זכרון דברים / יעקב שבתאי

< 1 דקות

[…]

אביו של גולדמן מת באחד באפריל, ואילו גולדמן התאבד באחד בינואר, ודווקא בשעה שנידמה היה לו שהנה, בכוח ההינתקות וההתכנסות, נפתח לו עידן חדש והוא מצא לעצמו ראשית תיקון באמצעות ה'בולוורקֶר' ואורח החיים המבוקר, ובעיקר באמצעות האסטרונומיה ותרגום ה'סומניום'. צֶזאר היה היחיד ששם לב לצירוף התאריכים המוזר הזה שבין מותו של גולדמן לביו מות אביו, ואף ציין זאת ימים אחדים אחרי הלוויתו של גולדמן, כשעמד במטבח עם ישראל, שמזג תה לשניהם, אבל הוא ציין זאת כאנקדוטה חסרת כל משמעות, משום שבאותו זמן כבר ויתר צזאר בעצם על הכל ולא היה מוכן גם למאמץ הקטן ביותר שמעבר לצרכיו המיידיים, ובתהליך הנואש של דעיכתו, כשהוא מוסיף ומתלבש לו בבגדי־אופנה צבעוניים־צעקניים, מגדל שפם, מעשן את הסיגריות המשובחות ביותר, זולל וסובא ורודף אחרי כל אשה הנקרית בדרכו, בעוד עיקר מחשבותיו ושארית כוח רצונו נתונים לבנו הבכור שחלה במחלה חשוכת־מרפא ושמצבו נעשה חסר־תקווה, לא ראה עוד צזאר את החיים אלא כמפלה מעיקה ונטולת־פשר, או כקוריוז גדול שיש להתענג עליו ככל שניתן, דבר אשר ברגעי ההתפכחות והחרטה שהיו תוקפים אותו מזמן לזמן היה מכנה בכאב "התאבדות עליזה." האדם היחיד שבלי כל ספק היה מנסה לפענח את המשמעויות הנסתרות שבאותו צירוף תאריכים היה גולדמן עצמו, אלא שהוא כבר היה מת. לאמיתו של דבר לא היו כאן, כמובן, כל משמעויות נסתרות מלבד אלה שרוחמה, אחותו החורגת של צזאר, היתה ודאי מכנה בלעג "ספרותיות", כגון, שעם תחילת השנה החדשה, כבתחילתה של כל שנה, ובעצם כמעט כבכל יום, ביקש גולדמן, אשר לא יכול היה לשאת את "הווית הקיום", לפתוח דף חדש בחייו, שבמקרה המיוחד הזה היה ההשתחררות הגמורה מהם ומעבר לצורת חיים אחרת, או אם להשתמש בלשונו – "צורת הוויה אחרת", שיש בה חירות מוחלטת וודאות מלאה, ואשר בקיומה השתדל להאמין למרות פיכחונו ולמרות דבקותו המתמדת בראציונאליזם, חוץ מתקופה מסוימת שבה עשה נסיונות כושלים להגיע לידי דתיוּת, ואז כפר בו ובהשקפותיו הסוציאליסטיות, ואילו בנוגע למות אביו של גולדמן, אפריים, ניתן היה להגיד שאולי התכוון לחמוד לצון בכך שמת דווקא באחד באפריל, משום שזה היה סוג ההומור היחיד שאפשר היה לייחס לו, מלבד מעשי־הקסמים שעשה פעם, ברגעי עליצות חולפים, שהיו פשוטים אבל משעשעים ואשר כבר נשכחו מזמן. אשתו רגינה, שימים מעטים אחרי הלוויתו התחילה לקרוא לעצמה סטיפנה, ראתה גם במעשה הזה מעשה רישעות ונקמנות, ולא משום שבחר למות באחד באפריל, שבעיניה ממילא לא היה עוד האחד באפריל, אלא משום שאותו אחד באפריל היה יום חמסין קשה, שבישר את ראשיתו של הקיץ השנוא עליה, והוא נמשך ללא הפוגה גם למחרת, ביום ההלוויה, ואף התגבר, עד שנידמה היה שהעיר כולה, המוצפת בוהק, עטופה במעטה של אוויר־כבשנים צחיח והיא עומדת להתפורר ולהפוך לענן של אבק דק שיתנשא לאיטו ברוח הקדים הצורבת ויתפזר בשמי־הכסף הריקים, ששמש יוקדת עמדה במרכזם והפיצה את החום הנורא, אשר לא חדל כל הלילה, וישראל, שרק בקושי הצליח להירדם אחרי שהתקלח ועמד שעה ארוכה במרפסת והסתכל ברחובות החשוכים והשוממים, התעורר לפני עלות השחר ושכב שרוע רוב שעות היום בחדרו שבסטודיו של צזאר, על גבי הספה הצרה, המחופה באריג צמר עבה ומחוספס בצבע חום. בבוקר, שהואר במהירות, אמנם התיישב על־יד הפסנתר כדי להמשיך לעבוד על 'וואריאציות גולדברג', אבל תחת זאת ניגן ברישול מתוך הזכרון את ה'סרקאזמים' של פרוקופייב, עד שהחום והרפיון הכריעו אותו. הוא התייאש וחזר והשתרע על הספה, ומחשבותיו, שהתערבלו בראשו מעצמן וחלפו ללא תכלית, נאחזו איכשהו בנסיך קייזרלינג מדרזדן, שסבל מנדודי שינה, ובצ'מבליסט שלו יוהן גוטליב גולדברג, והוא שיחק בשמות הללו בראשו בלי־דעת והם הצטרפו כמאליהם בצירופים מתחלפים ונשנים בנעימה חד־גונית יוהן גולדברג גוטליב דרזדן קייזרלינג גולדברג גולדן יוהן קייזרלינג גוטליב דרזדן גוטליב יוהן קייזר יוהן גוטברג גוטלינג ליברג יוהן דרזדן גולדן, ותוך כדי כך זחל מבטו כעכביש על פני המראות, בהן השתקפה דמותו, ועל פני התיקרה ומנורת הניאון המאובקת ועל פני הקירות הלבנים והמלוכלכים, שצילומים צבעוניים של הרים מכוסי־שלג ואגמים ועצים ירוקים ושל מכוניות נהדרות ובחורות שזופות, סקסיות, בבגדי־ים או ערומות, היו תלויים עליהם ועל הדלת הרחבה, שחצצה בין החדר הזה לבין החדר הסמוך. חלק מהצילומים נעשה בידי צזאר עצמו, שתלה את כולם בעזרת נעצים ופיסות נייר־דבק, והם הרנינו אותו ובאותה עת גם היו עדות מתגאה וגלויה־בכוונה לתאוותיו ולחוסר־המעצורים, שמשהו מזה ירש מארווין אביו ומשהו סיגל לעצמו כחלק מאורח החיים.

[…]

מתוך: זכרון דברים, הקיבוץ המאוחד, 2008. עמ' 8-7


הרומן של יעקב שבתאי על תל אביב שבה כל אחד הכיר את כולם והקשרים היו סבוכים ומורכבים.

רקע

רומנו הראשון של הסופר, הפזמונאי, התסריטאי והמחזאי יעקב שבתאי ראה אור בשנת 1977 ושינה את פניה של הספרות העברית. לכתיבתו המיוחדת של שבתאי, הידועה במשפטיה הארוכים וחסרי הנקודה, לא היה אח ורע בספרות העברית. שבתאי עצמו שינה ברומן זה את סגנון הכתיבה שלו. בקובץ סיפוריו המוקדמים הדוד פרץ ממריא הוא כתב כמקובל משפטים קצרים שבסופם נקודות, ואילו בזכרון דברים הוא הרשה לעצמו לכתוב בצורה לא שגרתית מבחינה תחבירית. פואטיקה זו מעבירה את המורכבות והמועקה השוררת בעולמן של הדמויות המנסות לכונן משמעות בחייהן מלאי הסתירות.

זכרון דברים לא זכה להצלחה רבה עם צאתו. רק לאחר שנה הוא התחיל לזכות בהצלחה בעקבות מאמר אוהד שפרסם דן מירון בידיעות אחרונות. הספר ממשיך לעורר עניין עד ימינו אנו ולזכות בפרשנויות אמנותיות ובהערכות ביקורתיות רבות. בשנת 1995, למשל, עיבד את הרומן לסרט במאי הקולנוע המוערך עמוס גיתאי, ובשנת 2007 בחרו בו עורכים וסופרים לספר הטוב ביותר שנכתב בעברית מאז קום המדינה.

ההקשר ההיסטורי

שבתאי היה איש תנועת העבודה. חבריו מספרים שסיים לכתוב את זכרון דברים ב-1977, ביום שבו עלה בגין לשלטון, וכי "המהפך" הפוליטי פגם בשמחתו של שבתאי על סיום הכתיבה, משום שראה בו עדות לתחילתו של עידן חדש בחברה הישראלית ולשקיעתה של ההגמוניה של תנועת העבודה. יש הטוענים ששבתאי חזה בזכרון דברים את התנוונותה של החברה התל-אביבית המפא"יניקית שהובילה לעלייתו של הליכוד לשלטון.

