נופל וקם

< 1 דקות

 

הדרך ארוכה ומפותלת
אני נופל וקם
אף פעם לא אפסיק ללכת
אני נופל וקם
עובר גשר ועוד גשר
אני נופל וקם
כמה ארוכה היא הדרך
אני עומד איתן עם ראש מורם.

 

אומרים שאהבה באה רק מיליון לאחד
אומרים שאין סיכוי שהשמש עוד תזרח עליי
אומרים שאני אפול, הם אומרים שאברח
אומרים שאשאר לבד
אומרים שאני לא מתאים לחיים
כי אין בי את הרצון לזהב ויהלומים
אין לי קלפים נכונים
אולי זו החברה שקורסת
אם זה לא מקום מתאים למחפשים של קשת וענן
למתעלמים מסימן הזמן
והכוכב שלי היכן
בני אדם אני קיים
בעיניכם אולי אין לי ערך
אבל יש לי נשמה יש לי שיר יש לי ת'דרך.

 

הדרך ארוכה ומפותלת…

 

לפניי עמוד של אש מאחורי ענן עשן
השארתי עיר מתכת מאחור הולך לאן
למקום שבו השמש לא מכוסה בבניינים
מעבר להרים אל השדות הירוקים
כי יש מקום יותר מתוק מהמקום הזה
שבו יש זמן יותר ארוך כמה שרק נרצה
מגיע רגע זה הרגע בו צריך לחשוב
לפרוס כנף לומר שלום לקום ולעזוב
אל מקום שבו אני אוכל להיות עצמי
אחרי אלפיים שנות גלות רוצה להיות חופשי
מעבר אל האופק שם שרות הציפורים
לשם אני אגיע ועד אז אשיר שירים.

 

כמה שהדרך ארוכה ומפותלת
אני לא עוצר מלכת לא יכול להפסיק
משאיר מאחורי את הפחדים ואת הצער
הכול הוא הכול אני חייב להמשיך
כל מה שקורה אני יודע שצריך לקרות
אני האש שלא תוכל לכבות
המוזיקה תיקח אותי למעלה ולעומק
הדרך ארוכה ללכת בה זה לחיות.

 

הדרך ארוכה ומפותלת…

 

כל סוף הוא התחלה חדשה
העצב הוא סימן שבקרוב תבוא שמחה
אני לא במרוץ ולא במלחמה
הראש בעננים רגליים על האדמה.

 

הדרך ארוכה ומפותלת…

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "נופל וקם" שכתבו והלחינו מוקי, דוד מוסקטל, חמי ארצי כפיר, פילוני, עמיר ירוחם ואמיר בסר.

רקע

בשנת 2000 הוציאה להקת ההיפ-הופ שב"ק ס' את אלבומה השלישי – 'כנען 2000'. האלבום, שהוקלט בחלקו בג'מייקה, סימן את חזרתה של הלהקה אל הרכבה המקורי (הלהקה נוסדה ב-1992 ולאורך השנים עזבו חלק מחבריה והצטרפו אחרים תחתם). תהליך יצירת האלבום תועד בסרט 'נופל וקם' – סרט קולנוע תיעודי המלווה את מסעה של הלהקה לג'מייקה, את הקלטות האלבום ואת סיבוב ההופעות שבא אחריו.

הסרט, בבימויו של ירון בן נון, קיבל את שמו בעקבות השיר המפורסם ביותר מהאלבום – 'נופל וקם', שיר שעוסק בקשיים שבהם נתקל אדם ההולך בדרך חייו ובאתגרים שמציבה מולו המציאות בדרך להגשמת חזונו. השיר 'נופל וקם' אמנם הצליח היטב ברדיו, אך סיבוב ההופעות שבא אחריו לא הצליח להביא את הקהל אל ההופעות, ובסוף אותה שנה, להקת שב"ק ס' התפרקה. הסרט, שתיעד את הקשיים של אמנים בישראל להתפרנס ולהתקיים מעשייה מוזיקלית, היווה כמעט מקבילה מושלמת לשיר הנושא שבעקבותיו הוא נקרא.

רעיונות מרכזיים

הדרך ארוכה ומפותלת
אני נופל וקם
אף פעם לא אפסיק ללכת
אני נופל וקם
עובר גשר ועוד גשר
אני נופל וקם
כמה ארוכה היא הדרך
אני עומד איתן עם ראש מורם.

