ספורטאים בשואה

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה גם ללמידה בכיתה. השיעור מזמין את התלמידים להכיר את סיפוריהם של ספורטאים שנרצחו בשואה, וגם סיפור על ספורטאי אחד ששרד והמשיך בקריירה הספורטיבית שלו.

כיתות ה - ו2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • התלמידים יבינו את הרעיון שצריך לזכור את הנספים בשואה בגלל מי שהיו, ולא רק בגלל הזוועות שחוו.
  • התלמידים יחושו קרבה לאנשים שחיו בתקופת השואה, ויתייחסו אליהם כבני אדם שחיו חיים מלאים.
  • התלמידים יכינו דף מידע על דמות כלשהי (דף זיכרון).
  • התלמידים יכתבו הספד על אותה דמות.

משך הפעילות: 30 דקות סינכרוניות, ולאחריהן משימה א-סינכרונית.

רציונל

כולנו יודעים ש"לכל איש יש שם", וכולנו יודעים שהנרצחים בשואה היו אנשים שהיו להם חלומות, משפחה, קריירה ותחביבים, אבל לפעמים, בתוך תיאורי הזוועות והכאב על מה שקרה להם לאחר מכן, אנו עלולים לשכוח זאת.

ספורטאים הם בדרך כלל מודל להערצה בקרב ילדים. ספורטאים מצליחים להפיק מהגוף שלהם כוחות בלתי נתפסים, והכול באמצעות כוח רצון, משמעת, ואמונה בעצמם – לא פלא שתוכנית כמו "נינג'ה ישראל" זכתה להצלחה כה גדולה. התלמידים יתוודעו לספורטאים האלה, שזכו לייצג בכבוד את מדינותיהם ואף לקבל מדליות על הישגיהם, ולבסוף רבים מהם נרצחו בשואה. היכרות כזאת עשויה לקרב את התלמידים לאנשים האלה, אף על פי שהם שייכים לתקופה שונה לחלוטין.

אמצעים טכנולוגיים

  • שיעור וירטואלי באמצעות zoom. להדרכה על השימוש ב-zoom היכנסו לפורטל משרד החינוך.
  • מצגת או קובץ WORD הכולל טקסטים שתציגו לתלמידים באמצעות שיתוף.
  • פורום כיתתי או אזור משותף אחר שבו יוכלו התלמידים להעלות את עבודותיהם.

מהלך הפעילות

פתיח: חיים מלאים לפני השואה

הציגו לתלמידים את נושא המפגש:

ספרו לתלמידים שהיום (או מחר, מוחרתיים) אנחנו מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אמרו כמה מילים על יום הזיכרון, בהתאם לשכבת הגיל. אחר כך עברו לנושא המפגש:

כשמדברים על השואה, צריך לזכור שלפני השואה אנשים חיו חיים מלאים, ממש כמו החיים שלנו כיום. ילדים חלמו להיות רופאים, מוזיקאים, מדענים… וגם: ספורטאים. הלימוד שלנו יתמקד בספורטאים יהודים, שהקדישו את חייהם לספורט וזכו להצלחות גדולות בתחום, ושלרוע המזל, רצף חייהם נקטע בגלל המלחמה.

שני ספורטאים – שני סיפורי חיים

נצפה ביחד בתוכנית "חדשות מהעבר" שמוקדשת לשני ספורטאים יהודים מצליחים ברמה בינלאומית, שהשואה קטעה את פעילותם: המתאגרף ויקטור פרץ שנרצח בשואה, והשחיין אלפרד נקש ששרד ונחלץ מהתופת.

  • בקשו מהתלמידים לרשום לפניהם את השאלות הבאות, ולשים לב אליהן כשהם צופים בסרט:
    1. מה ידוע לנו על התהליך שעברו שני הספורטאים עד שהגיעו להישגים הספורטיביים שלהם? (למורה: הפני את תשומת לב הילדים למכשולים שעליהם התגברו הספורטאים: אלפרד נקש שלעגו לו כילד, הבחירה להגר כדי להצליח וכו'…)
    2. לאילו שיאים ספורטיביים הגיע כל אחד מהם לפני מלחמת העולם השנייה? לאילו שיאים הגיע אלפרד נקש לאחר המלחמה?

ויקטור פרץ נרצח במהלך צעדת המוות ממש בסוף המלחמה. המעשה האחרון שלו לפני מותו היה גניבת לחם עבור חבריו. נח קליגר, עיתונאי ישראלי, ששהה במחנה עם שני הספורטאים האלו, מספר על סופו של ויקטור פרץ:

אחרי ארבעה ימים ולילות של צעידה בלתי פוסקת קיבלנו כמה שעות מנוחה", הוא מספר. "עם שחר קיבלנו שוב פקודה להמשיך ללכת. הקצין הגרמני סידר אותנו בשורות כמו חיילים, כשפרז הגיח פתאום עם שק גדול, ואמר בחיוך: 'חבר'ה, מצאתי לחם לכולם'.
(מתוך: טלי פרקש, היהודי מתוניס שהיה "אלוף אושוויץ באגרוף", ynet)

אלפרד נקש זכה להישגים ספורטיביים רבים אחרי המלחמה.

  • קיימו דיון – מה אפשר ללמוד על רוח האדם מהתנהגותו של ויקטור פרץ בצעדת המוות? ומה אפשר ללמוד על רוח האדם מהשתלשלות חייו של אלפרד נקש אחרי המלחמה? האם אתם מכירים עוד סיפורי גבורה כמו זה של ויקטור פרץ? והאם אתם מכירים סיפורים על אנשים שעברו את השואה ושרדו, ולאחר מכן הצליחו לשקם את חייהם? מה אתם יכולים לספר על אנשים אלו?

משימת סיכום