רק בישראל

< 1 דקות

מילים:

 

כל העם במילואים
רק בישראל
מתנדבים עושים חיים
רק בישראל
הכרמל יורד לים
דיסקוטק נסגר מוקדם
רק בישראל

 

הקיבוץ והמושב
רק בישראל
ירושלים של זהב
רק בישראל
ילדים בגן חובה
כל אחד רוצה טובה
רק בישראל

 

התפוז הכי מתוק
רק בישראל
הירקון תמיד ירוק
רק בישראל
יום הולדת לאילן
וכינרת מול גולן
רק בישראל

 

כל אדם הוא בנאדם
רק בישראל
תקבל עצות חינם
רק בישראל
איזה יופי של מורל
כל אחד הוא ג'נרל
רק בישראל

 

צנחנים הם צנחנים
רק בישראל
טייסים הם טייסים
רק בישראל
לא ינום ולא ישן
התנדב לחיל הים
רק בישראל

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "רק בישראל" שכתב אהוד מנור והלחינה נורית הירש.

רקע

לאחר הקמתה, התנהלו החיים במדינת ישראל מתוך תחושה שמדובר בתופעה מיוחדת במידה: עם שחזר לארצו לאחר אלפי שנות גלות, החיה את השפה העברית והפך אותה משפת כתבי הקודש לשפת דיבור יומיומית. תחושה זו התחזקה לאחר הניצחון הגדול של צה"ל על צבאות ערב במלחמת ששת הימים; האיום הקיומי המידי על המדינה הוסר – וגל של אופוריה את ישראל. אחד מביטוייו של גל האופוריה הוא "רק בישראל" – השיר הידוע של להקת חיל הים, ששמו אף הפך למטבע לשון.

רעיונות מרכזיים

במרכז השיר עומדת הצגתה של רשימת הדברים הייחודיים למדינת ישראל. מאחר שהשיר נכתב בשיאה של תקופת האופוריה שפקדה את ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, אפשר להבין אותו כמדבר בלשון כפולה: בהתפעמות או באירוניה. מצד אחד, התפעמות משלל הדברים הייחודיים למדינת ישראל, ומצד שני – שיר ציני המלגלג על התפיסה העצמית המתפעמת והפלאית של מדינת ישראל. 

כל העם במילואים
רק בישראל
מתנדבים עושים חיים
רק בישראל
הכרמל יורד לים
דיסקוטק נסגר מוקדם
רק בישראל

הבית הראשון פותח בדבר שלכאורה מאפיין את הציבור הישראלי כולו – "מילואים". השורה מדגישה את שירות המילואים (שירות צבאי של כמה ימים בשנה לאחר סיום שירות החובה בצבא, לרוב של גברים, אך גם של נשים בתפקידים מסוימים) קובעת כי השירות במילואים הוא תופעה חברתית המאפיינת את "כל העם"בישראל. קביעה זו מתעלמת משתי אוכלוסיות גדולות מאוד שברובן כלל אינן משרתות כלל בצה"ל – החרדים והערבים. הקביעה ש"כל העם במילואים" מכנסת לתוך גבולות הקולקטיב הישראלי רק את מי שמשתתף בנטל הביטחון על ידי שירות מילואים פעיל. 

תופעת המתנדבים, שמצוינת בשורות הבאות, מתייחסת למתנדבים הצעירים שהיו מגיעים באותה תקופה מכל רחבי העולם כדי לעבוד בישראל, בעיקר בקיבוצים, ו"לעשות חיים". התופעה, שרווחה לאחר ניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים, הייתה בעיני רבים עדות לכך שישראל היא יעד נחשק ומדינה שכיף לחיות בה, עד כדי כך שצעירים מכל העולם (לאו דווקא יהודים) מגיעים לעבוד ולבלות בה.

"הכרמל יורד לים" הוא תיאור של תופעה גאוגרפית: רכס הכרמל יורד אל הים התיכון. תופעה זו ייחודית אך ורק משום שמדובר בהר השוכן בצפון שפלת החוף הישראלית; ברחבי העולם יש הרים רבים שיורדים היישר לים.

