שיעור שישי: תיעוד הקהילה שלכם

בשיעור זה, התלמידים בוחנים את המשמעות של קהילה ומתחילים לצלם תמונות שמתארות את הקהילה שלהם.

כיתות ו - חשיעור אחד

מטרת הפעילות

  • התלמידים יבחנו את המשמעות של קהילה.
  • התלמידים יתחילו לצלם תמונות שמתארות את הקהילה שלהם.

חומרים

  • נייר לבן וטושים, צבעים, או עפרונות צבעוניים.
  • דף העבודה "פריטי עבודה לצילום".
  • מצלמות.

הכנות

לפני השיעור, תצטרכו להחליט מהי המסגרת הטובה ביותר לפרויקט הצילום עבור התלמידים שלכם (עיינו להלן בכמה הצעות המובאות במערך השיעור).

מהלך הפעילות

מהלך הפעילות:

1. הקדמה (5 דקות):

א. חלקו לכל תלמיד גיליון נייר וטושים, צבעים, או עפרונות צבעוניים.

ב. בקשו מכל תלמיד להקדיש כמה דקות ליצירת ציור או תרשים שהנושא שלו הוא "את/ה ביחס לקהילה".

2. המשמעות של קהילה (15 דקות):

א. בקשו מחלק מהתלמידים להראות את הציורים שלהם ולהסביר את משמעותם.

ב. בפרקי אבות, אמר הלל הזקן: "אל תפרוש מן הציבור". נהלו דיון על:

  • מהי קהילה?
  • האם יש לכם חלק ביותר מקהילה אחת?
  • מה הופך קהילה לכזו? מהו תפקידה של קהילה?
  • מדוע נאמר "אל תפרוש מן הציבור"?
  • מה הן ההשפעות האפשריות של פרישה מן הציבור?

3. הציגו את פרויקט צילום הקהילה (30 דקות):

א. הזכירו לתלמידים שתמונותיו של ציון עוזרי מתארות את ערכי היהדות שמחברים בין קהילות יהודיות שונות בכל העולם, אך הן גם משקפות את הייחודיות של כל אחת מקהילות אלה.

-הסבירו כי כעת, לאחר שלמדתם על התמונות של עוזרי, בחנתם את המושג של ערכים, ודנתם במשמעות של קהילה,

-התלמידים יפנו את המצלמות לעצמם ולקהילה שלהם. הם יצלמו תמונות שחושפות את הערכים ואת הייחודיות של קהילתם.

תוכלו להחליט מראש איזו קהילה או קהילות תרצו שהתלמידים יצלמו (לדוגמה, קהילת בית הספר, קהילת בית הכנסת, השכונה וכו'). לחלופין, העלו שאלה זו בפני התלמידים ודונו בה יחד איתם.

ב. בהתאם לתכנית הלימודים, לתחומי העניין של התלמידים, לאילוצי הזמן ולצרכים נוספים, תצטרכו להחליט מהי המסגרת הטובה ביותר לפרויקט עבור התלמידים שלכם. הנה כמה הצעות:

I. בקשו מכל תלמיד לבחור ערך אחד מתוך הרשימה של הכיתה, כדי לתאר אותו בצילום. על התלמידים לחשוב לא רק איזה ערך להציג בעבודתם, אלא מהי הדרך הטובה ביותר להעביר אותו באמצעות המדיום של הצילום.

  • כיצד יבטאו התלמידים מושגים מופשטים בתמונות קונקרטיות?
  • כיצד הם ישתמשו באלמנטים הצורניים של הצילום כדי ליצור נרטיב, להעביר מסר, או לעורר רגש?
  • כיצד יוכלו להראות את הייחודיות של קהילתם תוך מתן ביטוי לאוניברסליות של ערכיה?

-דברו עם התלמידים על אנשים, מקומות, אירועים או מוסדות בקהילתם, שבהם ניתן למצוא דוגמאות ליישומם של ערכים יהודיים אלה בשטח. (לדוגמה, צדקה וגמילות חסדים יכולים להשתקף בתמונה המראה מתנדבים בארגון זכויות אדם או בבית מחסה לחסרי בית שמנהל בית הכנסת; אפשר לצלם את הדאגה לחולים וקשישים בבית אבות; מורים ותלמידים בבית הספר יכולים לתת הזדמנויות רבות כדי לבטא את הערך של לימוד). תמונות שמתארות ערכים יכולות גם להיות מילוליות, סימבוליות או מטפוריות (לדוגמה, התלמידים עשויים למצוא השראה בטקסטים שהם למדו).

-ציינו בפני התלמידים שחלק מהתמונות של עוזרי מראות סיטואציות טבעיות וחלק מבוימות; חלקן דיוקנים של אנשים וחלקן של נופים. התלמידים יכולים בדומה לכך לבחור מתוך מגוון של סגנונות וגישות בעבודתם.

II. בקשו מהתלמידים לחקור את הקהילה שלהם דרך ראיונות וצילום של אנשים שממלאים תפקידים חשובים בקהילה — ממנהיגים בקהילה ועד אנשים שתורמים בדרכים צנועות יותר, אך חשובות לא פחות. ערכי הקהילה ישתקפו בתמונות שהם יצלמו.

III. בקשו מהתלמידים ללמוד על ההיסטוריה וההתפתחות של מוסדות בקהילה שלהם כמו בית הספר, בית הכנסת, ארגון צדקה, גוף תרבות מסוים וכדומה, דרך ראיונות וצילום של מבוגרים ומנהיגים בקהילה. קטעים מתוך הראיונות (לצד התמונות) יכולים להיות חלק מתערוכה של התלמידים.

IV. בקשו מהתלמידים לתעד אירוע של כלל הקהילה, כמו אסיפה, ערב זיכרון, או חג שנחוג יחד.

V. בקשו מהתלמידים לצאת למשימה כללית יותר – פשוט לנסות ללכוד את ה"מהות" של הקהילה. לאחר מכן הם יוכלו לחזור לתמונות ולזהות אילו ערכים משתקפים בתמונות, כפי שנעשה בכיתה עם העבודות של ציון עוזרי.

VI. בקשו מהתלמידים לארגן פעולה חברתית (המשקפת כמה מהערכים המרכזיים שהם זיהו) ולתעד את פעילותם בפרויקט באמצעות צילום.

VII. קשרו את פרויקט הצילום של התלמידים לנושאים ממקצועות אחרים בתכנית הלימודים. אם, לדוגמה, תכנית הלימודים כוללת חלוציות, זיקת עם ישראל לארץ ישראל או תיקון היחיד, בקשו מהתלמידים לצלם תמונות שמשקפות את מקומם של תחומים אלה בקהילה.

VIII. הצילום של התלמידים לא חייב לבטא רק את הערכים החיוביים בקהילה. יש צלמים שמשתמשים במצלמות שלהם כדי לחשוף בפנינו בעיות. הם מקווים שתמונותיהם יעורר באנשים השראה לפעול – לעשות "תיקון עולם".

בספרו "איך חי החצי השני" (How the Other Half Lives), הצלם ג'ייקוב ריס הפנה את אור הזרקורים לתנאי החיים האיומים של מהגרים בלואר-איסט-סייד בניו יורק בראשית המאה ה-20.

בדומה אליו, בן שאהן, דורותיאה לאנג, ווקר אבנס ורבים אחרים תיעדו את החיים באזורים החקלאיים של אמריקה בימי השפל הגדול, כצלמים של מנהלת החקלאות האמריקאית. צלמים אלה תיעדו את סבלם של אזרחים אמריקאים רגילים כדי להצדיק ולתמוך בתכניות שירותי הרווחה הממשלתיים של ה"ניו דיל" בשנות ה-30.

צילומיו המבוימים של עדי נס נועדו לעמת אותנו עם מציאות החיים הקשה של דמויות החיות בשולי החברה הישראלית.

