התחדשות

< 1 דקות

מילים:

 

עייפות בלתי מוסברת
פיק ברכיים לא מובן
זו שעה שלא חוזרת
לעולם – אבל
בליבך אתה יודע
שמעבר לפינה
אהבה חדשה
ממתינה

 

אחרי החגים יתחדש הכול
יתחדשו וישובו ימי החול
האוויר, העפר, המטר והאש
גם אתה, גם אתה תתחדש

 

בגנך פורחים לפתע
בערבוביה גמורה
עץ החלומות
ועץ הדעת טוב ורע
הסתכל על כליך
שהשארת בחצר
הפטיש, הסולם, המעדר

 

אחרי החגים…

 

במסע שלא נגמר
בין שדות הצל ושדות האור
יש נתיב שלא עברת
ושתעבור
שעון החול, שעון חייך
מאותת לך עכשיו
למד-דלת, למד-הא, למד-וו.

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "התחדשות" מאת נעמי שמר ויובל דור.

רקע

אחד המושגים הייחודיים להוויי החיים הישראלי הוא הביטוי "אחרי החגים". השילוב של תחילת השנה היהודית יחד עם חודש רווי חגים, ימי צום וימי מועד, הוביל להולדת המושג "אחרי החגים'" כמושג כללי לזמן שיבה לשגרה ולעבודה סדירה.
הסופר והסטיריקן אפרים קישון (שהתמחה בכתיבה סאטירית המגחיכה את המוזרות, אי ההיגיון ולעתים אף שיגעון הטמונים בבירוקרטיה הישראלית ובטקסי החיים במדינת ישראל) כתב כך על המושג "אחרי החגים":

לשפה הפרטאצ'ית מילון עשיר ביטויים. "זה יהיה בסדר", פירושו אסון. "סמוך!" רומז שהדבר בלתי-אפשרי. "תיכף", זה שעתיים. "יום-יומיים", שנה. "אחרי החגים", לעולם לא. (אפרים קישון, זה מה שיש, ynet‏, 19.8.2004)

בתרבות הישראלית הפך המושג "אחרי החגים" לשם כולל לתחילת השנה בפועל, הרגע שבו נגמרות החופשות וחגיגות תחילת השנה, ומגיע רגע החזרה לשגרה, תחילת העבודה הרצינית, זמן להתחדשות. בכל הדברים הללו עוסקים שני שיריה של נעמי שמר – "התחדשות" ו"התחדשות אחרת", המוכרים לרוב בשם "אחרי החגים".

רעיונות מרכזיים

שמר כתבה לשיר שתי גרסאות. הראשונה ראתה אור באלבום "אדמה" של עפרה חזה בשנת 1985, אך שמר הרגישה שהיא לא הצליחה "לפתור" את השיר עד תומו, והמשיכה לעבד את השיר אף שהוא כבר הוקלט. בסופו של דבר העבירה שמר את הגרסה החדשה של השיר ליובל דור, איש להקת "הכול עובר חביבי", וכדי לבדל את השירים שינתה את שם השיר ל"התחדשות אחרת". דור הלחין גרסה חדשה לשיר שהתפרסמה בביצוע להקת הנח"ל המתחדשת עם דפנה דקל כסולנית.

שתי הגרסאות של השיר חולקות ביניהן חלקים גדולים מהטקסט ומהרעיונות. שירה של שמר עוסק בתקופת אחרי החגים, אך בניגוד לראייה הסאטירית של קישון, שמר רואה את הימים של אחרי החגים כהזדמנות לצאת לחיים חדשים, להתחיל מהתחלה, התחדשות לקראת העתיד לבוא. 

גרסה מוקדמת גרסה מאוחרת
עייפות בלתי מוסברת

פיק ברכיים לא מובן

זו שעה שלא חוזרת

לעולם – אבל

בליבך אתה יודע

שמעבר לפינה

אהבה חדשה

ממתינה

עייפות בלתי מוסברת.

פיק ברכיים לא מובן

צל שרב על כל הדרך,

ואבק לבן

אבל עודך משווע

לגשמי ברכה

עוד רחוקה מנוחתך

אחרי החגים יתחדש הכול.
יתחדשו וישובו ימי החול
האוויר, העפר, המטר והאש
גם אתה,
גם אתה,
תתחדש.

