ציון, למידה ומה שביניהם
מערך שיעור לחלוקת תעודות, לקראת סיום תהליכי למידה
בשיעור זה נלמד על הפער בין הציון למה שהוא משקף ואיך על ידי לימוד של סיפור נוכל לחשוב על דרך אחרת להבין את הציון.
מטרת הפעילות
- להבין שהתהליך הוא חלק מההגעה למטרה.
- להתבונן בתהליך הלמידה האישי של כל לומד ולומדת.
- להציב יעדים, בהתאם לרצון וליכולת של כל לומד ולומדת.
מהלך הפעילות
פתיחה
פתחו את המפגש וספרו ללומדים שהשיעור נעסוק בלמידה ובציונים.
כתבו על הלוח בגדול : צ י ו ן
הגדרת המילה "ציון" היא אות, סימן.
פנו אל הלומדים בבקשה לחשוב על השאלות האלה:
- מה הציון בא לציין, מה הוא בא לסמן?
- לצד כל מקצוע בתעודה כתוב ציון. תנו כמה דוגמאות ובקשו לדעת מה מציינים הציונים, לפי דעת הלומדים:
א. במדעים הציון הוא 75. מה המשמעות?
ב. באנגלית הציון 87. מה המשמעות?
ג. בספרות הציון 40. מה המשמעות?
ד. במתמטיקה הציון 100. מה המשמעות לכך? האם תלמיד שקיבל 100 מפסיק ללמוד?
בכדי לעמוד על משמעות הציון 100 בפרט, ועל תפקיד הציון בכלל, נקרא יחד את הסיפור הבא.
חלקו את דף הסיפור – גרסת PDF | גרסה מקוונת.
למורה:
מטרת השאלות – לעודד חשיבה על תהליך הלמידה המצוי, שבו הלומדים מקבלים ציון על הישגים במקצועות השונים. ברוב המקרים הציון הופך למטרה, ואילו הדרך והתהליך להשגתו אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה.
מומלץ לקרוא את הכתבה הבאה על תפיסת עולמו החינוכית של פרופ' יורם יובל – אל תגידו להם שהם חכמים. הכתבה מדגישה את הדרך ולא את ההישג הסופי, ועם זה אין בה כדי להמעיט בערך ההערכה החיובית כשהלומד או הלומדת מגיעים לתוצאה יפה.
שלב 1: קריאת הסיפור והבנת המסר
א. הלומדים מקבלים את דף הסיפור. קוראים יחד הסיפור (אפשר להיעזר במצגת).
סיפר הבן איש חי:
מעשה באדם אחד שחלם על סולם ובו אלף שלבים, ובחלומו ראה את המלך מטפס בסולם עד שהגיע לשלב החמש מאות.
למחרת מיהר האיש לספר את החלום למלך.
המלך שמע את החלום, שמחה גדולה עלתה בליבו, והוא ציווה להעניק לאיש אלף זהובים.
הסיפור על אודות החלום התגלגל במהירות, וכולם דיברו על אלף הזהובים שבהם זכה בעל החלום.
פנתה אחת משכנות האיש לבעלה ואמרה: רוץ גם אתה אל המלך וספר לו על חלום שחלמת. אם השכן שראה את המלך במדרגה החמש מאות זכה באלף זהובים, אתה תגיד שבחלומך המלך עומד בראש הסולם. על חלום כזה לבטח תזכה בסכום גבוה יותר. אולי בעשרת אלפים זהובים!
למחרת בבוקר הלך האיש אל הארמון וביקש להיפגש עם המלך.
הכניסו אותו אל המלך, והוא סיפר את מה שאמרה לו אישתו לספר.
שמע המלך את דבריו ופניו האדימו מכעס. מיד ציווה על משרתיו להשליך את האיש מן הארמון בידיים ריקות.
ב. הלומדים יענו – כל אחד לחוד או בזוגות – על השאלה המופיעה בדף הסיפור שבידיהם.
ג. לאחר שהלומדים השיבו בדף, המורה מפתחת דיון:
- מדוע קיבל בעל החלום הראשון (שראה את המלך מגיע לשלב החמש מאות) פרס מן המלך, ואילו "בעל החלום השני" (שדיבר על שלב האלף) סולק מן הארמון?
- מהם היתרונות של השלב החמש מאות?
- מהם החסרונות של שלב האלף?
הרחבה:
- הסיפור מציג את הפער שבין שלב החמש מאות לשלב האלף. המוסכמה החברתית היא שכולם רוצים ושואפים להגיע אל האלף. אבל מהו אותו אלף? האם באמת הוא בר השגה? האם נכון להשיגו? ומה עושים כשמגיעים לרף הגבוה ביותר?
