תוצאות

סידור תוצאות לפי

גיור

התהליך שבו אדם שאינו יהודי מצטרף לעם היהודי מדעתו ומרצונו, ומקבל על עצמו את הדת היהודית. הגיור אינו נזכר בתורה אלא בהלכה. אופן הצטרפותה של רות המואבייה לעם ישראל ("עמך - עמי, ואלוהיך - אלוהי") הוא הדגם לעקרונות של תהליך הגיור.

אור הגנוז / מרטין בובר

איסוף ראשון של סיפורי חסידים פתח פתח לעולם שלם של ז'אנר לא מוכר ולא ידוע.

קבר דן

קברו של דן, אחד מבני מ-12 בני יעקב. יש הסבורים שנקבר בנחלה המקורית של שבט דן "בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל", ויש הטוענים כי נקבר בנחלה הצפונית של השבט, בעמק יזרעאל.

שופטים

מנהיגי עם ישראל – כמה מהם משפיעים וכריזמטיים, ובהם דבורה השופטת-הנביאה. השופטים פעלו בתקופה שבין ההתנחלות בארץ לתחילת המלוכה והעניקו לספר שופטים את שמו.

תנ"ך - כללי

ספר הספרים של העם היהודי. הספר שסביבו נכתבו מרבית הספרים של העם היהודי מאז ועד לימינו. הספר כולל חוקים, תיאורים סיפורים, דברי חוכמה ועוד.

תרגום אונקלוס לתורה

התרגום הארמי הנפוץ ביותר שנמצא היום בכמעט כל החומשים וספרי התורה המפורשים.

תרגום יונתן בן עוזיאל לנביאים

התרגום הארמי לנביאים הוא מהתרגומים הקדומים ביותר של התנ"ך ששורשיו במאה הראשונה לספירה.

תרגומי התנ"ך בעת החדשה

במהלך העת החדשה תורגם התנ"ך לעשרות שפות - יותר מכל ספר אחר בעולם. תרגומים אלו נעשו בעיקר בידי נוצרים ובני דתות אחרות - אך גם בידי יהודים עבור עצמם ועבור בני הדתות האחרות.

תרגומי התנ"ך הקדומים

התנ"ך נכתב ברובו בעברית אבל לאחר תקופת המקרא העברית פחות ופחות מדוברת – אז מה עושים מתרגמים לשפה המדוברת ארמית.

תרגומים לטיניים למקרא

תרגומים שנעשו לתנ"ך לשפה הלטינית כבר מהמאה ה-2 לספירה.

תרומות

לפי התורה, חובה על כל חקלאי בארץ ישראל להפריש לכוהנים מיבולי השדה והכרם ומגז הצאן הראשון. התורה אינה מגדירה את התרומה, אך במשנה יש כמה הגדרות, לפי יכולתו ונדיבות לבו של החקלאי.

אברהם ושרה - במקרא ובספרות חז"ל

ילדותו של אברהם - במדרשי חז"ל, שרה בארמונות פרעה ואבימלך וניסיונותיו של אברהם להציל את סדום - בספר בראשית.

תנועת המוסר

תנועה שצמחה בליטא (המאה ה-19) והדגישה, לצד לימוד התלמוד, את לימודי המוסר כחלק מן החינוך להתנהגות דתית ראויה, הכוללת סבלנות וענווה, דיבור מדוד והימנעות ממותרות.

תו כשרות חברתית

תעודה המעידה על התחייבותו של בעל העסק להקפיד על הציוויים החברתיים והמוסריים כנדרש בתורה: תנאי העסקה הוגנים, שמירה על רווחת העובדים והנגשת המקום לבעלי מוגבלויות.

תיקו

מונח המסמל שמחלוקת שהיתה בין שני חכמים לא הוכרע.

"שַׁלַּח אֶת עַמִּי"

הציווי של ה' לפרעה (בספר שמות) לפני עשר המכות ובמהלכן. במאה ה-20 היה הביטוי לסיסמה של התנועה לשחרור העבדים בארה"ב ושל מאבק יהודי ברית המועצות להיתרי עלייה לארץ.

שד"ל - שמואל דויד לוצאטו

בלשן, משורר ופרשן מקרא שנולד ופעל באיטליה (המאה ה-19). פרשנותו לתורה, לספרי הנביאים הגדולים ולספר משלי מציינת את המעבר מפרשנות המקרא בימי הביניים אל הפרשנות בעת החדשה.

שאול המלך - הבגד והחנית

החנית והבגד ייצגו את שלטונו וסמכותו של שאול המלך. החנית ייצגה את כוחו כמו גם את חולשתו, בעיקר ביחסיו עם דויד. הבגד השלם ייצג את מלכות שאול, וקריעתו סימלה גם את אובדן השלטון וגם את הקרע ביחסו עם שמואל הנביא.

שבט יהודה

השבט שמוצאו בבן הרביעי של יעקב ולאה. עלייתו של שבט יהודה הייתה בימי דויד, שהקים את הממלכה המאוחדת וקבע את ירושלים לבירתו. שבט יהודה, שממלכתו נותרה לאחר חורבן ממלכת ישראל, נתן לעם היהודי את שמו.

שבט

היחידה החברתית שממנה נבנה עם – המעבר בין משפחות לבין עם.

שבט יוסף

השבט שמוצאו ביוסף, בנם הראשון של רחל ויעקב, שהתפצל לשני שבטים, בני יוסף: אפרים ומנשה. לאחר התפלגות המלוכה קיבלה ממלכת ישראל גם אתה הכינוי "בית יוסף".

שבטי ישראל

12 בני יעקב-ישראל, שהיו במצרים ל-12 שבטים. המסגרת השבטית נחלשה בימי הממלכה המאוחדת (דויד ושלמה) והתבטלה עם חורבן ממלכת ישראל. אך גם בימינו 12 שבטי ישראל הם סמל לאחדותה של החברה הישראלית – ולרבגוניותה.

רחמים

אחת מי"ג המידות של האֵל בתורה, המתארת את יחסו לכלל הנבראים. ביהדות – מידות האל הן דגם להתנהגות האדם, ומכאן הדרישה מן האדם לגלות רחמים כלפי כל הנבראים, ובהם בעלי חיים.

רש"ר הירש

חכם יהודי בן המאה ה-19 ממיסדי הניאו אורתודוקסיה בגרמניה.

שאול המלך

המלך הראשון בישראל, שנבחר למלוכה על ידי ה' בעקבות בקשת העם. מצביא ולוחם, שהקריב את חייו למען עמו, ועם זאת סבל מתחושת רדיפה קשה. חייו של שאול ומותו בשדה הקרב מציגים דמות טרגית של מנהיג.

רבקה אמנו

השנייה בארבע אימהות האומה, אשתו של יצחק ואמם של התאומים יעקב ועשיו. מתוארת כאישה "יפת תואר" ונדיבה, יוזמת ודעתנית, שפעלה באופן עצמאי (גם ללא שיתוף בעלה).

רות המואבייה

אחת משתי הנשים שהתנ"ך הקדיש ספר לדמותה ולקורותיה - מגילת רות. רות המואבייה דבקה בחמותה נעמי, בעם ישראל ובערכיו וזכתה – למרות מוצאה המואבי - להיות סבתא-רבתא לדויד מלך ישראל.

