זה קורה
זה קורה
שהדרך מתמשכת
זה קורה
יש ללכת, ללכת.
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע, לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכול
אבל בן אדם
זה קורה.
זה קרה
שהדרך התמשכה לי
זה קרה
לא ידעתי איך זה בא לי.
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכול
אבל בן אדם
זה קרה.
זה יקרה
ואולי בסוף הדרך
שנראה,
כי הדרך מתמשכת.
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע, לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכל
אבל בן אדם
זה יקרה
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
על השיר "זה קורה" שכתב והלחין שמוליק קראוס.
רקע
הזמר אריק לביא נהג לספר בהופעותיו ששמע שיר של שמוליק קראוס ואהב אותו מאוד, ולכן ביקש מקראוס להיות המבצע הראשון של השיר. קראוס הסכים לתת לו את השיר תמורת מצלמה יקרה ונדירה שזוגתו של לביא, הזמרת שושיק שני, הביאה מצרפת. לביא נתן לו את המצלמה אך הזהיר את קראוס שלא יספר זאת לאשתו. יום אחד ראתה שני את קראוס עם המצלמה ושאלה את בעלה: "אריק, זו לא המצלמה שאמרת לי שנגנבה לך???"
בהופעה במועדון הזמר בקיבוץ להב, סיפר קראוס שהוא לא הצליח למצוא מילים לפזמון כאשר הוא כתב את השיר. כשפגש את נעמי שמר סיפר לה על השיר שאינו מצליח לסיים, שמר ביקשה לראות אותו ובמקום רשמה לו על מפית את המשפט "שום דבר לא ידוע, לא שנה לא שבוע". כך סיים שמוליק קראוס את השיר.
רעיונות מרכזיים
מילות השיר מעמידות בפני המאזין מידע חלקי. מדובר בשיר מתומצת מאוד, והרבה מהפרטים הממסגרים את האירועים המתוארים בשיר אינם נמצאים בו. רוב השיר עוסק במשהו שקורה או קרה, אך איננו יודעים מהו הדבר שקרה, מכיוון שיותר משהשיר עוסק במה שקרה, הוא עוסק בהשתקפות האירוע ובהשפעתו על הדובר בשיר.
זה קורה
שהדרך מתמשכת
זה קורה
יש ללכת, ללכת.
איננו יודעים מהו הדבר שקורה כאשר "הדרך מתמשכת". החזרה על האמירה "זה קורה" נשמעת כמו קבלה של הדבר שקרה, והשורה החותמת את הבית מדגישה ש"יש ללכת ללכת". כלומר, מה שקרה אינו סיבה לעצירה ויש להמשיך וללכת למרות המקרה שקרה. מכאן אנו למדים שכנראה שהדבר שקרה איננו חיובי.
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע, לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכול
אבל בן אדם
זה קורה.
הפזמון נפתח בקביעה "שום דבר לא ידוע, לא שנה לא שבוע". אי הוודאות שהחיים מזמנים לאדם הוא תמידי. אין לדעת מה ילד יום או שבוע, ובכל זאת ממשיך הפזמון וקובע שגם לנוכח אי הידיעה, עדיין "יש לנוע" ומדגיש זאת בהכפלה, בבחינת החיים הם תנועה קדימה, גם אם זה אל הלא נודע. את השורה "ולחשוב שהייתי יכול לחזור על הכול" אפשר לקרוא בכמה צורות. היא יכולה להיקרא כחלק מהציווי לנוע, ואז המחשבה שהיה אפשר"לחזור על הכול" משמעותה שהאירוע שקרה היה מעין נקודת חזרה אל העבר, בין אם הוא טוב ובין אם רע.
השיר אינו קובע עמדה האם האפשרות לחזור על הכול היא חיובית ומשאת נפש או אפשרות שלילית שהדובר בורח ממנה. בסוף הפזמון מתבהרים הדברים – הדובר מקבל את גורלו – והקביעה שנשמעת כחלק מהשיר – "אבל בן אדם – זה קורה", מסמנת עבורו את המצב שאליו הוא נקלע כאילו במשיכת כתף. האנושיות היא שקורית, חוסר היכולת להיות משהו מעבר לבן אדם – והדבר עצמו, המקרה, תמיד קורה.
זה קרה
שהדרך התמשכה לי
זה קרה
לא ידעתי איך זה בא לי.
הבית השני מעביר את זירת ההתרחשות של האירוע אל העבר. האירוע, שאין לנו שום ידיעה לגביו, כבר קרה. הדרך "התמשכה" והתמשכה ומשהו קרה, אירוע מכונן שהדובר אפילו לא ידע איך זה בא לו. השיר אינו מפרט אם 'מה שהתמשך' זה האירוע או הדרך, אך תחושת הלאות מהדרך ותחושת השליחות מתמזגות כאן לחוויה מאחדת של מסע – מסע ארוך ובלתי ברור, שמתמשך אל הלא נודע כמו שמרחיב הפזמון החוזר:
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכול
אבל בן אדם
זה קרה.זה יקרה
ואולי בסוף הדרך
שנראה,
כי הדרך מתמשכת.
הבית האחרון מעביר את האירוע אל העתיד – "זה יקרה". כלומר זהו אירוע שחייב לקרות שכן האירוע, כמו החיים עצמם, מתבקש מעצם קיומם של חיים המזמנים לנו מקרה אחר מקרה. החיים הם שקורים, ואולי רק בסוף הדרך, בראייה לאחור, ההבנה היא שהמקרה שקרה הוא הדרך.
שום דבר לא ידוע
לא שנה, לא שבוע
יש לנוע, לנוע
ולחשוב שהייתי יכול
לחזור על הכול
אבל בן אדם
זה יקרה
לאור תחושת הסיום והחידלון שהופיע בבית האחרון, הפזמון האחרון מעניק משמעות אחרת לשורה "ולחשוב שהייתי יכול לחזור על הכול". השורה הזאת היא כמעט אירונית, מפני שהיא נאמרת מתוך ידיעה שאין שום אפשרות לחזור אחורה בזמן ולעשות את המסע הזה פעם נוספת.
השפעה והתקבלות
השיר הופיע לראשונה באלבום "דיוקן" שלביא הוציא לאור ב-1975. במצעד הפזמונים שנתי של אותה השנה (ה'תשל"ה-1975) הגיע השיר אל המקום ה-19 בלבד, אך לאורך השנים הוא להיות אחד משיריו המזוהים ביותר של לביא, ובערוב ימיו אף הופיע הזמר בקליפ שנעשה לרמיקס1 של השיר במסגרת פרויקט "פלסטלינה" (אלבום שכולו גרסאות רמיקס לשירים ישראלים).
השיר הפך לאחד משירי המסע המובהקים של המוזיקה הישראלית, ולמרות או שמא דווקא בשל היותו שיר מעורפל, הוא הצליח להכיל בתוכו כמה וכמה פרשנויות.
ביצועים מיוחדים
קליפ בהשתתפותו של לביא לגרסת הרמיקס של השיר:
ביצוע של יזהר אשדות במסגרת פרויקט "עבודה עברית" לציון חמישים שנה ליצירה ישראלית:
ביצוע של מחבר השיר, שמוליק קראוס, במסגרת אלבומו האחרון "יום רודף יום":
גרסת היפ-הופ של השיר בביצוע סאבלימינל: