אחאב בן עמרי

מלך על ישראל במאה ה-9 לפני הספירה. בראשית מלכותו הוצג באור שלילי ביותר אך בהמשך נראה שחזר בתשובה. בימיו נהנתה ממלכת ישראל מפריחה ושגשוג.

< 1 דקות

מלך על ישראל במאה ה-9 לפני הספירה במשך 22 שנה. אחאב נשא לאישה את איזבל בת "מלך צידונים", ובהשפעתה התפשט בישראל פולחן הבעל האלילי. סיפור מלכותו של אחאב מוצג בספר מלכים א (טז 29-34; יז 1; יח; יט 1; כ-כב) וקשור לאליהו הנביא, שהתנבא בתקופתו ועליו.

אחאב ומלכותו מוצגים באור שלילי ביותר מראשיתם: "וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי ה' מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו". לא זו בלבד שהלך "בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט" אלא אף לקח לו לאישה את איזבל "וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ" (מלכים א, טז 30 – 31). עם זאת, מן ההמשך עולה דמות מורכבת שאינה שלילה מוחלטת: אף על פי שאחאב נגרר אחר אשתו הצידונית לעבודת הבעל, בנה בשומרון מקדש לבעל ולאשרה1 והיה אחראי לעוולות מוסריות קשות2 – הוא קיבל את מרותו של אליהו הנביא בסיפור נביאי הבעל, וחזר בתשובה בעקבות תוכחתו המוסרית של הנביא.3

בהמשך דרש אחאב בה' לפני שיצא למלחמה ביהודה, ואף נתן לבניו שמות שהביעו את אמונתו בה' – אחזיהו ויהורם. מסיפורים אחרים בספר מלכים א (כ, כב 1 – 40) מכתובת שלמנאסר השלישי, מלך אשור, ומממצאים ארכיאולוגיים עולה כי אחאב היה מלך חזק, תקיף ומוכשר בניהול מדיניות חוץ ופנים, ובימיו נהנתה ממלכת ישראל מפריחה ושגשוג4 – למעט שנות הבצורת.

אחאב שמר על יחסי שלום עם ממלכת יהודה, ולחיזוק הברית בין שתי הממלכות השיא את בתו עתליה ליורם בן יהושפט, מלך יהודה. נישואיו של אחאב לאיזבל חיזקו את הקשרים בין ממלכת ישראל לממלכת צור וזיכו את ישראל ביתרונות מסחריים וכלכליים ניכרים. אויבה היחיד של ממלכת ישראל בימי אחאב הייתה ארם. שנות הבצורת החלישו את ממלכת ישראל, וארם ניצלה את שעת הכושר וכבשה חלקים ממנה. אחאב הוביל את ישראל לשלוש מלחמות נגד ארם.5 הוא נפל במלחמה השלישית, במערכה על רמות גלעד, ונקבר בשומרון.6 אחאב נזכר כאמור בכתובת שלמנאסר השלישי מלך אשור, ובה נאמר כי ל"אחאב הישראלי" היה צבא גדול מאוד – 2,000 רכב מלחמה ו- 10,000 רגלים. 7