משפחות בַּספרים

מערך שיעור ליום המשפחה (כיתות א-ד)

פעילות ליום המשפחה – התלמידים יכירו סוגים שונים של משפחות דרך ספרים. השיעור מותאם ללמידה בבית הספר ולמידה מרחוק.

כיתות א - ד2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • התלמידים יבחנו ספרים שהם מכירים מזווית חדשה – כיצד מתוארת המשפחה בכל אחד מהספרים?
  • התלמידים יכירו סוגים שונים של משפחות בחברה הישראלית.
  • התלמידים ימצאו את המשותף לכל סוגי המשפחות.
  • התלמידים יקראו שני שירים מתוך הספר "והילד הזה הוא אני" של יהודה אטלס, וינסו למצוא בהם תשובה לשאלה: מהי חשיבותה של המשפחה?

הקדמה

בחברה הישראלית יש מגוון רחב של משפחות. פעילות זו מזמינה את הלומדים להכיר את השוֹנוּת בין המשפחות לצד המשותף להן. הפעילות כולה תיעשה באמצעות ספרים:

  • הילדים יתבקשו להציע ספרי קריאה שבהם מתוארות משפחות.
  • נקרא יחד ונתבונן בתמונות מתוך ספר העוסק בסוגים שונים של משפחות: "המשפחות של שושו" מאת ענת ג'ורג'י.
  • נקרא שני שירים מתוך הספר "והילד הזה הוא אני".
  • לבסוף, נשאל את עצמנו מהי חשיבותה של המשפחה עבור כל אחת ואחד מאיתנו.

סביבת הלמידה

  • למידה בבית הספר: השיעור הראשון יתקיים בספרייה והשני בכיתה.
  • למידה מרחוק: שני השיעורים יתקיימו בזום או בכלי אחר המאפשר למידה סינכרונית, תוך כדי ניצול זמינותה של הספרייה הביתית.

ניתן להשתמש במצגת בקישור

מהלך הפעילות

שיעור 1: מבקרים בספרייה

  • בקשו מהתלמידים לחפש בספריית בית הספר ספרים שבהם מתוארות משפחות. שימו לב: המבחר גדול – כמעט בכל ספר שיעלה על דעת הילדים מופיעה משפחה או כמה משפחות, גם אם הן לא במוקד הסיפור. חשוב שהילדים יבחרו ספרים שהם כבר מכירים.
    למידה מרחוק – בקשו מהתלמידים לחפש בספרייה הביתית שלהם ספר שבו מופיעה משפחה או משפחות.
  • בקשו מכל תלמיד לרשום לעצמו משהו מעניין/מצחיק/מוזר/מפתיע במשפחה שמתוארת בספר שבחר, או משהו שמזכיר לו את המשפחה שלו. כדאי לנסות לאתר קטע בספר שממחיש את אותו היבט במשפחה ולרשום את מספר העמוד. (לכן חשוב שיבחרו ספרים שהם כבר מכירים.).
  • בקשו מהתלמידים לשבת בקבוצות ולספר על המשפחה שבחרו מתוך הספר.
    למידה מרחוק – חלקו את התלמידים לחדרים (להלן הדרכה אודות חלוקה לחדרים בזום). במהלך הפעילות תוכלו לעבור בין החדרים.
    כשהתלמידים מציגים את המשפחות שבספרים הם יכולים להתמקד במגוון היבטים:
    היחסים בין בני המשפחה. דוגמאות: בסדרת הספרים "טפיטי" שכתבו יוליה במה ויוליה גינזבך מתוארת משפחת סוריקטות שמזכירה מאוד את החמימות והדאגה ההדדית במשפחות של בני אדם; בסדרת הספרים "ילדי בית העץ" שכתב רן כהן אהרונוב, מרכז העלילה הוא החבורה אבל אפשר למצוא גם התייחסויות ליחסים בין הילדים לבני משפחתם.
    ההרכב המשפחתי. דוגמאות: בסדרת הספרים "כראמל" שכתבה מאירה ברנע-גולדברג, יש שלושה אחים שאימצה אותם אישה; בסדרת הספרים "יומנו של חנון" שכתב ג'ף קיני יש משפחה של אבא, אימא ושלושה אחים; בספר "הצלחת שמתחת" שכתב מאיר שלו יש בהתחלה משפחה של אבא וילדה ולאחר מכן של אימא וילד (וסבא שנוכח מאוד בחייהם), וכן הלאה.
    בני משפחה מיוחדים. דוגמאות: בסדרת הספרים "דוד אריה" שכתב ינץ לוי יש דוֹד שמכניס הרבה עניין לחיי הילדים; בסדרת הספרים "ילד נינג'ה" שכתב אן דו יש סבתא מאוד לא שגרתית, ויש עוד רבים וטובים…
    אלה הן רק דוגמאות – וחשוב לזכור: בספר אחד אפשר להתייחס לכמה היבטים של המשפחה: להרכב המשפחתי, ליחסים בין בני המשפחה, לנוכחותם של בני משפחה מיוחדים ולעוד היבטים.

