טקס לפתיחת השנה – יש לי חלום (חט"ב)

טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם על הבמה.

משך הטקס כ60 דקות

הקדמה

הימים הראשונים של שנת הלימודים עשויים להשפיע באופן מכריע על אקלים בית הספר במשך השנה כולה. לפיכך נדרשת התחלה שתעביר מסרים החשובים לקהילת בית הספר ותסייע ביצירת אווירה מתאימה. טקס פתיחת השנה מבקש להנכיח ערכים מרכזיים בעולמו החינוכי של בית הספר, תוך שילוב יסודות מן התרבות היהודית ישראלית.

באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש מוקד תוכן אחר:

  • יש לי חלום – טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה.
  • ראשית – טקס זה מיועד להעניק לקהילת בית הספר הרגשה של התחדשות. הטקס אמור לייצר אווירה ולהעביר לתלמידים מידע על חידושים בנוף בית הספר בשנה הקרובה וייצור ציפייה לקראת חידושים אלו.
  • ראש השנה – בטקס ישולבו יסודות מסורתיים מתוך חגי תשרי, וראש השנה בפרט, באוריינטציה תרבותית ולא דתית.

בחרתם בטקס "יש לי חלום". טקס זה מיועד לפתח את הדמיון של התלמידים ולהפיח בהם תקווה ושאיפה לשנה של התקדמות, יוזמה ועשייה. התלמידים והמורים יחלמו על העתיד הרחוק ועל העתיד הקרוב, ישתפו זה את זה בחלומותיהם ויעלו את חלומותיהם על הבמה. הטקס יעודד את התלמידים "לחשוב בגדול" ולראות בשנה הקרבה הזדמנות.

הטקס בנוי ממספר גדול של מרכיבים, שניתן לבחור מתוכם. הטקס מתאים לגילאים השונים, עם התאמות מתבקשות.

קהל היעד: ז-ט
שכבה מבצעת: ז-ט
פורמט הטקס: מופע

מדוע עורכים את הטקס?

  • מטרה חברתית: גיבוש ראשוני סביב חוויה חיובית.
  • מטרה מסגרתית: מתן נופך חגיגי לפתיחה השנה; הכנסת התלמידים למסגרת אחרי החופש הגדול.
  • מטרה חינוכית-ערכית: הצגת ערכים מובילים בתרבות הבית ספרית.

הערה: קיים קושי מובנה להכין את הטקס ולהפעילו על ידי התלמידים. יש בתי ספר שבהם הטקס מאורגן ומבוצע על ידי צוות ההוראה, והתלמידים הם קהל (פסיבי או אקטיבי). ניתן בכל זאת לערב את התלמידים בארגון הטקס בכמה אופנים: הכנת הטקס בימים האחרונים של שנת הלימודים הקודמת, ביום האחרון של החופש הגדול או בימים הראשונים של שנת הלימודים (אם הטקס אינו נערך ביום הראשון עצמו). בכל מקרה, רצוי שתיווצר מסורת בית ספרית של הכנת הטקס בידי שכבה מסוימת, בכדי לרתום את התלמידים לעניין מבעוד מועד.

מהלך הטקס בקיצור

אלו הם מרכיביו המרכזיים של הטקס: קטעי הנחיה, שירים, קטעי השראה ותיאור חלומות של הילדים המשתתפים. לחלקו האחרון של הטקס כמה חלופות: דברי השראה מפי בוגר או בוגרת בית הספר; הקרנת סרטונים שהכינו תלמידי בית הספר על חלומות; ציורים שציירו. קטע הפתיחה וקטע הסיום וכן קטעי הקישור יציגו סיפור של דיאלוג בין שני המנחים: האחד ישן, והאחר מנסה להעיר אותו. הדיאלוג ביניהם נמשך, רצוי עם קריצה הומוריסטית. עקב הכללת המרכיב של קטעי הנחיה מומחזים, כדאי שהטקס ייערך במרחב שיש בו במה, ושהתלמידים יכולים לצפות במתרחש עליה.

