אדם בתוך עצמו
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
לפעמים עצוב או מר הוא,
לפעמים הוא שר,
לפעמים פותח דלת
לקבל מכר
אבל
אבל לרוב,
אדם בתוך עצמו נסגר.
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
או באיזו עיר סוערת
או באיזה כפר
לפעמים סופה עוברת
וביתו נשבר
אבל
אבל לרוב,
אדם גם לעצמו הוא זר.
ואת, ואת
כמה טוב שבאת,
בלעדייך ריק הבית
והלילה קר.
אז אני שומר עלייך
כמה שאפשר,
ועם כל זאת, האם
אמצא אותך מחר?
אדם קרוב אצל עצמו
אדם בתוך עצמו הוא גר.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
על השיר "אדם בתוך עצמו" שכתב והלחין שלום חנוך.
רקע
בראשית שנות ה-70 כבר היה שלום חנוך אחד היוצרים המרכזיים במוזיקה הישראלית. הוא היה שותף בכיר באלבומים פורצי הדרך של אריק איינשטיין – "שבלול" ו"פלסטינה", ובמקביל הצליח כחלק מלהקת "השלושרים" (יחד עם חנן יובל ובני אמדורסקי). כמו כן הלחין חנוך שירים שנכתבו על ידי משוררים ופזמונאים ובוצעו על ידי אמנים שונים, בהם "בלדה בין כוכבים" (שנכתב על ידי יענקל'ה רוטבליט ובוצע על ידי פופיק ארנון), "חוזה לך ברח" (שנכתב אף על ידי יענקל'ה רוטבליט ובוצע על ידי אושיק לוי), "לישון לישון" (שנכתב על ידי מאיר אריאל ובוצע אף על ידי אושיק לוי), "נגה" (שנכתב אף הוא על ידי מאיר אריאל ובוצע אף על ידי שלישיית "שובבי ציון") ושירים רבים אחרים.
למרות ההצלחה, ב-1970 נסע חנוך ללונדון כדי לנסות קריירה בינלאומית. לאחר עבודה של שנה יצא אלבומו "Shalom" שלא זכה להצלחה מסחרית, מה שהוביל לחזרתו של חנוך לארץ ב-1973.
לאחר שובו ארצה הקים חנוך את להקת "תמוז", שהוציאה אלבום אחד ב-1976 ("סוף עונת התפוזים"), הציגה חזון רוק סוחף ונחשבה ללהקה פורצת דרך ברוק הישראלי.
ב-1977, לאחר ש"תמוז" כבר התפרקה, הוציא חנוך את אלבום הסולו הראשון שלו – "אדם בתוך עצמו", שהופק על ידי לואי להב. על הנסיבות שהובילו לכתיבת שיר הנושא של האלבום סיפר חנוך בראיון ל"ידיעות אחרונות":
השיר נכתב כשהייתי באנגליה, לפני מלחמת יום כיפור. לא דיברתי אנגלית ועשיתי שם תקליט עם מילון והמון טעויות תחביר, כתבתי לבד את המילים באנגלית בלי לדעת אנגלית בכלל. בושה וחרפה, בקיצור. את השיר הזה כתבתי בעברית בערב שבו הרגשתי אומלל והכי לבד שיש, הכי חרא שיש. הגעתי לתוך עצמי, וכשחזרתי לארץ היה לי את הטקסט, ואת הפזמון פשוט חלמתי באיזה לילה.
רעיונות מרכזיים
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
השיר מתחיל בהצהרה פרדיגמטית – "אדם בתוך עצמו הוא גר", בבחינת היה האדם מעין שבלול הנושא עמו את ביתו, לא על גבו כי אם עמוק בתוכו. האפיון של האדם כמי שגר "בתוך עצמו"והחזרה הכפולה על השורה, מעמידים את דמות האדם המדובר כאיש מופנם החי את חייו בתוך עצמו.
לפעמים עצוב או מר הוא,
לפעמים הוא שר,
לפעמים פותח דלת
לקבל מכר
אבל
אבל לרוב,
אדם בתוך עצמו נסגר.
המשך הבית מעלה אפשרויות שגם בתוך ביתו שלו האדם הוא "עצוב או מר", ו"לפעמים הוא שר". לכאורה, האמירה שלפעמים הוא שר ולפעמים הוא מר עשויה להיראות סותרת, אך למעשה ייתכן שהשירה היא זו שממשחררת את המרירות מתוך האדם, והשירה היא גם זו שפותחת איזה סדק אל העולם שבחוץ, שכן גם אם האדם בפנים הוא "עצוב או מר", כאשר הוא שר הוא פונה אל העולם שבחוץ ויוצר עמו קשר כלשהו.
כשהאדם פותח דלת הוא 'מקבל מכר' (הדמיון הצלילי דרן למאזינים רבים לחשוב שהמילה היא 'מכה' ולא 'מכר'), "אבל לרוב" חותם הבית, "אדם בתוך עצמו נסגר". השימוש בהטיה 'נסגר' מבהיר שהסגר הוא מבחירה.
אדם בתוך עצמו הוא גר
בתוך עצמו הוא גר.
או באיזו עיר סוערת
או באיזה כפר
לפעמים סופה עוברת
וביתו נשבר
אבל
אבל לרוב,
אדם גם לעצמו הוא זר.