השורה "דיסקוטק נסגר מוקדם" מתכתבת עם השורה על המתנדבים ש"עושים חיים". הדיסקוטק, שהוא מועדון בילויים שברוב המקומות בעולם פועל בעד שעות הלילה המאוחרות, "נסגר מוקדם" בישראל. כלומר, הבילויים אינם באים על חשבון העבודה, וגם אם הולכים לבלות בדיסקוטק, חוזרים מוקדם הביתה כדי לעבוד למחרת. אין ספק שזוהי תופעה ייחודית למדינות אשר קידשו באותה עת את אתוס העבודה (כגון ישראל, ברית המועצות וסין).

הקיבוץ והמושב
רק בישראל
ירושלים של זהב
רק בישראל
ילדים בגן חובה
כל אחד רוצה טובה
רק בישראל

"הקיבוץ והמושב", צורות החיים החקלאיות השיתופיות שנוסדו בארץ ישראל, הן בהחלט תופעות ייחודיות לישראל. בעולם ידוע הכפר כיחידה החקלאית הקטנה, ובארצות הקומוניסטיות הייתה צורת חיים דומה לקיבוץ – הקולחוז. בעולם יש צורות חיים שיתופיות שונות כמו קומונות, אבל הקיבוץ נתפס תמיד כתופעה ישראלית ייחודית.

השיר "ירושלים של זהב", שנכתב והתפרסם לאחר מלחמת ששת הימים, הפך לשיר המזוהה עם מדינת ישראל (הייתה אפילו הצעה שהשיר יחליף את "התקווה" כהמנון המדינה). הוא סימל את הערגה של יהודים וישראלים לירושלים ולשיבת ציון.

"ילדים בגן חובה", ו"כל אחד רוצה טובה", אינן תופעות ייחודיות לישראל; "חוק לימוד חובה", שנחקק כבר ב-1949, הבטיח שכל ילד בארץ ישראל יזכה לחינוך חינם מגיל 5 ואילך. הביטוי "גן חובה" הוא ביטוי ישראלי שמרמז על חוק זה (שנקרא בטעות "חוק חינוך חובה"), שכן עד גיל 5 יכולים ההורים להחליט אם לשלוח את הילד למסגרת חינוכית או לא. 

התפוז הכי מתוק
רק בישראל
הירקון תמיד ירוק
רק בישראל
יום הולדת לאילן
וכינרת מול גולן
רק בישראל

מאז ומעולם היו התפוזים סמל ידוע של מדינת ישראל, במיוחד בשנים שבהן ייצאה ישראל לעולם כולו טונות רבות של תפוזים הנושאים את המדבקה הירוקה עם הכיתוב "Jaffa". נחל הירקון, העובר בצפון תל אביב, הוא"תמיד ירוק" בשל הזרמת פסולת תעשייתית ומי שפכים אל הנחל (הזרמה שהחלה בשנות ה-60 והופסקה כשהושלם שיקום הנחל ב-1992). "יום הולדת לאילן" מרמז לט"ו בשבט, חג האילנות (הנחגג רק בישראל),"וכינרת מול גולן", כמו הכרמל והים, הם כמובן מקומות ספציפיים המצויים בישראל. הכינרת, כמו ירושלים, היא אתר חשוב בהיסטוריה של הדת הנוצרית, ולכן היא אתר גאוגרפי המוכר בעולם כולו. 

כל אדם הוא בנאדם
רק בישראל
תקבל עצות חינם
רק בישראל
איזה יופי של מורל
כל אחד הוא ג'נרל
רק בישראל

הביטוי "כל אדם הוא בנאדם" מבטא את הערבות ההדדית ואת האחריות האנושית בין הישראלים באשר הם ישראלים. אך השיר מביא מיד גם את הצד השני של המטבע: הערבות ההדדית גורמת לאנשים לתת "עצות חינם" לכל אחד, גם אם אינם מכירים אותו כלל.

ה"מורל" הוא תנאי הכרחי לחיים במדינה קשה, והרעיון ש"כל אחד הוא ג'נרל" מבטא הן את הצלחתה הצבאית של ישראל במלחמת ששת הימים, הן את הפיכתם של גנרלים לידוענים ומפורסמים והן את הדעתנות הישראלית הידועה ההופכת "כל אחד" ל"ג'נרל" הנותן "עצות חינם" לכל מאן דהו. 