אפשר לשלב בין הרכיבים ולוותר על חלקם.

הכנות מקדימות

בסוף שנת הלימודים הקודמת או במהלך החופש הגדול רצוי להקים צוות של הכיתה הבוגרת עם מורה מלווה. מעבר לבחירה הספציפית של התכנים, נדרשת תשומת לב מוקדמת לנקודות האלה:

  • איתור בוגר או בוגרת מתאימים להצגת חלום שהוגשם.
  • הכנת סרטונים של התלמידים.
  • הכנת קטעי הנחיה של התלמידים.

תפאורה ואביזרים

הטקס ייערך במקום ההתכנסות המרכזית.

תפאורה מוצעת:

  • רקע של עננים, ירח, כוכבים – או כל רקע אחר המזכיר חלומות.
  • אפשר לסדר את הבמה כחדר ילדים, כולל מיטה וכריות.
  • אפשר לשלב רקע של אליס בארץ הפלאות.

השראה נוספת

מקורות להוספת תכנים נוספים לטקס:

מערך שיעור על "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג

ציטוטים מעוררי השראה על חלומות

מהלך הטקס

הקדמה של המנחים

הצגה קטנה לפתיחה


ילד וילדה על הבמה, האחד ישן – והשני מעיר אותו לתחילת שנת הלימודים. המתעורר מספר בדרמטיות על חלום שחלם. החלום יכיל הישג משמעותי – דמיוני או ריאלי, מקומי או עולמי – כגון: טיפוס לפסגת האוורסט, פתרון בעיה אקולוגית עולמית, מציאת תרופה חדשה למחלה, תיקון חברתי, רעיון למשהו חדש בבית הספר או כל דבר אחר. רצוי להימנע מחלומות בסגנון מפגש עם סלב ולהתמקד בחלום על הישג אישי מיוחד או על שינוי חברתי. אפשר להקרין ברקע תמונות רלוונטיות. רצוי לבנות את ההקדמה בצורת דיאלוג בין המנחים: אחד מספר, האחר שואל שאלות ומקבל תשובות.

בסיום הדיאלוג ייאמר משפט כמו: "היום נגלה מהם החלומות שלנו לשנה זו, ומה נוכל לעשות כדי להגשימם", ומשפט קישור לרכיב הבא, כגון: "כל הצלחה מתחילה בחלום. למשל…"

השראה

קטע השראה מוקרן או מוקרא


להלן כמה הצעות:

  • מרטין לותר קינג, "יש לי חלום" – אפשר להקריא קטע בעברית ולהקרין קטע קצר מהנאום עם כתוביות בעברית. לאחר מכן: משפט סיכום: "מרטין לותר קינג חלם על חברה שוויונית, ללא אפליה בין אנשים מקבוצות שונות ובעלי צבעי עור שונים ונתן השראה לרבים לפעול להגשמת החלום."
  • חלום שלמה: מלכים א ג, ה-טז (ובמיוחד פסוק ט) נדרשת הקדמה. משהו מעין: "כל הצלחה מתחילה בחלום. המלך שלמה, החכם באדם, פתח את הקריירה המלכותית שלו בחלום. ומה היה חלומו? נשמע מיד". אפשר לקרוא את הפסוקים ואפשר לנסח פרפרזה על החלום, תוך הדגשת חלומו הגדול לשפוט את העם משפט צדק. אפשר להקרין את הציור של לוקה ג'ורדאנו, "חלום שלמה".
  • "החלום ושברו" של אליעזר בן יהודה. החיסרון הוא שאולי התלמידים עשויים לא יבינו ש"שברו" משמעו: הגשמתו. המנחים יצטרכו להסביר זאת. הקדמה אפשרית: "לא כל אדם רואה את חלומו הגדול מתגשם. אחד האנשים שלא הפסיק לחלום וראה את חלומו מתגשם היה אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית".
שיר

בביצוע תלמידים או מקהלת בית הספר או בהקרנה על המסך.


