מתיבה סתומה / חביבה פדיה
מתיבה סתומה
א
קְרַע שֶׁמֶשׁ וְהִיא אֲדֻמָּה
בְּתוֹךְ דְּמָעוֹת רַבּוֹת בְּזִיזָתָהּ
עֲשָׂאוּהָ כִּכְבָרָה
הַשָּׁמַיִם לוּחַ שָׁחֹר
וּמִישֶׁהוּ רוֹשֵׁם
צְפוּיָה לָךְ הַתְחָלָה נִפְלָאָה
מְחַק שָׁמַיִם טְהוֹרִים פָּנֶיךָ דָּבָר
בָּם לֹא רָשׁוּם עַד
כְּדֵי כָּךְ נְקִיִּים לֹא קִינָה
לֹא אַהֲבָה
יוֹם יוֹם מִתְאַוָּה קְבוּרָתָהּ
בְּרִגְשָׁתְךָ פָּקְעָה
דָּגֶיהָ בְּמַעֲמַקֶּיךָ נוֹשֵׁר זְהָבָם
קְרַע קְרַע לִבְּךָ בּוֹלְעָם
זוֹ בִּזַּת הַיָּם
יד
כְּנָפַיִם נְהָרוֹת מִתְנַשְּׂאִים
קוֹרְאוֹת זוֹ אֶל זוֹ בְּפַחַד אוֹמְרוֹת
מַדּוּעַ שֶׁאַתָּה לֹא תֹּאהֲבֵנִי בְּחֶסֶד
מַדּוּעַ שֶׁאַתָּה רַק בְּדִין תֹּאהֲבֵנִי
וְאֶהְיֶה נִשְׁפֶּטֶת כָּל הַזְּמַן
קָרוֹב אֵלַי רַק הַקָּרוֹב לְכָל
קוֹרְאָיו בֶּאֱמֶת
מַדּוּעַ שֶׁאַתָּה תָּבוֹא בְּבֵיתִי כְּשֶׁאֲנִי
בּוֹ אֵינֶנִּי
וְשָׁם תְּפַשְׁפֵּשׁ חֻרְבָּנִי וְתִשָּׁפֵט
אִתִּי מִמֶּרְחָק
כְּשֶׁאֲנִי בְּתוֹךְ גּוֹלָה פְּעָמַי
צוֹלְלִים עַד מַחֲנָק מַדּוּעַ שֶׁאֲנִי
לְתוֹךְ בּוֹרוֹת נָכְרִיִּים
אֲנַסֶּה לְהָקִיא וְלֹא אַצְלִיחַ וְגַם בַּשֵּׁרוּתִים הַצִּבּוּרִיִּים
אֶרְאֶה אֶת הַכְּתֹבֶת עַל הַקִּיר וְאֶצְחַק
וְאַחַי וְאַחְיוֹתַי מִסְתּוֹבְבִים בָּעוֹלָם
עִתִּים כָּבִים עִתִּים זוֹרְחִים חוֹבְקִים יְלָדִים
שְׁאִלְתִּיךָ עֲנֵה
אֲנִי גִּדַּלְתִּים
מַה יֵּשׁ לִי מִלְּבַד
הַבְּעָתָה בְּרֶגַע הַהִתְפַּעֲמוּת
מִן הַחִיּוּךְ הַמֻּשְׁלָם
שֶׁל עֲנָקִים עַתִּיקִים דּוֹמְמִים
שַׁלְוָתָם נִצְחִית
וְרַעַשׁ עָצוּם שֶׁל כְּנָפַיִם תּוֹכָהּ מְפַכֶּה
אֱמֹר לִי מַדּוּעַ אַתָּה כָּל הַזְּמַן לְפָרְקֵנִי חָפֵץ
וַאֲנִי זֶה מִכְּבָר מַתִּירָה
הַאִם רַק אַשְׁרֶיךָ כְּשֶׁתְּנַפְּצֵנִי שְׁדוּדָה
מַדּוּעַ שֶׁאֲנִי אֶטְעֶה בָּרְחוֹבוֹת נָכְרִיָּה
רֹאשִׁי כּוֹאֵב
הַקָּהָל הַבָּמָה הַצּוֹפִים
מְחִיאוֹת הַכַּפַּיִם
הַמִּקְדָּשִׁים הַחֲרֵבִים הַמְּצוֹפָפִים בְּחֶדֶר אֶחָד
לְיַד קֻפָּה רוֹשֶׁמֶת וְרַעַשׁ יְלָדִים קוֹנֵי עֵטִים
