רבקה אמנו
השנייה בארבע אימהות האומה, אשתו של יצחק ואמם של התאומים יעקב ועשיו. מתוארת כאישה "יפת תואר" ונדיבה, יוזמת ודעתנית, שפעלה באופן עצמאי (גם ללא שיתוף בעלה).
מבוא
רבקה בת בתואל, "יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה" (בראשית כט 17), הייתה אשתו של יצחק ואמם של התאומים יעקב ועשיו. רבקה היא השנייה מבין ארבע אימהות האומה – שרה, רבקה, לאה ורחל – והמקרא מספר עליה ועל קורותיה בספר בראשית.1
רבקה מתוארת במקרא בשלבים שונים של חייה – כנערה בבית אביה, כאישה עקרה ואחר כך הרה, כרעיה ואֵם. המאפיינים הבולטים בדמותה המקראית הם "ההחלטיות, הכמעט-התמכרות, לעשות את הדברים שהיא חושבת לנכון לעשותם".2
חז"ל מציגים את רבקה כממשיכה ראויה של שרה, ומדגישים את מעלותיה: צדקת, נדיבה – ונביאה,3 שניחנה ביכולת על-חושית לראות את שנסתר מאחרים, ובכלל זה מיצחק בעלה.4
בשירה העברית מתוארת רבקה הנערה: "קוֹמָתָהּ כַּתָּמָר", "הַיָּפָה מִכֻּלָּן, הַדְגוּלָה בַּבָּנוֹת,"5 זו שהלכה כל הזמן אחרי יצחק, שידעה כי "עִוֵּר יִהְיֶה וְזָקֵן, / …/ וַאֲנִי אֲרַמֶּה אֲפֵלָתוֹ הַכְּבֵדָה / וְאֶת בְּנִי אֶטּוֹשׁ, אֶת אַחַד בָּנָיו – / וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו."6
רָאִיתִי אוֹתוֹ מְטֻלְטָל בַּמָּטָר
וְהַגֶּשֶׁם מַצְלִיף עַל פָּנָיו
לְבוּשׁוֹ הַלַּח מַהְבִּיל –
וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו.
רָאִיתִי וְהוּא – לֹא הוּא
וּפָנָיו – לֹא פָּנָיו –
וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו.
הָלְכוּ אַחֲרָיו אוֹרְחוֹת גְּמַלִּים
שְׁפָחוֹת נָשְׁקוּ שַׂלְמוֹתָיו
גַּבּוֹ גָּבֹהַּ הָיָה וְכָפוּף
זְקָנוֹ רָטֹב מִמָּטָר
הָיָה בֵּן לְאָבִיו – וְאָב לֹא הָיָה לוֹ,
הָיָה בֵּן לְאִמּוֹ – וְשָׁדֶיהָ זְקֵנִים –
חַשְׁתִּי מְבַעֲטִים בִּכְרֵסִי תְּאוֹמָיו –
וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו.
וְיָדַעְתִּי – עִוֵּר יִהְיֶה וְזָקֵן,
בָּאֲפֵלָה יְגַשְּׁשׁוּ אַחֲרַי יָדָיו
וַאֲנִי אֲרַמֶּה אֲפֵלָתוֹ הַכְּבֵדָה
וְאֶת בְּנִי אֶטּוֹשׁ, אֶת אַחַד בָּנָיו –
וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו.
רָאִיתִי אוֹתוֹ מְטֻלְטָל בַּמָּטָר
וַאֲנִי רְטֻבָּה הָיִיתִי כֻּלִּי
וּרְטֻבּוֹת הַכֻּתָּנוֹת הַדְּבוּקוֹת לְעוֹרִי
וּבַגֶּשֶׁם תּוֹצְאוֹתַי, וּבַגֶּשֶׁם רֵאשִׁיתִי –
וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו.