-הציגו לתלמידיכם את התמונות של צלמים אלה ודברו על תפקידו של הצילום בשינוי חברתי. לאחר מכן, בקשו מהתלמידים לחפש ולצלם היבטים בקהילתם שלדעתם זקוקים לשינוי.

ג. בטרם ייצאו התלמידים לצלם, הזכירו להם לחשוב על הדברים שבזכותם תמונה יכולה להיות מעניינת. עליהם לתת את דעתם לדברים שונים:

  • מי או מה יהיו בצילום?
  • האם 'להעמיד' את המצולמים או לצלם תמונות טבעיות? איך ליצור קומפוזיציה מעניינת?
  • איך לתפוס את הלך הרוח שהם רוצים בתמונה?
  • איך ליצור את הפריים הנכון, מאיזו זווית לצלם וכו'?

צריך שהתלמידים ירגישו חופשיים לצלם הרבה תמונות כדי לנסות מגוון של רעיונות, קומפוזיציות, וזוויות צילום.

ד. צלמו וחלקו לתלמידים את דף העבודה "פריטי עבודה לצילום" כדי לסייע להם לארגן את פעילות הצילום – להורדה , גרסה מקוונת.

-אם נותר זמן בשיעור, תנו להם להתחיל לצלם. הם יסיימו את הצילומים כשיעורי בית (ו/או בשיעורים נוספים בכיתה).

מורים רבים מבקשים מהתלמידים לצלם בבית. אחרים הופכים את פרויקט הצילום לחלק מטיול כיתתי או משימת כיתה. אם תלמידיכם מצלמים בבית הספר, הם יהיו מוגבלים בבחירת התוכן, אך עם קצת יצירתיות, הם יכולים לעשות הרבה. הזכירו לתלמידים שהצילומים שלהם יכולים להיות טבעיים, מועמדים או מבוימים, והם לא חייבים להעביר את המסר באופן מילולי.

לפני שתשלחו את התלמידים לצלם, אתם יכולים לנהל דיון גם על הקשר בין צילום לערכים יהודיים.

צילום בקהילה נותן לילדים הזדמנות להגשים את הערכים היהודיים שהם זיהו. לדוגמה, כיבוד המצולמים ורכושם. התלמידים חייבים לקבל רשות כדי לצלם אנשים ולהשתמש בתמונות, או להיכנס לשטח פרטי ששייך למישהו אחר. בפרסום פומבי של צילום של ילדים – יש צורך גם בהסכמת הוריהם.

גם יש להם אחריות להימנע מהצגת המצולמים בצורה שאינה מחמיאה. הלבנת פנים אסורה במסורת היהודית; על התלמידים להיזהר שלא לצלם אנשים באופן שיביך אותם. בנוסף, לפעמים צלמים צריכים להמתין לרגע הנכון (או "הרגע המכריע" כפי שהגדיר הצלם הנודע אנרי קרטייה ברסון) כדי לצלם את התמונה המושלמת. כך שייתכן כי יצטרכו ליישם את הערך של סבלנות בעבודתם.

4. שיעורי בית:

א. התלמידים יזדקקו לזמן נוסף כדי לסיים את צילום התמונות. בקשו מהם להמשיך לצלם כשיעורי בית ו/או בשיעורים נוספים בכיתה.

ב. לאחר שהתלמידים יסיימו לצלם, בקשו מכל אחד לבחור תצלום אחד שיהיה חלק מתערוכה כיתתית או מצגת, ולהביא הדפס של התצלום לכיתה.

-אם התלמידים צילמו עוד תמונות במסגרת שיעורי העדשה היהודית, תוכלו לבקש מהם לבחור מתוך מכלול התמונות שצילמו לצורך המצגת או התערוכה.

סדרת מערכי שיעור "העדשה היהודית":

שיעור ראשון: התבוננות בצילום
שיעור שני: מה עושה תמונה לתמונה טובה?
שיעור שלישי: ערכים
שיעור רביעי: ערכים יהודיים
שיעור חמישי: בחינת הערכים היהודיים לעומק
שיעור שישי: תיעוד הקהילה שלכם
שיעור שביעי: חיבור בין תמונה לטקסט