פזמון השיר נקרא כטקסט של העצמה אישית, ויש בו עם כמה אזכורים מחכמת יוון העתיקה. המחשבה ש"אחרי החגים… יתחדשו וישובו ימי החול" מובנת וברורה. יש בוודאי משהו מרגיע לשוב לשגרה לאחר תקופה ארוכה של הפרת השגרה, והשיבה אל השגרה לאחר החגים תגרום לשגרה עצמה להתחדש.
שמר אינה מסתפקת בהתחדשות האדם, אלא ממשיכה ומפרטת שאחרי החגים יתחדשו גם 4 היסודות המרכיבים את העולם על פי המסורת היוונית: אוויר (רוח), עפר (אדמה) מטר (מים) ואש, ואולי רק אז יתחדש גם מושא השיר.
את הרוח והמטר ניתן להבין בקלות כתופעות אקלימיות המאפיינות את בוא החורף לאחר החגים. העפר מובן כמסמל את סוף הקיץ. אך מה תפקידה של האש בהתחדשות העולם אחר החגים? האם יש באש הזו משהו חיובי? האם כפינקס (עוף החול) צריכים העולם והאדם לעבור דרך האש כדי לצאת ממנה למחזור חיים חדש? שמר אינה עונה, היא רק מבטיחה שבסוף התהליך גם האדם עצמו יתחדש.

גרסה מוקדמת גרסה מאוחרת
בגנך פורחים לפתע

בערבוביה גמורה

עץ החלומות

ועץ הדעת טוב ורע

הסתכל על כליך

שהשארת בחצר

הפטיש, הסולם, המעדר

בגנך פורחים לפתע

עץ הפרי ועץ הסרק

ועץ החלומות

ועץ הטוב והרע

ומוטלים כל כליך

בחצר ביתך

לא נשלמה מלאכתך

בבית השני הזמן חולף, החורף עבר ובגן פורחים לפתע בערבוביה גמורה שלל עצים לא שגרתיים – "עץ החלומות ועץ הדעת טוב ורע". העצים ששמר בוחרת לתאר בגן מזכירים את גן העדן – עץ הדעת שפריו נאסר על האדם ולמרות זאת הוא טעם ממנו וגורש מגן עדן. שלל העצים האלו – החלומות, הדעת, הטוב והרע, מוצגים כשלל האפשרויות להתחדשות כפי ששמר מבינה אותה. 

בגרסה המאוחרת יותר של השיר מתחדדים הדברים: "עץ הפרי" מול "עץ הסרק""עץ הטוב" מול עץ הרע, ובתווך "עץ החלומות". שמר אינה מבהירה מדוע כל עץ צומח כשלידו נמצאת האנטיתזה שלו. האם עבור שמר התחדשות היא האפשרות להתחיל דף חלק כדי לחוות את הבחירה המחודשת בין טוב ורע? האם בין העצים המניבים פרי ואלו המניבים פרי סרק, בין העץ הטוב והרע, שוכן המסלול האמצעי והוא החלומות?
בגרסה זו מחדדת שמר את הפער בין התוצר לבין העבודה הנדרשת כדי להגיע אליו. שמר עוקפת את ההתלבטות בין העצים השונים, ומציעה קודם כל לגשת אל המעשי והקונקרטי כפתרון. כלי מלאכתו של מושא השיר מוטלים בחצר ביתו, ואם היה ספק באשר מה שיש לעשות עם הכלים האלו בגרסה המוקדמת, כאן שמר קובעת בפסקנות מה נשאר לעשות בכלים אלו. למרות פריחת עצי האפשרויות הקוטביות, שמר אינה מאפשרת לאדם לנוח תחת גפנו ותאנתו. מלאכתו של מושא השיר לא נשלמה, היא רק החלה. ההתחדשות היא עבודה רצינית.

גרסה מוקדמת גרסה מאוחרת
במסע שלא נגמר

בין שדות הצל ושדות האור

יש נתיב שלא עברת

ושתעבור

שעון החול, שעון חייך

מאותת לך עכשיו

למד-דלת, למד-הא, למד-וו.

במסע שלא נגמר

בין שדות הצל ושדות האור

יש נתיב שלא עברת

ושתעבור

שעון סמוי מן העין

מצלצל לך

לא נשלמה אהבתך.