רחיצה וסיכה

השמירה על גוף נקי מופיעה במסורת היהודית במקומות מגוונים.

רחל אמנו

אשתו האהובה של יעקב, השלישית באימהות האומה ואחותה של לאה, האם הרביעית. רחל מתה בלידת בנימין, נקברה בבית לחם, והייתה לסמל האישה-האֵם, שליוותה את עם ישראל בצאתו לגלות.

קידוש השם

מסירותו של היהודי לעיקרי אמונתו ונכונותו למות כדי לקדש את שם ה', שראשיתם בעת העתיקה. בימינו חל המושג על כל היהודים שנהרגו בגלל השתייכותם לעם היהודי, ובהם הנרצחים בשואה.

קריעת ים סוף ושירת הים

הנס ששהתרחש לאחר יציאת מצרים, כשבני ישראל חנו לחוף ים סוף. פרעה רדף אחריהם, והם היו לכודים בין הים ובין פרעה וצבאו. בזכות נס קריעת ים סוף עברו בני ישראל בתוך הים ביבשה, והמצרים טבעו בים. משה ובני ישראל אמרו שירה, היא שירת הים, והנשים הצטרפו לשירה בתופים ובמחולות.

צדיק

אחת ממידותיו של האֵל במקרא (היפוך של עוול ורשע). ביהדות - מידות האל הן דגם לאדם, ומכאן התואר "צדיק" לאדם בעל שלמות דתית ומוסרית. גורל הצדיק והרשע הוא נושא רווח במקרא ובספרות החוכמה.

צלם אלוהים

ביטוי המדגיש את הקרבה המהותית שבין האדם לאלוהים, קובע את מעמדו של האדם באשר הוא אדם, בכל הזמנים ובכל הנסיבות ומגדיר את הערך המוחלט של כל האדם.

צער בעלי חיים

התורה מאפשרת לאדם להשתמש בבעלי החיים לתועלתו, אך דורשת יחס של רחמים והתחשבות ומחייבת הגנה גם על בהמות הבית (תוך פירוט איסורים וחיובים) וגם על חיות הבר.

פילגש בגבעה

סיפור מקראי על התעללות באישה שהפכה למלחמת אחים

פרשנות המקרא הקדומה

התנ"ך – הטקסט העברי הראשון והמקודש של עם ישראל – הוא טקסט חתום שאין לשנותו. מכאן הצורך לתווך את תכניו כבר בדורות קדומים באמצעות הפרשנות לסוגיה, מפרשנות פנים-מקראית, דרך תרגומי מקרא קדומים (עם ביאור) ועד פרשנות חז"ל המדרשית.

קְדוּשָׁה

מהות שמשמעה הפרדה לטובת משהו נעלה. נמצא גם בשפה הדתית וגם מושאל בשפה החילונית.

ערבית-יהודית (ספרות)

ערבית בתעתיק עברי, שהתפתחה בימי הביניים בקרב יהודים בארצות האסלאם, וכללה ספרות מתורגמת בתחומי המדע והפילוסופיה לצד יצירות יהודיות בתחום המקרא וההלכה, דקדוק ורפואה, הגות ומוסר.

עשיו

בנם של יצחק ורבקה, אחיו התאום של יעקב ואבי אדום, שחייו עמדו בצל היריבות עם תאומו יעקב. לאחר נתק ארוך התפייסו האחים, אך המאבק נמשך במישור הלאומי (ישראל – אדום), ועשיו-אדום הפך סמל לצוררי ישראל בהיסטוריה היהודית.

עשר המכות - מכות מצרים

עשר המכות שבאו על פרעה ומצרים בהדרגה, מן הקלה עד לכבדה – מכת בכורות. המכות נועדו לשנות את יחסו של פרעה לבני ישראל
ולהביאו להכיר במציאותו של ה'.

עקדת יצחק

הניסיון האמוני המייסר שבו נדרש אברהם לעמוד: להקריב את בנו יחידו. לפי חז"ל, היה זה הניסיון האחרון והקשה ביותר של אברהם, שיא ומופת לאמונתו. בתפילה הוא נזכר כזכות העומדת לצאצאי אברהם לדורות, ובהגות היהודית הוא התפרש גם כביטוי לגורלו של העם היהודי.

ענן בן דויד

מנהיגם הראשון של הקראים בבבל (המאה ה-8). תלמיד חכם שיצא נגד ההנהגה היהודית הממוסדת, שהתבססה על ההלכה ועל התלמוד הבבלי.

ספרי נביאים ראשונים

החלק הראשון בחלק השני של התנ"ך - נביאים. זה החלק הסיפורי בו מתואר מהכניסה לארץ ועד לחורבן בית המקדש.

עבודת אלוהים – לשמה ושלא לשמה

הפועל "לעבוד" במשמעות של עבודת אלוהים נזכר כבר בתורה כניגוד לעבודת אלילים. עבודה לִשְׁמָהּ – מושג מלשון חז"ל המתכוון לעבודת אלוהים בדרגה גבוהה, מתוך אמונה צרופה וללא ציפייה לתגמול או לשכר.

עיר מקלט

לפי חוקי המקרא, נועדה עיר המקלט לרוצח בשגגה (לא במזיד, לא בכוונה תחילה) כדי להצילו מנקמת דם של משפחת הנרצח. הרוצח שהה בעיר המקלט עד להעמדתו לדין.

סוגי הכשרות בימינו

ספרות המוסר

ספרות שנכתבה החל בימי הביניים במטרה לחזק את האמונה וההתנהגות המוסרית של היחיד ולתת משמעות לחיים בתלאות הגלות. כללה גם ביקורת חברתית על הנהגת הקהילה.

התנחלות שבטי ישראל

התיישבותם של שבטי ישראל בארץ - מרביתה בעבר הירדן המערבי ומקצתה בעבר הירדן המזרחי – כמתואר בספר יהושע.

ניסיון הצדיק במקרא - "ה' צדיק יבחן"

קורותיו של עם ישראל במדבר לצד סיפוריהן של דמויות מקראית, ובהם אברהם אבינו ואיוב, כוללים ניסיונות קשים ומעלים את השאלה, מדוע האל היודע-כול מעמיד את האדם – ובמיוחד את הצדיק – בניסיון.

נס - במקרא ובמקורות חז"ל

התערבות אלוהית גלויה או סמויה במאורעות, ובכלל זה שינוי חוקי הטבע, למען היחיד או הכלל. המילה "נס" במשמעות זו אינה מופיעה בתנ"ך אלא בלשון חז"ל.

מתקופת השופטים לתקופת המלוכה

השופטים היו מנהיגים זמניים ששלח ה' להושיע את ישראל בעתות צרה (לאחר מות יהושע). בסוף ימי השופט האחרון, שמואל הנביא, תבע העם שלטון של מלך – ושאול נבחר לתפקיד.

הרב מרדכי ברויאר

חוקר נוסח התנ"ך (המסורה) ופרשן מקרא. כתב פרשנות אורתודוקסית שהכירה בתוקפן של השאלות שהעלתה ביקורת המקרא, אך שללה את תשובותיה והציעה בתגובה את "שיטת הבחינות". חתן פרס ישראל לספרות תורנית (1999).

מקרא וארכיאולוגיה

הקשר בין המקרא ובין הארכאולגיה שנחקרה בארץ ישראל ובמקומות רבים עומדת בשאלה - יש או אין קשר?

