בתשלומים

< 1 דקות

 

בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

 

כל יום אשתי קונה שמלה
כמובן יצאה דוגמה חדשה
חוץ מגרביים וארנק
פתאום לבשה לי דוגמת צב
ועם צמה דוגמת טרפז
הייתה דומה ממש לעז
מה שאת לובשת לא מתאים
איך את קונה כל הבגדים?
איך את קונה כל הבגדים?

 

ענתה לי מהר: אני קונה הכל בתשלומים
בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

 

אשתי אוהבת לחיות בחובות
תגידו לי מה לעשות
לוויתי לה אלף לירות
הכל בריבית גם בשטרות
רוצה להחליף הווילונות
גם השולחן וכסאות
אה, וקנתה איזה ספה
יושנת לבד על הרצפה
יושנת לבד על הרצפה

 

למחרת קמתי חולה, הלכתי מהר אצל רופא
בדק אותי ונתן לי זריקות, בסוף הגיש לי: חמש לירות
חמש לירות? אל תגזים! אני משלם רק בתשלומים!
בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

 

פעם נכנסתי לבית ראיתי בו מלא דברים
בוטה-גז, פריז'ידר, רהיטים ומכבסת בגדים
אמרתי לעצמי: אני גר בבית משוגעים
שאלתי את אשתי: איך את קנית כל הדברים
אל תדאג, אל תדאג, אני משלמת הכל בתשלומים

 

בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "בתשלומים" שכתב אלברט שטרית והלחין אברמינו מוגרבי.

רקע

לחם אחיד ללא הגבלה, 60 גרם תירס, 58 גרם סוכר, 60 גרם קמח, 17 גרם אורז, 20 גרם קטניות, 20 גרם מרגרינה, 8 גרם אטריות, 200 גרם גבינה רזה, 600 גרם בצל ו-5 גרם ביסקוויט – זו הייתה ההקצבה היומית לנפש במדינת ישראל בשנים 1959-1949. בנוסף לה הוקצבה גם מנת בשר של 75 גרם לנפש לחודש.
בעשור הראשון להקמת המדינה הנהיגה ממשלת ישראל את מדיניות הקיצוב, שעניינה הקצבה מוגבלת של כמות מזון יומית לנפש. מדיניות זו הוכתבה כפועל יוצא ממצבה הכלכלי של מדינת ישראל דאז – מדינה צעירה ודלת משאבים המתמודדת עם קליטה של גלי עלייה גדולים. שמה של תקופה זו נודע ברבים כ"תקופת הצנע" מכיוון שאזרחי המדינה נדרשו לחיות בצניעות על מנת להטות שכם ולסייע בהקמת ובבניית המדינה.
השחרור מהצנע היה הדרגתי; הסכם השילומים עם גרמניה הזרים לקופת המדינה הצעירה כספים רבים, וגם התחזקות המגזר היצרני וגדילת התל"ג (תוצר לאומי גולמי – ראו ערך ב'ויקיפידיה') הובילו להיחלשות מדיניות הקיצוב עד לביטולה הסופי ב-1959.
בשנת 1957 עלה לארץ אלבר מוגרבי – זמר ושחקן שהתפרסם כבר במצרים, הארץ ממנה עלה. בארץ אימץ מוגרבי את שם הבמה "פלפל אל-מצרי", וב-1959 הוא הוציא לאור את השיר "בתשלומים". השיר עוסק במעבר מתקופת הצנע לכלכלת שוק חופשי ומתאר בצורה הומוריסטית את הצורה בה ניהלו (ועדיין מנהלים) מאות אלפי ישראלים את משק הבית שלהם, על ידי התמכרות ל'קנייה בתשלומים' (או כפי שצורת תשלום זו מכונה בימינו – רכישה באשראי).

רעיונות מרכזיים

בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

ענתה לי מהר: אני קונה הכל בתשלומים
בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

השיר מתחיל בפזמון החוזר ומיד מציין את הנושא העיקרי – התשלומים, כלומר קנייה הנעשית בבית עסק כאשר התשלום מתבצע במנות קטנות בזמן קצוב מראש (כגון שבוע או חודש). 

השורה "כל המשכורת הולך למכולת" מבהירה שהתשלומים המצטברים למעשה "בולעים" את שכרו של האיש מיד כשהחודש מתחיל, ולמעשה הוא נתון במעגל של חובות שמכריח אותו לקנות בתשלומים עתידיים כאשר הוא בו בעת נאבק לשלם את תשלומי העבר. 