אך מהי מלאכת ההתחדשות? בבית האחרון בשיר מתארת שמר "מסע שלא נגמר בין שדות הצל ושדות האור". כמו בבית הקודם, העולם שנוצר הוא עולם דיכוטומי בין טוב ורע, בין פרי וסרק, בין צל לאור. אך שמר מדגישה שבין לבין ניתן למצוא את הנתיב שבו עדיין "לא עברת". איזה נתיב זה? היכן נמצאת דרך הגישה? שמר אינה מפרטת. כמו במשלים רבים של זן בודהיזם וגלגולם במדריכי העצמה אישיים מעידן הניו-אייג', שמר מטילה את המלאכה למציאת הנתיב הפנימי של ההתחדשות על האדם עצמו, ומדובר בנתיב שהאדם עדיין לא עבר בו.
אך כשעובר האדם בנתיב שבין לבין, שמר חוזרת אל ממד הזמן. בגרסה המוקדמת שעון החול המגיע מאותו עולם דימויים כמו ארבעת היסודות, הוא השעון הקוצב את חיי האדם, האבק הלבן מהבית הראשון, אבק שבירת הסלע יכול להיתפס כחול שבתוך השעון. יותר מזה, "שעון החול" הוא גם משחק מילים על ההבדל בין הקודש לחול, בין ימי החגים לשגרה. שעון החול משמעו שעון החזרה לשגרה. זהו השעון המאותת לאדם על הזמן החולף – "למד-דלת, למד-הא, למד-וו", אותיות עבריות שככל הנראה מתייחסות לשנים שבהן נכתב השיר לראשונה (1977-1974 תשל"ד – תשל"ו).
בגרסה החדשה שמר משמיטה את שעון החול, ומציינת ש"שעון סמוי" יצלצל למושא השיר כדי לסמן שלא נשלמה אהבתו. יש עוד זמן לעשות ולהתחדש, לקום ולמצוא אהבה.
שני השירים מדברים על התחדשות – שתי התחדשויות שונות שיש בהן הרבה דמיון. ההתחדשות בשיר הראשון עולה מההרגשה הרעה שהאהבה העכשווית אינה מספקת, וששחיקת החיים עשתה את מלאכת ולכן האדם צריך לעשות את מלאכתו מחדש ולהתחדש. בשיר השני יש כמה חוסרים – המנוחה רחוקה, המלאכה רחוקה מהשלמה ואף האהבה עוד חסרה. נראה ששמר ניסתה להפוך את השיר השני לשיח יותר כללי, אשר אינו מחובר לזמן ("שעון סמוי מן העין") וללא שנים שיבואו ("למד-דלת, למד-הא, למד-וו") כשיר המעיד על התחדשות שבאה לאחר כל הפסקה של חשיבה והתכוונות מחודשת.

השפעה והתקבלות

השיר הופיע לראשונה באלבומה המצליח של עפרה חזה "אדמה", שיצא לאור בשנת 1985. האלבום, שבמקור תוכנן להיות כולו על טהרת שירי נעמי שמר, לא הבשיל, ומשירי שמר נותר באלבום רק השיר "התחדשות".
"אדמה" סימן שינוי כיוון ביצירת של חזה שנבחרה לזמרת השנה באותה תקופה. חזה חיפשה לשנות את סגנון מוזיקת הפופ הקליל שעמו התפרסמה לכיוון של מוזיקה ארץ ישראלית – שורשית, נקייה ובוגרת יותר. מכאן גם נגזר שמו של האלבום.
מבין שירי האלבום בלטו שני שירים שלאורך השנים זכו להשמעות חוזרות והתקבעו כנכסי צאן וברזל של הזמר העברי – "מישהו הולך תמיד איתי" ו"התחדשות".
גרסת "התחדשות אחרת" של להקת הנח"ל זכתה להתייחסות תקשורתית, אך בישראל של שנות השמונים להקות צבאיות לא זכו לאותו יחס כמו בשנות השבעים, והביצוע נותר נחלת יודעי דבר בלבד. עם השנים דווקא הביצוע של עפרה חזה התקבע בתפיסה הקולקטיבית כגרסה הידועה של השיר.

ביצועים מיוחדים

השיר "התחדשות אחרת" בביצוע להקת הנח"ל עם הסולנים דפנה דקל וראובן לביא: 

ביצוע שקט וקלאסי של אלונה אלכסנדר לשיר "התחדשות":


בין חדש למחודש

  • מה ההבדל בעיניכם בין דברים חדשים לדברים מחודשים?
  • למה מקווה הדוברת בשיר, לדברים חדשים או מחודשים? בססו את דעתכם על מילות השיר.
  • בשיר אחר כתבה שמר "שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה לה היום". האם האיחול שמאחלת שמר בשירה "בראש השנה" מתגשם בשיר התחדשות? נמקו עמדתכם.
  • מה אתם מעדיפים, שנה חדשה או מחודשת?
  • מתי אתם מרגישים כשאתם מתחדשים?
  • התחדשות היא משהו שקורה מעצמו או משהו שדורש התכוונות ומאמץ?

 אחרי החגים

  • מה מסמל בעיניכם הביטוי "אחרי החגים"?
  • רשמו 3 דברים שהייתם רוצים שיקרו אחרי החגים.
  • כשהדוברת אומרת "אחרי החגים יתחדש הכול", האם התחושה היא אופטימית או פסימית? בססו דבריכם על מילות השיר.

חגיגת השגרה

  • "יתחדשו וישובו ימי החול" – מה יחסכם לשגרה? האם היא ברוכה ומרגיעה או שמא משעממת ומעיקה?
  • מתי אתם מרגישים כשהשגרה מתחדשת? חשבו על דוגמאות מחייכם?
  • איזו תקופה אתם מעדיפים, את תקופת החגים או את התקופה של אחרי החגים? מדוע?
  • לאה גולדברג בשירה שירי סוף הדרך כתבה "לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם. לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל". מה בין תפילתה של גולדברג לתפיסתה של שמר?

 להשוואה בין שני הנוסחים של השיר ראו בקובץ השוואה בין השירים