיעור "עדשה יהודית"

  1. מקרינים את התצלום על מסך במליאה. לא חושפים עדיין היכן הוא צולם ומה רואים בו! מטרת הצפייה היא להפיק כמה שיותר מידע מתוך התצלום. התצלום עבורנו הוא טקסט שכולל מידע חד פעמי וספציפי מחד, ומאידך באמצעותו אנחנו יכולים ללמוד על המנהג/התופעה/המצווה.
  2. מבקשים מהתלמידים להתבונן בקפידה בתצלום.
  3. המלצה: מכריזים על משחק: כל אחד בתורו מציין פריט אחד. אסור לחזור על פריט שכבר הוזכר.

חשוב שאיסוף המידע ניטראלי ככל האפשר. בשלב זה לא תהיה עמדה לגבי הנראה (לא נציג תיאורים כמו יפה, גדול, מפחיד או כל עמדה אחרת כלפי הנראה). הסיבות לכך הן:

  • לאסוף כמה שיותר מידע שישמש אותנו מאוחר יותר באינטגרציה עם מקורות כתובים.
  • להתנסות בהתבוננות מדוקדקת.
  • להתנסות בדיוק בשפה.
  • להתנסות בהקשבה לאחרים.
  • להתנסות בפענוח של מצב מתוך תמונה.
  • להיחשף לזווית הראייה של אחרים.
  • להתנסות בתהליך החשוב של איסוף מידע ורק אחר כך הבעת דעה.

ציוד נדרש: מקרן

מהלך הפעילות

שיעור 1 – השבת

פתיחה

שלב א – צופים:

משוטטים בתצלום באמצעות "זום אין": התצלום מוטמע ברכיב דיגיטלי שמאפשר הגדלה של פרטים בתצלום. השתמשו בכפתורים (+) (-) להגדלה ולהקטנה של התצלום.
הזמינו תלמידים ללוח, עודדו אותם להשתמש בפונקציה של הגדלה כדי להציג את הפריט שבחרו.

מעלים השערות שואלים שאלות

אחרי הצפייה המשותפת ומניית הפרטים בתצלום שאלו יחד שאלות ושערו מהן התשובות להן, למשל:

  1. מהו האירוע שבתמונה?
  2. היכן הוא מתקיים?
  3. מי נוכח בתמונה?
  4. האם יש חפצים מיוחדים בתמונה שמספרים לנו מה מתרחש? מהם?
  5. אם היינו שומעים את המתרחש, כיצד היה נשמע?

שלב ב: מקבלים מידע על התצלום:

חושפים בפני התלמידים את המידע על התצלום, היכן צולם, מי צילם, מי מצולם, מה מצולם.

שם התצלום: קבלת שבת
צלם: ציון עוזרי
שנה: 1990
מקום: מרכז קליטה במבשרת ציון
מצולמים: קבוצת ילדים עולים חדשים בכיתה במרכז קליטה

הקרינו שוב את התצלום בכיתה.
ניזכר, מה אנחנו רואים בתמונה?
קבלת שבת.

  1. דונו בכיתה: מדוע בכלל צריך לקבל את השבת? (שבת הוא יום מיוחד מכל הימים. הוא יום מקודש ויתר הימים הם ימי חול כלומר ימים שאינם מקודשים, אסור לעבוד בשבת ואנחנו מצווים לנוח. מטרת קבלת השבת היא ליצור הפרדה בין הזמנים, זמן השבוע וזמן השבת. קבלת השבת היא כמו גבול.)
  2. צפו בתמונה, כיצד מפרידים בין זמן השבוע לזמן השבת? יש אירוע מיוחד. יש בו הדלקת נרות, קידוש
    על פרי הגפן, ברכת החלה. מתווספים לטקס גם שירה ונגינה. יש שקוראים בתורה, שיחה עם בני המשפחה.
  3. האם אתם מקיימים קבלת שבת בבית? האם יש התנהגות מיוחדת לפני השבת? (עורכים קניות, מכינים ארוחה? האם מתכוננים בביתכם לשבת? כיצד? האם ערב שבת במשפחתכם שונה מערבים אחרים בשבוע (ארוחה, ביקור אצל בני משפחה אחרים, קיום טקס כלשהו)?