צנחנים הם צנחנים
רק בישראל
טייסים הם טייסים
רק בישראל
לא ינום ולא ישן
התנדב לחיל הים
רק בישראל

הבית האחרון נשמע כמו פרסומת גיוס לצבא הישראלי על שלל תפקידיו הנחשקים. "צנחנים הם צנחנים" לא רק בישראל אלא בכל מקום, אך התמונה של הצנחנים הבוכים בכותל העניקה לצנחנים הישראלים הילה של גיבורים. העליונות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים הציבה אותו כאחד הטובים בעולם, ואת הטייסים הישראלים כסמל לאיכות ייחודית.

הביטוי "לא ינום ולא ישן" לקוח מתהילים קכא פסוק ד – "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל", וגם הוא מבטא כאן את עוצמת הצבא הישראלי. השיר נחתם בהמלצה להתנדב לחיל הים, המזכירה לנו שזהו שיר מוזמן עבור להקת חיל הים, ויש בו ניסיון למתג את החיל ולהעניק לאנשיו יוקרה הדומה לזו שזכו לה הצנחנים והטייסים.

השפעה והתקבלות

השיר "רק בישראל", שנכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי נורית הירש, בוצע על ידי להקת חיל הים במסגרת התכנית "וביום השלישי" שהעלתה הלהקה ב-1968. בין חברי הלהקה באותה תקופה היו שלמה ארצי, ריקי גל, דבל'ה גליקמן ורבקה זוהר. התכנית, בניהולו המוזיקלי של יאיר רוזנבלום ובבימוי דני ליטאי, זכתה להצלחה גדולה מאוד (הייתה זו התכנית המצליחה ביותר של להקת חיל הים עד אז), ומפאת ההצלחה היא אף הפכה לתקליט.

השיר הגיע למקום ה-19 במצעד הפזמונים השנתי של 1969. שיר אחר שנכלל בתכנית וזכה אף הוא להצלחה גדולה הוא "מה אברך", שנכתב על ידי רחל שפירא והולחן על ידי רוזנבלום עצמו. כפי שנראה בקליפ המצורף מהתקופה ההיא – לעומת "מה אברך", "רק בישראל" הציג צד קליל יותר של הלהקה.

מעבר להצלחה של השיר, הביטוי "רק בישראל" הפך בעצמו למטבע לשון ידוע. בין השנים 2003-1998 שודרה בערוץ 2 תכנית הומור בכיכובם של ארז טל ואורנה בנאי שנקראה "רק בישראל". בפתיח של התכנית הושמע בית מתוך השיר "רק בישראל", בביצועה של "לימור", הדמות שגילמה אורנה בנאי. הטקסט היה פרודיה על השיר הידוע, והציג את המציאות הישראלית של אותה תקופה בדרך הומוריסטית: 

כל העם בקניונים – רק בישראל
על המדרכות חונים – רק בישראל
לאפה חומוס צ'יפסלט
מי ישב על השלט – רק בישראל

מאוחר יותר נוספו עוד בתים ווריאציות לשיר:

ארז: איזה בוקר נהדר! – רק בישראל
לימור: בוא נפנף על הבשר – רק בישראל
קבצן: היה לי סטארט-אפ מעולה
ארז: והדולר שוב עולה – רק בישראל

בשנת 2007, לרגל חגיגות 40 שנה לטלוויזיה הישראלית, חזרה התכנית לעונת 'ספיישל' מיוחדת בת 8 פרקים בלבד שנשאה את הכותרת "רק בישראל: 40 שנות טלוויזיה". לכבוד העונה החדשה נוצרה גרסה חדשה לשיר המתייחסת בהומור אל אירועים מרכזיים באותה תקופה, בעיקר בטלוויזיה (ביניהם: דודו טופז, אז כוכב טלוויזיה פופולרי, נושך את כוכבת הפופ הלטינית נטלייה אוריירו): 

מי אמר יש מהפך? רק בישראל
את האורחת מי נשך? רק בישראל
מי ייקח את המיליון?
הזכיין מרוויח הון. רק בישראל

ביצועים מיוחדים

בשנת 2000 הקליט הזמר קובי פרץ שיר בשם "רק בישראל".

אף שאין זה ביצוע מחודש לשירה של להקת חיל הים, השיר מתכתב עם השיר המקורי של ומעדכן אותו לתקופתו: