מה אברך

< 1 דקות

מילים:

 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? שאל המלאך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? שאל המלאך.

 

וברך לו חיוך שכמוהו כאור
וברך לו עיניים גדולות ורואות
לתפוס בן כל פרח וחי וציפור
ולב להרגיש בו את כל המראות.

 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה הנער? שאל המלאך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הנער? שאל המלאך.

 

וברך לו רגליים לרקוד עד אין סוף
ונפש לזכור בה את כל הלחנים
ויד האוספת צדפים עלי חוף
ואוזן קשובה לגדולים וקטנים.

 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה העלם? שאל המלאך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה העלם? שאל המלאך.

 

וברך כי ידיו הלמודות בפרחים
יצלחו גם ללמוד את עוצמת הפלדה
ורגליו הרוקדות את מסע הדרכים
ושפתיו השרות את מקצב הפקודה.

 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה הגבר? שאל המלאך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הגבר? שאל המלאך.

 

נתתי לו כל שאפשר לי לתת
שיר, וחיוך, ורגליים לרקוד
ויד מעודנת, ולב מרטט
ומה אברך לך עוד?

 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? העלם הרך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? העלם הרך.

 

הנער הזה – עכשיו הוא מלאך.
לא עוד יברכוהו, לא עוד יבורך.
אלוהים, אלוהים, אלוהים
לו אך ברכת לו – חיים.

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם


על השיר "מה אברך" מאת רחל שפירא ויאיר רוזנבלום.

רקע

לאחר שנפצע בתאונת אופנוע, עבר המלחין יאיר רוזנבלום תהליך החלמה ממושך שכלל מנוחה בבית הארחה בקיבוץ שפיים.

באחד הימים, לאחר שהשתעמם לשבת בחדרו, שוטט רוזנבלום בשבילי הקיבוץ עד שהגיע למועדון החברים, שם נתקל בחוברת זיכרון שהוציא הקיבוץ לזכרו של בן הקיבוץ – אלדד קרוק שנהרג במלחמת ששת הימים. כשדפדף רוזנבלום בין דפי החוברת נתקל בשיר שכתבה רחל שפירא על בן כיתתה תחת הכותרת "מה אברך".

רוזנבלום קרא ונפעם מהטקסט, וביקש את אישורה של שפירא להלחין את השיר. כשזו נענתה לבקשתו הלחין רוזנבלום את השיר – וכך נולד אחד משירי הזיכרון הידועים והמושמעים ביותר. 

רעיונות מרכזיים

השיר "מה אברך" בנוי כסדרת שאלות רטוריות בין מלאך לבין המאזינים ומציג אדם המתברך מינקותו ועד בגרותו בשלל תכונות הראויות לאדם בכל גיל.

"מה אברך לו במה יבורך?" – חוזר ושואל המלאך בתחילת כל פזמון. אך בכל פעם שהשאלה הזאת עולה היא מופנית אל אדם בשכבת גיל אחרת – בתחילה ילד, לאחר מכן נער, עלם וגבר.
בכל גיל וגיל מתוארת הברכה של המלאך, ובכל פעם הברכה מותאמת לתקופה מסוימת בחיי האדם. בבית הראשון מובאת ברכת ההסתגלות לעולם והבנתו דרך חוש הראייה והמגע. 

וברך לו חיוך שכמוהו כאור,
וברך לו עיניים גדולות ורואות
לתפוס בן כל פרח וחי וציפור
ולב להרגיש בו את כל המראות.

השורה החותמת את הבית מעניינת במיוחד, שכן הברכה אינה מבקשת להבין את הטבע (כגון 'שׂכל להבין בו את כל המראות') אלא מדגישה את ההבנה הרגשית של העולם, ובלשון השיר – "לב להרגיש בו את כל המראות".

הברכה של הנער היא ברכה מורכבת יותר: 

וברך לו רגליים לרקוד עד אין סוף
ונפש לזכור בה את כל הלחנים
ויד האוספת צדפים עלי חוף
ואוזן קשובה לגדולים וקטנים.

בעוד שברכת הילד בבית הראשון עוסקת בהתפעמות הילד מהעולם, ברכת הנער בבית השני עוסקת בחוויות שהאדם יוצר בעולם (המוזיקה והריקודים) ואף איסוף הצדפים על החוף הוא שימוש באוצרות הטבע לצורכי האדם. ה'אוזן הקשובה לגדולים ולקטנים' מסמנת את היות הנער נוכח בעולם הילדים והמבוגרים כאחד. 

וברך כי ידיו הלמודות בפרחים
יצלחו גם ללמוד את עוצמת הפלדה
ורגליו הרוקדות את מסע הדרכים
ושפתיו השרות את מקצב הפקודה.

בבית השלישי עוברות הנאות העולם, גדולות כקטנות, שינוי מעולם הטבע אל עולם המבוגרים, אל עולם המלחמה. "ידיו הלמודות פרחים" של העלם לומדות את "עוצמת הפלדה""רגליו הרוקדות" לומדות את "מסע הדרכים" ושפתיו מחליפות את השירה ב"מקצב הפקודה". כל הדברים האלו הופכים אותו מעלם לגבר. לאחר שלושת הבתים הראשונים, מגיע הבית שבו המלאך תוהה במה עוד ניתן לברך את הילד שהפך לגבר, לאחר שהוא קיבל כבר הכול. אך כשמפורטות הברכות נדמה שהן הולכות לאחור, מהרגע שבו העלם הפך לגבר ועד לברכה הראשונית של הלב 'המרגיש את מראות העולם'. 