האזנה לשיר

בתמונה ראינו קבלת שבת. מה עוד היינו רוצים לדעת על קבלת שבת?
השמיעו בכיתה את השיר יום שישי הגיע שכתב אביהו מדינה ושר דקלון. [תוכלו למצוא מידע על השיר באתר]
הקדימו לשיר הסבר קצר: השיר הוא כמו סיפור קצר על מישהו שמסתובב ברחובות העיר ביום שישי בערב. הוא מספר לנו שהוא עובר ליד בתים ושומע מבעד לחלונות מה שמתרחש בתוך הבתים. הוא שומע את המשפחות מקבלות את השבת. בסיום כל בית נשמע פיוט לשבת שאותו כביכול שומע האיש שמספר לנו את הסיפור.
השמיעו את השיר ברצף. בקשו מהתלמידים לשים לב אם בתוך השיר מסתתרים שירים נוספים שיש להם מנגינה אחרת. (אלה הם הפיוטים)

מה הרגשתם כששמעתם את השיר? (שיר שמח, קופצני, אנשים שמחים לקראת השבת)

השמיעו את השיר שוב מהתחלה, הפעם עצרו אותו בהתאם להוראות הבאות:

  1. עצרו את השיר בדקה 0:44 והסבירו שהאיש מספר לנו שהוא שומע את האנשים שרים פיוטי שבת. הסבירו לתלמידים שפיוטי שבת הם שירי קודש מיוחדים לשבת.
  2. השמיעו את המשך השיר. במה הוא שונה מהקטע הראשון ששמענו? (המנגינה היא מעט אחרת ושומעים עוד אנשים שרים. מדוע שומעים פתאום עוד אנשים שרים ? ( זהו הקול של המשפחות ששרות יחד).
  3. השמיעו את השיר עד דקה 1:45. עד המילים "המורי מסלסל ובניו עונים". ושוב שומעים שיר אחר. שיר לשבת ממשפחה אחרת.
  4. עצרו שוב את השיר בדקה 2:46. מה אנחנו שומעים שוב? אנשים שרים בקבלת שבת. שוב בניגון אחר.
  5. מה אנחנו יכולים ללמוד מכך על קבלת שבת? (כל המשפחה יושבת יחד, שרים יחד, יש שירים מיוחדים לשבת.)

סיכום

קבלת שבת היא במקור קבוצת מזמורי תהילים ופיוט שנאמרים בבית הכנסת בזמן המעבר בין ערב שבת לליל שבת, בין תפילת מנחה של חול לתפילת ערבית של שבת, ומציינת את תחילתה של השבת.

מטרת השיעור היתה לעסוק בקבלת השבת. שאלנו כיצד מקבלים את השבת והתוודענו לקבלת שבת במרכז הקליטה וכן בשיר.
בתצלום אנחנו רואים מה מתרחש בקבלת שבת אבל לא שומעים. בשיר אנחנו שומעים מה מתרחש בתוך הבתים אבל לא רואים.
שאלו:

  • לפי התצלום, מה לדעתכם היה כתוב בשיר אם האיש השר היה מתאר גם מה שהוא רואה בתוך הבית? (שולחן, נרות שבת,מפה לבנה, חלות, יין).
  • למדנו שקבלת שבת היא אירוע מיוחד שבו אנשים מציינים את כניסתו של יום מיוחד – יום שבת.
    האם יש לכם אירוע או עיסוק שהוא חשוב מאוד עבורכם והוא שונה מיתר האירועים בשנה/בחודש/בשבוע? מהו ומדוע הוא כל כך חשוב לכם?

אופציה לפעילות נוספת:
ציינו בכיתה אירוע סיום שבוע לימודים. בחרו יחד חפצים שיכולים להביע סיום לימודים (לא צריך להיות קשור לקבלת שבת במובנה הטקסי). תפקיד החפצים להביע הפרדה בין ימי הלימודים ליום המנוחה. אפשרו לתלמידים לדמיין ולקבוע בעצמם, ולנמק את בחירתם.
אפשר לצלם את האירוע ולהעלות את התמונות כתערוכת צילומים לכלים השיתופיים המצויינים בסעיף "אפשרויות הצגה".

משימת המשך לתלמיד (אופציונאלי)

צלמו את האירוע או העיסוק שהוא מאוד מיוחד בעינכם והציגו בכיתה ( למורים: בדקו אם הפעילות הזו מתאימה לכיתה שלכם. תלמידי כיתה ג הם צעירים ואולי יעזרו בהורים כדי לצלם ולשלוח את התמונה בקובץ למורה)

אפשרויות הצגה של עבודות התלמידים

  • התלמידים ידפיסו את הצילומים ויציגו בכיתה.
  • התלמידים יעזרו בהורים וישלחו למורה קובץ תמונה.
  • הצגה קבוצתית: פותחים לוח padlet כיתתי. במרכז הלוח התמונה מ"עדשה יהודית" וסביבה תמונות וטקסטים של התלמידים.
    (הנחיות לשימוש ב padlet)

אפשרות נוספת: להעלות את העבודות על מצגת emaze

* כל התצלומים הם מתוך האתר "עדשה יהודית". מורים מוזמנים לעשות שימוש גם בתצלומים שאינם כלולים במערכים.