שבתאי תיאר ברומן את החברה התל-אביבית, שהוא עצמו השתייך אליה, וגולל את בגידותיה, תסביכיה, פחדיה ותשוקותיה. אפשר לראות ברומן תיאור של ימיה האחרונים של תל אביב הקטנה, שבה כולם הכירו את כולם, כשהכוח הפוליטי-תרבותי היה נתון אך ורק בידיה של אליטה אשכנזית תל-אביבית. שבתאי התייחס לחברה זו בביקורתיות וחשף את הפערים בין דור האבות לדור הבנים, את בדידותם של האנשים ואת ניכורם, ואת תחושת השובע שליווה אותה והובילה לניוונה המוסרי.

רעיונות מרכזיים

תיאור העלילה

גיבוריו הראשיים של הרומן הם שלושה חברים אשכנזים תל-אביבים: ישראל, מוזיקאי מיוסר ושתקן; צזאר, העסוק ברומנים עם נשים; גולדמן, עורך דין שלחם במלחמת השחרור. לצדם מגיחות מן הרומן בקצב מסחרר דמויות רבות. כל הדמויות המתוארות בו נעות בעולם נטול תקווה ומשמעות, ואינן מנהלות קשרים אינטימיים ומספקים זו עם זו. הרומן מתאר את חיי היום-יום של הדמויות מפי מספר יודע כול, והמוות נמצא בכול: גיבורי הרומן נעים בין לוויות, התאבדויות וניחומי אבלים. הרומן אף מתחיל ונגמר במוות: הרומן נפתח במותו של אביו של גולדמן ומסתיים במותו של גולדמן עצמו. את הרומן כולו מלווה תחושה של חוסר ערך הפושה בכול, גם במוות.

תמות מרכזיות

שבתאי יצר פואטיקה ייחודית ברומן והוא תיארה באופן הבא: "מין התמרדות בנוסח כתיבה מסוים שרווח בארץ של משפטים קצרים, כאילו מנופים, שיצרו מין אפקט של ניקיון וסגנון. ואני פשוט התמרדתי. זה עורר בי התנגדות". לכל משפט שכתב שבתאי היו ארבע אפשרויות חלופיות. העולם השבתאי שבא לידי ביטוי בזכרון דברים מצוי במתח מתמיד בין המטאפיזי לארצי. האפשרויות התחביריות הרבות הנמצאות במשפטים עצמם, לצד דחיסותם והקשר ההדוק ביניהם, יוצרות מתח זה ומטפחות את ההרגשה ששבתאי הצליח לתאר רגע מסוים בתרבות הישראלית, ובמובנים רבים גם ליצור אותו במעשה הכתיבה הייחודי שלו. את שמו של הרומן נתן לו שבתאי רק כשסיים לכתוב אותו. שמות אחרים ששקל: "עורב הנחושת" ו"קו הרקיע".

חנה סוקר שווגר האירה שבדמותו של שבתאי עצמו ובדמויותיהם של גיבוריו הספרותיים "מתקיים מתח מתמיד בין ניתוץ המיתוס הציוני לבין שימורו, בין פירוק דמות הצבר לבין ביצורה, ובין ביקורתיות לבין נוסטלגיה" (מכשף השבט ממעונות עובדים: יעקב שבתאי בתרבות הישראלית, עמ' 27). סוקר-שווגר גם זיהתה ברומן את אי קבלתו והכלתו את "האחר" המופיע בו – המזרחים והנשים. הרומן שואל מהי החברה הישראלית כפי שהיא מיוצגת על ידי חבורה של תל-אביבים, אך גם מנסה לעצב את ערכיה של חברה זו.

השפעה והתקבלות

כשהרומן יצא לאור הוא זכה בדרך כלל להתעלמות המבקרים, ולעתים לביקורת שלילית. שנה לאחר שיצא הספר כתב דן מירון מאמר ארוך ואוהד על הרומן בידיעות אחרונות ובכך שינה את מכירות הספר. גם ניסים קלדרון, שביקר לרעה את סיפוריו הקצרים של שבתאי שהופיעו באסופה הדוד פרץ ממריא, כתב על זכרון דברים כי הספר הוא סיכום ספרותי ענק לתרבות תנועת העבודה והוא גם מסמן את שקיעתה. הוא ראה ברומן הישג אדיר דווקא בשל ההזדהות העמוקה של שבתאי עם האנשים השוקעים המוצגים בו. בשנת 1989 מבקרו של האינדיפנדנט בחר בזכרון דברים לרומן העשור והשווה את גדולתו לזו של הרומן של פרוסט בעקבות הזמן האבוד.

לקריאה נוספת

גיצבורג, שי (21.8.2007). גיבור תרבות. הארץ-ספרים.

http://www.haaretz.co.il/literature/prose/1.1436080

לורי, אביבה (13.6.2007). יענקלה. הארץ.

http://www.haaretz.co.il/misc/1.1418064

סוקר-שווגר, חנה (2007). מכשף השבט ממעונות עובדים, תל אביב: הקיבוץ המאוחד).