רד מעל מסך הטלוויזיה שלי

< 1 דקות

 

אנטנות מתנשאות מעל עיר רדומה.
האנשים חוזרים מחר יום עבודה.
יושבים בתוך כורסא והיד אל המקלט,
אורות כחולים היציפו עיר
והוא מתחיל בתשדיר.

רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
שלי שטויות
אה…

אותם דברי פתיחה, אותה הבדיחה,
אותו החיוך שנראה כמו לכלוך.
אולי תעשה טובה ותצא מהתמונה
אורות כחולים ירדו על עיר,
והוא דופק ת'תשדיר.

רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי

אפילו שזה טוב
כמה שזה רע
מסך הטלויזיה הנורא.

אפילו שזה טוב
כמה שזה רע
מסך הטלויזיה הנורא.

אותה החליפה שלא משתנה
אדון טלא-פלא נראה כה נורא
אולי תעשה טובה ותצא מהתמונה
אורות כחולים ירדו על עיר
והוא ממשיך בתשדיר

רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" שכתב והלחין רמי פורטיס.

רקע

ב-1976 פרצה "מהפכת הפאנק" באנגליה; על רקע אבטלה גואה, משבר כלכלי עמוק ושביתות שנמשכו שנתיים פרצה תנועה של אנשים צעירים שטענו שהם לא רואים עתיד במערכת הכלכלית הבריטית של אותה תקופה ודרשו להחליף אותה במערכת חדשה, הוגנת, שוויונית וצודקת יותר – זאת במקביל לביטול בית המלוכה הבריטי. מוזיקת הפאנק לוותה בצליל רועש, מהיר, עצבני וכועס – צליל המבטא תסכול.
בשלהי שנות ה-70 חוותה מדינת ישראל כמות רבה של שינויים גדולים ועמוקים – בהם "המהפך" הפוליטי בבחירות 77 והסכם השלום עם מצרים. במקביל שררה תחושה של חיים נורמטיביים – כאילו אין החרב מונפת מעל. דבר זה מוביל ליצירתם של מועדוני רוק ופאנק בתל אביב, והאיש שמסמל יותר מכל את השינוי החברתי ואת ה"מהפך" ביחס להירככיה בין הלאומי לבין האישי (כלומר מתן דגש על האישי ולא על הלאומי) הוא בחור צעיר העונה לשם רמי פורטיס – בנו של האחראי לשעבר על תיק החינוך בעיריית תל אביב.
פורטיס, אשר החל את דרכו האומנותית כפועל הבמה של להקת "תמוז", התגלה על ידי אריאל זילבר (אשר העלה אותו לשיר על הבמה). בצירוף מקרים הוצע לפורטיס להקליט אלבום בכורה בהפקתו של חיים רומנו, ומבלי להיות מודע לסצנת הפאנק הבריטית הפיק פורטיס את האלבום "פלונטר" – אלבום ראשוני שרובו מלא באנרגיית הפאנק ובשירים אשר מציגים בצורה חדה ומדויקת את תפיסת עולמו המבולבלת והלא-ברורה.

רעיונות מרכזיים

אנטנות מתנשאות מעל עיר רדומה.
האנשים חוזרים מחר יום עבודה.
יושבים בתוך כורסא והיד אל המקלט,
אורות כחולים היציפו עיר
והוא מתחיל בתשדיר.

השיר עוסק בחיי שיגרה ובתחושה כי המדיה המסקרת את החיים אינה מציגה את המציאות כפי שהיא אלא מציאות מסורסת, נחמדה – מציאות המותאמת לחיך של הבורגנות השבעה.

רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
שלי שטויות
אה…

אותם דברי פתיחה, אותה הבדיחה,
אותו החיוך שנראה כמו לכלוך.
אולי תעשה טובה ותצא מהתמונה
אורות כחולים ירדו על עיר,
והוא דופק ת'תשדיר.

הדובר בשיר מכוון את חיציו כנגד השדרן המופיע על מסך הטלוויזיה שלו. הוא מאשים אותו בחזרה על תכנים ידועים ומיחזור חומרים.

