תוצאות

סידור תוצאות לפי

פדיון שבויים במסורת היהודית

פדיון שבויים נתפס כערך מרכזי במסורת היהודית, כמרכיב באחריות החברתית ובערבות ההדדית. בשיעור נכיר מקורות שמדברים על מרכזיות המצווה של פדיון שבויים ובמקורות שעוסקים במגבלות על חיוב זה. נקיים דיון כיתתי מבוסס מקורות על הערך ועל יישומו במציאות בת זמננו.

לאה גולדברג על תפקיד המשורר בזמן מלחמה

כמה ימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה כותבת לאה גולדברג מענה מדוע לא תכתוב שירי מלחמה. בשיעור, נדון עם התלמידים בטענה של לאה גודלברג ונשאל מה דעתנו על כך. מערך שיעור לימים קשים.

לחם וספר

באמצעות עיסוק בלחם ובאופן יצירתו, התלמידים יתוודעו לתהליך החיבור של יצירת תרבות, כגון ספר, ויחשבו על התהליך הזה ועל משמעותו. התלמידים ילמדו טקסט חז"לי העוסק בלחם ובתהליך הכנתו כדימוי ויְפתחו את היכולת לעסוק בדימויים. מתוך כך יעשירו התלמידים את הבנתם לגבי חג השבועות.

דמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית

מה מקומה של הדמוקרטיה בתרבות היהודית-ישראלית? הפודקאסט ודף המקורות עוקבים אחר קולות דמוקרטיים בתרבות היהודית-ישראלית לדורותיה.

שאילת שאלות, מגילת העצמאות וזכויות אדם

באמצעות טכניקה של שאילת שאלות, התלמידים יעלו שאלות בנוגע למגילת העצמאות. בעקבות השאלות שישאלו, וכחלק מהלמידה, יעמדו על הקשר ועל ההבדלים בין חזון, חוקי יסוד וחוקה. אלה יובילו לחשיבה משותפת על כינון חברת מופת.

"התקווה - Hope"

האם לגיטימי לעבד את ההמנון כדי להנגישו וליצור עימו הזדהות? מהם המסרים הסמויים העולים מהמוזיקה ומהגרפיקה של הקליפ?

ראש השנה ויום הכיפורים - למידה היברידית

מערך למידה המקנה לתלמידים את המידע העיקרי על ראש השנה ויום הכיפורים, ועוסק בהרחבה בערכים שעולים מהחגים האלה.

היכרות עם מסכת אבות

מערך למידה המשמש מבוא למסכת אבות. מערך למידה זה מתאים הן לעבודה בכיתה והן ללמידה מרחוק באמצעות זום. המערך מלווה במצגת אינטראקטיבית באתר אופק.

חז"ל מספרים אגדות - הצעה למערך למידה

מערך למידה זה עוסק באגדות חז"ל. הוא מתאים הן לעבודה בכיתה והן ללמידה מרחוק באמצעות זום, ומלווה במצגת אינטראקטיבית באתר אופק.

"כולנו זקוקים לחסד"

מערך שיעור לחג השבועות העוסק במושג "חסד" העומד במוקד מגילת רות.

השמות השונים של חג השבועות – גלגוליו של חג

מערך שיעור העוסק בגלגוליו השונים של חג השבועות דרך שמות החג והמקורות לשמות השונים.

ל"ג בעומר

בשיעור זה נעסוק בל"ג בעומר. ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספים נקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של אירועים וחגים הוא האדם וקהילתו. השיעור מותאם ללמידה מרחוק, וגם ללמידה בכיתה.

פסקול של זיכרון: מערך שיעור

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נכיר נופלים דרך שירים שנכתבו עליהם.

הסיפורים מאחורי השירים

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. הלומדים יכירו דרך שירי יום הזיכרון סיפורים של נופלים בקרבות ובמלחמות שפקדו את מדינת ישראל.

קופסת הצבעים: מערך שיעור

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נקרא את השיר "קופסת הצבעים" שכתבה הילדה טלי שורק, המבטא תקווה לעתיד של שלום.

לו יהי: מערך שיעור

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נקרא את השיר "לו יהי" שכתבה נעמי שמר, המבטא תקווה לעתיד טוב יותר.

חסידי אומות העולם

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. התלמידים יכירו את פועלם של חסידי אומות העולם ואת הבחירה הלא פשוטה שהם עשו ברוח מסכת אבות, פרק ב, משנה ו: "במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש."

ספורטאים בשואה

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה גם ללמידה בכיתה. השיעור מזמין את התלמידים להכיר את סיפוריהם של ספורטאים שנרצחו בשואה, וגם סיפור על ספורטאי אחד ששרד והמשיך בקריירה הספורטיבית שלו.

