יצחק בן צבי ורחל ינאית בן צבי

יצחק בן צבי - הנשיא השני של מדינת ישראל וממנהיגי היישוב בארץ. אישתו, רחל ינאית, הייתה מנהיגת "תנועת הפועלות" וכלת פרס ישראל על תרומתה לחינוך ולחברה בארץ. שניהם היו ממייסדי ארגון "השומר". בן צבי היה נשיא צנוע, שקבע את בית הנשיא בצריף עץ בירושלים וניהל עם רעייתו אורח חיים פשוט ועממי.

< 1 דקות

יצחק בן צבי (1884 – 1963), הנשיא השני של מדינת ישראל, נולד באוקראינה בשנת תרמ"ד – 1884 כיצחק שימשלביץ'. בילדותו למד בחדר, ואחר כך בגימנסיה, ואף התקבל ללימודים באוניברסיטת קייב, אך נאלץ להפסיקם בשל שביתה כללית ופוגרומים ביהודים (תרס"ה – 1905). בן צבי הצטרף לקבוצות ההגנה העצמית שהוקמו ברוסיה והיה פעיל במפלגת "פועלי ציון", שביקשה להשיג עצמאות מדינית לעם היהודי בארץ ישראל.

בשנת תרס"ז – 1907 עלה לארץ בעלייה השנייה, והשתתף בפעילות ההתיישבותית והציונית: הוא נמנה עם מקימי ארגון "השומר" (תרס"ט – 109) יחד עם רחל ינאית, אשתו לעתיד, ושניהם פעלו להקמת הגימנסיה העברית בירושלים (כיום: הגימנסיה העברית רחביה על שם יצחק בן צבי). חמש שנים לאחר עלייתו לארץ נסע יחד עם דוד בן גוריון וישראל שוחט לקושטא (=איסטנבול) כדי ללמוד משפטים.

מלחמת העולם הראשונה קטעה את לימודיהם, והם חזרו ארצה – אך גורשו בידי התורכים בשל פעילותם הציונית. בן צבי ובן גוריון נסעו לארצות הברית, שם הקימו את תנועת "החלוץ"1 וכתבו יחד (ביידיש) את הספר "ארץ ישראל בעבר ובהווה". עם תום מלחמת העולם הראשונה וניצחון האנגלים על התורכים, חזרו לארץ. כאן היה בן צבי פעיל בארגון ההגנה ובהנהגת היישוב.

לאחר הקמת המדינה היה חבר כנסת מטעם מפא"י בשתי קדנציות, ובשנת תשי"ב – 1952 נבחר לנשיא המדינה. בתפקיד זה כיהן יותר מעשר שנים, עד יום מותו. יצחק בן צבי היה נשיא צנוע, שקבע את בית הנשיא בצריף עץ בירושלים, ויחד עם רעייתו, רחל ינאית, ניהל אורח חיים פשוט ועממי. הוא פתח את ביתו לציבור פעמיים בשנה, בחול המועד סוכות וביום העצמאות, ומנהג זה נשמר כמסורת בבית הנשיא עד ימינו.
אשתו של יצחק בן צבי, רחל ינאית לבית לישנסקי (1886 – 1979), הייתה אף היא ילידת אוקראינה. הם נפגשו לראשונה בוועידת "פועלי ציון" ושניהם עלו ארצה (בהפרש של שנה). בשנת 1918 נישאו יצחק בן צבי ורחל ינאית, ולזוג נולדו שני בנים, עמרם ועלי. רחל ינאית הייתה ממייסדי ארגון השומר ומנהיגת "תנועת הפועלות" – תנועת העבודה של הנשים.

היא סייעה לבריטים במלחמת העולם הראשונה ובתקופה שלפני הקמת המדינה הייתה ממנהיגות ה"הגנה" בירושלים. רחל ינאית פעלה רבות גם בתחום החינוך בירושלים: היא לימדה בגימנסיה העברית בירושלים והייתה ממקימי התיכון החקלאי לבנות (ליד תלפיות) וכפר הנוער החקלאי בעין כרם.

בשנת תשל"ח – 1978 זכתה רחל ינאית בן צבי בפרס ישראל על תרומתה המיוחדת לחינוך ולחברה בארץ. בשנת תש"ח – 1948, במלחמת העצמאות, שכלה משפחת בן צבי את בנה עלי, שנהרג כשהגן על קיבוצו בית קשת.
יצחק בן צבי עסק כל שנותיו בחקר תולדות ארץ ישראל ועֲדוֹת ישראל, כתב ופרסם כ-20 ספרים, ורחש חיבה מיוחדת לשומרונים ולחקר תולדותיהם. בשנת תרצ"א – 1931 הקים את המכון לחקר קהילות ישראל במזרח – הוא מכון יד בן צבי, הפועל עד ימינו אלה. יצחק בן צבי נפטר בהיותו בן 79, בעת כהונתו כנשיא המדינה. רעייתו, רחל ינאית, נפטרה 16 שנים אחר כך (תשל"ט – 1979) בגיל 93.