כל נדריי
כל נדריי, כל מילותיי
נשאתי אותם בכל משעוליי
נשאתי אותם צרורים הם איתי
לך הוא הצרור אהבתי.
כל אשר אמרתי וכל אשר אומר
האהבה היא נדר, נדר שהופר
כל אשר אמרתי וכל אשר אומר
האהבה היא נדר, נדר שהופר.
כל נדריי כל תפילותיי
כאבתי אותך בכל שבועותיי
יצרתי מילים כתובות בתוכי
שבועת אמונים אהבתי.
כל אשר אמרתי…
כל נדריי, כל ייסוריי
נשאתי אני את כל נעוריי
זו את שהפרת את כל שבועותיי
נשארתי אני וכל נדריי.
כל אשר אמרתי…
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
על השיר "כל נדריי" מאת לאה לופנפלד ויאיר קלינגר
רקע
תפילת "כל נדרֵי" היא תפילה עתיקה (ככל הנראה מהמאה התשיעית) הנאמרת בערב יום הכיפורים. מטרת התפילה היא לבטל את כל הנדרים שנדר האדם לאורך השנה ושיידור בשנה הבאה. בתחילה נחשבה התפילה כמנהג של פשוטי העם והציבור הרחב, מנהג שעניינו הוא הרצון להימנע מכך שדברים שנאמרו על ידי אדם בשעת כעס או אי תשומת לב יהפכו לנדר מחייב שייאלץ אותו לעשות דבר מה שהוא לא לגמרי התכוון אליו.
אף שבתחילה יצרה התפילה התנגדות חריפה בקרב הממסד הרבני וחכמי ההלכה, עם השנים (ובעיקר בעת החדשה) הפכה תפילת כל נדרי לאחד מסמלי יום הכיפורים, זאת בעיקר בשל התחושה שאמירת התפילה בתחילת יום הכיפורים (כמו גם הצביון הקולי המיוחד שלה) מחברים את הקהל וגורמים לו להרגיש כקהילה בעלת ערבות הדדית.
השיר "כל נדריי", שהתפרסם בביצוע של חיים משה, מתכתב עם שם התפילה ובוחן מערכות יחסים דרך מחויבות של נדר והפרתו.
רעיונות מרכזיים
במרכז השיר "כל נדריי" עומד שיח המשווה בין התחייבויות ומחויבויות האהבה לנדר שאדם נודר.
כל נדריי, כל מילותיי
נשאתי אותם בכל משעוליי
נשאתי אותם צרורים הם איתי
לך הוא הצרור אהבתי.
בבית הראשון מתוארים 'כל נדריו' של הדובר ו'כל מילותיו' כמשא שהוא נושא במשעולי חייו, צרורים בצרור עמו. ומהו אותו צרור של הנווד? הצרור הוא 'צרור אהבתו'.
כל אשר אמרתי וכל אשר אומר
האהבה היא נדר, נדר שהופר
כל אשר אמרתי וכל אשר אומר
האהבה היא נדר, נדר שהופר.
הפזמון מבהיר מהו הצרור שנושא הדובר בשיר בכל משעולי חייו – 'כל הדברים שאמר וכל הדברים שעוד יאמר' – האהבה, זו אשר נמצאת בצרורו, "האהבה היא נדר, נדר שהופר".
הדובר בשיר מרגיש שהאהבה (שאותה הוא הגדיר בתחילת השיר כ'כל נדריו') היא "נדר שהופר". האם הוא הפר את הנדר או שמא אהובתו היא זו שהפרה את נדר האהבה? בשלב זה איננו יודעים, אולם הדברים יתבהרו בהמשך…
כל נדריי כל תפילותיי
כאבתי אותך בכל שבועותיי
יצרתי מילים כתובות בתוכי
שבועת אמונים אהבתי.
הבית השני מרחיב את הפרשנות של הנדרים. בעוד שבבית הראשון הנדרים היו מילים שהדובר נשא בצרור כמשורר נודד, כאן הנדרים הופכים לתפילות, ובהמשך אף לשבועות. למי התפילות נועדו? למי הוא נשבע ובשל מה? הדובר מפרט מיד – "כאבתי אותך (על משקל אהבתי אותך) בכל שבועותיי". הוא נשבע באהבתו אליה, וכפי שמתגלה בשורה החותמת את הבית – "שבועות אמונים" לאהבתו. אך מהם הנדרים והשבועות? האם הם דיאלוג שהתקיים בינו לבין אהובתו?
הדובר בשיר מפרט את שלל תפילותיו, כאביו ושבועותיו כמילים שיצר והן כתובות בתוכו. דמותו של הדובר בשיר הולכת ומתבהרת כנווד נאיבי הנודד בדרכים, נשבע ומתפלל אל אהובה שלא נמצאת וקולה אינו נשמע.
כל נדריי, כל ייסוריי
נשאתי אני את כל נעוריי
זו את שהפרת את כל שבועותיי
נשארתי אני וכל נדריי.
בבית האחרון המצב הולך ומחמיר, הנדרים כבר אינם הבטחות אלא המקבילה לייסורים, הדובר מתייסר בשל נדריו. בהמשך הבית מתבהר השיר סוף-סוף. אהובתו היא זה ש'הפרה את כל שבועותיו'. איך יכול להיות שמישהי אחרת הפרה את שבועותיו שלו? השיר אינו מפרט, אך בסופו של דבר לאחר ההפרה הזו נשאר הדובר עם 'כל נדריו'.
העיבוד המוזיקלי שנערך לשיר (הכולל שימוש בסינטיסייזרים) משלב אלמנטים של מוזיקת פופ ונשמע עדכני מאוד בהתאם לסגנון המוזיקלי שרווח שבה הוקלט השיר – שנות השמונים. למרות העיבוד המוזיקלי, הלחן של יאיר קלינגר נשמע כמגיע מהמסורת של 'שירי ארץ ישראל הישנה והטובה'. ואכן, בתוך שנים ספורות חובר לשיר גם ריקוד עם, ובמקביל הוא הפך גם לשיר פופולרי בערבי שירה בציבור.
השפעה והתקבלות
לאחר סדרה של אלבומים (שבהם עבר חיים משה תהליך שהביא אותו בהדרגה אל מרכז הבמה של הזמר הישראלי), האלבום "כל נדריי", שיצא בשנת 1987, הפך לאחד האלבומים המצליחים באותה שנה. שיר הנושא בלט מבין שירי האלבום, והביא את משה אל קהל רחב חובב מוזיקה ארץ ישראלית (בנוסף על חובבי הזמר הים תיכוני).
ביצועים מיוחדים
הופעה חיה של חיים משה בתכנית הטלוויזיה "סיבה למסיבה" בערוץ הראשון (בהנחייתה של רבקה מיכאלי).
במסגרת העונה התשיעית של "כוכב נולד" ביצעו שלומי אלהרר ונטע בן ארמון את השיר כדואט ביניהם.
באופן מפתיע, הפיכת השיר לדואט מקנה לשיר משמעות חדשה (משמעות של דיאלוג) והופכת אותו לדו-שיח בין שני דוברים.
נדר, שבועה והבטחה
המילים "נדר" ו"שבועה" מקורן בתורה והן קשורות לדברים שאדם אוסר על עצמו או מחייב את עצמו. מדוע לדעתכם בוחר הדובר להשתמש במילים אלו דווקא?
לפניכם כמה הבדלים בין שבועה לנדר:
- שבועה אינה תופסת בלי שם השם, ואילו בנדר אין מקום כלל להזכרת שם שמים.
- שבועה בחלקה אינה מופרת, ואילו נדר יכול להיות מופר על ידי חכם בכל המקרים והאופנים.
- שבועה אינה תופסת ואינה חלה על דבר האסור או על דבר מצווה אלא רק על דבר רשות, ואילו נדר חל על כל סוגי המעשים.
(מתוך: "נדר ושבועה – שתי דרכים בעבודתו האישית של האדם", אתר "דעת")
- האם ההבדלים האלה משמעותיים בהקשר של השיר?
- כיצד יכולים הבדלים אלה לחדד את תיאור היחסים שבאים לידי ביטוי בשיר?
דברים שבינו לבינה
- תארו את היחסים שבין האיש לאישה בשיר.
- מהם הרגשות של הדובר בשיר ביחס לנמענת? בססו את דבריכם על הנאמר בשיר.
- קולה של הנמענת אינו נשמע בשיר. מה היא חשה לדעתכם כלפי הדובר?
- מה לדעתכם עתיד היחסים בין השניים לאור הכתוב בשיר?
- האם יש אהבות שמחות בשירים? נמקו.
- "האהבה היא נדר, נדר שהופר". מה דעתכם על תפיסה זו של האהבה?
כל נדרֵי וכל נדָרַיי
"כָּל נִדְרֵי" היא תפילה הנאמרת לפני תפילת ערבית של ליל יום כיפור ,והיא כוללת הכרזה על ביטול נדרים ושבועות של ציבור המתפללים. (מתוך הערך "כל נדרי" ב'ויקיפדיה').
- על אילו קשרים בין השיר לבין תפילת כל נדרי ניתן לדעתכם להצביע?
- כיצד החיבור בין השיר לתפילה תורם לדעתכם למשמעות של השיר?
- מה ההבדל בין נדר שהותר לנדר שהופר?
- כיצד התרת נדרים הייתה יכולה להשפיע על הדובר בשיר?