מעמד הר סיני (במקרא)

התגלות ה' לעיני כל ישראל - גברים נשים וטף, שעמדו סביב ההר, כמתואר בספר שמות. במעמד הר סיני שמעו בני ישראל את עשרת הדיברות וקיבלו את התורה, הכוללת ייעודים מיוחדים לעם ישראל לצד בשורה כלל-אנושית.

מעמד הר סיני בספרות חז"ל וימי הביניים

מדרשי חז"ל על מעמד הר סיני עוסקים בהיבטים שונים של האירוע שלא נזכרים במקרא: העיתוי, בחירת הר סיני, בחירת מקבל התורה ועוד. בספרות ימי הביניים שימש המעמד הוכחה לאמיתותה של דת ישראל והתפרש גם כנקודת מפנה ביחס העם אל משה כנביא ה'.

מי מריבה

המים שמשה הוציא מן הסלע בעקבות ההאשמה של בני ישראל על שהעלה אותם ממצרים והביא אותם למדבר. האירוע הסתיים בעונש חמור לשני המנהיגים, משה ואהרן.

מלבי"ם

רב ופרשן מקרא שחי ופעל במזרח אירופה (המאה ה-19). כתב פירוש לתנ"ך (פרט לספרי איכה וקהלת). פירושו לפרקים ההלכתיים בתורה נסמכים על מדרשי ההלכה של חז"ל.

מלכות אבימלך בשכם

מלכותו של אבימלך בן גדעון (שופטים ט), שאחרי מות אביו הרג את אחיו ותפס את המלוכה בשכם למשך שנתיים.

כשרות

מערכת הדינים והכללים המגדירה את סוגי המזון הכשרים. ראשיתה בהיתר שקיבלו נח ובניו לאכול מבשר בעלי החיים, המשכו בחוקי התורה שהגדירו את האסור והמותר, ובהם איסור אכילת בשר וחלב, וסייגים שנוספו במהלך הדורות (כגון: כלים וכיורים נפרדים).

לאה אמנו

הרביעית בארבע האימהות ואחותה של האם השלישית, רחל. הייתה אישתו של יעקב - תחילה במרמה, במקום רחל, ולאחר מכן לצידה. האישה הדחויה שזכתה כפיצוי בפוריות ובבנים, והייתה שותפה ביצירת עם ישראל.

ירושלים

בירת הממלכה המאוחדת בתקופת המקרא, בימי הבית השני ובמדינת ישראל. דוד המלך הוא שקבע את מעמדה כבירת ישראל, ובאלפיים שנות גלות הייתה מחוז כיסופים ותפילות לדורות של יהודים, שהעלו את ירושלים על ראש שמחתם ולא חדלו מן התקווה – "לשנה הבאה בירושלים".

ישעיהו ליבוביץ

מדען ואיש רוח, הוגה דעות מרכזי בישראל במאה ה-20. הגותו מורכבת ורצופה בפרדוקסים. ביקורתו הבוטה על צה"ל ועל המדינה עוררה זעם בציבוריות הישראלית והניעה אותו לוותר על פרס ישראל (1992).

ישראל במצרים - רקע היסטורי

יציאת מצרים לא תועדה במקורות חוץ-מקראיים, ועם זאת המסורת על אירוע זה (ועל השעבוד שקדם לו) היא אבן פינה באמונה היהודית, ויש בה קווים היסטוריים מהימנים כפי שעולה ממקורות מצריים.

כבשת הרש

המשל של נתן הנביא לדויד המלך בעקבות פרשת דויד ובת שבע. מטרת המשל הייתה להביא את דויד לא רק להכיר בחטאו כלפי אוריה החתי – אלא גם להבין את סוג העונש המגיע לו.

יובל - שנת היובל

כל 50 שנה מסתיים לו מעגל שנים המכונה יובל - מה עושים בסיומו של המעגל?

קידוש שם שמים וחילול השם - בחיי היום יום

אורח החיים היהודי הראוי מבוסס על קידוש שם ה' באופן שגרתי, בחיי היום יום : התנהגות נאותה כלפי הזולת והחברה כאמצעי להאדרת האמונה היהודית. היפוכו - חילול השם: ביזוי שם ה' בגלל מעשים לא ראויים של מאמיניו, הגורמים לזילות באמונה היהודית.

חלום יעקב

ביציאתו מן הארץ לחרן חלם יעקב חלום ב"מקום" שבו שכב לישון. בחלומו ראה סולם שניצב על הארץ וראשו בשמים, ועליו ניצב ה', שהבטיח ליעקב גם את הארץ וגם ברכה לשמירה אישית.

הגר

שפחתה של שרה ואימו של ישמעאל בן אברהם. לפי דרישת שרה, גורשה עם בנה לאחר הולדת יצחק, אך זכתה לראות בהתגשמות עתידו של ישמעאל, כהבטחת האל לאברהם.

השומרונים ודתם

נזכרים בתנ"ך כזרים שהובאו לשומרון על ידי ממלכת אשור, לאחר שכבשה את ממלכת ישראל והגלתה את תושביה. ויש הסבורים שהם שרידים לתושבי שומרון הישראלים. דתם מבוססת על האמונה באלוהי ישראל ובתורת משה (בלי ההלכה היהודית) וכן על בית מקדשם בהר גריזים. בימינו חיים השומרונים בעיר חולון ובהר גריזים.

גלות בבל

הגלייתם של תושבי יהודה לבבל בעקבות כיבוש יהודה וחורבן בית המקדש הראשון בידי נבוכדנאצר מלך בבל. גלות בבל נמשכה כ-50 שנה והסתיימה רשמית עם כיבוש בבל בידי כורש מלך פרס.

תספורת וגילוח

במסורת היהודית כללים בנוגע לתספורת וגילוח

ר' חיים בן עטר

פרשן מקרא שנולד ופעל במרוקו (המאה ה-18). פירושו לתורה "אור החיים" כולל פשט, דרש וקבלה לצד דברי מוסר והכוונה למידות טובות, וקנה לו מעריצים גם בקרב חסידים במזרח אירופה.

"ואהבת לרעך כמוך" - כלל גדול בתורה

עיקרון הלכתי המבוסס על השוויון בין בני האדם, וממנו נגזרות מצוות וחובות של האדם כלפי זולתו.

זקן

מילה מלשון המקרא שפירושה – כמו בלשון ימינו – קשיש. במקרא זכו הזקנים לעמדות מנהיגות והשפעה, ובלשון חז"ל קיבלה המילה גם את המשמעות של חוכמה, והזקן היה גם קשיש וגם חכם.

אברהם יצחק הכהן קוק

איש רוח וחזון ומנהיג הציונות הדתית במאה ה- 20. בהגותו ובפעילותו התמודד עם המורכבות והסתירות של הקיום היהודי בעידן המודרני של השכלה וציונות.

יעקב אבינו

השלישי באבות האומה. בנם של יצחק ורבקה, אחיו התאום של עשיו ואבי 12 שבט ישראל. קורותיו מתוארים באריכות בספר בראשית, ועמדו בסימן המאבק עם אחיו התאום. מתקופת חז"ל ועד לעת החדשה, יעקב הוא התגלמות וסמל של עם ישראל כולו.