בַּקֶּבֶר שָׁם הָיוּ חַיַּי נִצְחִיִּים
וְעַתָּה בַּמּוּזֵאוֹן מוֹתִי חַד צְדָדִי וּפֻמְבִּי
הוּא אֲשֶׁר דִּמְעַת עֲשׁוּקִים לֹא זָרָה לוֹ
אֵינוֹ שׁוֹמֵע בְּכִיָּתִי
כִּי רַבּוֹת הָיִיתִי חֵרֶשֶׁת
בְּיָדְךָ הִפְקַדְתִּי מַפְתְּחוֹת קִבְרִי
קִרְבִּי בְּבוֹאֲךָ
לוּ אֶהְיֶה יְקָרָה בְּעֵינֶיךָ כְּמוֹ רְמָשִׂים
וְתִכְאַב פֶּן אֲנִי הַמַּלְכָּה הָאֵם וּבְאָבְדָנִי
לֹא יִהְיֶה עוֹד כְּלָל קֵן
בְּהַכּוֹתְךָ
מִזְדַּעְזֵעַ הֶעָפָר הֶעָצוּב
מִמֶּנּוּ גָּחִים הַחַיִּים וּבוֹרְִחִים
וּבַמְּעָרוֹת הָרוֹחֲשׁוֹת מַיִם טִפִּין טִפִּין מִתְגַּלּוֹת
אֲבָל מִתְכַּנְּסוֹת נִבְהֲלוֹת
הַיּוֹרֵד תּוֹכָן
גַּם עוֹלֶה הַאִם רַק כְּדֵי שֶׁיְּקַלֵּל
שָׁבוֹת וְשׁוֹתוֹת אָז עַצְמָן נוֹפְלִים
פְּנֵי הַמַּיִם לֹא נִתָּן עוֹד לִטְבֹּל בְּתוֹךְ הַבְּרֵכָה רָחֲקוּ
קְרָבֶיהָ בְּעָמְדָם תְּרַפֶּינָה כַּנְפֵיהֶן וְקוֹרְאוֹת
זוֹ אֶל זוֹ מִמֶּרְחָק וּבְעֶצֶב
אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ לְהַעֲרִיצוֹ
שָׁבְתִּי נִבְזַזְתִּי שׁוֹב וְרָצוֹא
*מתוך: חביבה פדיה, מתיבה סתומה, הוצאת עם עובד, 1996.
© הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
בספר שירה של פרופ' חביבה פדיה היא משלבת את העולמות הקסומים של המיסטיקה עם הרגיל והיום יומי.
רקע
בספר מתיבה סתומה מוצגת הפואטיקה הייחודית של פדיה, פואטיקה מיסטית, קבלית, הכרוכה בטבורה במורשת הסוד היהודית, בשברי פסוקים ובהתייחסויות למקורות היהודיים. עולמה הפנימי של פדיה נפרש לראשונה בספר זה, ונדמה כי פרסום הספר פרץ סכר יצירתי. זהו ספר המעמיד עולם קסום, מיסטי, המתקיים במקביל לעולם הרגיל והשגרתי בו אנו חיים.
ההקשר ההיסטורי
מתיבה סתומה מדבר על אוצרות. אוצרות מיסטיים וקבליים, אוצרות של זהב המצויים מתחת לידינו. הזהב הוא המטפורה המרכזית בספר שירה זה. שירתה המיוחדת של פדיה מהלכת קסם על כל אחד: המילים המיוחדות, הקצב, הלשון, כל אלו משתקעים באוזן ובנפש, ולא תמיד הם מצריכים פענוח מדוקדק של משמעות.
