פדיון שבויים במסורת היהודית

היכרות עם הרעיון של "פדיון שבויים" כערך מרכזי בתרבות היהודית

פדיון שבויים נתפס כערך מרכזי במסורת היהודית, כמרכיב באחריות החברתית ובערבות ההדדית. בשיעור נכיר מקורות שמדברים על מרכזיות המצווה של פדיון שבויים ובמקורות שעוסקים במגבלות על חיוב זה. נקיים דיון כיתתי מבוסס מקורות על הערך ועל יישומו במציאות בת זמננו.

כיתות ז - טשיעור אחד

מטרת הפעילות

  • היכרות עם מקומו המרכזי של ערך פדיון השבויים במסורת היהודית
  • בירור הדילמה האקטואלית של פדיון השבויים

מיומנויות:

  • אורייניות: קריאת טקסטים מהספרות הרבנית
  • פדגוגיות: ליבון דילמה מצדדיה השונים
  • ערכיות: הטמעת הערך של פדיון שבויים כביטוי לערכים רחבים יותר של אחריות, ערבות הדדית וערך חיי אדם.

רקע והכנות מראש:

  • זהירות ורגישות: בין התלמידים עשויים להיות כאלה שקרובים או מכרים שלהם חטופים. כדאי להקדים ולומר משהו בנושא ולפתוח באיחול לשחרורם. וכן צריך לשים לב במהלך השיעור שהשיח מתנהל ברגישות.
  • מסורת, ערכים ומציאות: חשוב לקחת בחשבון את מורכבות המציאות העכשווית ואת ההבדל בינה ובין המציאות המשתקפת מתוך המקורות הנלמדים. בין השאר כדאי לחשוב על ההבדל בין קהילה ובין מדינה; בין שבויים על ידי כנופיות שודדים, או אסירים של משטר משעבד ובין חטופים על ידי ארגון טרור; בין חובה החלה על היחיד ובין חובת החברה.
  • המקורות: השיעור מבוסס ברובו על מקורות הלכתיים-דתיים. כמובן שאין הכוונה במערכת הממלכתית לראות במקורות הללו כמחייבים, אלא כמקורות המבטאים את המסורת היהודית כמקור להשראה. כמובן שניתן להוסיף מקורות נוספים לדיון ולהציע זוויות מבט נוספות.
  • הדפסת דף המקורות.

 

מהלך הפעילות

שלב א: גריין

  • צפו בתמונה או בסרטון קצר המציג את החטופים. כדאי לשים לב לתכנים המופיעים בתמונה או בסרטון ולבחור תמונה המתאימה להצגה בכיתה. [כמה הצעות: מטוס אל על ובו תמונות החטופים על המושבים; משמרת למען החטופים; קיר עם תמונות החטופים; רשימת החטופים עם תמונות וסיפורי חיים]
  • ערכו סיעור מוחות קצר: מה צריכה מדינת ישראל לעשות על מנת להחזיר את החטופים המוצגים בתמונה?
  • אפשר להמיר את סיעור המוחות בסקר סגור עם האפשרויות הבאות: לשלם מחיר גבוה בכסף או בשחרור אסירים ביטחוניים; לערוך פעולה צבאית במטרה לשחררם; לחתור להסכם בין-לאומי של שחרור החטופים תמורת הפסקת אש; לפעול לניצחון על האויב לפני הטיפול בשחרור השבויים.
  • בקשו מהתלמידים לרשום על דף את המחיר שלדעתם עשוי להיות לאפשרות שבה בחרו.

 

שלב ב: לימוד מקור

רמב"ם, משנֶה תורה, הלכות מתנות עניים, פרק ח, הלכה י

פִּדְיוֹן שְׁבוּיִים קוֹדֵם לְפַרְנָסַת עֲנִיִּים וְלִכְסוּתָן.

