אליפלט

< 1 דקות

 

נזמר נא את שיר אליפלט
ונגידה כולנו בקול:
כאשר עוד היה הוא רק ילד,
כבר היה הוא ביש גדא גדול.
בו שכנים ושכנות דיברו דופי
ואמרו שום דבר לא יועיל –
אליפלט הוא ילד בלי אופי,
אין לו אופי אפילו במיל.

 

אם גוזלים מידיו צעצוע,
הוא נשאר מבולבל ומחייך,
מחייך מבלי דעת מדוע,
וכיצד ובשל מה זה ואיך.

 

ונדמה כי סביבו, זה מוזר,
אז דבר מה התרונן כה ושר.
בלי מדוע ובלי כיצד,
בלי היכן ובלי איך ולמה,
בלי לאן ומאיזה צד,
בלי מתי ובלי אן וכמה.
כי סביב ככינור וחליל
מנגינה מאירה, מצלצלת.
אם נסביר לך מה זה יועיל,
איזה ילד אתה אליפלט.

 

בליל קרב ברעום אש מזנקת,
בין אנשי הפלוגה קול עבר:
העמדה הקדמית מנותקת,
מלאי תחמושת אזל בה מכבר.
אז הרגיש אליפלט כאילו
הוא מוכרח את המלאי לחדש,
וכיוון שאין אופי במיל לו,
הוא זחל כך ישר מול האש.

 

ובשובו מהומם ופצוע,
התמוטט הוא, כרע וחייך.
הוא חייך מבלי דעת מדוע,
וכיצד ובשל מה זה ואיך.

 

ובליבות חבריו, זה מוזר,
אז דבר מה התרונן כה ושר.
בלי מדוע ובלי כיצד,
בלי היכן ובלי איך ולמה,
בלי לאן ומאיזה צד,
בלי מתי ובלי אן וכמה.
מסביב ככינור וחליל
מנגינה מאירה, מצלצלת.
אם נסביר לך מה זה יועיל,
איזה ילד אתה אליפלט.

 

ובלילה חבוש קסדת פלד,
אט ירד המלאך גבריאל,
וניגש למראשות אליפלט,
ששכב במשלט על התל.
הוא אמר: אליפלט אל פחד,
אליפלט, אל פחד וחיל
במרום לנו יש ממך נחת,
אף שאין לך אופי במיל.

 

זהו זמר פשוט גם תמוה,
אין ראשית לו וסוף והמשך,
זימרנוהו בלי דעת מדוע
וכיצד ובשל מה זה ואיך.

 

זימרנוהו כך סתם זה מוזר,
כי דבר מה התרונן בו ושר…

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "אליפלט" מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב.

רקע

כבר מימי העלייה הראשונה היה ברור כי להתיישבות בארץ ישראל יהיה מחיר דמים כבד; מלחמת העצמאות גבתה מחיר עצום מהיישוב היהודי ואחד מכל עשרה מצא את מותו בקרב על הקמת המדינה. הנסיבות הללו הובילו לכך שנוצרה מסורת של הנצחת הנופלים ביצירה האמנותית על גווניה השונים – ציור, פיסול, תיאטרון, ספרות, שירה וזמר; החל מ'יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה' וכלה באנדרטאות הרבות הפזורות בכל רחבי הארץ – חללי הקרבות והנופלים במאבק על יישוב הארץ זכו למעמד של גיבורים בתהליך ההנצחה הישראלי.
השיר "אליפלט", אשר נכתב בידי נתן אלתרמן ללהקת גייסות השריון (1959), הציע אפשרות אחרת של הנצחה לנופלים – לא רק כדמויות של גיבורי-על אלא גם כדמויות בשר ודם.

