מסילת ישרים, הקדמה
מתוך: משה חיים לוצאטו, מסילת ישרים, הקדמה
"אמר המחבר:
החיבור הזה לא חיברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו,
אלא להזכירם אתהידוע להם כבר ומפורסם אצלם…
כי לא תמצא ברוב דברי אלאדברים שרוב בני האדם יודעים אותם
…אלא שכפי רוב פרסומם וכנגד מה שאמיתותם גלויה לכו -
כךההעלם (ההתעלמות)מהם מצוי מאוד, והשכחה רבה.
על כן אין התועלת הנלקח מזה הספר יוצא מן הקריאה בופעם אחת,
כי כבר אפשר שלא ימצא הקורא בשכלו חידושים אחר קריאתו
שלא היו בו לפניקריאתו – אלא מעט.
אבל התועלת יוצא מן החזרה עליו וההתמדה,
כי ייזכרו לו הדברים האלההנשכחים מבני האדם בטבע
וישים אל לבו חובתו אשר הוא מתעלם ממנה.
……………………………….
ואף על פי שכברקבועים בלב כל האדם הישר התחלותיו ויסודותיו,
אם לא יעסוק בהם-
יראה פרטיו ולאיכירם, יעבור עליהם ולא ירגיש בם.
כי אין דברי החסידות וענייני היראה והאהבה וטהרתהלב
דברים מוטבעים באדם…
אלא ודאי שצריכים הם לאמצעים ולתחבולות לקנות אותם…
אם כן אפוא איך לאיצטרך [האדם] להוציא זמן על העיון הזה
לדעת אמיתת הדברים ולדעת הדרך לקנותם ולקיימם?
מאיןתבוא החכמה הזאת בלב האדם, אם לא יבקשה?
………………………………………
איך תיטהר מחשבתנו, אם לא נשתדל לנקותה מן המומים
שמטיל בה הטבע הגופני?
והמידות כולםהצריכות כל כך תיקון והישרה-
מן יישרם ומי יתקנם,
אם לא נשים לב עליהם ולא נדקדקבדבר דקדוק גדול? "