מתוך: מלכה שקד (עורכת), לנצח אנגנך: המקרא בשירה העברית החדשה – אנתולוגיה, ידיעות אחרונות – ספרי חמד, תשס"ו – 2005, עמ' 416 – 418.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם. http://www.acum.ac.il
רבקה במקרא
עוד לפני שרבקה מופיעה ליד הבאר בחרן, היא נזכרת בייחוסה המשפחתי – בת בתואל הארמי ונכדתו של נחור, אחי אברהם (בראשית כב 23),7 עם תוספת בהמשך: "וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן" (כד 29). פרטים אלו מאירים את הרקע המשפחתי של רבקה: היא גדלה במשפחתו המורחבת של אברהם.8
עבד אברהם, שנשלח לחרן כדי למצוא אישה ליצחק, פגש ליד הבאר נערה "טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד" (שם 16), שלא היססה להשקות אדם זר ועשרה גמלים צמאים למרות הטרחה והמאמץ שנדרשו ממנה (שם 18 – 20).
רבקה התגלתה כמכניסת אורחים שהציעה "גַּם תֶּבֶן גַּם מִסְפּוֹא… גַּם מָקוֹם לָלוּן" (שם 25), ובכך אישרה – מבלי דעת – כי היא הנערה הראויה ליצחק. רבקה גם נענתה ללא היסוס להצעתו של העבד9 והלכה אתו אל יצחק.
תחילת חייה המשותפים עם יצחק מתוארים כתקופה של אהבה ונוחם: "וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ" (שם 67). אחר כך באו העקרות וקשיי ההיריון,10 ורבקה – בהחלטיות האופיינית לה – פעלה בכוחות עצמה, ובצעד חריג לאישה במקרא הלכה לדרוש את ה'. כך נודע לה על התאומים שבבטנה ועל עתידם כעמים יריבים.11
את המידע הזה שמרה לעצמה ושוב לא שיתפה בו את יצחק.12 עם הולדת הבנים התבררה העדפת ההורים – "וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב" (בראשית כה 28).13 כאשר יצחק ביקש לברך את עשיו בנו הבכור, רבקה החליטה ואף שכנעה את יעקב להערים על יצחק כדי לזכות בברכה. על חששותיו והיסוסיו של יעקב ענתה רבקה בנחרצות – "עָלַי קִלְלָתְךָ בְּנִי" (כז 13).
בעקבות גניבת הברכה החליט עשיו להרוג את יעקב; גם מידע זה הגיע לאוזני רבקה. היא פנתה ליצחק ושכנעה אותו לשלוח את יעקב לחרן, לבית אחיה לבן, ואף זאת – בלי לשתף את יצחק במניע האמיתי (הסכנה לחיי יעקב).14
רבקה מצטיירת במקרא כנערה וכאישה יוזמת ומהירת החלטה, "שחשה בהירות גדולה לגבי דברים מסוימים. ובאותם דברים… היא מסוגלת להניע את כל האנשים העומדים בדרכה: משפחה, הורים, קרובים."15 תיאור קורותיה של רבקה מסתיים ביציאת יעקב לחרן. מכאן ואילך שותק הכתוב ואינו מוסר דבר על המשך חייה או על מותה של רבקה.16
רבקה במדרשי חז"ל
לפי מדרשי חז"ל – ובהמשך למסופר במקרא – נולדה רבקה, בת זוגו של יצחק, ביום שבו לקח אברהם את יצחק לעקידה.17 מה שנרמז בסיפור המקראי על משפחתה (הלא מכובדת) של רבקה – נאמר מפורשות במדרשי חז"ל: החזרה על מוצאם הארמי של בתואל ולבן18 מובילה את המדרש לקבוע – באמצעות שיכול אותיות, כי ארמי = רמאי, ומכאן – "אביה רמאי ואחיה רמאי ואנשי מקומה רמאים, והצדקת הזו שהיא יוצאת מביניהם – למה היא דומה? לשושנה בין החוחים."
המדרש – בעקבות הסיפור המקראי – מציין את נדיבותה19 ואת צדיקותה, כעדותם של מי הבאר עצמם: "כיוון שראו אותה המים (=מי הבאר) – מיד עלו".
רבקה במדרשי חז"ל היא גם ממשיכה ראויה לשרה: כל ימי חייה של שרה "היו דלתות [האוהל] פתוחות לרווחה והייתה ברכה בעיסה (=בלחם) והיה הנר דולק מלילי שבת ועד לילי שבת באוהלה". עם מות שרה פסקו כל אלו, ועם בואה של רבקה – התחדשו.20
חז"ל מציינים כי רבקה זכתה למה שלא זכתה אישה אחרת במקרא: "מעולם לא נזקק הקב"ה להשיח עם אישה אלא עם אותה הצדקת".21 לפי חז"ל ניחנה רבקה בראייה נבואית שהניעה את החלטותיה ואת מעשיה, בעיקר בכל הקשור ליעקב (ולעשיו).22
אהבתה של רבקה ליעקב מקבלת חיזוק במדרשי חז"ל, המציגים אותו כצדיק – להבדיל מעשיו הרשע – ומתארים אותו כלומד תורה שקדן בבית המדרש.23 כאמור, המקרא שותק בכל הקשור לחייה של רבקה אחרי יציאת יעקב לחרן – ובכלל זה, מותה.
את החסר הזה ממלא המדרש, המציין כי רבקה לא זכתה לראות עוד את יעקב (שהיה בזמן מותה בחרן) ואף מסביר מדוע "לא פרסם הכתוב את מיתתה": המדרש מניח כי יצחק היה בחיים – אך זקן ועיוור ומרותק לביתו; יעקב – היה בפדן ארם; ונותר רק "עשיו הרשע" ללוות את קבורתה. מכיוון שחששו כי נוכחותו של עשיו תביא לחילול זכרה של רבקה באמירות נוסח – "ארורים השדיים שהיניקו רשע זה" – החליטו לקבור אותה בחשאי, ו"הוציאו מיטתה בלילה".24
רבקה בשירה העברית
על רבקה נכתבו שירים אחדים, המתארים אותה מנקודת מבטו של עבד אברהם, מנקודת מבטה היא – כאשת יצחק ואֵם יעקב, ואת מותה – כתגובה לפרשנות המדרש. דב חומסקי מתאר את רבקה בעיניו של עבד אברהם – זקופה, "קוֹמָתָהּ כַּתָּמָר", הכד "נוֹסֵס עַל רֹאשָׁהּ" והיא האחת "אֵין אַחֶרֶת", "הַיָּפָה מִכֻּלָּן, הַדְּגוּלָה בַּבָּנוֹת". רבקה בשירו מהססת למראה "הַזָּקֵן הַנִּצָּב לְמוּלָהּ" ליד הבאר, ומאוחר יותר, כשהיא בדרכה לכנען "חֲרֵדָה, נְבוֹכָה וְשׁוֹאֶלֶת: / מַה צּוֹפֵן בַּבָּאוֹת גּוֹרָלָהּ הַנִּרְקָם? / … הַאֻמְנָם הוּא צָעִיר, הַאֻמְנָם הוּא עוֹד נַעַר?"25
את יחסיה המורכבים של רבקה עם בעלה יצחק מתארת המשוררת רבקה מרים, והמוטיב החוזר בשיר היא החלטתה של רבקה ללכת אחרי יצחק בכל מצב, תוך ידיעה כי: "…עִוֵּר יִהְיֶה וְזָקֵן,/ בָּאֲפֵלָה יְגַשְּׁשׁוּ אַחֲרַי יָדָיו / וַאֲנִי אֲרַמֶּה אֲפֵלָתוֹ הַכְּבֵדָה / וְאֶת בְּנִי אֶטּוֹשׁ, אֶת אַחַד בָּנָיו – / וָאֵלֵךְ אַחֲרָיו."26 ההליכה אחריו היא עדות לאהבתה ליצחק, שחוויות חייו בצעירותו טלטלו אותו, כפפו את גבו והותירו רישומם גם על חייהם המשותפים.27
השיר "כשמתה רבקה" של לאה שניר מבוסס על המדרש – "כשמתה רבקה אמרו: מי יצא לפני מיטתה?" – אך בהיפוך משמעות:28 בניגוד למדרש, לא זו בלבד שעשיו אינו הרשע המונע מרבקה לוויה ראויה, אלא שהוא – ורק הוא – שב אליה מן השדה "…לְחַפֵּשׂ אַחֲרֶיהָ, / …וְלָלֶכֶת אַחַר הַמִּטָּה הָלוֹךְ וּבָכֹה, הָלוֹךְ וּבָכֹה / כְּמִי שֶׁמְּקוֹנֵן עַל חַיָּיו שֶׁלּוֹ."29
העשרה - קישורים
מאמר של שמשעון נשר: "יצחק ורבקה, הורים לשני בנים" – באתר דעת
מאמר של קלמן בוזנח: "קווים לדמותה החינוכית של רבקה אמנו (על-פי פרשנות חז"ל)" – באתר מקראנט