ניצחת איתי הכל

< 1 דקות

 

מזל שיש אותך
תמיד את מנגנת תמיד שלמה עם עצמך
ברוך את מלטפת את מיתרי אהבתך
איזה מזל

 

מזל שיש אותך
את מבינה אותי ואת מראה לי את עצמי
מתלהב כמו ילד מתפנק בך
ואז אני נשאר איתך

 

בסוף כל לילה אני בא
את רזי צניעותך את נותנת לי ללמוד
וריחמת עלי כמו אם
וניצחת איתי הכל

 

מזל שיש אותך
אני שקוע בנסתר שבך אוהב מה שגלוי
אני עבד לחוכמה שלך ואין בך כלום שפוי
איזה מזל איתך

 

בסוף כל לילה אני בא…

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "ניצחת איתי הכל" שכתב והלחין עמיר בניון.

רקע

על פי המיתולוגיה היוונית היו בְּעולם האלים תשע מוזות – אלות יצירה, אמנויות ומדעים, וכל אחת הייתה מופקדת על תחום משלה: מחול, טרגדיה, קומדיה, מדעים, שירה אֶפּית, היסטוריה, שירת אהבה, שירי תהילה לאלים, ומוזיקה. המילה "מוזיקה" נגזרה למעשה מהמילה הכללית להשראה – מוזה.

בשנת 2003 שוחרר לרדיו שירו של עמיר בניון "ניצחת איתי הכל", ורבים ביקשו לדעת על מי נכתב שיר אהבה עוצמתי כזה. באחד הראיונות סיפר בניון שהשיר נכתב כשיר אהבה למוזה הגדולה שלו – המוזיקה עצמה.

רעיונות מרכזיים

מזל שיש אותך
תמיד את מנגנת תמיד שלמה עם עצמך
ברוך את מלטפת את מיתרי אהבתך
איזה מזל

הדובר פונה אל אהובתו ומעיד שיש לו מזל שהיא נמצאת בחייו. הוא מתאר את אהובתו כמי שתמיד מנגנת, ואולי בשל כך היא 'שלמה עם עצמה' ו'מלטפת ברוך את מיתרי האהבה'. כל הבית נקרא בצורה דו-משמעית, שכן תיאור האהובה יכול להתפרש כתיאור המוזיקה עצמה: המוזיקה ששלמה עם עצמה, ומתלטפת ברכות מבין המיתרים המפיקים את התדרים שמהם היא עשויה. 

מזל שיש אותך
את מבינה אותי ואת מראה לי את עצמי
מתלהב כמו ילד מתפנק בך
ואז אני נשאר איתך

כאן האהובה משנה תפקיד והופכת להיות זו שמבינה את הדובר ומשקפת לו את מהותו ('מראה לו את עצמו'), ואז הוא מתמלא בהתלהבות ילדותית שגורמת לו לרצות 'להתפנק בתוכה', ו'להישאר איתה'; כלומר יכולת ההכלה וההבנה של אהובתו היא שמושכת את הדובר אליה, תהיה אשר תהיה – אהובה בדמות אנוש, או מוזיקה. 

בסוף כל לילה אני בא
את רזי צניעותך את נותנת לי ללמוד
וריחמת עלי כמו אם
וניצחת איתי הכל

הפזמון מתאר את היחסים בין הדובר לבין אהובתו האנושית או ההשראה שלו כיחסים ארוטיים; "בסוף כל לילה" 'הוא בא אליה', והיא מאפשרת לו ללמוד את 'רזי צניעותה', כלומר יופייה האמיתי מתגלה אך ורק על ידי למידתו של הדובר בסוף הלילה, רגע לפני שמפציע אורו של יום חדש.
בבתים הקודמים דימה הדובר את הנמענת לאהובה, ואת עצמו תיאר כילד, ואילו בבית הזה הוא משווה את רחמיה לרחמי אם, ויחד הם מנצחים הכול. 

מזל שיש אותך
אני שקוע בנסתר שבך אוהב מה שגלוי
אני עבד לחוכמה שלך ואין בך כלום שפוי
איזה מזל איתך

הדובר ממשיך לדמות את הנמענת לישות הצופנת סודות עמוקים ונסתרים. רזי הצניעות שהוזכרו בפזמון הופכים ל"נסתר" שבו הוא שקוע, ועדיין הוא אוהב את הגלוי. בשורות החותמות את הבית הדובר מצהיר שהוא 'עבד לחוכמתה' של הנמענת, אף על פי שלדבריו אין בה "כלום שפוי". בסופו של דבר הוא סוגר מעגל ומסיים את השיר כפי שהתחיל, בהכרת תודה על מזלו שאפשר לו להיות עם הנמענת – "איזה מזל איתך".

בסוף השיר מצטרפת לבניון הזמרת מילי רביד, ושרה קו מלודי בקול גבוה בסגנון אופראי. נדמה שבשירתה מגלמת רביד את רוח המוזיקה עצמה – היא-היא קולה של המוזה.

השפעה והתקבלות

השיר "ניצחת איתי הכל" הוא שיר הנושא מתוך אלבומו הרביעי של עמיר בניון – "ניצחת אותי הכל", שראה אור ב-2004. השיר הפך ללהיט הגדול ביותר מהאלבום; הוא הושמע רבות, טיפס למקום החמישי במצעד הפזמונים השנתי של גלגל"צ שנערך באותה השנה וזיכה את בניון בפרס הישג השנה של אקו"ם לשנת 2004. 1 השיר הגיע למקום השני ב"מצעד העשור" שנערך ב-2009 (פרויקט של גלגל"צ וערוץ 24 שבו דירגו המאזינים והצופים את הזמרים, השירים והקליפים האהובים ביותר בעשור הראשון של המאה ה-21).

עם השנים, "ניצחת איתי הכל" התקבע כאחד משיריו הידועים והאהובים ושל בניון.

ביצועים מיוחדים

ביצוע מחודש של בניון מ-2009, עם עיבוד שונה (הדגשה על קצב מצעדים, ושימוש בכלי מיתר דומיננטיים בצירוף מפוחית קאנטרי), במסגרת האוסף הכפול "שעה של אושר":

ביצוע של הזמרת דנה לפידות: