שאול המלך – הבגד והחנית

החנית והבגד ייצגו את שלטונו וסמכותו של שאול המלך. החנית ייצגה את כוחו כמו גם את חולשתו, בעיקר ביחסיו עם דויד. הבגד השלם ייצג את מלכות שאול, וקריעתו סימלה גם את אובדן השלטון וגם את הקרע ביחסו עם שמואל הנביא.

< 1 דקות

החנית והבגד בסיפורי שאול המלך מסמלים את שלטונו ואת סמכותו. החנית חוזרת ונזכרת בקורותיו ובמעשיו של שאול מראשית מלכותו, מימי המלחמה בפלשתים, שבה לא היו בישראל כלי נשק עשויים מתכת, בגלל המגבלות שהטילו הפלשתים על מלאכת המתכת. רק לשאול ולבנו יונתן היו "חֶרֶב וַחֲנִית" (שמאול א, יג 22). מן הכתוב עולה, כי החנית הייתה תדיר בידי שאול כשהיה יושב, מוקף בנאמניו – "וַחֲנִיתוֹ בְיָדוֹ" (כב 6).
לחנית היה תפקיד בתיאור היחסים בין דויד הנרדף ובין שאול הרודף: בשני סיפורים מתואר ניסיונו של שאול להרוג את דויד בהטלת חנית בשעה שניגן לפניו (יח 12; יט 9 – 11); ופעם אחת הוא אף הטיל בחמתו את החנית על בנו יונתן (כ 33). דויד מצא את שאול ישן במערה "וַחֲנִיתוֹ מְעוּכָה בָאָרֶץ מְרַאֲשֹׁתָו" (כו 7). הוא לא נגע לרעה בשאול ולא התפתה להצעת נערו אבישי להרוג את שאול בחנית, אך לקח אותה אתו, ובסופו של דבר אף החזיר אותה לשאול כדי להוכיח לו שלא התכוון לפגוע במלך ואף לא לחתור תחתיו (כו 7 – 22).
סופו של שאול ומותו הטרגי קשורים אף הם לחנית: לפי התיאור בשמואל ב, פרק א, סיפר לדויד הנער המבשר שהגיע משדה הקרב כי ראה את שאול "נִשְׁעָן עַל חֲנִיתוֹ", והוא, הנער, מותת את שאול לפי בקשתו (שמואל ב, א 6).1
גם לבגד תפקיד סמלי בסיפורים על שאול: הבגד השלם מסמל את סמכותו ואת שלטונו של שאול, ואילו קריעת הבגד מסמלת את אובדן השלטון בעקבות הפרת הצו האלוהי: "קָרַע ה' אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ" (שמואל א, טו 28). הקריעה בבגדו של שמואל (שאול ניסה למנוע את עזיבתו) סימלה גם את הקרע הסופי בין הנביא למלך. כמו כן קריעת הבגד מסמלת את היחסים בין שאול המלך ובין דויד: באחד המרדפים התגנב דויד למחנה שאול וקרע את "כְנַף מְעִילוֹ" של המלך אך לא הרגו (טו 27).
בהתנבאותו השנייה פשט שאול את בגדיו והתנבא עירום, בניגוד למעמדו ולתפקידו. ערב יציאתו לקרב הגורלי בגלבוע, שם מצאו המוות, לבש שאול המלך "בְּגָדִים אֲחֵרִים" ויצא לבעלת האוב בעין דור לבקש את עזרתה מחופש לאחר ומסתיר את זהותו האמיתית (כח 8).