- למעשה, מבחינה חינוכית, גם אם אנחנו נמצאים בנקודה גבוהה מאוד, שנחשבת בעיני רבים כנקודת שיא, כדאי להרגיש שעדיין יש לפנינו דרך, ושתמיד יש לנו למה לשאוף ובמה להשתפר ולהתקדם. שלב החמש מאות מאפשר זמן בחינה של הדברים: מה הספקנו – ומה עלינו להמשיך ולעשות? זהו שלב המאפשר הצבת יעדים חדשים. שלב החמש מאות מאפשר לנו להיות במצב של התפתחות ולמידה מתמדת בלי להגיע למסקנה השגויה ש"מספיק לנו".
- בשיעור זה לקחנו את הסיפור לכיוון של יעדים, מטרות וציונים – אך כדאי לזכור שהרב יוסף חיים כיוון בסיפור זה לעלייה בדרגות הרוחניות ובמידות טובות.
שלב 2: מה הסולם שלי?
בקשו מהלומדים לבצע משימה ראשונה:
לכתוב על כל סולם את שם הסולם (שם של מקצוע או חוג או מטרה וכדומה) ואז למקם את עצמם על הסולם – לפי השלב שבו הם נמצאים. עליהם לחשוב מה עברו ומה עשו עד אותו שלב, ומה עוד הם רוצים להשיג. קישור למצגת.
אפשר לחלק סולמות דוגמת הציור שבמצגת.
שלב 3: מתקדמים בכל הכיוונים
במצגת מופיעה מפת חשיבה המציגה צורת תכנון וארגון אחרת מאשר חשיבת הסולם. הסולם מציג באופן קוי התחלה והשלבים להשגת יעד מסוים ואחד. לעומת זאת, מפת החשיבה מאפשרת השגת מספר יעדים בו זמנית בתחומים שונים ומגוונים. ובדרך אליהם עוברים גם ביעדים אחרים. מלאו את מפת החשיבה לפי תחומי העניין שלכם ולפי הדברים החשובים לכם בחייכם. הדבר יאפשר לכם לראות תמונה מלאה ועשירה של חייכם.
הציגו את מפת החשיבה ללומדים. מפת החשיבה מייצגת צורת חשיבה אחרת, צורת ארגון המחשבות לא באופן לינארי – גבוה או נמוך (כפי שהסולם מציג) – אלא באופן מתפשט המאחד תחומים שונים. בקשו מהלומדים לחשוב על תחומי הלימוד וההתפתחות החשובים בחייהם וכיצד הם מתקדמים בהם, ולבטא זאת על מפת החשיבה האישית.
סיכום: למידה היא תהליך מתמשך של התפתחות והתקדמות
אתרו כמה ילדים שמוכנים לשתף, ובקשו מהם להציג את הסולמות והמפות שסרטטו לעצמם. שאלו עליהם שאלות.
ניתן לשאול את הלומדים:
- מה ההבדל בין מיקום מטרות על הסולם לבין מיקום מטרות על מפת חשיבה אישית?
- מהי הדרך הנוחה עבורכם להתייחס למשימות ולהשגת מטרות?
- האם השאיפה להגיע למקסימום בתחום אחד יכולה לבוא על חשבון תחום אחר? באיזה כלי ניתן לראות תמונת מצב שכזאת: בסולם או במפה האישית? הסבירו.
המפות והסולמות הם כלי עבורנו לביצוע הפעולות האלה:
- לעצור במהלך תהליך ולבחון היכן נמצאים.
- "לחשב מסלול מחדש", לקבוע יעדים חדשים בהתאם ליכולות.
- להבין מהם הרווחים ומהם המחירים שלעיתים צריך "לשלם" כדי להגשים מטרות ולהגיע ליעדים מסוימים. לדוגמה: ילד שמשתוקק להצטיין במוזיקה ומנגן ארבע שעות ביום או ילדה שהיא אתלטית מצטיינת ומקדישה את עיקר זמנה להתקדם בתחום אחד…
- לתהליך הלמידה אין נקודת סוף מסוימת. הלמידה היא תהליך מתמשך לכל אורך החיים.
משל הסולם קורא למחנכים (וללומדים) לא לכוון רק אל שלב האלף אלא להתמקד בטיפוס משלב לשלב במעלה הסולם. הדבר עשוי להקנות נקודת מבט קשיחה פחות, המאפשרת ללומדים לעבור בין סולמות ולהגיע לשלבים אחרים ובלתי מוכרים. הטיפוס המתמשך מאפשר בחינה עצמית לגבי המיקום שלי ולאן אני רוצה להגיע.
קבצים להורדה