המוסר בהלכה - בתפיסת חז"ל ורמב"ם

המוסר בהלכה היהודית כולל ציוויים ואיסורים ביחסים שבין אדם לחברו, נועד להיטיב גם עם היחיד וגם עם החברה, ונוגע אף ליחסים שבין יהודים לנוכרים.

צדקה

מחויבותו של כל יחיד בישראל לזולתו המעוגנת בתורה ומודגשת במקורות חז"ל ובפסיקתו של רמב"ם. היא מלווה את עם ישראל בכל הדורות והתפוצות - גם בימינו, במדינת ישראל.

המאבק בין היהדות הרבנית ליהודים הקראים

מאבק שהתקיים בעיקר בשיא פריחתה של הקראות (מאות 10 – 11). הפולמוס בין הקראים למתנגדיהם (ובראשם – הרס"ג) היה גורם חשוב בצמיחתה של פרשנות התנ"ך ובהתפתחות בתחום הלשון, מאחר שהקראים הסתמכו על לשון המקרא באופן בלעדי.

גזירות תתנ"ו - וקידוש השם

בימי מסע הצלב הראשון (1096) הצלבנים, שהיו בדרכם למקומות הקדושים לנוצרים בירושלים, פרעו בקהילות היהודים "הכופרים" באשכנז ואילצו רבים מהם למות על קידוש השם כדי שלא להתנצר.

ביקורת המקרא

חקר המקרא בכלים מדעיים הנהוגים במחקר ובפרשנות של כל יצירה ספרותית, ללא התייחסות למעמדו המקודש. וזאת בניגוד לפרשנות המסורתית הגורסת, כי התנ"ך נכתב ברוח הקודש ומכאן ייחודו.

אָמֵן

מילה המביעה חיזוק והסכמה למה שנאמר לפניה, ומשמעה: הלוואי שהדברים שנאמרו אכן יקרו.

אמונה

במקרא ובמקורות חז"ל המילה "אמונה" מציינת את ביטחון האדם באופן הנהגתו של האל. לפי רמב"ם, אמונה במציאות האל היא המצווה הראשונה וגם העיקרון הראשון בי"ג עיקרי היהדות.

איסור עורלה ונֶטַע רְבָעִי

נטעת עץ, גידלת אותו - ואז עליך לחכות שלוש שנים, ורק בשנה הרביעית מותר לאכול ממנו. למה?

אברהם אבינו באסלאם ובנצרות

לאברהם אבי האומה מעמד מיוחד גם באסלאם - שם הוא נקרא ידיד האלוהים ואבי המאמינים באל אחד, וגם בנצרות - שם הוא מתואר כ"ראשון המאמינים... אבי האומות הנקראות להאמין".

עבודה במקרא - ובמקורות חז"ל ורמב"ם

העבודה במסורת היהודית – החל בסיפור גן עדן – היא זכות וחובה גם יחד. גם בתנ"ך וגם במקורות חז"ל ורמב"ם יש פסוקים המשבחים את העבודה והעובד ומדגישים את חשיבות העבודה ואת השילוב הרצוי בין עמל כפיים ללימוד תורה.

הפרשת חלה

אחת ממצוות התורה המיוחדות לנשים (אך לא רק): להפריש חלה – חלק מכל בצק – תרומה לכוהן. בימינו אי אפשר לקיים תרומות לכוהנים, ולכן נוהגים לשרוף את חלק הבצק (חלה) שהופרש – בצירוף ברכה.

המשכן - אוהל מועד וכליו

המבנה הארעי שבו התקיים הפולחן עד לבניית בית המקדש בירושלים.

הכנסת אורחים

אחת המצוות במסורת היהודית המעוגנת במורשתו של אברהם אבינו, כמסופר בספר בראשית ובמדרשי חז"ל. בימינו הורחבה משמעות המצווה מקבלת אורחים לקבלת האחר, תוך הזדהות ופתיחת הלב.

ברכת המזון

הברכה שנוהגים לומר אחרי ארוחה הכוללת לחם שנאפה מאחד מחמשת מיני הדגן.

ברכה מעין שלוש - וברכה אחרונה

ברכה שנוהגים לומר אחרי אכילת מזון מדגן (שאינו לחם, כגון: עוגה) או פרי משבעת המינים ואחרי שתיית יין - וברכה קצרה נוספת.

דור המדבר

יוצאי מצרים (פרט לשניים) שעשו את כל הדרך במדבר עד לארץ ישראל – אך לא היו ראויים להיכנס אליה בגלל חטאם: תלונותיהם על היציאה ממצרים ועל העדפת המוות במצרים או במדבר. תלונתם נעשתה עונשם, ונגזר עליהם למות במדבר.

ברחל בתך הקטנה

ביטוי המבוסס על פסוק מקראי, ומשמעותו: באופן ברור ומפורש שאינו משתמע לשתי פנים.

ברית (במקרא)

התחייבות בשבועה בין שני צדדים: ברית בין בני אדם המתחייבים לחיות בשלום ולהגן זה על זה או ברית בין האל לאדם.

בלהה

שפחתה של רחל, ילדה ליעקב שני בנים, ורחל נתנה להם את שמותיהם: דן ונפתלי.

בחירה חופשית

עיקרון יסוד ביהדות המופיע כבר בתורה, ולפיה האדם חופשי לבחור את דרכו – לטוב או לרע – ונושא באחריות לתוצאות מעשיו. הבחירה החופשית מאפשרת לאדם להשתנות, להשתפר ולחזור בתשובה.

ביטויים ופניני לשון מסיפור שאול המלך

זלפה

חוק איסור גידול חזיר

כרובים - במקרא

למלאכים המכונים במקרא כרובים יש תפקידים שונים במסורת היהודית.

יציאת מצרים בספרי הנביאים והכתובים, במחשבת המקרא, במחשבת חז"ל ובאומנות יהודית

יציאת מצרים

אירוע מכונן בתולדות עם ישראל, פרק מרכזי בסיפור התגבשותו. השעבוד במצרים והיציאה ממנה מסבירים מצוות רבות בתורה, ובהן השבת והחגים, לצד מצוות חברתיות העוסקות ביחס לנזקקים (ובהם הגֵר).

דויד המלך

דויד בן ישי, רועה מבית לחם, גיבור חיל שהיטיב לנגן ונבחר למלך ישראל. הקים את הממלכה המאוחדת (מאה 10 לפנה"ס), קבע את ירושלים כבירתה וקיבל הבטחה אלוהית שמלכותו תישמר לשושלתו עד עולם. זכה באהבת העם, אך לא ידע שלווה ונחת בחייו.

טומאה וטהרה

שני מושגים הופכיים העוסקים במהויות שונות של האדם והכלים.

טבילה

פעולה של כניסה למאגר מים לטובת היטהרות

חמש מגילות

חמישה ספרים – מגילת רות, שיר השירים, קהלת, איכה ומגילת אסתר – השייכים לחלק הכתובים שבתנ"ך, ואותם קוראים בחגים ובימי זיכרון. הכינוי "מגילות" ניתן לספרים אלו על ידי חז"ל.

רד"צ הופמן - ר' דויד צבי הופמן

רב, חוקר ומורה הוראה שפעל בגרמניה (המאות 19–20) והיה מקור סמכות רב השפעה ליהדות האורתודוקסית. כתב פירוש (בגרמנית) לתורה, ויצא נגד ביקורת המקרא.

פרשנות המקרא בעת החדשה

פרשנות שראשיתה בתרבות ההשכלה וחקר המקרא, והיא כוללת פרשנות מסורתית לצד פרשנות מדעית ומחקרית. במדינת ישראל יצאו לאור סדרות של תנ"ך מבואר ומפורש, המותאמות למגוון קוראים ולומדים בני ימינו.

משה דויד קאסוטו

היסטוריון, רב וחוקר מקרא שנולד ופעל באיטליה. עלה לארץ (1939) והתמנה לפרופסור למקרא באוניברסיטה העברית. כתב פירושים לספרי בראשית ושמות שבהם שלל את הנחת היסוד של ביקורת המקרא.

אליהו הנביא

ניבא בימי אחאב ואחזיה, מלכי ישראל, ומתואר במקרא כקנאי לה' שלָחַם בפולחן האלילי ובעוולות מוסריות. חז"ל העניקו לו דמות חדשה של זקן רחום, המשולב בטקסים המסורתיים - ברית מילה, ליל הסדר ועוד.

ברית בין הבתרים

ה' הבטיח לאברהם הבטחות אישיות ולאומיות: הגנה וגמול, בן יורש ואת הארץ. טקס הברית היה האות שנתן ה', לבקשת אברהם, לקיום
הבטחת הארץ.

אברהם וישמעאל - במדרשי חז"ל

לפי חז"ל, היה גירוש ישמעאל אחד מעשרת הניסיונות של אברהם. מדרשי אגדה מרחיבים בתיאור הקושי של אברהם להיפרד מבנו ומדגישים את המשך הקשר ביניהם, כולל ביקורי אברהם אצל ישמעאל.

אברהם אבינו

הראשון משלושת אבות האומה, נולד באוּר כשדים והלך בצו ה' אל ארץ לא נודעת (כנען). אברהם במקרא הוא בחיר ה' ואוהבו, וייחודו בייעודו - לעשות צדק ומשפט. במקורות חז"ל עוצבה דמותו כאבי המאמינים באל אחד.

ישמעאל

בנם של אברהם והגר, שפחת שרה, ואחיו-למחצה של יצחק. אברהם נאלץ לגרשו בצו האל, שהבטיח לאברהם כי גם ישמעאל יבורך. ואכן ישמעאל היה אב ל-12 נשיאים ונחשב לאבי האומה הערבית.

תשובה (חזרה בתשובה)

תהליך שמראשית המסורת היהודית נמצא כחלק משינוי התנהגותו של האדם לעשיה יותר צמודה למקורות בהיבט הנפשי והמעשי.

תרגום שני

אחד משני התרגומים לארמית של מגילת אסתר, הכולל תוספות ארוכות של מדרשים ואגדות.

שמשון

דמות מקראית מספר שופטים המתייחסת בכוחה הרב שנעלם כששערו סופר.

שבע מצוות בני נח

7 מצוות והלכות שלפי המסורת מצווים בהם כל בני האדם.

קריאת התורה

הטקס בו קוראים את פסוקי התורה מתוך מגילת הקלף.

קָרָאִים

יהודים המאמינים רק במקרא, בתורה שבכתב, ומפרשים אותה על-פי שכלם (ולא לפי התורה שבעל פה, ההלכה). הקראות החלה בבבל במאה ה-8, והגיעה לפריחה במאות 10 – 11. בהמשך התפשטה גם לצפון אפריקה ולאירופה. היום נמצא מרכז הקראים בישראל, בעיר רמלה.

צדקיהו המלך

מלך יהודה האחרון שמלך עד 586 לפני הספירה.

ערי מקלט

שש ערים – שלוש בארץ ישראל ושלוש בעבר הירדן המזרחי – שהוקצו בתורה כערי מקלט, שאליהן נמלט רוצח בשגגה עד למשפטו.

מפטיר

העולה האחרון לתפילה בשבת בשחרית והוא שגם קורא את ההפטרה.

שלום

ערך בסיסי בתרבות היהודית שמטרתו מניעת סיכסוך.

רכילות ולשון הרע

שני איסורים הנזכרים בתורה ובתוכחות הנביאים. מקורות חז"ל מייחסים לחטא לשון הרע כמה אסונות לאומיים, ורמב"ם בפסיקתו הגדיר את שני האיסורים והבחין ביניהם, וגם הדגיש את השלכותיהם וחומרתם.

פרשנות המקרא בימי הביניים

פרשנות שנכתבה במרכזים היהודיים של התקופה. מעוגנת בפרשנות חז"ל, אך בהשפעת הזמן והמקום כללה גם פרשנות לשונית ופשט וגם פרשנות פילוסופית וקבלית – ומענה לאתגרים של הפרשנות הנוצרית לתנ"ך.

ר' עובדיה ספורנו

פרשן מקרא שנולד ופעל באיטליה (מאות 16-15). רב ורופא, בעל השכלה תורנית ומדעית שכתב פרשנות לתורה ולכמה מספרי תרי עשר והכתובים.

לשון נקייה

תופעה שראשיתה בלשון המקרא: צורת ביטוי הנמנעת מניסוחים בוטים וממירה אותם בביטויים מעודנים, כדי להימנע מניבול פה. דוגמאות ללשון נקייה נמצאות גם בעברית בת זמננו.

לא תעמוד על דם רעך

ציווי מן התורה האוסר על אדם להתעלם מזולתו הנמצא בסכנת חיים, ומחייבו לעשות הכול כדי להצילו. נקבע כחוק הכנסת (תשנ"ח – 1988) כדי לעגן את הערך המוסרי והחברתי של הצלת חיים בחקיקה הישראלית.

רד"ק - ר' דוד קמחי

פרשן מקרא שחי ופעל בצרפת (מאות 13-12), בן למשפחת דקדקנים ופרשנים מספרד. פרשנותו למקרא מעוגנת בלשון ובדקדוק ומתפלמסת עם הפרשנות הנוצרית.

עשרת הניסיונות של אברהם

תיאור חייו של אברהם דרך 10 אירועים בספר בראשית.

עגל הזהב

סיפור מקראי בו עם ישראל בונה פסל מיד לאחר קבלת התורה.

משפט שלמה

אירוע הממחיש את חוכמת שלמה, שבו נדרש המלך להכריע בין שתי גרסאות ולקבוע, מי משתי הנשים הזונות היא אמו של התינוק שנותר בחיים.

מרד קֹרַח ועדתו

אירוע מקראי בו נבחנה מנהיגותו של משה במרד שאורגן על ידי קבוצת נשיאים.

משה רבנו - בנצרות, באסלאם ובדת השומרונית

כתבי הנצרות מתארים את משה כדמות מופת בכל הקשור לאמונה באל. הקוראן מספר בהרחבה על סיידנא מוסא, משה רבנו, שליח ונביא ומי שאלוהים הודיע לו על שליחותו העתידית של מוחמד. השומרונים רואים במשה את הנביא היחיד שקיבל את התורה וכתב אותה, והאמונה בו היא אחד מארבעת עיקרי האמונה שלהם.

חזונות אחרית הימים

נבואות שראשיתן מלחמות וסופן גאולה, הנוגעות לכל העמים - לא רק לעם ישראל. הן יתממשו באחרית הימים (ימות המשיח), לאחר שעיוותי הדין, הָרֶשַׁע והיהירות יעברו מן העולם.