חביבה פדיה היא פרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון. זהו ספר שיריה הראשון, ובעקבותיו פרצה כמשוררת. אחריו באו, בהפרשי זמן קצרים, עוד שני ספרי שירה (מוצא הנפש ודיו אדם, 2002 ו-2009 בהתאמה), וספר פרוזה, (עין החתול, 2008).
רעיונות מרכזיים
חביבה פדיה בחרה לפתוח את ספר שיריה מתיבה סתומה בשיר המרפרר במובהק ובבירור לקינה הידועה של משורר ימי הביניים בספרד שלמה אבן גבירול על מות יקותיאל פטרונו, קינה הפותחת במילים "ראה שמש". וכך כתבה פדיה:
קרע שמש והיא אדומה// בתוך דמעות רבות בזיזתה/ עשאוה ככברה// השמיים לוח שחור / ומישהו רושם/ צפויה לך התחלה נפלאה//
השיר מנסה לקומם מאבק אנתולוגי כנגד הסוגה שאליה הוא מתייחס ומכריז על עצמו כלא-קינה, ובו בזמן מנכיח אותה. "מתיבה סתומה מתעד שלב של יקיצת התודעה, שהיה כרוך בייסורים ובהרבה התנגדות פנימית לכל מה שעבר עלי. הרגשתי […] שהחומרים שדחקתי מתפרצים", אמרה פדיה בריאיון שנתנה להלית ישורון בכתב העת חדרים.
המשוררת ייצרה בשיר עמדה של דוברת העומדת בשקילות סימבולית לשמש הנקרעת שנבזזה, ש"עשאוה ככברה", והיא "יום יום מתאווה קבורתה". את המשפט "צפויה לך התחלה נפלאה" אפשר לקרוא גם כאירוניה, כדיבור נבוב, שטוח ושיקרי. חריגותו של הצירוף בולטת גם בשל המשלב הלשוני הגבוה של השיר כולו. המשפט מעלה בזיכרון לשון פופולרית נמוכה, מן הסוג המשמש בפתקיות של עוגיות מזל סיניות ואצל מגידי עתידות.
השיר מוסר את ההבזק שבו מצליחה התודעה לגבור בעצמה על ההדחקה ועל ההשכחה שלמדה. החזרה אל העושר הלשוני של מסורת ימי הביניים, אל מסורת דתית מיסטית, מופיעה בניסוח מניפסטי גם במסות שכתבה פדיה בשם "הגיע הזמן לומר 'אני' אחרת בשירה העברית".
השפעה והתקבלות
מתיבה סתומה זכה לביקורות רבות ונלהבות. פדיה הוכרה כמשוררת בקהיליית השירה, וכיום, לאחר שלושה ספרי שירה מוערכים, היא דמות מרכזית בקהילייה זו. קולה הצלול נשמע לא רק בספרי שירתה, הזוכים להערכה רבה מצד הביקורת והמחקר, אלא גם במניפסטים הקוראים לשינוי השירה העברית, לחזרה למקורות יהודיים ולשאיבה מבפנים הקשורה גם באתניות ובמוצא. חביבה פדיה היא דמות מרכזית בחיי הרוח של ישראל כיום. כתיבתה הפורה במגוון נושאים– מקום, מרחב, אמנות ועוד, הקנו לה מעמד חשוב. באחד מספריה האחרונים, הליכה שמעבר לטראומה, סיפרה כי כתיבת השיר "איש הולך" פרץ אצלה דבר מה עמוק. החוקרת לילך לחמן התייחסה לשיר זה כנקודת ההתחלה והראשית של הרנסנס של השירה המזרחית שאנו מצויים בו. פדיה אינה נמנעת אף משירים פוליטיים נוקבים, ושירה על ההרוגה רייצ'ל קורי הוא דוגמה לכך.
לקריאה נוספת
ישורון, הלית (2003–2004). ויתור על כל אחיזה. חדרים, 15, 169–190.
פדיה, חביבה (2 במאי, 2006 ו-10 במאי, 2006). הגיע הזמן לומר "אני" אחרת בספרות העברית. הארץ, ספרים, עמ' 12–13.