וְאֵין לְךָ מִצְוָה גְּדוֹלָה כְּפִדְיוֹן שְׁבוּיִים שֶׁהַשָּׁבוּי הֲרֵי הוּא בִּכְלַל הָרְעֵבִים וְהַצְּמֵאִים וַעֲרוּמִּים וְעוֹמֵד בְּסַכָּנַת נְפָשׁוֹת.

וְהַמַּעֲלִים עֵינָיו מִפִּדְיוֹנוֹ הֲרֵי זֶה עוֹבֵר עַל (דברים טו ז) "לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ" וְעַל (ויקרא יט טז) "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" וְעַל (ויקרא כה נג) "לֹא יִרְדֶּנּוּ בְּפֶרֶךְ לְעֵינֶיךָ". וּבִטֵּל מִצְוַת (דברים טו ח) (דברים טו יא) "פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ". וּמִצְוַת (ויקרא כה לו) "וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ". (ויקרא יט יח) "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". (משלי כד יא) "וְהַצֵּל לְקֻחִים לַמָּוֶת" וְהַרְבֵּה דְּבָרִים כָּאֵלּוּ.

וְאֵין לְךָ מִצְוָה רַבָּה כְּפִדְיוֹן שְׁבוּיִים:

  • [רקע קצר: משנֶה תורה (או: היד החזקה) הוא ספר ההלכה שכתב הרמב"ם במאה ה-12, על סמך התלמוד ומקורות נוספים. הספר מחולק לארבעה עשר ספרים לפי נושאים ובכל אחד קבצי הלכות לפי נושאי משנֶה. להרחבה ראו כאן. הקטע המובא להלן הוא חלק מהקובץ "הלכות מתנות עניים" העוסק בצדקה ובמצוות של השארת יבול חקלאי לעניים, כגון מצוות פאה].
  • קיימו דיון קצר על דבריו של הרמב"ם. נושאים אפשריים לדיון: ההבדל בין שבי ובין צרות אחרות, לפי הרמב"ם; המשמעות המעשית של הגדרת מצוות פדיון שבויים כגדולה ממצוות אחרות; הפסוקים שמביא הרמב"ם כהוכחה לקביעתו; הערך העומד ביסוד מצוות פדיון שבויים. אפשר להיעזר בלוח זה להצגת דברי הרמב"ם ולדיון בהם.

 

שלב ג: חברותות

  • חלקו את הכיתה לחברותות (בלמידה מרחוק: בחדרים).
  • חלקו לכל חברותא את אחד הטקסטים המצורפים לקריאה וללימוד. שימו לב שיש פיזור שווה של מספר החברותות לכל מקור.
  • הנחיות לתלמידים:
    1. קראו את המקור והבינו אותו
    2. עם איזו דילמה מתמודד המקור?
    3. מה עמדתו של המקור לגבי דילמה זו?
    4. מה דעתכם לגבי עמדה זו?
  • בלמידה מרחוק אפשר לבקש מהתלמידים להעלות את הדילמות ואת ההתמודדות עמן על לוח שיתופי.

 

שלב ד: סיכום במליאה

  • בקשו מנציגים מחברותות שונות להציג את הדילמות שמצאו במקורות שאותם למדו ורשמו אותם על הלוח (הממשי או המקוון).
  • בקשו מנציגים אחרים להציג את העמדות שעלו במקורות ולבנו יחד עמם את הערכים העומדים בבסיס העמדות הללו.
  • הציעו לתלמידים לחשוב על המציאות הנוכחית דרך העמדות השונות שעלו במקורות – האם המקורות אכן עוסקים במצבים דומים? האם הייתם מיישמים את העמדות במקורות על המציאות הנוכחית? מדוע? מדוע לא?
  • בחרו שתיים מהעמדות וערכו דיון כיתתי ביחס למציאות העכשווית. אין צורך להגיע להכרעה – חשוב שהתלמידים יבינו את הצדדים השונים של הדילמה.

סיימו באזכור של המרכזיות של מצוות פדיון שבויים במסורת היהודית, כחלק מהערך של ערבות הדדית והציעו לתלמידים לגבש עמדה עצמאית משלהם.

קבצים להורדה