אורים ותומים

חלק מבגדי הכוהן הגדול, שבאמצעותם היה מַפְנֶה שאלות לה' ומקבל מענה.

אברהם יהושע השל

רב ואיש הגות, שפעל רוב חייו בארה"ב (המאה ה-20). עסק ביחסי הגומלין שבין האל לאדם, במרכזיותו של המוסר ביהדות, בערכים של צדק חברתי ותיקון עולם ובהידברות בין-דתית.

שרה אימנו

הראשונה והבכירה בארבע אימהות האומה, אישתו של אברהם ואימו של יצחק, שסבלה מעקרות ורק לעת זקנה ילדה בן יורש. מדרשי חז"ל מתארים אותה לא רק כאשת אברהם אלא גם כשותפתו להפצת האמונה באל אחד וליצירת אומה חדשה.

שלמה המלך

בנם של דויד המלך ובת שבע (המאה ה-10 לפנה"ס) והמלך האחרון של הממלכה המאוחדת. מתואר כבעל חוכמה נדירה שזכה לבנות את בית המקדש. מלכותו הייתה תקופת שיא של שגשוג ושלום, אך לאחר מותו התפלגה הממלכה בגלל חטאיו.

תורה - חמישה חומשי תורה

החלק הראשון מתוך ספר הספרים. הספר מתאר את קורותיו של עם מבריאת העולם ועד לכניסה לארץ ישראל. ובתוך זה מצוות, שירה ודברים נוספים.

תורה - כללי

השם שניתן לחמשת הספרים הראשונים של התנ"ך, הקרויים גם חֲמִשָּׁה חֻמְּשֵׁי תּוֹרָה. על פי המסורת היהודית, כל עקרונות הדת עומדים על המצוות המתוארות בספר זה והן התבררו בתורה שבעל פה.

לוחות הברית

2 הלוחות של על פי המקרא נכתבו בהם עשרת הדיברות.

כתובת השילוח ונִקְבַּת השילוח

כתובת שהתגלתה בשנת 1880 ומתעדת את סיום מפעל המים של נקבת השילוח בימי חזקיהו מלך יהודה (המאה 7-8 לפני הספירה). הנקבה נועדה להוביל את מי נחל הגיחון, שהיה אז מחוץ לחומת ירושלים, אל תוך העיר בזמן המצור האשורי.

כתבי יד ודפוסים של התנ"ך

המקרא הועתק והודפס אלפי פעמים לאורך הדורות.

יצחק אבינו

השני באבות האומה. הבן הנכסף שנולד לאברהם ולשרה לעת זקנת. אח-למחצה של ישמעאל ודמות פסיבית שעיקר תפקידה היה לבסס את מורשת אברהם כאבי האומה. במסורת היהודית, בתפילות ובספרות העברית החדשה מודגש אפיונו כבן הנעקד.

יפתח הגלעדי - ובת יפתח

מנהיג במתקופת השופטים שנזכר בגלל העלאת בתו לעולה.

יאשיהו המלך

מלך יהודה במאה השביעית לפני הספירה.

חרם

נידוי אדם והרחקתו מן הקהילה כאמצעי לאכיפת סמכותה וערכיה. בימי הביניים ובתחילת העת החדשה היה לחרם תוקף ועוצמה בקהילות היהודיות, כמו החרם על ברוך שפינוזה. והיו גם מקרים של חרם על ספרים (כמו החרם על "מורה הנבוכים" של רמב"ם).

השבת אבידה

החובה להחזיר כל אבידה לבעליה, גם אם בעל האבידה הוא אויב או שונא של המוצֵא. המצווה כוללת את האיסור להתעלם מן האבידה, גם במקרה שהשבת האבידה כרוכה בטרחה.

ברוך בן נריה בן מחסיה

שימש כסופר של הנביא ירמיהו, היה מזכירו ואיש סודו.

"בל תשחית" - בבית ובסביבה

איסור הלכתי למניעת קלקול והשחתה של כל דבר שיש בו תועלת, ובכלל זה בגדים, מזון, וסביבת המגורים. האיסור בתורה חל על כריתת עצי פרי בזמן מלחמה, אך ההלכה הרחיבה אותו כדי למנוע השחתה ובזבוז.

אלישע הנביא

ניבא בימיהם של יהורם, יהוא יהואחז ויהואש, מלכי ישראל. נבחר לתלמידו וממשיכו של אליהו הנביא.

אחאב בן עמרי

מלך על ישראל במאה ה-9 לפני הספירה. בראשית מלכותו הוצג באור שלילי ביותר אך בהמשך נראה שחזר בתשובה. בימיו נהנתה ממלכת ישראל מפריחה ושגשוג.

דבורה הנביאה

נביאה שהייתה גם שופטת (אחרי אהוד בן גרא) – מינוי בלתי שגרתי בעולם המקרא הגברי. נראה שבזכות היותה נביאה התמנתה לשופטת והייתה למנהיגת העם בימי השופטים, גם בזמן שלום וגם בעת מלחמה.

גדליהו בן אחיקם

גדליהו בן אחיקם התמנה בידי הבבלים למושל יהודה אחרי החורבן (586 לפני הספירה). ביקש לשקם את היישוב היהודי בארץ, אך נרצח זמן קצר אחרי שהתמנה. המניע לרצח היה פוליטי: ניסיון למרוד בבבל באמצעות רציחת המנהיג ששלט מטעמה.

סיפור המרגלים

הסיפור על 12 נציגי השבטים שקיבלו ממשה רבנו הנחיות לאסוף מידע על ארץ כנען לקראת הכניסה אליה. 10 מתוכם חזרו עם הערכה פסימית, התסיסו את העם, וכעונש - לא זכו (הם ובני דורם) להיכנס לארץ.

חוק השבות

חוק המעוגן במגילת העצמאות, ובו נקבעה זכאותו של כל יהודי לעלות ארצה (תש"י-1950). תיקון לחוק (תש"ל-1970) הרחיב את ההגדרה של יהודי ושל הזכאים לעלות לארץ מתוקף חוק זה.

יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק

מנהיג האורתודוקסיה המודרנית והציונות הדתית, חי בארה"ב במאה ה-20 והיה פוסק הלכה בולט ואחד מהוגי הדעות המקוריים בעת החדשה. אישיותו שילבה סמכות הלכתית בכירה והשכלה כללית רחבה.

יצחק אלפסי (הרי"ף)

אחד מגדולי הפוסקים. רוב חייו חי ופעל במרוקו (המאה ה-10) ושימש סמכות הלכתית לקהילות צפון אפריקה וספרד.

יצחק אברבנאל

פרשן מקרא ופילוסוף, מדינאי ואיש כספים, יועץ למלכי פורטוגל וספרד ומנהיג מגורשי ספרד (המאה ה-15).

מלחמת עמלק

מלחמה שהתרחשה זמן קצר לאחר יציאת מצרים. עמלק תקף את העורף החלש של בני ישראל וקרא תיגר על אלוהי ישראל, ואלוהים
התחייב למחות את זכר עמלק.

מרים הנביאה

אחותם של משה רבנו ושל אהרן הכוהן הגדול. נמנית בתורה עם שלוש הנשים שהצילו את משה בינקותו. בספרי תרי עשר היא נזכרת כאחת משלושת המנהיגים שהוציאו את בני ישראל ממצרים, ובמדרשי חז"ל היא מתוארת כמנהיגה בזכות עצמה.

