לאה גולדברג על תפקיד המשורר בזמן מלחמה

האם על משורר לכתוב שירי מלחמה ולמה? מה התפקיד של שירים אלה?

כמה ימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה כותבת לאה גולדברג מענה מדוע לא תכתוב שירי מלחמה. בשיעור, נדון עם התלמידים בטענה של לאה גודלברג ונשאל מה דעתנו על כך. מערך שיעור לימים קשים.

כיתות ז - ט2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • להכיר פן נוסף באישיותה של לאה גולדברג
  • להבין את הטענה של לאה גולדברג בנוגע לשירי מלחמה
  • לגבש עמדה אישית ביחס לטענתה של לאה גודלברג
  • להכיר לתלמידים את השיר: "האומנם?" ולדון ביחס שלו למאמר שכתבה

מיומנויות ודגשים:

  • קריאה בחברותות ולמידה משותפת
  • היכרות עם אתרים מהימנים ללמידה (בלוג הספרייה הלאומית, האקדמיה ללשון עברית)

מהלך הפעילות

פתיחה:

שאלו את התלמידים על מה הם מודים בימים האלה? (אם לומדים מרחוק אפשר להשתמש בכלי שיתופי כמו: מנטימטר). 

הקדימו וספרו שבשיעור הקרוב ובזה שאחריו התלמידים יקראו בקבוצות טקסט של לאה גולדברג, אבל קודם ספרו קצת עליה. התלמידים בטח מכירים ספרי ילדים מוכרים מאוד שכתבה כמו 'איה פלוטו' ו'דירה להשכיר'. הרחיבו על הסיפור של לאה גולדברג, שתחילתו בקובנה שבליטא, שם גדלה ונמשך בנדידה ברחבי רוסיה כפליטה יחד עם הוריה בזמן מלחמת העולם הראשונה. בינואר 1933 שהתה בגרמניה כדוקטורנטית לשפות שמיות, בעת עליית הנאצים לשלטון. חוויה זו שכנעה אותה סופית להגר לארץ ישראל, ובעזרתו של המשורר אברהם שלונסקי הצליחה להשיג סרטיפיקט ולעלות ארצה כשנתיים לאחר מכן. גולדברג אמנם עזבה את אירופה, אך המשיכה להתעמק בתרבות האירופית ולעקוב בדריכות אחר המאורעות הגדולים המתרחשים ביבשת הולדתה. 

לגבי הטקסט שהתלמידים יקראו: שבוע מפרוץ מלחמת העולם השנייה, פרסמה גולדברג מאמר בשם "על אותו הנושא עצמו" בעיתון "השומר הצעיר". היא הקדישה את מאמרה לשאלת מחויבות המשורר בזמן מלחמה. זו הייתה תגובה כנגד מאמר מערכת שהתפרסם בעיתון בריטי נחשב, בו קראה מערכת העיתון למשוררי אירופה למלא את חובתם המוסרית והאומנותית ולחבר שירי עידוד ללוחמים.

אפשר לשאול כשאלה מקדימה: אילו שירי מלחמה אתם מכירים? מה התוכן שלהם? במה הם עוסקים או צריכים לעסוק לדעתכם? כדאי להביא דוגמה של שיר מלחמה ולהקשיב ללחן שלו כמו: מלחמה קדושה, שיר סובייטי שנכתב בזמן מלחמת העולם השנייה. כדאי לערוך הבחנה בין שירים שמעודדים את החיילים לצאת לקרב או שירים שמתעדים את הקרבות ובין שירים שהמטרה שלהם היא הנצחת הנופלים וזכרונם. 

חברותות:

בטרם היציאה לעבודה בחברותות, נקרא יחד את הטקסט "על אותו הנושא עצמו" ונדגיש לתלמידים שעליהם לפתוח קובץ או לכתוב במחברת. שלחו את התלמידים לעבודה בחברותות (מומלץ לתת לפחות 20 דקות).

לאחר החברותות נקיים אסיף:

  • מה הטענה של גולדברג ביחס לתפקידו של המשורר? מצאו את המשפט שמתייחס לכך, וכתבו אותו במילים שלכם

אחד המשפטים לציטוט: 

״שהמשורר  הוא  האיש  אשר  בימי  מלחמה אסור ואסור  לו  לשכוח  את  הערכים  האמיתיים  של  החיים. לא  רק הֶיתר [מותר] הוא  למשורר  לכתוב  בימי  המלחמה  שיר-אהבה, אלא  הכרח״. כלומר: חובה על המשורר לכתוב שירי אהבה ושירים המתמקדים בחיים בזמן מלחמה, ולא שירים המעודדים לוחמה.

  • כיצד גולדברג מנמקת את טענתה?

כוחה של האהבה הוא דבר חשוב יותר מהרג. חובתו של המשורר להזכיר לאדם את ערכם האמיתי של החיים והדברים היפים שטמונים בו. מתוך ההערכה לחיים (ולא להרג) יכול האדם  לשאוב כוחות ולהיזכר בטיבו של האדם.

קשרו את הרעיון של לאה גולדברג לשאלה איתה פתחנו. על מה הם מודים? על הדברים שאיתנו, על החיים עצמם.

  • באיזו מידה אתם מסכימים עם טענתה? נמקו עמדתכם

ניתן לשתף קודם לכן בכלי שיתופי את העמדות של חברי הקבוצה: מסכים מאד, מסכים אבל.., לא מסכים. 

הציגו את השיר של לאה גולדברג: האומנם? בהזדמנות זו רצוי גם לערוך היכרות של התלמידים עם אתר הספרייה הלאומית והבלוג של הספרייה שנקרא: "הספרנים". זהו בלוג שיש בו מידע מהימן ומרתק על נושאים שונים בתרבות ישראל.

שאלו את התלמידים: באיזו מידה השיר של לאה הוא שיר מלחמה?

התייחסו למענה השונה שלהם וספרו על הקשר בין השיר לבין הכתבה שקראו מעיתון "השומר הצעיר".

שאלו אותם על השפה של השיר: איזו עברית זו? האם הם מכירים את כל המילים?

הפנו אותם לעבודה עצמאית בה יסמנו את כל המילים הקשות של השיר. בקשו מהם למצוא את פירושי המילים באתר האקדמיה ללשון עברית.

כעת נוכל לעיין יחד שנית בשיר ולשאול: מהם הרגשות שעולים בשיר?

נסיים עם מבט לתקווה, אהבה וחיים.

לקריאה נוספת

קבצים להורדה