כך ברא אותך הטבע

< 1 דקות

מילים:

 

כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מהתחלה בבקשה

 

אל תנסה להילחם בזה
אל תנסה להשתנות
כי זה תמיד יבוא מהתחלה פתאום

 

כי כך ברא אותך הטבע…

 

אל תנסה להילחם בזה
אל תנסה להשתנות
כי זה תמיד יבוא מהתחלה פתאום

 

כי כך ברא אותך הטבע…

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "כך ברא אותך הטבע" שכתב והלחין ארז הלוי.

רקע

בשנת 1984 הוציא הזמר ארז הלוי, בן העיר רחובות, אלבום שנקרא "הלילה". אחד השירים מתוכו שהתפרסמו הוא השיר "כך ברא אותך הטבע" – שיר רך וחידתי שעורר עניין באשר לנסיבות ולהקשר שבהם נכתב. שנים רבות לאחר מכן, בריאיון לעיתון "גלובס" לרגל צאת אלבום מחווה לשיריו, אמר הלוי על "כך ברא אותך הטבע":

השיר נכתב נגד כל ממסד באשר הוא. כל מי שרוצה למחות נגד מציאות שמנסים להכתיבה, מזדהה אִתו. בקיץ שעבר הלכתי למאהל המחאה בשדרות רוטשילד, וחמישה חבר'ה עם גיטרות שרו את 'כך ברא אותך הטבע'.

החוק הישראלי אוסר להפלות אדם בשל לאומיותו, דעותיו, מוצאו או נטייתו המינית. במשך שנים רבות נלחמה קהילת הלהט"ב (לסביות, הומוסקסואלים, טראנסג'נדרים וביסקסואלים) להשגת שוויון זכויות בכל הנוגע למעמדם החוקי והאזרחי. אך למרות המאבק רב השנים, מערכת החוקים מדינת של ישראל עדיין אינה שוויונית לחלוטין כלפי קהילת הלהט"ב. בעיקר בולט הדבר בכל הנוגע לתהליכי נישואין ולקבלת זכויות שיישוו לאלה של הזוגות ההטרוסקסואליים.

כחלק ממאבקה להכרה ולשוויון זכויות קהילת הלהט"ב, ובדומה למאבקי קהילות להט"ב ברחבי העולם, החלה הקהילה לארגן את "מצעד הגאווה", אשר נועד לקדם שוויון זכויות וסובלנות ביחס לקהילת הלהט"בים בישראל. מאז 1998 מתקיים המצעד מדי שנה בישראל – בעיקר בתל אביב, אך גם בירושלים ובבאר שבע. אחד השירים שקהילת הלהט"בים השתמשה בהם לצורך המאבק (כמעֵין המנון לקבלת האחֵר והשונה כשווה בין שווים) היה שירו של ארז הלוי – "כך ברא אותך הטבע".

רעיונות מרכזיים

כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מהתחלה בבקשה

השיר מתחיל בקביעה או בהנחת יסוד הממוענת לאדם כלשהו כמענה לשאלה שאיננו יודעים מהי. התשובה לשאלה פשוטה לכאורה – כי "כך ברא אותך הטבע"

השילוב בין הבריאה לבין הטבע אינו מובן מאליו. אמנם בדתות השונות הבריאה נתפסת כמעשה של כוח עליון היוצר יש מאַיִן, אבל לפי התפיסה המדעית של חסידי האבולוציה, הטבע לא נברא אלא הוא תולדה של אינספור תהליכים ושינויים, קטנים כגדולים, אשר במשך מילארדי שנים הובילו אל המצב הנוכחי. אל הבריאה שבה מדובר.

הטבע בורא את דמות הנמען שבשיר "עם קצת דמיון ומחשבה חופשית". לכאורה, כל אדם נולד עם היכולות האלה. ואולם, הבחירה של הכותב למקד את היתרונות של הבריאה הטבעית ב"קצת דמיון ומחשבה חופשית"מעידה על האפשרויות השונות שהוא מזהה בדמיון, המאפשר לדמיין את מה שאינו קיים ועדיין ניתן לדמיינו, ועם זאת מאפשר מחשבה חופשית. השאלה היא: ממה המחשבה חופשית? האם היא חופשית בזכות עצמה, או חופשית ממה שיחשבו על הנמען? 

אל תנסה להילחם בזה
אל תנסה להשתנות
כי זה תמיד יבוא מהתחלה פתאום

כאן אנו מבינים שהשוֹנוּת שהדובר מאפיין בה את הנמען, נתפסת כמשהו שלילי. אולי בעיני הסביבה, אולי בעיני עצמו, אך ההצעה 'לא להילחם בזה' ו'לא לנסות להשתנות' מלוּוה באמירה שבסופו של דבר – אם תעשה את הדברים האלה, "זה תמיד יבוא מההתחלה פתאום". לא ניתן לשנות את טבעך. טבעך יישאר תמיד כפי שהיה. "כך ברא אותך הטבע"

כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מהתחלה בבקשה

המשך השיר הוא חזרה שלֵמה על הבית הראשון, והפזמון כמו רוצה לסמל שהמאבק בין האדם לבין עצמו הוא מאבק מתמשך, רב שכבות. וגם כשנדמה כי הגעת לקבלה עצמית, מדובר בעוד שלב אחד הולך ומעמיק של קבלה.

מבחינה מוזיקלית, הלחן המלטף והקול הרך והגבוה של הסולן יוצר בשיר תחושה של קבלה, רכות וחסד. אך הכאב מבהיר שמדובר באמירה של מי שמכיר את הכאב הכרוך בלהיות האחר והשונה.

השפעה והתקבלות

בשנת 1984 הוציא ארז הלוי את אלבומו הראשון – "הלילה". האלבום הופק ונוגן כמעט כולו בידי מתי כספי, ובין השירים הבולטים באלבום ניתן למנות את "הדייגים", את שיר הנושא של האלבום -"הלילה", וכן את השיר "כך ברא אותך הטבע". לאחר שהלוי עצמו הפסיק להופיע (ואף "נעלם" מהעין הציבורית לכמה שנים) נשכח גם האלבום, פרט לקומץ מעריצים נלהב. אך למרות זאת, עם השנים החל השיר "כך ברא אותך הטבע" להדהד כהמנון של קהילת הלהטבי"ם בישראל.

ביצועים מיוחדים

דודו טסה מבצע את השיר בסגנון ים תיכוני:

עברי לידר, אחד מהזמרים המזוהים עם הקהילה הלהט"בית, בביצוע עם מאפיינים אלקטרוניים (בעל עיוות קולי מודגש):