כל יום אשתי קונה שמלה
כמובן יצאה דוגמה חדשה
חוץ מגרביים וארנק
פתאום לבשה לי דוגמת צב
ועם צמה דוגמת טרפז
הייתה דומה ממש לעז
מה שאת לובשת לא מתאים
איך את קונה כל הבגדים?
איך את קונה כל הבגדים?

בבית הראשון מסופר שאשתו של הדובר בשיר קונה שמלה מדי יום, והיא מתרצת זאת בכך ש"יצאה דוגמה חדשה" והיא חייבת לקנותה. הדובר מתאר את 'הדוגמה החדשה'(השמלה) בצורה שלילית – "דוגמת צב", כאשר האישה לובשת את השמלה ומסדרת את שיערה "עם צמה דוגמת טרפז". עבורו האישה "דומה ממש לעז", כלומר, הוא רואה את הקנייה שלה כבזבוז כסף שאינו מייפה את אשתו כלל. בסוף הבית הוא שואל אותה: "איך את קונה את כל הבגדים?" ואשתו עונה לו בפזמון החוזר – "בתשלומים, בתשלומים"

אשתי אוהבת לחיות בחובות
תגידו לי מה לעשות
לוויתי לה אלף לירות
הכל בריבית גם בשטרות
רוצה להחליף הווילונות
גם השולחן וכסאות
אה, וקנתה איזה ספה
יושנת לבד על הרצפה
יושנת לבד על הרצפה

בבית השני פונה הדובר אל הקהל ומתייעץ עמו – "אשתי אוהבת לחיות בחובות", ולכן "תגידו לי מה לעשות". הוא ממשיך לספר כיצד לווה עבור אלף לירות (סכום משמעותי מאוד באותה תקופה) במזומן אך עם ריבית ושטר חוב, וזאת רק כדי שתוכל להחליף את הווילונות, השולחן והכיסאות. הדגש הוא על החלפתם של הפריטים, כלומר יש להם כבר את כל אלו והאישה מעוניינת לשדרג אותם. שוב אנו רואים שמבחינת הדובר הקנייה הזו מיותרת לחלוטין, דבר שבא לידי ביטוי בכך שבסוף הבית הוא מספר כיצד אשתו קנתה ספה ולמרות זאת היא "יושנת לבד על הרצפה" (ואולי בשורה זו ניתן לקרוא ברמיזה שהבעל גירש את האישה הפזרנית ממיטתו).

למחרת קמתי חולה, הלכתי מהר אצל רופא
בדק אותי ונתן לי זריקות, בסוף הגיש לי: חמש לירות
חמש לירות? אל תגזים! אני משלם רק בתשלומים!

בבית השלישי (שמוגש כמערכון ללא ליווי מוזיקלי) ממשיך הדובר לתאר את תלאותיו: הוא קם חולה והולך אל הרופא, הרופא מטפל בו בזריקות ומחייב אותו בסכום של חמש לירות (ניתן להבין שלא מדובר בסכום גדול במיוחד בהתחשב בכך שהדובר לווה עבור אשתו אלף לירות) אך גם את הסכום הזה אין ביכולתו לשלם מיד ולכן הוא משלם לרופא בתשלומים.

בתשלומים בתשלומים
על כל דבר בתשלומים בתשלומים
כל המשכורת הולך למכולת
כל המשכורת הולך למכולת
איי איי איי איי בתשלומים

פעם נכנסתי לבית ראיתי בו מלא דברים
בוטה-גז, פריז'ידר, רהיטים ומכבסת בגדים
אמרתי לעצמי: אני גר בבית משוגעים
שאלתי את אשתי: איך את קנית כל הדברים
אל תדאג, אל תדאג, אני משלמת הכל בתשלומים

בבית האחרון של השיר מגיע הדובר אל ביתו ורואה אותו מלא בדברי מותרות של התקופה – תנור ("בוטה-גז") מקרר ("פריז'ידר"), רהיטים ומכונת כביסה ("מכבסת בגדים"). כיום אנו מתייחסים אל הדברים הללו כאל צורך קיומי ולא כמותרות אולם הדובר בשיר רואה את שלל הקניות ואת ביתו המלא (תנור, מקרר, מכונת כביסה ורהיטים) כבית משוגעים; כשהוא פונה לאשתו ושואל אותה כיצד היא קנתה את כל הדברים, היא שבה ועונה במילת הקסם – "בתשלומים".
לאורך כל השיר שומר אל מצרי על עמדה מבודחת ומשועשעת, ונדמה כי הוא שר את שירו לא מתוך יגון ועצב אלא מתוך השלמה והכרה עם המציאות החדשה שבה הוא חי, וכי לאחר שנים של צנע אנשים ירצו "לחיות" ולקנות לא רק את הנחוץ להם אלא מעבר לכך, כלומר מותרות – גם אם אין ידם משגת.

השפעה והתקבלות

הבחירה הייחודית לעסוק בחיי היום-יום והמשפחה (ולא בנושאים שברומו של עולם כגון בעיות קיום וביטחון) הפך את "בתשלומים" לשיר פורץ דרך, שכן השיר נכתב (תוך שימוש במילים עממיות) על נושא ציבורי-עממי שנגע לרוב הציבור בארץ לאחר שנים שבהן הונהגה מדיניות הקיצוב.
הסגנון המוזיקלי שהציג אל מצרי היה רחוק מאוד מהמוזיקה שהייתה נפוצה בישראל באותה עת (מה שלימים ייקרא "שירי סוכנות", כלומר שירי הוֹרָה ועוד שירים ממסורת מזרח אירופאיות). הן הלחן והן התזמור היו בעלי סממנים של מוזיקה מצרית מובהקת. השימוש בכלים דומיננטיים כגון הקנון וכינורות בסגנון שאלה ותשובה בין הזמר לתזמורת, היו הפעם הראשונה שהציבור הרחב במדינת ישראל נחשף למוזיקה ערבית בכלל ולמוזיקה מצרית בפרט, מוזיקה שזוהתה עם האויבת הגדולה של מדינת ישראל באותה עת – מצרים.
בעת הקלטת השיר היה פילפל אל מצרי עולה חדש (כאמור הוא עלה כשנתיים מוקדם יותר) והשיר הושר בעברית רהוטה אך במבטא וניגון בולט של עולה חדש. מעבר לכך השיר הכיל שיבושי שפה עם שגיאות תחביר ודקדוק ("כל המשכורת הולכת למכולת""לוויתי לה אלף לירות") שהיו נפוצות באותה תקופה ואפיינו את שפתם של העולים החדשים מארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה, המקצב והתזמור סימנו את השיר "בתשלומים" לשיר פורץ דרך שבהחלט יכול לטעון לתואר השיר המזרחי הראשון בזמר העברי שהצליח והתפרסם ברבים (אם כי היו שירים רבים לפניו שנכתבו בגוון מזרחי-ערבי על ידי מלחינים ישראלים, לרוב יוצאי אירופה).
לימים דעכה הצלחתו של פילפל אל מצרי, ושני להיטיו הגדולים – "בתשלומים" ו"לשכת עבודה" – נשכחו. אולם בד בבד עם פריצתה של המוזיקה הים תיכונית וכניסתה אל מרכז הבמה של המוזיקה הישראלית (החל משנות התשעים ואילך) החל פילפל אל מצרי לקבל הוקרה על תרומתו להתגבשות הזמר הישראלי הייחודי, וזוהר ארגוב ואייל גולן אף ביצעו את שירו "לשכת עבודה".
בשנת 2002 הועלה המופע "פלפל אל חפלה" שהוקדש לדמותו ולחייו הייחודיים של אל מצרי. במופע בוצעו מיטב שיריו של אל מצרי על ידי השחקנים אורי הוכמן, תומר שרון ועמי סמולרצ'יק.

ביצועים מיוחדים

בשנת 1992 ביצע השחקן זאב רווח את השיר בסרטו "טיפת מזל". למרות עשרות השנים שחלפו נותר השיר רלוונטי להפליא והתאים היטב לסגנון ההומוריסטי של זאב רווח.


דברים שבינו לבינה

  • כיצד מתואר האיש בשיר וכיצד מתוארת האישה?
  • מה דעתכם על תיאור זה? האם הוא נכון ואמין בעיניכם? נמקו.
  • השיר נכתב בסוף שנות ה-50 של המאה העשרים, האם החלוקה המגדרית (בין האיש לאישה) שהוא יוצר מתאימה גם לשנות האלפיים? נמקו?

כלכלת שוק חופשי

  • מהן שתי השיטות או תפיסות העולם הכלכליות העולות מהשיר? היעזרו בדוגמאות מתוכו.
  • ציינו יתרונות וחסרונות של שימוש בתשלומים כשיטה. הביאו דוגמאות מהיום לשימושים בשיטה זו.
  • נדמה שהאיש והאישה בשיר מייצגים שתי השקפות עולם כלכליות. עם מי משניהם אתם נוטים להזדהות ומדוע?

תרבות הצריכה

  • איזה מסר עולה מהשיר ביחס לתרבות הצריכה?
  • מה הקשר בין תרבות הצריכה לתרבות התשלומים?
  • מה השתנה בתרבות הצריכה מאז סוף שנות החמישים (זמן כתיבת השיר) להיום?