שיעור 2 חלק א – מגוון משפחות בַּספרים

בשיעור זה נתוודע להרכבים משפחתיים מגוונים ונזהה את המשותף לכל המשפחות. גם את זה נעשה באמצעות ספרים.

מגוון המשפחות הקיים כיום בחברה הישראלית מניב ספרים רבים העוסקים במודלים שונים של משפחות. נציין כאן כמה מהם:

  • המשפחות של שושו / ענת ג'ורג'י
  • משפחות פארק הירקון / חן גליקמן שבתאי
  • משפחות, משפחות מִלְיון לפחות / לימור טלמור
  • ספר המשפחות הגדול / מרי הופמן
  • כל אחד והמשפחה שלו / יהודה אטלס

כדי להבין בְּמָה המשפחות שונות זו מזו ומה משותף להן, היעזרו בספר שבחרתם ובשני שירים מתוך הספר "והילד הזה הוא אני" של יהודה אטלס (השיר שפותח במילים "רָחוֹק מֵהַבַּיִת קִבַּלְתִי מַכּוֹת" והשיר שפותח במילים "אֲפִלוּ כְּשֶׁאֲנִי כְּבָר אֶהְיֶה סַבָּא").

תוכלו להכין מצגת המבוססת על הספר שבו בחרתם. אם השיעור מתקיים בלמידה מרחוק – תוכלו לשתף את המצגת באמצעות שיתוף מסך (להלן הדרכה על אודות שיתוף מסך בזום).

לפניכם מהלך שאנו מציעים המבוסס על הספר "המשפחות של שושו" מאת ענת ג'ורג'י – מהלך זה יכול לשמש אתכם אם אין אצלכם בספרייה ספר העוסק במשפחות אחרות, או כהשראה לפעילות שתְפַתחו סביב הספר שבו בחרתם. לצורך המהלך הזה השתמשו במצגת המצורפת.

שימוש במצגת

שקופית 3

הציגו את השקופית וקראו בקול רם את התחלת הסיפור. אם אתם מתקשים לקרוא את גודל הפונט, השתמשו בקובץ המצורף להקראה.

  • הסיפור מסופר מנקודת מבטו של ילד – כדי שהמשך הדיון בכיתה יהיה זורם יותר, תוכלו להמציא יחד שֵם לילד. אפשר לקיים הצבעה בנדון.

דונו עם התלמידים בשאלות הבאות:

  • האם מה שמתואר בשתי הפסקאות הראשונות מוכר לכם? חשוב להתייחס גם לתחושות של הילד וגם למה שקדם להן.
  • האם סקרן אתכם פעם לדעת "איך זה במשפחות אחרות"? אולי במשפחות אחרות ההורים לא מתעקשים שהילדים יתקלחו? אולי בבתים אחרים אפשר ללכת לישון בכל שעה שבוחרים?
  • הילד בסיפור כועס ואז מופיעה דמותו של שושו – לאן לדעתכם ייקח שושו את הילד?