להלן כמה הצעות:

ילדים מספרים חלומות (א)

קטע קישור


יש חלומות שחולמים בלילה ויש חלומות שחולמים ביום (ובלילה) – חלומות של תקווה, של שאיפות, של תוכניות גדולות לעתיד. נשמע כעת…

ילדים מספרים חלומות (ב)

6-4 ילדים עולים לבמה ומספרים את חלומם לחיים או לשנה הקרובה.


באחריות אחת המורות להכין את הילדים ולעבוד איתם על אופן הצגת החלום. רצוי שהדברים ינוסחו מראש ויילמדו על פה או יוקראו מהכתב. כדאי להקפיד על עד 2 דקות לכל ילד. אפשר להקרין ברקע תמונות הקשורות לחלומות השונים. בין החלומות – מוזיקת חלומות מרגיעה. חשוב לשים לב שהילדים אינם חושפים דברים אישיים העלולים לפגוע בהם בהמשך בתוך חברת הילדים.

להלן כמה הצעות למוזיקת חלומות:

 

הקדמה לדבר המנהל/ת

המנחים מזמינים את המנהל/ת.


כמה סגנונות אפשריים (רצוי בדיאלוג בין המנחים):

"אתם יודעים, לא רק ילדים חולמים. גם מבוגרים. אפילו המנהלת שלנו חולמת לפעמים. אנו מזמינים את _____, המנהל/ת, לספר לנו על חלומותיה/חלומותיו."

דברי השראה של המנהל/ת

דברי השראה קצרים של המנהל/ת על חשיבות החלומות, עידוד התלמידים לחלום ולנסות להגשים את חלומותיהם.


רצוי לשלב סיפור אישי על חלום ועל חתירה להגשמתו.
חשוב לקשר לדברים הצפויים במשך השנה בבית הספר, אך באופן לא מלא.
חשוב לשלב ברכה לילדים הצעירים המצטרפים לבית הספר ברוח החלומות.

שיר

שיר נוסף מתוך ההצעות שהוצגו קודם.

אפשרות 1 - דברי השראה של בוגר או בוגרת

הקדמה של המנחים; סיפור קצר (עד 5 דקות) של בוגר או בוגרת בית הספר שהגשימו חלום.

רצוי שיספרו זאת על הבמה. לחלופין, אפשר להסריט אותם ולהקרין על הבמה.

אפשרות 2: סרטונים של ילדי השכבה הבוגרת (ט)

הקדמה של המנחים – המנחים ממשיכים את הדיאלוג ביניהם. לאחר מכן, הקרנת סרטונים על חלומות בהכנת תלמידי הכיתה הבוגרת.


דברי ההקדמה:

הבעת התפעלות מדברי ההשראה של הבוגר או הבוגרת; שאלה מבוימת בסגנון: "למישהו בקהל יש עוד חלומות?" והקרנת הסרטון.

סרטונים:

סרטונים שבהם הילדים מחזיקים שלטים ובהם חלומותיהם, רצוי עם מוזיקה ברקע.

אפשר שהסרטונים ישלבו ילדים מהשכבה הבוגרת יחד עם ילדים מהשכבה הצעירה.

אפשרות 3: ציורי חלומות

הקדמה היוצרת מוטיבציה לצייר, ולאחר מכן הכנת ציורים של חלומות באופן קבוצתי.


הקדמה
הקדמה כעין (בדיאלוג): "טוב, דיברנו מספיק על חלומות, לא? אולי במקום לדבר נראה את החלומות? אולי גם נצייר אותם?" והסבר טכני של המנחים או של הצוות כיצד הדבר יתבצע.

יש לשקול האם לקיים שלב זה במרחב שבו נערך הטקס או לקיימו לאחר מכן בכיתות.

ציור

כל כיתה מחולקת מראש לקבוצות קטנות. כל קבוצה מקבלת בריסטול וצבעים ומוזמנת לחשוב על חלום ולצייר אותו. בסיום – הציורים נאספים לתלייה בבית הספר.

סיום ופיזור

דברי סיום של המנחים, שיר סיום ברקע בזמן היציאה מהמתחם.

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים