ר' שלמה הלוי אלקבץ

רב ומיסטיקן, פיייטן ופרשן מקרא, מן הראשונים והבולטים במקובלי צפת (המאה ה-16). רוב כתביו אבדו. פיוטו המפורסם ביותר, "לכה דודי", נכנס לסידור התפילה כחלק מטקס קבלת שבת.

< 1 דקות

ר' שלמה הלוי אלקבץ (1505 – 1584) היה אחד מן המקובלים הבולטים בצפת של המאה ה-16, רב מיסטיקן – ופייטן. נולד בשנת 1505, כנראה בסלוניקי, ושם התחתן עם בתו של אחד מעשירי הקהילה היהודית, הרב יצחק הכהן. אחרי נישואיו החליט לעלות לארץ ישראל והתיישב בצפת.

ר' שלמה אלקבץ היה כבן 30 כשהגיע לצפת. יחד עם גיסו, ר' משה קורדובירו, ריכז חבורה של תלמידים-מקובלים, שהייתה הראשונה בחבורות המקובלים שנוצרו בצפת במאה ה-16. רבים מכתביו של אלקבץ אבדו ואינם, אך לידינו הגיעו, בכתבי יד ובדפוס, פירושיו לספרי מקרא – שיר השירים, מגילת אסתר, נביאים אחרונים, תהלים ואיוב – וכן חיבורים קבליים, דרשות ופיוטים, ובהם הפיוט המפורסם "לכה דודי", שנכנס לסידור התפילה כחלק מטקס קבלת השבת בכל קהילות ישראל.

בצפת פגש אלקבץ את ר' יוסף קארו, והם נהגו ללמוד יחד. המסורת מייחסת ללימודם המשותף את המנהג של תיקון ליל שבועות: לפי המסופר, למדו השניים יחד בליל שבועות אחד, שבמהלכו חזה אלקבץ בהתגלות השכינה לר' יוסף קארו, ומאז נקבע המנהג של לימוד תורה בליל חג שבועות.1
ר' שלמה אלקבץ נפטר בצפת בשנת שמ"ד – 1584 ונקבר בבית הקברות העתיק בעיר.