נתתי לו כל שאפשר לי לתת
שיר, וחיוך, ורגליים לרקוד
ויד מעודנת, ולב מרטט
ומה אברך לך עוד?

לאחר מכן שב הפזמון החוזר שממשיך את השינוי לאחור, הגבר שב ונקרא ילד ועלם רך. 

מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? העלם הרך.
מה אברך לו, במה יבורך?
זה הילד? העלם הרך.

עד שלבסוף הוא נותר נער בבית החותם את השיר, ובעצם מביא את כל התנועה שבו קדימה ואחורה אל קִצה. 

הנער הזה – עכשיו הוא מלאך. 
לא עוד יברכוהו, לא עוד יבורך. 
אלוהים, אלוהים, אלוהים 
לו אך ברכת לו – חיים.

העצבות על החיים מלאי האושר והפלא שבאו אל קִצם שוררת בכל השיר, אך מגיעה לשיאה בסוף השיר. המוות אינו מוזכר במפורש אלא רק מובן מהשורה "הנער הזה עכשיו הוא מלאך", ומתחינת הסיום (עם ההדגשה המשולשת) "אלוהים אלוהים אלוהים, לו אך ברכת לו – חיים" שממנה משתמע שהכול ניתן לנער פרט לחייו.

כדי להדגיש את המעבר שעושה גיבור השיר מילד לגבר, הלחן של רוזנבלום משתמש במודולציה (מעבר מסולם מוזיקלי אחד לסולם מוזיקלי אחר) בסוף כל בית, כך שאת השיר מלווה תחושה של עלייה ונסיקה, גדילה וצמיחה. המעבר מילד לנער, לעלם ולגבר מבוטא דרך השינוי המילולי והמוזיקלי – שינוי שנגמר בשיא הדרמה, כאשר קולה של הסולנית רבקה זהר מגיע לנקודה הגבוהה ביותר בשיר ונשאר עם כל עוצמת התזמורת במילים "אלוהים אלוהים אלוהים"; רגע לאחר מכן קולה נשאר חשוף ועירום וממנו בוקעת תחינתה –"לו אך בירכת לו – חיים", תחינה שלאחריה לא נותר דבר פרט לכאב הגדול על האובדן.

השפעה והתקבלות

השיר בוצע במקור ב-1968 על ידי להקת חיל הים עם הסולנית רבקה זהר ואף נכלל בתכנית (אלבום) "וביום השלישי" שהוציאה הלהקה ב-1968.

מאז הפך השיר מאז לאחד משירי הזיכרון הידועים והמושמעים ביותר – הוא בוצע על ידי אמנים רבים נוספים ובעשר השנים האחרונות (2004 – 2014) אף היה השיר המושמע ביותר ברדיו ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

ביצועים מיוחדים

הביצוע של עמיר בניון לשיר לוקח אותו למחוזות מוזיקליים שונים; הלחן עובר שינוי והרחבה בסלסולים וביצירת תת-מנגינות מקבילות, עד שהוא מקבל ממד של קינה טרגית שנדמה כי מתכתבת עם הקינות של משוררי ספרד בימי הביניים. 

הביצוע של אברהם פריד (באנגלית) מעניק לשיר ממד של זיכרון אישי ופרידה מאישה ספציפית שלה מוקדש השיר.

בנוסף, הביצוע של פריד מביא אותו (מבחינה צורנית ולא מבחינת תוכן השיר) קרוב למחוזות המוזיקה השחורה – מוזיקת הגוספל (Gospel – מוזיקה דתית-נוצרית שחורה) ומוזיקת הנשמה (Soul – מוזיקת פופ שחורה). 


ברכות

  • חשבו על ברכה שהייתם מבקשים להתברך בה.
  • האם בגילאים שונים ביקשתם לעצמכם דברים שונים? האם יש מאוויים שמלווים אתכם לאורך השנים? פרטו.
  • מה דעתכם על הברכה המותאמת לכל שלב בהתפתחות של מושא השיר? האם גם היום הברכות האלו מתאימות?
  • מה דעתכם על הברכה לאריכות ימים? האם היא מתאימה לדעתכם בכל מקרה? הסבירו.

ריתמוס של התבגרות

  • נסו לחלק את החיים לשלבים. אילו שלבים הייתם מסמנים ומדוע?
  • האם השלבים שבחרתם דומים או שונים לעומת אלו שבשיר? אילו שלבים חסרים בשיר?
  • האם יש ברכה שמתאימה לכל גיל? בשיר נדמה שכן, מה דעתכם?

ביצוע ומשמעות

הקשיבו לשלושת הביצועים של השיר.

  • איזה ביצוע אתם הכי אוהבים? נמקו.
  • איזה ביצוע משקף באופן הנכון ביותר את המשמעות של השיר? נמקו עמדתכם.
  • מה דעתכם על תפקידו של מבצע ביחס לשיר? מה מידת החופש שלו?
  • האם לדעתכם ביצוע חדש מיטיב עם השיר או פוגע בקאנוניות שלו? נמקו.