ילדים יהודים לפני השואה

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המיועד ללמידה מרחוק, ומתאים גם ללמידה בכיתה. מטרת השיעור להכיר לתלמידים ילדים ממש כמותם שחיו בקהילות יהודיות לפני השואה.

נובי גוד – חג יהודי? רוסי? ואולי ישראלי?

בשנים האחרונות אפשר לשמוע בשיח הישראלי על חג שלישראלים הוא חדש אבל עולי חבר העמים מכירים אותו הרבה מאוד שנים.

שפות וחלומות - פעילות על שיר

מה המשמעות של השפה שלי בזהותי? במערך השיעור נלמד את השיר 'חולם בספרדית' של שלמה יידוב שמשלב את החלום והשפה.

קידוש ליל שבת

בשיעור זה נלמד על קידוש ליל השבת - מרכיביו והתהליך שהוא מחולל אצל המקדש ומשפחתו.

טעמי שמיטה - מערך שיעור

בשיעור זה יכירו התלמידים עמדות שונות בנוגע לטעמי השמיטה ויבינו כיצד השמיטה יכולה להביא לידי ביטוי רעיונות הרלוונטיים לחיינו כיום.

חיים חפר – יצירתו כראי לתהליכי השינוי בחברה בישראל

מערך שיעור זה מאפשר לגעת ביצירתו הענפה של חיים חפר. נלמד שניים משיריו וכך נעמוד על השינוי שחל ביצירתו ובחברה הישראלית כולה – המעבר מאתוס של מלחמות ויישוב לבחינה ולמבט ביקורתי כלפי הערכים והעולמות שעליהם נבנו המדינה והתרבות.

בפסח אני הוא האחר והאחר הוא אני

בשיעור הזה נתבונן בליל הסדר דרך עיניו של אמג'ד הערבי, שמתארח עם משפחתו בליל הסדר אצל משפחה יהודית. בעזרתו של אמג'ד ננסה לעמוד על הדברים שהופכים את ליל הסדר למה שהוא בתרבות היהודית והישראלית.

קדיש - שיר המבוסס על תפילת הקדיש

ביצוע לשיר קדיש על ידי עפרה חזה אשר נכתב על ידי בצלאל אלוני ועפרה חזה ומבוסס על המקורות

מבצע סבתא

כדי להכיר מקרוב את החיים התוססים של הקהילה היהודית בגלות אפשר לקרוא בספרים, לצפות בסרטים ולהציץ באלבומים. אבל הדרך הכי טובה היא פשוט לדבר עם מי שהיה שם. נו, המבוגרים האלו שאתם כל כך אוהבים ושתמיד מספרים לכם את הסיפורים הכי מעניינים.

פעילות בנושא אוטופיה – על בסיס קריאה מתוך "אלטנוילנד"

מתוך אלטנוילנד "תל אביב" מאת בנימין זאב הרצל, ספר המתאר את ארץ ישראל במצב שבו היה רוצה לראותה. זוהי אוטופיה.

מעגלי דיון "אלטנוילנד"

מעגלי הדיון יעסקו במניעים פנימיים שהובילו את הרצל לחזון המדינה היהודית.

קדיש - מאמר על מקורות תפילת הקדיש

אביגדור שנאן במאמרו " יתגדל ויתקדש" מפרט את הידוע במחקר לגבי מקורות התפילה, שכנראה נאמרה בתחילה מחוץ לבתי כנסת וכתפילה ספונטנית. עם הזמן הקדיש נאמר בהקשר והתבסס כמנהג בעת קבורתו של אדם קרוב ובזמן האבל ובאופן זה התפילה היא המוכרת ביותר.

קדיש אלטרנטיבי

בקרב יהודים חילונים נוצר צורך באמירת טקסט חלופי לקדיש בזמן הלוויה. מספר נוסחים חילוניים נכתבו לתפילה זו.

ל"ג בעומר - מי? מה? כמה?

מתי זה ל"ג בעומר ומה הקשר שלו למרד בר כוכבא, מהיכן הגיעו המשחק בחץ וקשת ולמה התנועה הציונית משמעותית בדיון על המועד הזה?

ל"ג בעומר: חג המדורות

כולנו מדליקים מדורות בל"ג בעומר. שאלתם את עצמכם פעם למה? בדף בררנו את הקשר בין ל"ג בעומר למדורות ולרבי שמעון בר יוחאי, מרד בר כוכבא והמקובלים בצפת. מבולבלים - גם אנחנו.

יום העצמאות, חג בחברה הישראלית - תמונת מצב

מחשבות ורעיונות סביב יום העצמאות תשע"ג

יהודה ליב (לאו) פינסקר (1891-1821)

לקט מידע על יהודה ליב (לאו) פינסקר, מתוך מאמרים שונים העוסקים בקווים בדמותו, פועלו, ראשית פעילותו למען אוטואמנציפציה, ודעתו בנושא מקום הטריטוריה וסוג המפעל היהודי.

ט' באב - יום חורבן ירושלים

תשעה באב (ט' באב) - יום חורבן בית המקדש וירושלים ועל שנאת החינם שעל פי המסורת בגינה נחרב המקדש והעם גלה מארצו.

חג השבועות

אחד משלושת החגים הנזכרים בתורה והיחיד ללא תאריך. התאריך נקבע על פי ספירת העומר, המתחילה בחג הפסח ומסתיימת בתום שבעה שבועות, ומכאן שם החג. בתורה יש לחג משמעות חקלאית - חג הקציר וחג הביכורים. חז"ל העניקו לו את המשמעות ההיסטורית-לאומית – חג מתן תורה.

חג החנוכה: חג האורים, חג האש

המידע בדף זה עוסק בהבנת הקשר בין חג החנוכה להדלקת הנרות ולציון האור כמוטיב משמעותי בחג ובסמליו.

המחלוקת על קביעת החודש

לימוד המשנה על מחלוקתם של רבן גמליאל ור' יהושע על קביעת החודש

בר ובת מצווה

תיאור והתפתחות טקס בר ובת המצווה

אם אין אני לי מי לי - פרשנות

המשפטים הקצרים של הלל - "אם אין אני לי מי לי..." - הם מלאכת מחשבת של צורה ושל תוכן. כך מגלה קריאה במאמרו של פרופ' יונה פרנקל.

סרט על חייו ורעיונותיו של רמב"ם

ראיון על הרמב"ם עם 4 מרואיינים כל אחד מכיוון אחר.

למה צריך מניין?

רכזנו מספר סרטונים ובהם תשובות לשאלה "מדוע צריך עשרה יהודים בשביל לומר קדיש?"

לעלות לתורה או לעלות למטוס - מה אתם אומרים

גל חשב לעלות לתורה אבל אמא הגיעה עם רעיון מדהים - אולי ניסע לחו"ל ונכיר את השורשים שלנו?

מאיר אריאל - שונים אבל שווים

הזמר מאיר אריאל מדבר על השווים והשונים בבני האדם.

טקסי בגרות בתרבויות שונות

בתרבויות רבות חוגגים טקס מעבר בגיל ההתבגרות - האם יש דברים שנוכל להבין בטקס ההתבגרות שלנו (בר/בת המצוה) לאור טקסים אלו?

הלילה לא לומדים תורה - ליל ט' באב

הלילה לא לומדים תורה - ליל ט' באב

הוידאו בלוג של רונה: נמצא MP3

רונה מצאה בתאטרון מכשיר שמע MP3. היא ביקשה מהקופאית להפקיד את המכשיר במדור שמירת חפצים (עד שיגיע מישהו לדרוש אותו) ונאמר לה שהיא תידרש לשלם מכיסה עבור שמירת המכשיר. רונה מתרגזת שעליה להשקיע כסף כדי להפקיד חפץ שלא היא איבדה. היא תוהה מדוע היא צריכה לשלם והאם היא אחראית על מי שאיבד את המכשיר.

הוידאו בלוג של רונה: להיות אנושיים

רונה מאוד כועסת אחרי שהיא ראתה את חברותיה מנדות חברה משותפת בגלל שהיא שהוגדרה כ"קצת מעצבנת".

הוידאו בלוג של רונה: דם רעך...

רונה עומדת בתחנת אוטובוס ופתאום רואה ילד שקם מעגלה והולך לכביש. היא מוצאת את עצמה בדילמה: האם היא צריכה לרוץ אחרי הילד או לחכות שאמו של הילד תרוץ אחריו? האם זו אחריות שלה או של האמא של הילד?

הגניזה הקהירית - היכרות

מהי הגניזה הקהירית ומה ניתן ללמוד ממנה? פרופ' אפרים לב מאוניברסיטת חיפה חוקר את ההיסטוריה של הרפואה על פי כתבי הגניזה משוחח עם פרופ' סטפן רייף, שעמד בראש היחידה לחקר הגניזה הקהירית בקיימברידג' וחוקר תפילה אשר הגניזה משמשת לו כמקור עיקרי. בתוכנית יעלו שאלות הקשורות להיסטוריה של העם היהודי בכלל ובארצות האסלאם בפרט.

הוידאו בלוג של רונה: אבידה

רונה, תלמידת כיתה ט', מצאה בכיתה חולצת "גאליס" חדשה שאבדה לאחד התלמידים. יונתן טוען שהחולצה שייכת לו אולם רונה איננה מאמינה לו. מה היא אמורה לעשות עכשיו?

יונתן סע הביתה

על השיר "יונתן סע הביתה" מאת יהונתן גפן ונפתלי אלטר.