אִמרו לתלמידים: שושו מספר שהוא גר בבניין כבר הרבה זמן, מכיר את המשפחות המתגוררות בו, וחלק מהילדים כבר חברים שלו. הוא לוקח את הילד (כבר המצאתם לו שם?) להכיר משפחות אחרות בבניין.

שקופיות 6-4

בשקופיות אלו נתבונן בשלוש משפחות – שתיים מהן משפחות שהילד מבקר בבתים שלהן והמשפחה השלישית היא זו של הילד.

חשוב להפנות את תשומת ליבם של הילדים לכמה דברים:

  • בשתי תמונות רואים את הילד מבקר עם שושו בבתים אחרים. רק בתמונה האחרונה הוא נמצא בסביבה הביתית שלו.
  • במצגת אנחנו פוגשים רק שלוש משפחות מתוך הספר. כדי להכיר משפחות נוספות צריך לקרוא את כל הספר.

שאלו את התלמידים:

  • האם יש תמונה או תמונות שבהן המשפחה עסוקה בפעילות שגם המשפחה שלכם נוהגת לעשות? האם יש תמונה שבה הפעילות נראית לכם מהנה במיוחד?
  • האם אתם מכירים עוד סוגים של משפחות שלא מופיעים בתמונות? ספרו על כך. (אם יש בכיתה תלמידים ממשפחות שלא מופיעות בתמונות, תוכלו לשאול אותם לפני השיעור אם ירצו לספר על המשפחה שלהם.)
  • מה משותף לכל המשפחות? (אפשר לכוון אותם: אהבה וחום בין בני המשפחה, עושים דברים יחד, משחקים יחד, משכיבים לישון).

שקופיות 9-8

קִראו את שני השירים מתוך הספר "והילד הזה הוא אני", או בקשו מהתלמידים לעשות זאת.

שוחחו עם התלמידים על שני השירים:

  • השיר הראשון: למה הילד חזר לבכות כשראה את אימא? מה אפשר ללמוד מכך על הקשר בין הילד לאימא שלו?
  • השיר השני: עד כמה חשוב לילד שהאבא יקרא לו סיפור? האם יש דברים שאתם עושים עם ההורים שלכם שהייתם רוצים לעשות איתם גם בגיל 80?
  • אילו עוד קשרים משפחתיים חשובים לכם חוץ מהקשר עם ההורה או ההורים? בקשו מהתלמידים לשתף רק אם הם רוצים.

שיעור 2 חלק ב – מהי החשיבות של המשפחה בחיים שלכם?

  • סכמו: הכרנו בספרים שבחרנו משפחות מגוונות, וכך גם בספר "המשפחות של שושו". בשירים של יהודה אטלס קראנו על הקשר בין הורים לילדים ושוחחנו על קשרים חשובים נוספים שיש לנו בתוך המשפחה.
  • בקשו מכל תלמיד לכתוב או לצייר מהי משפחה בעיניו. פעילות זו יכולה להתקיים כחלק מהשיעור אם לומדים בבית הספר או כשיעורי בית.

    למידה מרחוק
    – אפשר לקיים את הפעילות כפעילות א-סינכרונית ולבקש מהתלמידים להעלות את התוצרים לסביבה השיתופית שבה משתמשים בבית הספר. אתם יכולים גם להכין מצגת המתבססת על התוצרים שהתלמידים ישלחו אליכם.התוצרים של התלמידים יכולים להיות מגוונים: יהיו שיכתבו משהו שהוא דמוי הגדרה או ערך אנציקלופדי ויהיו שיבחרו להדגיש היבטים רגשיים. גם הציורים יכולים להיות מגוונים – יהיו שיציירו את המשפחה שלהם, יהיו שיבחרו לצייר משפחות מגוונות, ויהיו כאלה שיבחרו לתאר (אפילו באמצעים מופשטים) את הדברים שהופכים את המשפחה לְמָה שהיא – אהבה, קשר בין בני המשפחה, תחושה של שייכות.