אפילו שזה טוב
כמה שזה רע
מסך הטלויזיה הנורא

אותה החליפה שלא משתנה
אדון טלא-פלא נראה כה נורא
אולי תעשה טובה ותצא מהתמונה
אורות כחולים ירדו על עיר
והוא ממשיך בתשדיר

הדובר לא רק מאשים את שדרן הטלוויזיה בחזרה על תכנים ומיחזור חומרים; למעשה הוא מאשים אותו בניתוק מהמציאות המשאיר (זמנית) את הסדר על כנו ומרדים את הצופים כך שהם אינם מבחינים שהעולם השתנה (בניגוד לייצוג של העולם בטלוויזיה – שכלל לא השתנה).

רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי
רד רד מעל מסך הטלויזיה שלי

לאורך כל השיר עוסק הדובר בפער שבין המציאות כפי שהוא מבין וחווה לבין המציאות כפי שמשתקפת בטלוויזיה, ויתרה מכך – השיר גם מוחה כנגד התחושה שהמדיה קובעת מהו הדבר הנכון עבור כולם.

כאשר פורטיס שר ״רד מעל מסך הטלוויזיה שלי״ ומדגיש את המילה ״שלי״ הוא מבטא את תחושת ההתנתקות שלו מהקולקטיב של החברה. הוא איננו יוצא כנגד המדיום של הטלוויזיה אלא כנגד העובדה שמנסים לקבוע עבורו מה ישודר בטלוויזיה, מה חשוב ומה לא חשוב – ולכן הוא מבקש שוב ושוב שהשדרן 'ירד מעל מסך הטלוויזיה שלו'.
הביטוי החוזר בפזמון ״שלי, שטויות״ בהגחכה שם ללעג את התפיסה של ההגמוניה כאילו היא שולטת בתקשורת. נדמה כי הכוח לועג לפורטיס כאשר הוא מבקש שירדו מעל מסך הטלוויזיה שלו – ומבטל את בקשתו בביטוי ״שלי, שטויות״.

השפעה והתקבלות

האלבום "פלונטר" יצא לאור ב-1979. בתחילה הוא נכשל מבחינה מסחרית ואולם לאורך השנים הוא צבר יותר ויותר מעריצים וקיבע את מעמדו כאלבום הפאנק הראשון שהוקלט בישראל (ואולי אף החשוב ביותר). העולם שפורטיס הציג בשירים (מופרע, כועס, אפל, וכו׳ – עולם שספג ביקורת כשיצא האלבום) הפך עם השנים להיות מובן ומוכר יותר לאנשים צעירים, וכך זכה האלבום למעמד של קלאסיקה ישראלית.
בשנת 2008, כאשר החל ערוץ 24 (המיועד למוזיקה ישראלית) את שידוריו, השיר הראשון שנוגן (בביצוע מחודש של פרטיס) היה "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" (עוד על הביצוע בסעיף "ביצועים מיוחדים"). מאוחר יותר, כאשר החל פורטיס לשמש כשופט בתוכנית הכישרונות "אקס פקטור", עלה שוב ושוב שם השיר ככלי לנגח את הבחירה של פורטיס להשתתף ב'ריאליטי' מוזיקלי תמורת כסף.

ביצועים מיוחדים

בשנת 2008, כאשר החל ערוץ 24 (המיועד למוזיקה ישראלית) את שידוריו, השיר הראשון שנוגן היה "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי".
למרות שם השיר, היה זה שיר מצוין לפתוח את השידורים בערוץ החדש; השיר קיבל משמעות אחרת, משמעות של חופש ושחרור מכבלי הטלוויזיה ההגמונית ומעבר לטלוויזיה מרובת ערוצים, פלורליסטית, אשר איננה מנסה לדבר בשם כולם או יותר מדויק, טלוויזיה שמבינה ש״כולם״ מורכב מהרבה ״אני״.
הביצוע המחודש של רמי פורטיס מ-2008, שפתח את שידורי ערוץ 24: