סוגיה על הדלקת נר חנוכה
לימוד סוגיה דרך הדלקת הנרות בחנוכה - כמה נרות בכל יום. המערך משלב לימוד עצמי מונחה של התלמידים בדיון משותף על הסוגיה והמבנה שלה.
כיתות י - יבשיעור אחד
מטרת הפעילות
- לימוד סוגיות גמרא פשוטות
- הבנת מבנה סוגיה והריבוד שבה
- הבנת דרך ההדלקה של הנרות בחנוכה – ממעט להרבה
מיומנויות המאה ה-21
חשיבה ביקורתית
קישורים להרחבת הידע והעניין
מאמר על תקופת החשמונאים
מהלך הפעילות
פתיח / שאלת דריכה
מדוע מדליקים ביום הראשון נר אחד ואחר כך מוסיפים, ולא להפך?
אפשר לפתוח את הדיון במילוי שתי חנוכיות – אחת על פי שיטת בית שמאי והאחרת על פי שיטת בית הלל.
שלבי הפעילות
- נדון בכיתה בקצרה בשאלת הדריכה – מדוע הדלקת הנרות בחנוכה מתחילה דווקא בנר אחד ומסתיימת בשמונה? למה לא כל הימים שמונה? למה לא הפוך?
- נשלח לכל תלמיד לדוא"ל שני קבצים – דף נקי וקובץ דף העבודה להורדה. את החלק הזה עדיף לבצע כשיש לכל תלמיד או לכל זוג מחשב (כיתת מחשבים או עגלת מחשבים).
- נבקש מהתלמידים למלא את דף העבודה (כ-25 דקות).
- נציג על הלוח את הדף הנקי ונתחיל לעבד אותו לפי הצעות התלמידים.
- נדון בשתי שאלות:
א. השיטה העולה (ימי הולדת) / השיטה היורדת (זמן במשחק כדורסל).
ב. ההבדל בין שיטות הנימוק – חנוכה (ימים נכנסים או יוצאים) מקורות אחרים (סוכה או מעלין בקודש). - נסכם את הדברים העולים מהסוגיות, גם לגבי הבנת סוגיה וגם לגבי התכנים.
חומרי למידה
דף עבודה להורדה
- הפרידו בין הברייתא ובין הסוגיה שאחריה. חישבו – איך אנו יודעים זאת? (רמז: ברייתא – ומר תנאי, הסוגיה – אמוראי או סתם התלמוד).
- לימוד הברייתא – סמנו את המונח הפותח את הברייתא בצבע אדום.
- חלקו את הברייתא לשורות על פי תוכן הברייתא.
- סמנו את התנאים המוזכרים בברייתא בכחול.
- כמה אפשרויות מציעה הברייתא להדלקת נרות חנוכה?
- חישבו במה נחלקים בית שמאי ובית הלל – אשר להדלקה של כל הבית, או להדלקה של כל אחד ואחד?
- אילו עקרונות אפשר להציע כדי להסביר את ההבדל בין האפשרויות שהצגתם בתשובה 5?
- סמנו את שמות האמוראים בסוגיה בצבע כתום (יש חמישה).
- חלקו את הסוגיה על פי תוכנה.
- מהיכן הביא עולא את המסורת שלו? האם אתם מכירים את המונח המתאר את הפעולה הזו? (ראו כאן)
- ימים נכנסים / ימים יוצאים – חישבו איזה ספירות (בית ספר, ספורט, אתרי אינטרנט וכו') אתם מכירים. אילו עולות בספירה ואילו יורדות? מה ההבדל ביניהן?
- על פי האמורא הראשון, מה הטעם של בית שמאי ומה של בית הלל?
ניתוח הסוגיה
פרי החג – בחג הסוכות היו מקריבים בבית המקדש קורבנות. ביום הראשון שלושה-עשר פרים, ואחר כך המספר היה יורד עד לשבעה פרים (ראו במדבר כט 34-12).
- מה הטעם של בית שמאי ושל בית הלל על פי האמורא השני? מה הקשר בין חג סוכות לחג חנוכה? (ראו כאן)
- מה מתאר רבה בר בר חנה בשמו של ר' יוחנן?
- צבעו בירוק את שני הטעמים של בית שמאי ובסגול את שני הטעמים של בית הלל (בכל המקומות שהם מופיעים בהם).
מבנה הסוגיה
- ציירו את מבנה הסוגיה. עליכם לשבץ את היחידות: ברייתא, הסבר ראשון, הסבר שני, תמיכה בהסבר שני.
- רשמו את האמוראים המשתתפים בסוגיה ורשמו האם מקורם בבבל או בארץ ישראל ואיזה דור חיו (היעזרו כאן).
- מה ניתן ללמוד מהזיהוי הגיאוגרפי ומהזיהוי של הדורות על בניית הסוגיה?
דף נקי
דף מעובד – למורה ולא לתלמידים
שאלות מרכזיות לדיון
- מה טיב המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל – ספירה עולה או יורדת – האם הסוף חשוב או המהלך כולו?
- הסוגיה משלבת בין אמוראים מארץ ישראל לאמוראים מבבל, בסוגיה בתלמוד הבבלי.
סיכום
לחצו להמשך קריאה
לחצו להקטנה