השיר מתחיל בתיאור הדרך. איננו יודעים אם זו דרך אמיתית או דרך רעיונית, אך אנו יודעים שהדרך "ארוכה ומפותלת" ובמסע לשם הדובר מצהיר שהוא "נופל וקם… נופל וקם""גשר ועוד גשר" הוא עובר בדרך אל מחוז חפצו הבלתי ידוע, ולמרות זאת הוא "עומד איתן עם ראש מורם"

אומרים שאהבה באה רק מיליון לאחד
אומרים שאין סיכוי שהשמש עוד תזרח עליי
אומרים שאני אפול, הם אומרים שאברח
אומרים שאשאר לבד
אומרים שאני לא מתאים לחיים
כי אין בי את הרצון לזהב ויהלומים
אין לי קלפים נכונים

הבית הראשון מתחיל בסדרה של אמירות לגבי אפשרויות החיים, ומהן אנו למדים מהם הקשיים והרצונות של הדובר המגדירים את דרכו. האהבה מגיעה "רק מיליון לאחד", והוא מחפש את הסיכוי הזה; "אין סיכוי שהשמש עוד תזרח" עליו, ומתוך זה אנו למדים שהוא בחשיכה; הוא נופל, ויש סיכוי שהוא יברח ושיישאר לבד; הוא 'אינו מתאים לחיים' בשל העובדה שהוא לא רוצה יהלומים וזהב, כלומר הוא אינו רוצה חיים חומריים; 'אין לו את הקלפים הנכונים', אולי את הקלפים המותאמים לחיים בעולם הזה. 

אולי זו החברה שקורסת
אם זה לא מקום מתאים למחפשים של קשת וענן
למתעלמים מסימן הזמן
והכוכב שלי היכן
בני אדם אני קיים
בעיניכם אולי אין לי ערך
אבל יש לי נשמה יש לי שיר יש לי ת'דרך.

בהמשך הדובר מפנה את ההאשמה אל החברה, אולי הבעיה היא ב"חברה שקורסת" ולא בו. אולי זה "לא מקום מתאים" למי שכמוהו 'מחפש את הקשת וענן'. 

לפני עמוד של אש מאחורי ענן עשן
השארתי עיר מתכת מאחור הולך לאן
למקום שבו השמש לא מכוסה בבניינים
מעבר להרים אל השדות הירוקים
כי יש מקום יותר מתוק מהמקום הזה
שבו יש זמן יותר ארוך כמה שרק נרצה
מגיע רגע זה הרגע בו צריך לחשוב
לפרוס כנף לומר שלום לקום ולעזוב
אל מקום שבו אני אוכל להיות עצמי
אחרי אלפיים שנות גלות רוצה להיות חופשי
מעבר אל האופק שם שרות הציפורים
לשם אני אגיע ועד אז אשיר שירים.

הבית השני משווה את מסעו האישי של הדובר למסע בני ישראל במדבר מיד לאחר צאתם ממצרים, כפי שמסופר בספר שמות (פרק יג, פס' כא): "וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן, לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ, לְהָאִיר לָהֶם–לָלֶכֶת, יוֹמָם וָלָיְלָה. לֹא-יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן, יוֹמָם, וְעַמּוּד הָאֵשׁ, לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם""עמוד של אש"לפניו ו"ענן עשן" מאחוריו – הדובר נמצא אמנם במדבר אך הוא מרגיש בטוח בדרכו המתמשכת, על אף התקלות והנפילות.

השורה "השארתי עיר מתכת" מתכתבת עם שירו של אהוד בנאי – 'ממשיך לנסוע'. גם כאן הדובר עוזב את עיר המתכת מאחוריו בחיפוש מתמיד אחר מקום טוב יותר עבורו, ההולם את תפיסות חייו.

הדובר מחפש מקום המחובר אל הטבע ורוצה ללכת אל המקום שבו השמש לא מוסתרת או "מכוסה בבניינים", אל המקום "מעבר להרים" שבו יש 'שדות ירוקים', אל המקום "מעבר אל האופק" שבו "שרות הציפורים" – ובעיקר אל המקום שבו הוא 'יוכל להיות עצמו'. השאלה הברורה היא האם קיים מרחב כזה או שמא מדובר במרחב אוטופי שאליו הוא שואף אבל יודע שלא יגיע אליו.

השימוש במושג "אלפיים שנות גלות" מעמיד בסימן שאלה את הקמתה של מדינת ישראל כביטוי להגשמת החזון הציוני. אם לאחר "אלפיים שנות גלות" ו-52 שנות קיום של ישראל כמדינה ריבונית עצמאית, הדובר רוצה לקום ולעזוב מפני שהוא חש שהוא 'אינו יכול להיות עצמו' כפי שהיה רוצה, משמע שהגשמת הפרויקט הציוני (בדמות הקמת המדינה) לא הצליחה לספק עבורו את תחושת הבית והחופש שהוא סבור שהוא ראוי לה, ואת המרחב שאליו הוא שואף. 

כמה שהדרך ארוכה ומפותלת
אני לא עוצר מלכת לא יכול להפסיק
משאיר מאחורי את הפחדים ואת הצער
הכול הוא הכול אני חייב להמשיך
כל מה שקורה אני יודע שצריך לקרות
אני האש שלא תוכל לכבות
המוזיקה תיקח אותי למעלה ולעומק
הדרך ארוכה ללכת בה זה לחיות.

בבית הזה הולכת ומתבהרת העמדה של הדוברים בשיר כי מדובר על תפיסת חיים של מאבק – של "דרך ארוכה ומפותלת" ללא סוף אמיתי, אלא רק עם כמה תחנות מנוחה לאורכה. הדרך "ארוכה ומפותלת" מצד אחד, אך מנגד, הדובר לא יכול 'לעצור מלכת ולהפסיק'. הוא משאיר "את הפחדים ואת הצער" מאחוריו, יש לו מטרה ו"הוא חייב להמשיך", הוא משווה את עצמו ל"אש שלא תוכל לכבות", והמוזיקה היא בת הלוויה שלו במסע והיא לוקחת אותו "למעלה ולעומק". בסופו של דבר, "הדרך ארוכה" ו"ללכת בה זה לחיות".

כאן לא ברור אם הדובר מדבר על עצמו, על העם שאליו הוא משתייך, או על מדינת ישראל באופן כללי. 

כל סוף הוא התחלה חדשה
העצב הוא סימן שבקרוב תבוא שמחה
אני לא במרוץ ולא במלחמה
הראש בעננים רגליים על האדמה

בסוף השיר מבליח מעין בית אופטימי בחלקו, הדובר מעודד את עצמו במחשבה ש"כל סוף הוא התחלה חדשה" ו"העצב הוא סימן שבקרוב תבוא השמחה". השורות החותמות את השיר מבהירות שהדובר חש שהוא אינו מצוי במצב ביניים, הוא "לא במירוץ" להגיע והוא "לא במלחמה" על דרכו. "הראש בעננים" הוא זה שמתווה את הדרך, ו"הרגליים על האדמה" הן ההולכות. השילוב בין חזון (שאולי לא ניתן להגיע אליו) לפעילות מתמשכת ובלתי פוסקת של הליכה בתלם, היא מהות הקיום עבור הדובר.

מבחינה מוזיקלית, השיר מתאפיין במקצב שירה המשלב וריאציות על מוזיקת רגאיי ג'מייקנית (Reggae), מוזיקת היפ-הופ (Hip hop) ומוזיקת פאנק (Funk) שחורה. ואולם, ההכלאה של שלל הסגנונות הללו עם הסגנון המוזיקלי של שב"ק ס', והקונטקסט הישראלי-מקומי של מילות השיר – כל אלה הופכים את השיר לחוויה ישראלית המערבבת, בצורה ישראלית למדי, שלל סגנונות מוזיקליים על מנת ליצור את האווירה המתאימה. גם הקליפ של 'נופל וקם' מבהיר שמדובר בשיר העוסק בפרויקט הציוני ובסכסוך הישראלי-פלסטיני; חברי הלהקה מצולמים בו כשהם לבושים הן כאנשי חזון ציוני ההולכים במדבר ונלחמים על דרכם והן כחבורת רועים ערבית-בדואית.

השפעה והתקבלות

השיר 'נופל וקם', שנכלל כאמור באלבומה השלישי של להקת שב"ק ס' – 'כנען 2000', היה השיר המפורסם והמצליח ביותר מהאלבום; השיר זכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו ואף הגיע למקום ה-21 במצעד הפזמונים העברי השנתי של שנת 2000 (ה'תש"ס).

ביצועים מיוחדים

ביצוע של כוכבי סדרת הטלוויזיה לנוער 'גאליס', הדומה לביצוע המקורי אך בעל גוון מעט יותר 'רוקיסטי':