אייבי נתן טס לעשות שלום

לפני 52 שנים, התקיימה טיסת השלום של אייבי נתן למצרים. לפני 52 שנים (1966) המריא אייבי נתן למצרים לבקר את נשיא מצרים, נשיא מדינת אויב אז לישראל ולדבר איתו על שלום. אייבי נתן לא זכה להיפגש עם נאצר, אך חזר עם פיג'מה מצרית ועם מזכרות מהשוק.

< 1 דקות

השבוע לפני 52 שנה, בשעת זריחת השמש, חצתה דמות קטנה את שדה התעופה הקטן שבקצה הרצליה. הדמות ניגשה למטוס דו- מושבי מסוג "סטירמן", וזינקה לתוך תא הטייס. עוד רגע והפרופלור החל מסתובב במהירות, והרעש העיר את מנהל שדה התעופה משנתו. הוא זינק ממשרדו ויצא בריצה לעבר המסלול. "מה הוא עושה?!" הספיק המנהל לצעוק, כשהמטוס חלף על פניו. המטוס המריא ונסק מעל בתי העיר, עשה סיבוב קטן באוויר ופנה לכיוון דרום. המנהל רץ חזרה למשרדו, וצעק לתוך מכשיר האלחוט: "אייבי נתן המריא משדה התעופה".

אייבי נתן נולד ב-1927 בפרס (איראן). כשהיה בן 12 עברה משפחתו להודו. בעת מלחמת העולם השנייה, כשהוא רק בן 16 ,זייף את גילו כדי להצטרף לחיל האוויר ההודי. הוא קיבל כנפי טיסה בשנת 1945 .כשפרצה מלחמת העצמאות הגיע במסגרת מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) והצטרף לחיל האוויר הישראלי. לאחר המלחמה עבד באל על במשך עשר שנים, ואז פרש ופתח את "קפה קליפורניה" במרכז תל-אביב. דמותו הססגונית של הבעלים, בתוספת "ההמבורגר הלא כשר" הראשון בארץ, תרמו להצלחת המקום.

באחד הערבים, על כוס בירה, אמר אייבי נתן לחבריו כי אם היה חבר כנסת היה עוזב הכל ונוסע לפוגש את נאצר, נשיא מצרים. התקופה הייתה רוויית מתח בגבולות, ומפגש בין ישראלי למצרי, לא כל שכן נשיא מצרים נאצר, נראה מעשה דמיוני. חבריו הציעו לו לרוץ לבחירות במצע שאומר, "אם אבחר – אטוס לפגוש את נאצר". נתן אכן התמודד בבחירות שנערכו ב-1965, ואולם מפלגתו, 'נס', קיבלה 2,000 קולות ולא עברה את אחוז החסימה. הוא לא זנח את רעיון הטיסה לקהיר, והודיע שאם יאסוף מאה אלף חתימות הקוראות לשלום – יטיס אותן לנאצר בעצמו.

בבוקר ה-1966.2.28 ,כשבכיס חולצתו עצומה ועליה חתומים 80 אלף איש, המריא אייבי נתן משדה התעופה בהרצליה. מטוסי חיל האוויר הוזנקו לעברו והורו לו לשוב על עקבותיו, אך הוא סירב. הטייסים דיווחו שראו אותו בפעם האחרונה מנמיך טוס סמוך לרצועת עזה בשטח מצרים, ומאז נעלמו עקבותיו. כמה שעות לאחר מכן דווח בחדשות קול ישראל כי מטוסו של אייבי נתן התרסק סמוך לעיר פורט סעיד, על גדת תעלת סואץ. ב'קליפורניה' החלו נאספים מוקיריו להתאבל על מותו.

שעות נוספות חלפו עד שהתקבל דיווח נוסף – נתן לא התרסק אלא נחת בשלום בשדה התעופה בפורט סעיד. אייבי ביקש מהפקחים לקחת אותו למושל העיר, ושם דרש להיפגש עם נאצר נשיא מצרים. המושל אמר לנתן שנשיא מצרים לא יפגוש אותו, אבל מטוסו יתודלק והוא יוכל לשוב לביתו. מאחר שהשעה הייתה מאוחרת הסכים המושל שנתן יבלה בעיר את הלילה, ואף לקח אותו לקנות פיג'מה ברובע המסחר של העיר. בבוקר, מצויד בפיג'מה מצרית, מזכרות מהשוק של פורט סעיד וכסף שהרוויח במשחק קלפים עם אנשי מגדל הפיקוח, שב אייבי נתן במטוסו לישראל.

בשדה התעופה בהרצליה כבר חיכו לו אלפי ישראלים. אייבי נתן הפך בן לילה לפעיל שלום המוכר ברחבי העולם. הוא נפגש עם שועי עולם, והשתמש בשמו הטוב כדי לקדם פעילות הומניטרית. בשנת 1973 אף הקים תחנת רדיו פרטית בשם 'קול השלום', ששידרה סמוך לחופי ישראל. אייבי נתן המשיך כל חייו לפעול למען שלום בין ישראל לשכנותיה, וליזום יוזמות שלום פרטיות במטרה להניע תהליכים מדיניים. הוא נפטר בשנת 2008 ,בן 81 במותו.

"האינטרס המרכזי שלנו מצווה עלינו לחתור לקראת שלום בכל האמצעים." – בן גוריון, דברים בהתייעצות מדינית במשרד החוץ, 1949

הידעת?

לאייבי נתן הוקדשו כמה משפטים בזמר העברי. בייחוד מוכר השיר "דון קישוט", שכתב יהונתן גפן: "דון קישוט, אתה יכול לנוח יש כל כך הרבה טחנות רוח אתה לא תספיק, דון קישוט"

שאלה לדיון

יוזמות שלום פרטיות הן תופעה שכיחה בעולם. היוזמים לרוב נתקלים בביקורת מצד ממשלותיהם, שטוענות שהם חותרים תחת סמכותן. כיצד לדעתכם מדינה צריכה להגיב ליוזמות שכאלה?

קבצים להורדה