רעיונות מרכזיים

נתן אלתרמן, אשר פרסם שלל תרגומים לבלדות אנגליות בעברית, היה בקי היטב במבנה ובאופיין של הבלדות העתיקות. כך, אפשר למצוא בשיר "אליפלט" רבים ממאפייניה של הבלדה.
השיר מתחיל בשיח שבין הדובר ובין קהל המאזינים לשיר, שיח שלמעשה מכניס את המאזין אל תוך סיפור השיר והופך אותו לאחד מהחבורה שאליה פונה הדובר ומציע "לזמר את שיר אליפלט" ולדקלם יחדיו את סיפורו בקול. חלק מהקסם של השיר מתגלם בשורות הראשונות, הממקמות את המאזין בלב התרחשות שירית שבה הוא חש כי השיר הוא בעצם מעשיה או אגדה עתיקה (בזמנים עברו היה נהוג לשיר שירי בלדה ולשמוע סיפורים מסביב למדורה, ועל ידי כך להעביר את מסורת הלוחמים והגיבורים מדור לדור דרך; "אליפלט" מזכיר ברוחו שירי בלדה מעין אלה).
ואולם, בעוד הבלדות העתיקות עסקו על פי רוב בגיבורים שעשו מעשי גבורה על-אנושיים, "אליפלט" מתחיל כבלדה אך מיד מתגלה שכלל לא מדובר בגיבור אלא באנטי-גיבור מובהק.

אליפלט מתואר כילד חסר מזל, מין "ביש גדא" שכזה, ילד שעליו אומרים השכנים כי 'לא ייצא ממנו דבר', וכי"אין לו אופי במיל" ("מיל" – מטבע זול מאוד, שווה ערך לגרוש או אגורה); גם "כשגוזלים מידיו צעצוע" – דבר שאמור להכעיס כל ילד נורמטיבי – אליפלט נותר מחויך ומבולבל "בלי דעת" ו"מדוע".
מעניין לגלות שבעוד שאליפלט מתואר היטב בידי הסובבים אותו בשיר, בולטים בהיעדרם הם דווקא הוריו של אליפלט. יכול להיות שעל ידי תחבולה זו ביקש אלתרמן להפוך את אליפלט מ"סתם" "ביש גדא גדול" לילד של כולם ועל ידי כך לעורר עמו הזדהות גדולה יותר. למרות היותו אנטיתזה לגיבור, נדמה שלאליפלט יש איכויות של איש מואר המקרין על סביבתו איזו שמחה ושלווה (דבר הגורם לכך ש"משהו" מסביבו מתרונן ושר), או כפי שמתאר אלתרמן:

ונדמה כי סביבו, זה מוזר,
אז דבר מה התרונן כה ושר.
בלי מדוע ובלי כיצד,
בלי היכן ובלי איך ולמה,
בלי לאן ומאיזה צד,
בלי מתי ובלי אן וכמה.
כי סביב ככינור וחליל
מנגינה מאירה, מצלצלת.
אם נסביר לך מה זה יועיל,
איזה ילד אתה אליפלט.

שורת הסיכום חוזרת פעם אחר פעם בשיר: "אם נסביר לך מה זה יועיל, איזה ילד אתה אליפלט". השורה הזאת מותירה את אליפלט בדמות הילד המנותק שלא מבין את המתרחש בעולם הסובב אותו.
אליפלט עובר מהילדות היישר אל שדה הקרב; למרות שאיש אינו מבקש ממנו, הוא מרגיש צורך לזחול לעמדה הקדמית ולחדש את מלאי התחמושת בעמדה – גם כשברור זו משימת התאבדות. בסופו של דבר הוא חוזר "מהומם" ומתמוטט בעודו מחייך, "ובליבות חבריו" משהו מתרונן ושר.
בבית השלישי יורד המלאך גבריאל (חבוש קסדת פלדה) ומדבר עם אליפלט:

אליפלט אל פחד,
אליפלט, אל פחד וחיל
במרום לנו יש ממך נחת,
אף שאין לך אופי במיל

בית הסיום של השיר מפתיע יותר מכל, שכן בסוף השיר מוסיף אלתרמן וחותם שמדובר בזמר "פשוט גם תמוה", ללא התחלה וללא סוף (למרות שמותו של אליפלט יכול להיראות כסוף, לפחות עבור אליפלט עצמו), ולמעשה אין שום סיבה מדוע השיר כלל הושר. מכאן נשאלת השאלה כלפי המחבר: אם כך, מדוע עשינו את כל המסע הזה בשיר? מדוע סיפרת לנו על אליפלט הביש גדא ומעלליו?

זהו זמר פשוט גם תמוה,
אין ראשית לו וסוף והמשך,
זימרנוהו בלי דעת מדוע
וכיצד ובשל מה זה ואיך.

זימרנוהו כך סתם זה מוזר,
כי דבר מה התרונן בו ושר…

אלתרמן יוצר בשיר הזה גיבור ישראלי מסוג חדש – האנטי-גיבור; אדם שאיננו לוחם אמיץ במובן הרגיל של המילה, אדם שכלל לא בטוח אם הוא אכן מבין לחלוטין את מעשהו ובכל זאת הוא עושה את המעשה האמיץ מכל ומקריב את חייו למען אחרים.
למרות המאפיינים של הבלדה (שכאמור מצויים בכתיבה של אלתרמן), הלחן של סשה ארגוב מספר את סיפורו של אליפלט בצורה מינורית, רווית דרמה, צנועה ונוגעת – כמו שיר ילדים רחום וחנון המעניק לאליפלט חסר המזל קצת חסד, ולו מוזיקלי.

השפעה והתקבלות

אלתרמן כתב את "אליפלט" עבור להקת חילות השריון, הלהקה הצבאית שבה שרה בתו – תרצה אתר.
ההתמקדות של אלתרמן בדמות האנטי-גיבור הפכה את השיר לשיר זיכרון ושכול מסוג חדש, שיר שהתחבר אל היחיד ולא אל הקולקטיב ולמעשה סימן במידה רבה את המעבר משירי שכול כלליים של קבוצה (כגון שיר "הרעות" שעל פיו "נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר…") לשירי שכול אישיים המספרים סיפורו של פרט אחד – גם אם הוא "ביש גדא גדול" כמו אליפלט.
דורות רבים אחרי שנכתב, השיר עדיין מנוגן ומושר מדי שנה ושנה ביום הזיכרון.

ביצועים מיוחדים

ב-1985 ביצע אריק איינשטיין את השיר במסגרת האלבום "תוצרת הארץ", אלבום שהקליט איינשטיין יחד עם שם-טוב לוי.

ב-1998 ביצע ברי סחרוף את השיר במסגרת טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. השיר הוקלט ושובץ מאוחר יותר באלבום "ברי סחרוף בהופעה – אקוסטי" שיצא לאור בשנת 2003.   


גיבור ואנטי גיבור

  • אליפלט אינו הלוחם העז הטיפוסי העשוי ללא חת. מדוע לדעתכם מעוצבת דמותו של אליפלט כאנטי גיבור?
  • אילו רגשות אליפלט מעורר בכם?
  • האם לדעתכם המעשה של אליפלט הוא מעשה של גבורה, מעשה של תמימות, או גם וגם? מתי מעשה הוא מעשה גבורה, ומתי מעשה דומה ייחשב לטיפשות או לתמימות?

יחיד וחברה

  • מהו מעמדו החברתי של אליפלט לפני מעשה הגבורה שלו ואחריו?
  • מה הוליד לדעתכם את השינוי שחל במעמד של אליפלט?
  • לאור השיר, מה דעתכם על ההתייחסות של החברה לפרטים שבה?
  • כיצד בא לידי ביטוי בשיר היחס לאחר?

עליונים ותחתונים

  • כיצד נתפס אליפלט על הארץ וכיצד הוא נתפס בשמים? מה יוצר לדעתכם את ההבדל הזה?
  • מדוע לדעתכם המלאך גבריאל ירד כשהוא חבוש קסדת פלדה?
  • מה תפקידו של המלאך גבריאל בשיר?
  • עולם הבא – עולם הזה; אמונה; גמול; אלוהים – האם מושגים אלו באים לידי ביטוי בשיר? נמקו עמדתכם.