משיח

המלך המושיע שיבוא באחרית הימים ויגאל את עם ישראל. נזכר בספרות הבתר-מקראית, ובעיקר בספרות חז"ל. ביאת המשיח לעתיד לבוא היא אחד מעיקרי האמונה שקבע רמב"ם.

מקווה

מאגר מים שבו ניתן להטהר מטומאה

קיבוץ גלויות

הכמיהה לשיבה לארץ ולקיבוץ הגלויות היו לחלק בלתי נפרד מן התפילות היומיות, ובימינו - לאחת מאבני היסוד של מגילת העצמאות.

בית המקדש הראשון

בית המקדש הראשון נבנה על הר המוריה בידי שלמה המלך במאה ה -10 לפני הספירה, שימש בית קבוע לארון הברית, והיה מיועד לעבודת האלוהים.

נבואה

גילוי רצון אלוהים לאנשים שבהם בחר ועליהם השרה את רוחו. אבי הנביאים היה משה רבנו, שלא קם כמוהו בישראל. הנבואה בישראל התקיימה דורות רבים, עד לתחילת ימי הבית השני. אך נראה שגם בימינו יש המבקשים את הנבואה כתיקון ליחיד ולחברה.

נחמה ליבוביץ

פרשנית מקרא ומורה לתנ"ך פורצת דרך, שלימדה במגוון רחב של מסגרות – מלימוד תנ"ך מרחוק למבוגרים ועד לאוניברסיטת תל אביב. חלוצה בהוראת תורה לנערות דתיות וכלת פרס ישראל לחינוך (1956).

עזרא הסופר

אחד ממנהיגי שיבת ציון, שעלה לירושלים עם סמכויות הנהגה ושיפוט רשמיות שקיבל מידי מלך פרס. פעל לביסוס ירושלים ויהודה על פי התורה וחוקיה, ולפי חז"ל נחשב למשה (רבנו) שני.

שבעת המינים

שבעה סוגי דגן ופירות שבהם התברכה ארץ ישראל, המרכיבים את סל המזון הבסיסי של האדם. שבעת המינים שובצו בטקסים ובמנהגים הקשורים למעגל השנה היהודי.

מיכל בת שאול

בתו של שאול המלך ואישתו (הראשונה) של דויד המלך, שהתאהבה בו בצעירותו כשבא לנגן לפני אביה. יחסיה עם דויד היו מורכבים, גם בגלל העוינות של אביה לדויד. המקרא מספר עליה מעט, אך מציין את העובדה הטרגית, שלא היה לה ילד "עד יום מותה".

מגילה

כינוי לכל אחד מחמשת הספרים בתנ"ך השייכים לחלק הכתובים: מגילת רות, שיר השירים, קהלת, איכה ומגילת אסתר. מגילה היא גם צורה מיוחדת וקדומה של כתיבת ספרים על קלף שאותו גוללים. ספר התורה שקוראים בבית הכנסת עשוי קלף, כתוב ביד ומגולל כמגילה עתיקה.

כתובת קעקע

איסור לסרוט את העור ולצובעו.

מגדל בבל

מגדל "וראשו בשמים" היה חלק מתוכנית בנייה יומרנית של האנושות הקדומה, האחידה והמתמרדת, כמסופר בספר בראשית. האֵל סיכל את התוכנית, הפיץ את האנושות ופילג את שפתה לשפות רבות.

המבול

השיטפון הגדול שעליו מסופר בספר בראשית, ובו נענש העולם על ההתדרדרות המוסרית של האנושות. במבול הושמדו כל החי והצומח – פרט לנח ומשפחתו ובעלי החיים, שבמצוות האֵל נכנסו לתיבה וכך ניצלו.

גן עדן

הגן המיוחד שנטע האל "בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם" וממנו גורשו אדם וחוה לאחר שאכלו מפרי עץ הדעת שפריו נאסר לאכילה. בספרות חז"ל קיבל הביטוי "גן עדן" משמעות של מקום השלווה וחיי הנצח. ובלשון העברית החדשה מציין הביטוי שלמות.

עלייה לרגל לירושלים

המצווה לעלות לירושלים ולבית המקדש שלוש פעמים בשנה, בשלוש רגלים – פסח, שבועות וסוכות – כמתואר בספר תהלים ואחר כך – במקורות חז"ל ובחיבורים היטוריוגרפיים מימי בית המקדש השני. גם בימינו נוהגים לעלות לירושלים בשלוש רגלים.

ספרי הכתובים

החלק השלישי של ספרי התנ"ך, ובו 11 ספרים (ספרי אמ"ת, חמש מגילות, דניאל, עזרא ונחמיה, דברי הימים), שנכתבו לפי המסורת ברוח הקודש עד לסוף ימי פרס (תקופת הבית השני).

פרה אדומה

אחת ממצות התורה שמסייעת להטהר מטומאה

קבר יוסף

קברו של יוסף בן יעקב "בִשְׁכֶם בְּחֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה יַעֲקֹב" (יהושע כד). על אתר הקבר יש עדויות החל במאה ה-4, והוא נחשב מקום קדוש במיוחד ליהודים ולשומרונים וגם לנוצרים ולמוסלמים.

קבר רחל

המקום שבו קבר יעקב אבינו את אישתו רחל "בדרך אפרתה היא בית לחם" (בראשית לה). מאז המאה ה-12 יש עדויות על מיקומו בקרבת בית לחם, והמבנה הקדום עם כיפת האבן היה לסמל באומנות היהודית.

קהילה

התארגנות מקומית האופיינית לעם ישראל מאז ימי הבית השני ואשר הגיעה לשיאה בימי הביניים. תפקידיה כללו: קיום החיים היהודיים-דתיים; עזרה הדדית ותמיכה בנזקקים; שמירה על ביטחון היהודים וייצוגם לפני השלטון.

קינות

שירי אבל על מותו של אדם או על פורעות לאומית. בתשעה באב – יום האבל המסורתי על החורבן הלאומי - נוהגים לקרוא קינות על הפורענויות שקרו לעם ישראל מאז חורבן בית המקדש ועד השואה.

שיבת ציון

שיבתם של גולי יהודה מבבל לציון, לירושלים, בעקבות הכרזת כורש (538 לפני הספירה). שיבת ציון הייתה אירוע היסטורי תקדימי - גם בתולדות עם ישראל וגם בהיסטוריה האנושית כולה.

ספרי נביאים אחרונים

ספרי הנביאים הגדולים – ישעיהו ירמיהו יחזקאל - ותרי עשר (12) ספרי נבואה קטנים, הנחשבים לספר אחד. הנביאים האחרונים מדגישים את חשיבות המוסר והצדק החברתי, ורואים בחטאים מוסריים את הסיבה העיקרית לאסונות שבאו על ממלכות ישראל ויהודה.

ספרי דניאל, עזרא ונחמיה, דברי הימים

שלושת ספרי הכתובים האחרונים והמאוחרים ביותר המסיימים את התנ"ך: דניאל, עזרא ונחמיה (הכתובים בעברית ובארמית) ודברי הימים. ספרי דניאל, עזרא ונחמיה מתארים דמויות ואירועים מהכרזת כורש ואילך. ספר דברי הימים עוסק בעיקר בהיסטוריה של עם ישראל מימי המלוכה ועד הכרזת כורש.

ספרי אמ"ת - איוב, משלי ותהלים

שלושת הספרים הראשונים - איוב, משלי, תהלים - הפותחים את קובץ הכתובים בתנ"ך. שלושתם כתובים בסגנון שירי, אך הספרים איוב ומשלי שייכים לספרות החוכמה ואילו תהלים הוא ספר מזמורים.

מערת המכפלה

מערת הקבורה בחברון של אבות ואימהות האומה (פרט לרחל), שאותה קנה אברהם אבינו "בכסף מלא" (בראשית כג). המבנה הקיים בימינו מעל למערה נבנה במאה ה-14, אך יסודותיו בימי הורדוס (המאה ה-1).

טעמי המקרא

סימונים בפסוקי התנ"ך מעל האותיות או מתחתן, המציינים את ההברה המודגשת בכל מילה ומשמשים גם כסימני פיסוק בכל פסוק.
לטעמי המקרא יש גם משמעות מוזיקלית (הדומה למשמעותם של תווים).

אפוקליפסה

מילה יוונית שפירושה התגלות, והיא מגדירה את ספרות המיסתורין שנכתבה בימי הבית השני לאחר סיום הנבואה בישראל. העיסוק באפוקליפסה מצוי בספרים החיצוניים אך לא בתנ"ך (פרט לכמה פרקים בספר דניאל).

חסד

מונח מקראי המציין מעשה של טוב לב ונדיבות. החסד במקרא מתאר גם את היחס בין ה' לעם ישראל. בתקופת חז"ל התפתח המושג "חסד" למערכת של מחויבות חברתית, שכללה מוסדות של גמילות חסדים (גמ"ח) לכל נזקק, הקיימים גם בימינו.

חלוקת התורה לפרשות

חלוקת המשנה של התורה והשימוש בה

חזקיהו המלך

מלך יהודה במאה השביעית לפני הספירה.

חוכמת שלמה

התכונה הבולטת ביותר בדמותו של שלמה המלך. מתת אֵל שביקש וקיבל לאחר המלכתו: "לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ - וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ ."

התנ"ך והציונות

מקומו של התנ"ך בהתפתחות הציונות

התנ"ך בחינוך היהודי

מקומו של התנ"ך בחינוך היהודי לאורך הדורות

החליצה במקרא

לפי חוקי התורה, כאשר אדם נפטר ללא בנים – חובה על אחיו לשאת את אלמנתו כדי להקים זרע והמשכיות למת. אם האח מסרב למלא חובה זו ולהתחתן עם אלמנת אחיו – מתקיים טקס חליצה.

גֵר - וגֵר צדק

במקרא לא היה למושג "גֵר" תוכן דתי. גר היה מי שעזב את ארץ מולדתו ועבר לגור בארץ אחרת. התורה מקפידה במיוחד על היחס לגר - "כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". גֵר צדק הוא מושג מלשון חז"ל המתכוון למי שאינו יהודי (או יהודייה) והחליט להצטרף לעם ישראל.

גדעון בן יואש

השופט הרביעי שבחר ה' להושיע את בני ישראל מיד המדיינים. תחילה ניסה לטעון שאינו מתאים לתפקיד באומרו: "אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי", ואולם מלחמתו במדיינים הייתה מופת לתעוזה, וקריאתו לשלוש מאות לוחמיו - "מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ" - נבחרה לסיסמת בית הספר לקצונה של צה"ל.

ברכת יצחק לבניו

יצחק העיוור ביקש לברך את עשיו בכורו לפני מותו, אך יעקב ואימו רבקה הטעו אותו לחשוב שעשיו הוא העומד לפניו, וכך זכה יעקב בברכה שנועדה לבן הבכור. כשהתגלתה התרמית, בירך יצחק גם את עשיו בברכה פחותה מזו שנועדה לו תחילה.

בני משה

אגודה שייסד אחד העם (המאה ה-19) כדי למצוא פתרון ל"צרת היהדות" באמצעות הרעיון הלאומי, תחיית חיי הרוח והתרבות העברית והכשרת הדור הצעיר.

בנות צלפחד

לצלפחד לא היו בנים אלא בנות בלבד. אחרי מותו ביקשו הבנות לרשת אותו – בניגוד לחוק שהיה קיים, שרק בנים זכאים לכך. מסופר שמשה הביא את טענותיהן לפני ה', ובעקבות מקרה זה נקבע חוק ירושה חדש, שבהיעדר בנים, זכאיות הבנות לרשת את האב.

בלק, בלעם והאתון

בלעם - שהיה ספק נביא ספק קוסם - רוכב על אתונו אל בלק מלך מואב שמבקש ממנו לקלל את בני ישראל. כשבלעם אינו מבין מדוע נעצרה, אלוהים מעניק לאתון יכולת דיבור, והיא מדברת עם אדונה בלשון בני אדם.

ארץ ישראל בתנ"ך

ארץ ישראל בגבולותיה המקראיים (הרחבים והמצומצמים), וכפי שהיא מוצגת במחשבת המקרא: הארץ המובטחת לעם ישראל "לַאֲחֻזַּת עוֹלָם" - בתנאי שישמרו על אורח חיים מוסרי ודתי, הכולל צדק ומשפט.

אהוד בן גרא

השופט השני שהנהיג את ישראל בתקופת השופטים, התנקש במלך מואב, ובזכותו הכניעו בני ישראל את המואבים.

הנרייטה סֹאלְד

מנהיגה ציונית ומחנכת, ילידת ארצות הברית. ייסדה את ארגון הנשים הציוניות "הדסה", את המרכז הרפואי "הדסה" בירושלים, את עליית הנוער ואת בית הספר הראשון לעובדת סוציאליות בארץ ישראל.

"אור הגנוז"

ספרו של מרטין בובר על מנהיגי החסידות, הצדיקים "המלהיבים" בדורות הראשונים. במבוא לספר מוצגים עיקרי החסידות, לפי תפיסתו, וסקירה של מנהיגי החסידות וייחודו של כל אחד מהם.

מרדכי מרטין בובר

איש רוח והגות, בעל תודעה יהודית ולאומית והשכלה כללית רחבה. פרשן ומתרגם המקרא, חוקר חסידות ומראשוני האוניברסיטה העברית. תרומתו ההגותית המרכזית הייתה התפיסה הדיאלוגית - אני-אתה - בתנ"ך וביהדות. זכה לפרסים רבים, ובהם פרס ישראל (1958).

ברוך שפינוזה

פילוסוף יהודי הולנדי בן המאה ה-17, כָּפַר בדת ישראל (ובכל דת שהיא) והניח את היסודות לביקורת המקרא המודרנית.

יצחק בן צבי ורחל ינאית בן צבי

יצחק בן צבי - הנשיא השני של מדינת ישראל וממנהיגי היישוב בארץ. אישתו, רחל ינאית, הייתה מנהיגת "תנועת הפועלות" וכלת פרס ישראל על תרומתה לחינוך ולחברה בארץ. שניהם היו ממייסדי ארגון "השומר". בן צבי היה נשיא צנוע, שקבע את בית הנשיא בצריף עץ בירושלים וניהל עם רעייתו אורח חיים פשוט ועממי.