הבית השני מעמיד את הסגירות הפנימית אל מול העולם שבחוץ, המיקום, "בכפר" או "באיזה עיר סוערת", מבהיר שאין זה משנה באיזו סביבה חי האדם; הניכור שהוא חווה מהעולם שבחוץ אינו קשור בהכרח לתופעת העיר המודרנית והמנוכרת (כפי שסברו הוגים וחוקרים רבים).
'הסופה שעוברת מדי פעם' מטלטלת את עולמו. מדובר בכוח טבע שמערער את ההסתגרות הפנימית של האדם עד כדי כך ש"ביתו נשבר". אם נניח שהאדם גר בתוך עצמו, הרי שהבית הנשבר זה לא אחר מאשר הוא עצמו. ולמרות זאת, גם כשהבית נשבר, אפילו במפגש הזה בין האדם לאיתני הטבע ולמפגש עם עצמו, עדיין האדם "גם לעצמו הוא זר", כלומר הוא נותר זר לעצמו.
ואת, ואת
כמה טוב שבאת,
בלעדייך ריק הבית
והלילה קר.
אז אני שומר עלייך
כמה שאפשר,
ועם כל זאת, האם
אמצא אותך מחר?
הבית השלישי מהווה את נקודת המפנה בשיר. בבית הזה מופיעה פנייה אל אישה, שהדובר שמח לקראת בואה. הבית (כלומר האדם עצמו) "ריק" בלעדיה ובלילה קר לו, כך שניתן להבין מהשיר שהאישה היא הממלאת את חייו ומחממת את לילותיו. לכן הדובר שומר על האישה הזו עד "כמה שאפשר". אך בסוף הבית הוא תוהה האם למרות כל זאת הוא 'ימצא אותה מחר'. משפט זה ניתן לקריאה דו-משמעית: מצד אחד האם הוא ימצא אותה לצדו, בביתו, בתוכו, ומצד שני, האם הוא ימצא את האישה שתמלא את חייו בתוכן וחום?
מבחינה מוזיקלית, הבית השלישי בשיר מהווה שינוי של הלחן לעומת שני הבתים הראשונים. בעוד ששני הבתים הראשונים מציגים אווירה מהורהרת, מעגלית ומסוגרת בתוך עצמה, הבית השלישי מציע אפשרות של תקווה ושינוי. התוספת של צליל המיתרים (המנוגן בידי סינטיסייזר) מעניקה אווירה של תקווה לחלק הזה של השיר.
אדם קרוב אצל עצמו
אדם בתוך עצמו הוא גר.
למרות זאת, השיר נחתם בחזרה אל האמירה שהאדם "קרוב אל עצמו", בבחינת מבין ומכיר את עצמו בצורה המיטבית. ועדיין, למרות המהלך השלם שנעשה בשיר, האדם גר רק בתוך עצמו.
השפעה והתקבלות
ההצלחה של "תמוז" יצרה ציפייה גדולה לאלבום הראשון של חנוך כסולן. כאשר יצא לאור "אדם בתוך עצמו" ב-1977 הוא התקבל בתחושה מעורבת, כיוון שבניגוד לרוק הסוחף של "תמוז", האלבום הציג את שלום חנוך בצורה אינטימית ומהורהרת עם שירים שקטים שעסקו במרחב האישי. השיר "אדם בתוך עצמו" הגיע ב'מצעד הפזמונים העברי השנתי ה'תשל"ז-1977' אל המקום ה-20 בלבד, אולם עם השנים זכה האלבום להצלחה.
ביצועים מיוחדים
רן דנקר מבצע את השיר במסגרת התכנית "דני הוליווד", ביצוע מקוצר מאוד עם דרמה מאופקת:
גידי גוב ויוני רכטר מבצעים את השיר בעיבוד 'רכטרי' עשיר בהרמוניות מורכבות ובעיבוד ווקאלי המדגיש את השיח הפנימי שמתרחש בשיר:
דניאל זמיר מבצע את השיר בעיבוד ג'אזי חופשי:
ביצוע של שלמה ארצי ושלום חנוך במסגרת מופע משותף של שניהם:
זוגיות
- האם חוויתם זוגיות של חברות? מה הייתה המשמעות שלה לחייכם?
- האם כשיש זוגיות אין בדידות?
- מדוע הוא מעלה ספק לגבי משמעות הזוגיות? האם גם אתם כאשר היו לכם חברויות הרגשתם שלעיתים הן במצב רעוע?
בדידות – מופנמות
- האם כל אדם מופנם הוא גם בודד? האם אתם מכירים אנשים מופנמים שאינם בודדים?
- האם בדידות היא דבר שלילי או שיש לה גם יתרונות?
- היכן לדעתכם הבדידות מורגשת יותר, בעיר או ביישוב קטן יותר?
- בשיר מובאות דרכים שונות לשינוי הבדידות – ציינו אותן וחשבו האם הן טובות גם לכם.
ניגודים
- מצאו בשיר כמה זוגות של ניגודים.
- מה המשמעות של ניגודים אלו בבניית השיר?
- מה יוצר התיאור של הניגודים? משהו יותר טוב או יותר בעייתי?